گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

6d47bbd948deda2eb69de5a4376f4171
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر شما هم به خواندن اطلاعات گوشی های هوشمند علاقه داشته باشید، مطمئنا متوجه این موضوع شده‌اید که در انتهای اطلاعات مربوطه و در قسمت باتری، مثلا می‌خوانید که شارژ سریع ۳۳ واتی؛ یا اگر گوشی‌ای خریدید، آداپتوری دریافت کرده‌اید که بر روی آن به انگلیسی، نوشته شده: شارژ سریع. آن‌چه از این کلمه دریافت می‌شود، همان چیزی است که هدف از انتخاب آن بوده و واقعا هم این موردات، شارژر‌های سریع هستند. فناوری شارژ سریع، به‌طور خلاصه، سرعت انتقال الکترون‌ها از کاتد به آند را افزایش می‌دهند و یون‌ها را نیز از طریق دیواره متخلخل، سریع‌تر به آند منتقل می‌کنند. 

این توضیح، کمی پیچیده است، ولی راحت‌تر از این نمی‌شود. آند، همان قسمت منفی، کاتد هم همان قسمت مثبت است. در حال حاضر، ما با دو نوع باتری در بازار گوشی های هوشمند، مواجه هستیم، یکی باتری‌های لیتیم-یونی که مورد علاقه اپل هستند و دیگر هم باتری‌های لیتیم-پلیمری که بیش‌تر دیده می‌شوند. باتری‌های لیتیم-یونی، امنیت کم‌تری دارند و احتمال انفجار و خرابی، بیش‌تر برای آنان مطرح است، اما باتری‌های لیتیم-پلیمری این‌گونه نیستند.

 ولی با این تفاوت‌ها، هر دو این باتری‌ها، از یک الگو برای شارژ شدن استفاده می‌کنند و متعاقبا در برابر شارژ سریع نیز یک رفتار دارند. اما این شارژهای سریع هستند که مشابه یکدیگر رفتار نمی‌کنند؛ دو فناوری شارژ سریعی که در بازار گوشی های هوشمند، بیش از همه دیده می‌شود، فناوری کوییک شارژ و همان شارژ سریع هستند. کوییک شارژ، برای برخی از سخت‌افزارهای شرکت کوالکام، مطرح است و شارژ سریع نیز برای سخت‌افزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند.

 پس زمانی که فروشنده‌ای به شما می‌گوید: داداش، این فست شارژه، گوشیتو تو نیم ثانیه شارژ می‌کنه، دارد دروغ می‌گوید، چراکه شارژ سریع به سخت‌افزار گوشی شما و پشتیبانی از آن، وابسته است و تازه، از جریان به‌خصوصی پیروی می‌کند، برای مثال، پوکو ایکس ۳ که با شارژر سریع ۳۳ واتی در هم آمیخته، با شارژر سریع ۴۰ واتی اوپو ایکس ۳، کاری ندارد. حال، با این مقدمه طول و دراز، بهتر است، سری به قدرقدرت‌های شارژ سریع بزنیم و ببینیم، چه گوشی‌ای، بیش‌ترین آمپر را می‌تواند به عنوان ورودی، قبول کند؛ البته برای افرادی که نیاز به گوشی های میان‌رده‌ای دارند هم کمک می‌کنیم، اما اول به سراغ سریع‌ترین‌ها می‌رویم. با مجله دبجی دو همراه باشید:

vivo iQOO 7

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

این محصول، یعنی «» کمی مایه تعجب است؛ چراکه شارژر فوق‌العاده ۱۲۰ واتی این گوشی که سریع‌ترین شارژر جهان به شمار می‌رود، فقط بر روی نسخه داخلی کشور چین عرضه می‌شود و ما غیر چینی‌ها، شارژر سریع ۶۶ واتی را دریافت می‌کنیم و وضع هندی‌ها هم به همین ترتیب است. شارژر سریع ۱۲۰ واتی، طبق گفته‌های خود شرکت ویوو، «» را در عرض ۱۵ دقیقه به شارژ کامل می‌رساند و ما با شارژر ۶۶ واتی خود، باید برای ۲۲ دقیقه، منتظر بمانیم. «» به خودی خود، یک پرچم‌دار به شمار می‌رود و درمورد شرکت ویوو هم باید گفته شود که دومین شرکت پرفروش در بازار داخلی چین است.

شیائومی می ۱۰ اولترا، هم رده بالایی ولی کمی پایین‌تر

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

به کوری چشم ویوو، شیائومی، شارژر سریع می ۱۰ الترا را به تمامی کشور‌ها عرضه می‌کند. می ۱۰ الترا، پرچم‌دار سابق شرکت شیائومی است و هنوز هم در زمینه پردازش داده‌ها و کیفیت ساخت، سری در سرها دارد. می ۱۰ الترا با استفاده از شارژر سریع ۱۲۰ واتی خود، در عرض ۲۳ دقیقه شارژ می‌شود و این اختلاف زمان بین می ۱۰ الترا و «» به نوع نمایشگر، لیتوگرافی پردازنده و حجم بیش‌تر باتری می ۱۰ الترا مربوط می‌شود. این شارژر سریع، برای می ۱۱ الترا، تکرار نشد.

هوآوی نوا ۸ پرو 

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

 

نوا ۸ پرو، یک پرچم‌دار به شمار نمی‌آید و با این حال، یک گوشی رده‌بالا با دوربین سلفی دو‌گانه است. نوا ۸ پرو، از لحاظ سخت‌افزار، توانا و از لحاظ شارژ سریع نیز خوب، تلقی می‌شود. شارژر سریع ۶۶ واتی این گوشی، قابلیت این را دارد که تمام ظرفیت باتری را در عرض ۳۵ دقیقه به شارژ کامل برساند. 

شیائومی می ۱۱ اولترا

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

می ۱۱ الترا، پرچم‌دار دیگری در این لیست است که بهترین دوربین گوشی‌ های هوشمند را به‌همراه خود دارد و اندازه لنز اصلی آن، نزدیک به لنز دوربین‌های دیجیتال است؛ بگذریم. این گوشی که پرچم‌دار فعلی شرکت شیائومی است، با یک شارژر سریع ۶۷ واتی همراه شده و این شارژر می‌تواند ظرفیت ۰ تا ۱۰۰ باتری را در عرض ۳۶ دقیقه، تکمیل کند.

اوپو ایکس ۳ پرو

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

ایکس ۳ پرو هم پرچم‌دار دیگری است، که در این زمینه، عملکرد خوبی دارد. این پرچم‌دار را نمی‌شود، در جمع بهترین‌ها راه داد، ولی قیمت مناسب، آن را به یک گزینه خوب بدل کرده. شارژر سریع ۶۵ واتی اوپو ایکس ۳ پرو، توانایی این را دارد که ظرفیت ۰ تا ۴۰ درصد گوشی را در عرض ۱۰ دقیقه تکمیل کند.

وان‌پلاس ۹ پرو

گوشی هایی با قابلیت شارژ سریع

وان‌پلاس ۹ پرو، آخرین پرچم‌دار این مقاله خواهد بود، چراکه باید به طور خلاصه‌وار، نگاهی به میان‌رده‌های خوب و شارژرهای سریع آن‌ها بی‌اندازیم. وان‌پلاس ۹ پرو نیز یک شارژر سریع ۶۵ واتی دارد که ظرفیت ۱ تا ۱۰۰ درصد این گوشی را در عرض ۲۹ دقیقه تکمیل می‌کند. 

میان‌رده‌هایی با شارژر سریع

به غیر از هوآوی نوا ۸ پرو، گوشی‌های میان‌رده‌ای اقتصادی‌ای را در بازار می‌بینیم که از شارژر سریع نیز پشتیبانی می‌کنند؛ برای مثال، نام‌برده، پوکو ایکس ۳، با یک شارژر سریع ۳۳ واتی و سخت‌افزاری خوب به همراه نمایشگری ۱۲۰ هرتزی آمده که می‌تواند برای گیمرها مناسب باشد. شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو نیز به همین ترتیب است و با یک شارژر سریع ۶۷ واتی آمده. می ۱۱ لایت فایو جی که به عنوان باریک‌ترین گوشی نسل پنجمی بازار شناخته می‌شود هم یک شارژر سریع ۳۳ واتی دارد.

آیا شارژر سریع در طولانی مدت به باتری گوشی، آسیب می‌زند؟

این موضوع، یکی از مواردی است، که برمی‌گردد به بحث اولیه ما درمورد باتری‌های لیتیم-یونی و لیتیم-پلیمری. همان‌طور که مستحضر هستید، باتری‌های لیتیم-یونی با وجود این‌که چگالی انرژی بالایی دارند، اما ناامن هستند و در این زمینه، بیش‌ترین ضرر را متحمل می‌شوند و باتری‌های لیتیم-پلیمری، مقاومت بسیار بیش‌تری در این زمینه نشان می‌دهند. در کل، آن‌چه که ما می‌دانیم، این است که می‌گویند زمان را نمی‌شود با پول خرید، اما ما می‌دانیم که با شارژر سریع می‌شود آن را کاهش داد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار