مقایسه و بررسی Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro

مقایسه و بررسی Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقایسه و بررسی Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro ، شیائومی ۱۲ پرو جدیدترین پرچم‌داری است که در بازار گوشی‌های هوشمند حرفی برای گفتن دارد و به‌قدری خوب است که به‌راحتی با رده‌بالاهایی مانند آیفون ۱۳ پرو مقایسه شود. به نظر می‌رسد شیائومی سال گذشته با گذراندن مدت زیادی در رقابت با آیفون برای کسب مقام دوم در بین بهترین گوشی‌های هوشمند، به‌خوبی برای سال جدید آماده شده. پس اهمیت دارد که ببینیم Xiaomi 12 pro  و iPhone 13 pro  چطور با هم مقایسه می‌شوند.

شیائومی ۱۲ پرو و آیفون ۱۳، شبیه به هم هستند؟

جس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
Xiaomi 12 pro شیشه آلومینیوم چپ/عمودی ۸.۲ میلی‌متر ۲۰۴ گرم
iPhone 13 pro شیشه استیل چپ/مربعی ۷.۷ میلی‌متر ۲۰۴ گرم

iphone 13 pro back

iphone 13 pro back

نه‌چندان، شاید این دو مدل از نظر قیمتی به هم نزدیک باشند اما گوشی شیائومی، از نظر ابعاد بزرگ‌تر است. با ۱۶۳.۶ در ۷۴.۶ در ۸.۲ میلی‌متر، Xiaomi 12 pro کاری می‌کند که آیفون ۱۳ (۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متری) کوتوله به نظر برسد. اما قسمت جالب ماجرا اینجا است که هر دو مدل، ۲۰۴ گرم وزن دارند.

این مورد می‌تواند به استفاده آیفون ۱۳ پرو از مواد باکیفیت‌تر برای ساخت ربط داشته باشد. مثلا شاسی استیل نقش مهمی دارد. درحالی‌که شیائومی از آلومینیومی با کیفیت پایین‌تر استفاده کرده که قطعا سبک‌تر است.

غیر از وزن شباهت زیادی از نظر طراحی بین این دو مدل وجود ندارد. iPhone 13 pro یک گوشی جعبه‌ای و مربعی شکل است؛ درحالی‌که شیائومی ۱۲ پرو هم در پنل جلو و هم عقب، با خمیدگی‌هایی زیبایی ساختاردهی شده.

روکش مخملی و نرم شیائومی ۱۲ پرو، زیبا است و حس خوبی در دست دارد. همچنین کاملا مات نیست و حتی نسخه‌های تیره آن درخشش کمی دارند که به زیبایی کلی آنها کمک می‌کند. در مقابل، آیفون سطحی ساده، صاف و براق را برای آیفون ۱۳ پرو انتخاب کرده که زیبایی خود را داشته و چشم‌های بسیاری را خیره می‌کند.

هر دو گوشی‌های تلفن همراهی با ظاهر مناسب و خاص خود هستند که انتخاب بین آنها سلیقه‌ای است. بااین‌حال آیفون ۱۳ پرو در زمینه مقاومت، دست بالاتر را دارد. درحالی‌که این گوشی با رتبه IP68 در مقابل آب و گردوخاک، استانداردسازی شده، Xioami 12 pro هیچ رتبه IP ندارد. عدم وجود ویژگی‌ای با چنین اهمیتی در یک گوشی گران و رده‌بالا، پذیرفتنی نیست و امتیاز زیادی از گوشی شیائومی کم می‌کند.

نمایشگرهای iPhone 13 pro و Xiaomi 12 pro چطور با هم مقایسه می‌شوند؟

فناوری وضوح اندازه محافظت
Xiaomi 12 pro LTPO AMOLED ۱۴۴۰در۳۲۰۰ پیکسل ۶.۷۳ اینچ Corning Gorilla Glass Victus
iPhone 13 pro Super Retina XDR OLED ۱۱۷۰در۲۵۳۲ پیکسل ۶.۱ اینچ Scratch-resistant ceramic glass, oleophobic coating

xiaomi 12 pro

xiaomi 12 pro

نکته مثبت داشتن ابعاد بیشتر این است که Xioami 12 pro دارای نمایشگری است که نسبت به آیفون ۱۳ به طرز قابل‌توجهی بزرگ‌تر است. پنل شیائومی ۶.۷۳ اینچ است و پنل آیفون تنها ۶.۱ اینچ طول و عرض دارد.

بااین‌حال هر دو LTPO AMOLED هستند و با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی عرضه شده‌اند. البته با اینکه گوشی شیائومی می‌تواند نرخ تازه‌سازی را تا ۱ هرتز کاهش دهد، آیفون تنها تا ۱۰ هرتز پایین می‌رود. توجه داشته باشید که این مورد تأثیر قابل‌توجهی بر عمر باتری دارد که در ادامه همین مطلب بیشتر به آن پرداخته‌ایم.

نمایشگر شیائومی واقعا خوب و قابل‌بحث است. می‌تواند در شرایط نور شدید، روشنایی صفحه را تا ۱۵۰۰ نیت بالا ببرد؛ درحالی‌که گوشی اپل تنها قادر به تولید ۱۲۰۰ نیت است. نمایشگر شیائومی شفافیت بیشتری هم دارد و وضوح ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که پرچم‌دار اپل وضوح کمتر ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل تولید می‌کند.

همچنین آیفون ۱۳ پرو در داشتن نمایشگر صاف برنده است. صفحه‌نمایش Xiaomi 12 rpo در گوشه‌ها خمیده‌ای‌هایی دارد که می‌توانند منجر به ثبت لمس‌های تصادفی شوند. اما در یک نتیجه کلی می‌شود گفت نمایشگر پرچم‌دار شیائومی، بزرگ‌تر، روشن‌تر و واضح‌تر از آیفون ۱۳ پرو است.

دوربین‌های Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro را چطور مقایسه کنیم؟

دوربین عقب دوربین سلفی
Xiaomi 12 pro ۱۲/۱۲/۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
iPhone 13 pro ۵۰/۵۰/۵۰ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل

دوربین های Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro

دوربین های Xiaomi 12 pro و iPhone 13 pro

به‌راحتی، چون هر دو سیستم، تعادل مناسبی در زمینه دوربین دارند. آیفون ۱۳ پرو سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد و شیائومی ۱۲ پرو سه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی. این شرایط عجیب است. چون حتی در میان پرچم‌داران هم وضوح دوربین‌های تله فوتو و عریض با لنز اصلی فرق می‌کند.

شیائومی ۱۲ پرو اولین گوشی هوشمندی است که از سنسور ۱/۱.۲۸ مدل IMX707 سونی برای دوربین عریض خود استفاده می‌کند. سنسوری که پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرو متری ثبت کرده، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 دارد و با تثبیت‌کننده نوری پشتیبانی می‌شود.

سنسور آیفون ۱۳ پرو کمی کوچک‌تر از شیائومی است اما همچنان بزرگ‌ترین حسگر آیفون محسوب می‌شود. همچنین پیکسل‌های بزرگ‌تر ۱.۹ میکرو متری را بدون نیاز به تنظیم پیکسل می‌گیرد و دیافراگم بازتر f/1.5 دارد. این گوشی همچنین سیستم تثبیت‌کننده ۵ محوری پیشرفته‌تری دارد که به ثابت نگه‌داشتن تصاویر و فیلم‌ها در نور شب کمک می‌کند.

پیروزی دیگر آیفون ۱۳ با زوم اپتیکال ۳ برابری آن اتفاق می‌افتد که نسبت به زوم ۲ برابری شیائومی بسیار بهتر است. دوربین فوق عریض اپل همچنین می‌تواند عکس‌های ماکرو هم بگیرد اما شیائومی فاقد گزینه فوکوس خودکار است.

جدا از سخت‌افزار، تفاوت اصلی بین این دو گوشی در زمینه علم رنگ رقم می‌خورد. الگوریتم‌های اپل، عکسی با رنگ‌های متعادل و طبیعی تولید می‌کنند، درحالی‌که شیائومی به دنبال ظاهری پر جنب و جوش‌تر است. کارت آس اپل در اینجا تراشه a15 bIionic آن است که پیشرفت‌هایی مانند Smart HDR 4 و Photographic را ارائه می‌کند که دومی کمک می‌کند رنگ تصاویر خود را تغییر دهید.

در نهایت می‌توانیم بگوییم دوربین اصلی شیائومی ۱۲ پرو عکس‌هایی کمی واضح‌تر از آیفون تولید می‌کند. اگرچه برتری برای تعادل و انعطاف‌پذیری مناسبی که دارد، همچنان با آیفون ۱۳ پرو است.

مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شیائومی ۱۲ پرو و آیفون ۱۳ پرو قابل‌مقایسه هستند؟

سیستم عامل پردازنده پردازنده گرافیکی حافظه و رم
Xiaomi 12 pro اندروید ۱۲ Snapdragon 8 Gen 1 Adreno 730 ۸/۱۲  گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

iPhone 12 pro IOS 15 Apple A15 Bionic Apple GPU ۶ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت

۱ ترابایت

 

Xiaomi 12 pro با تراشه اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ کار می‌کند و مانند بیشتر پرچم‌داران ۲۰۲۲، سریع است. بااین‌حال، iPhone 13 pro با تراشه کاملا متفاوت خود اپل یعنی A15 Bionic ارائه شده.

از نظر بنچمارک، A15 Bionic به‌راحتی می‌تواند رقیب اندرویدی خود را شکست دهد. هرچند با اعتباری که اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ دارد، در زمینه GPU مجبور است چند قدم به عقب برگردد.

البته در استفاده روزانه، شما متوجه این تفاوت‌ها نخواهید شد. هر دوی آنها جزو سریع‌ترین گوشی‌هایی هستند که با پول می‌توانید بخرید. درواقع هیچ برنامه یا بازی‌ای نیست که بتواند حتی ذره‌ای اختلال در عملکرد و سرعت آنها ایجاد کند.

از نظر رم، شیائومی ۱۲ پرو دو گزینه ۸ و ۱۲ گیگابایت را دارد، درحالی‌که آیفون ۱۳ پرو تنها با یک گزینه ۶ گیگابایتی عرضه شده. بااین‌حال باتوجه‌به روش‌های مختلفی که IOS و اندروید از طریق آن حافظه را مدیریت می‌کنند، هیچ مزیتی در این زمینه نمی‌شود پیدا کرد.

در زمینه فضای ذخیره‌سازی، شیائومی دو گزینه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی دارد و آیفون چهار گزینه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت دارد.

انتخاب بین IOS و اندروید، معمولا به اولویت‌های شخصی وابسته است. بااین‌حال، IOS ساخته خود اپل است و منحصرا در محصولات خودش مورداستفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که پوسته گرافیکی Xiaomi 12 pro، برداشت سفارشی شیائومی از اندروید است که MIUI نام دارد.

MIUI 13  روان است اما درهم‌وبرهم بوده و با وجود برنامه‌های از پیش نصب شده، بسیار شلوغ به نظر می‌رسد. همین موجب می‌شود بسیاری از کاربران، از کار با آن رضایت نداشته باشند.

عمر باتری در Xiaomi 12 pro بهتر است یا iPhone 13 pro؟

شیائومی ۱۲ پرو با یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی کار می‌کند که از سلول ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳ پرو بسیار بزرگ‌تر است. البته همین باتری هم در بین گوشی‌های اندرویدی چندان حجیم نیست. به این دلیل که سیستم‌عامل گوگل معمولا از منابع سیستمی بیشتری استفاده می‌کند.

باتری گوشی آیفون ۱۳ پرو  به طرز قابل‌توجهی بهتر از آیفون ۱۲ پرو و سایر گجت‌های پیش از آن است. این یعنی، ۱۳ پرو می‌تواند یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارد. شیائومی ۱۲ پرو هم دقیقا به همین شکل می‌تواند از صبح تا شب همراهتان باشد اما قطعا تا روز دوم نمی‌کشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در مورد استقامت تفاوت زیادی بین Xiaomi 12 pro  و iPhone 13 pro وجود ندارد.

هرچند در زمینه سرعت شارژ، شیائومی به‌سادگی آیفون را زمین می‌زند. این گوشی نه‌تنها از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند، بلکه شارژر لازم را هم در جعبه، کنار خود دارد که باتری را در عرض ۲۰ دقیقه از ۰ به صددرصد برساند. این تقریبا سریع‌ترین سرعت شارژ در بین گوشی‌های موجود است.

همه اینها در حالی است که iPhone 13 pro تنها تا ۲۰ وات سرعت شارژ سیمی را پشتیبانی کرده و شارژر را هم خودتان باید تهیه کنید. هر دو مدل از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند؛ اما درحالی‌که شیائومی با ۵۰ وات قابل‌توجه است، آیفون ۱۳ فقط تا ۱۵ وات سرعت شارژ را ارائه می‌دهد.

برنده کدام یک است؟

باتوجه‌به این بررسی‌ها و داده‌های دیگر می‌توانیم بفهمیم شیائومی ۱۲ پرو، از متعادل‌ترین گوشی‌های موجود در جهان است. درحالی‌که آیفون ۱۳ پرو یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ بوده و توانسته این وضعیت را تا اواسط ۲۰۲۲ هم حفظ کند. به‌طورکلی این دو گوشی به‌قدری مانند هم هستند که تشخیص برنده از بین آنها کمی سخت است.

شیائومی از لحاظ نمایشگر بزرگ‌تر، واضح‌تر و روشن‌تر و ارائه شارژ فوق‌العاده سریع و سخاوتمندانه خود برنده است. از طرفی، آیفون با سیستم دوربین منعطف‌تر و پیچیده‌تر و گواهینامه IP68 قوی‌تر خود، دست بالاتر را دارد.

در نهایت انتخاب برنده به اولویت‌ها و نیاز شما بستگی دارد. هرچند تجربه کاربری و نرم‌افزار هم بسیار تأثیرگذار هستند. برای شما کدام یک از این دو گوشی مناسب‌تر است و انتخاب اولتان خواهد بود؟

 

 

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار