مقایسه و بررسی Galaxy A32 و Poco X3 NFC

مقایسه و بررسی Galaxy A32 و Poco X3 NFC
زمان مطالعه: 5 دقیقه

خط تولید گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی، در هر برند، اهمیت بالایی دارد، چون مخاطب و تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد. به همین دلیل رقابت هم در این زمینه بین تولیدکننده‌ها سنگین است. دو گوشی Galaxy A32 و Poco X3 NFC که در این مقاله قصد مقایسه آنها را داریم، هر دو جزو بهترین و پرفروش‌ترین محصولات اقتصادی سامسونگ و شیائومی هستند. در ادامه با کنار هم قراردادن این دو می‌بینیم که دو برند معروف، چگونه رقابت خود را حفظ کرده و کاربران خاصی را به سمت خود می‌کشند.

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت A32 و Poco X3 NFC

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
A32 پلاستیک پلاستیک عمودی/چپ ۸.۴ میلی‌متر ۱۸۴ گرم
X3 NFC پلاستیک آلومینیوم دایره/وسط ۹.۴ میلی‌متر ۲۱۵ گرم

زبان طراحی هر دو گوشی، به‌خوبی نشان‌دهنده برند سازنده آنها است. گوشی سامسونگ یک دستگاه بسیار سبک و خوش‌دست است که با پلاستیک ساخته شده و نمایشگر آن با گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود. از نظر طراحی، با بیشتر مدل‌های مرسوم متفاوت است. دوربین‌های آن بدون قاب خاصی، تک‌به‌تک، روی قاب پشتی قرار داده شده‌اند. همین موجب شده طراحی ساده و مینیمالی داشته باشد.

از طرفی گوشی شیائومی هم طرحی دارد که جسورانه است و چندان در بازار مورداستفاده نبوده. دوربین‌های این گوشی درون یک قاب مستطیلی شکل هستند که داخل یک دایره در وسط قاب پشتی جای گرفته‌اند.

poco X3 NFC

poco X3 NFC

Poco X3 NFC همچنین استاندارد IP53 را برای محافظت در برابر خاک و قطرات باران دارد. همچنین اگر از روبه‌رو به هر دو نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حاشیه‌های اطراف نمایشگر Poco X3 NFC بسیار کمتر از گوشی سامسونگ هستند. همچنین دوربین سلفی در گوشی پوکو با یک حفره بسیار کوچک در قسمت مرکزی لبه بالایی نمایشگر قرار دارد. درحالی‌که دوربین سلفی گوشی سامسونگ، با قاب قطره‌ای طراحی شده است.

مقایسه نمایشگر Samsung A32 و X3 NFC

فناوری وضوح اندازه محافظت
A32 SuPer AMOLED ۰۸۰در۲۴۰۰ پیکسل ۶.۴ اینچ گوریلا گلس ۵
X3 NFC IPS LCD ۱۰۸۰در۲۴۰۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ گوریلا گلس ۵

در بخش نمایشگر، سامسونگ همیشه دست بالاتر را دارد. در این مقایسه هم پنل Super AMOLED گلکسی A32 کیفیتی بالاتر از نمایشگر IPS LCD گوشی X3 NFC ارائه می‌کند. حتی با وجود نرخ تازه‌سازی بالاتر ۱۲۰ هرتزی Poco X3 NFC. تفاوت بین پنل ۹۰ هرتزی و ۱۲۰ هرتزی چندان محسوس نیست. از طرفی نمایشگر AMOLED سامسونگ هم بهینه‌تر کار می‌کند و هم با کمتر به‌روز شدن، مصرف باتری بسیار پایین‌تری دارد.

هر دو نمایشگر با گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شوند و وضوح برابر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارند. نمایشگر Poco X3 NFC، ۶.۶۷ اینچ است و نمایشگر سامسونگ، ۶.۴ اینچ. بااین‌حال کوچک‌تر بودن گوشی سامسونگ سبب شده، هر دو پنل، حدود ۸۴ درصد کل صفحه را دربرگرفته باشند. این همچنین سبب شده A32 با ۴۱۱ پیکسل در هر اینچ، تراکم پیکسلی بالاتری از پوکو  داشته باشد.

Super

از نظر میزان روشنایی، گوشی سامسونگ می‌تواند تا ۸۰۰ نیت نور ساطع کند که این مقدار در پوکو، ۴۵۰ نیت است. این یعنی، در شرایط نور شدید، مشاهده محتوای A32 راحت‌تر از X3 NFC خواهد بود.

به‌طورکلی، نمایشگر گلکسی A32 بهینه‌تر کار می‌کند و به لطف پنل Super AMOLED، رنگ‌های واقعی‌تر، سیاه‌های عمیق و زوایای دید خوب دارد. ویژگی‌هایی که در پنل IPS LCD گوشی پوکو نشانی از آنها نیست.

نمایشگر a32 و pOCO x3 nfc

نمایشگر a32 و pOCO x3 nfc

مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزار Galaxy A32 و Poco X3 NFC

سیستم عامل پردزانده گرافیک حافظه و رم
A32 اندروید ۱۱ Helio G80 Mali-G52 MC2 ۴/۶/۸ گیگابایت رم ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه
X3 NFC اندروید ۱۲ napdragon 732G         Adreno 618 ۶/۸ گیگابایت رم

۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه

گوشی Galaxy A32 سامسونگ با تراشه Helio G80 کار می‌کند. به‌طورکلی بیشتر برای انجام کارهای عمومی و روزمره مناسب است و احتمال دارد حین اجرای برنامه‌های سنگین یا چندوظیفگی، دچار اختلال و کندی شود. این تراشه همراه با ۴،۶ و ۸ گیگابایت رم و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی کار می‌کند.

اگر در طول روز کارهای معمولی با گوشی خود انجام می‌دهید، نیازی به اجرای برنامه‌های سنگین ندارید و بازی نمی‌کنید، A32 کاملا برایتان مناسب است. از طرف دیگر، Poco X3 NFC با تراشه اسنپ دراگون ۷۳۲G خود، بسیاری از رقبا را به‌راحتی شکست می‌دهد. با این گوشی حتی می‌توانید بازی کنید، چند برنامه را به طور هم‌زمان باز کنید یا هر میزان که خواستید از آن کار بکشید. حتی نیازی نیست نگران کندی یا لگ هم باشید. این تراشه همراه با ۶ و ۸ گیگابایت رم و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، سیستمی عالی ایجاد کرده که X3 NFC را به گزینه‌ای بی‌نظیر در این رده قیمتی تبدیل می‌کند.

از نظر نرم‌افزاری، گوشی سامسونگ با اندروید ۱۱، یک‌قدم جلوتر است. البته اندروید ۱۰ گوشی پوکو هم قابل به‌روزرسانی به ۱۱ است اما باز گوشی سامسونگ با اندروید ۱۲ از آن جلوتر می‌زند. از طرفی، اینکه رابط کاربری OneUI 4.1 سامسونگ بهتر است یا MIUI 12.5 پوکو، انتخاب راحتی نیست. بسیاری از کاربران، از سختی کار با MIUI پوکو شکایت کرده‌اند. درحالی‌که کار با OneUI سامسونگ بسیار ساده‌تر است.

مقایسه A32 و X3 NFC از نظر دوربین

دوربین عقب دوربین سلفی
A32 ۶۴/۸/۵/۵/ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل
X3 NFC ۶۴/۱۳/۲/۲ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

 

سیستم دوربین جایی است که نمی‌شود برنده خاصی معرفی کرد. دوربین اصلی هر دو گوشی، یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی است که در نور مناسب روز، عکس‌های خوبی ثبت می‌کنند. هرچند دریچه دیافراگم دوربین A32، f/1.8 است و دریچه دیافراگم گوشی پوکو، f/1.9.

در زمینه عکاسی فوق عریض، دوربین پوکو، ۱۳ مگاپیکسل وضوح دارد اما تفاوت چندان زیادی بین تصاویر گرفته شده این دوربین با لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی A32 نیست. هر دو نیاز به جزئیات بیشتری دارند و با کاهش نور، افت کیفیت پیدا می‌کنند. این در حالی است که برای گنجاندن فضای بیشتر در قاب عکس، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دو لنز ماکرو و عمق که  مانند دوربین‌های قبلی پراستفاده نیستند، هم در هر دو گوشی تعبیه شده‌اند. وضوح هر دوی آنها در گوشی سامسونگ، ۵ مگاپیکسل و در گوشی پوکو ۲ مگاپیکسل است. این یعنی با اینکه شاید چندان با آنها عکاسی نکنید اما دوربین A32 کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد.

در زمینه فیلم‌برداری، Poco X3 NFC با داشتن یک گزینه فیلم‌برداری باکیفیت ۴k و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، دست بالاتر را دارد. در واقع A32 تنها یک گزینه ضبط ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه دارد. هر دو همچنین یک دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسلی دارند که کمک می‌کند تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت مناسب ثبت کنید.

دوربین A32

دوربین A32

مقایسه عمر باتری A32 و X3 NFC

باتری گوشی سامسونگ یک سلول ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عالی است که می‌تواند گوشی را حتی برای یک روز و نیم، شارژدهی کند. در مقابل، Poco X3 NFC، باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد. این در حالی است که مصرف کمتر و نرخ تازه‌سازی پایین‌تر سامسونگ، در اینجا سبب می‌شوند هر دو گوشی از نظر عمر باتری تقریباً یکسان باشند.

در زمینه سرعت شارژ اما همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پوکو به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شیائومی، بسیار پیشرو است. گوشی Poco X3 NFC با سرعت ۳۳ واتی شارژ می‌شود؛ یعنی ۶۲ درصد در نیم ساعت و ۱۰۰ درصد در تنها ۶۵ دقیقه. این قطعا از شارژر ۱۵ واتی سامسونگ سریع‌تر است.

برنده نهایی

همان‌طور که گفتیم، Galaxy A32  یکی از مدل‌های اقتصادی سامسونگ است که فروش خوبی داشته. این تلفن همراه با نمایشگر بسیار با کیفیت عرضه شده و به‌طورکلی بسیار سبک و خوش‌دست است.

در مقابل، گوشی Poco X3 NFC هم یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی بازار است. این گوشی اما از نظر عملکرد از بیشتر مدل‌های رقیب بهتر است و می‌توانید حتی با آن بازی انجام دهید.

به‌طورکلی، دو گوشی هرکدام در زمینه‌های مختلف با هم تفاوت و شباهت دارند. مثلا اگر بیشتر فیلم می‌بینید خرید گوشی A32 به شما پیشنهاد می‌شود، اما اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین اجرا کنید، پوکو X3 NFC قطعا انتخاب بهتری است.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار