مقایسه و بررسی Galaxy S21 و Xiaomi 12 : تلاش شیائومی برای شکست سامسونگ

مقایسه و بررسی Galaxy S21 و Xiaomi 12
زمان مطالعه: 8 دقیقه

Xiaomi 12 به‌وضوح خود را به‌عنوان رقیب Galaxy S21 در اندازه و جمع و جور بودن معرفی می‌کند. با اینکه تغییرات S21 نسبت به نسخه قبلی خود چندان هیجان‌انگیز نبوده‌اند اما مقایسه آن با Xiaomi 12 جالب خواهد بود. می‌خواهیم ببینیم این دو رقیب دیرینه چطور در تعامل با هم محصولات بهتری تولید می‌کنند و در نهایت، خریدار چه سودی از این رقابت خواهد برد.

پرچمداران جمع‌وجور، مقایسه طراحی و کیفیت ساخت Galaxy S21 و Xiaomi 12

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
S21 پلاستیک آلومینیوم چپ/عمودی ۷.۹ میلی‌متر ۱۶۹ گرم
Xiaomi 12 شیشه آلومینیوم چپ/عمودی ۸.۲ میلی‌متر ۱۷۹ گرم

Galaxy S21

Galaxy S21

این دو دستگاه، از کوچک‌ترین پرچم‌دارانی هستند که در سال ۲۰۲۲ می‌توانید پیدا کنید. Xiaomi 12 ابعادی برابر ۱۵۲.۷ در ۶۹.۹ در ۸.۲ میلی‌متر دارد و سامسونگ گلکسی S21 با ۱۵۱.۷ در ۷۱.۲ در ۷.۹ میلی‌متر، همچنان از آن کوچک‌تر است. همچنین سامسونگ توانسته گوشی ممتاز خود را با تنها ۱۶۹ گرم وزن تولید کند که در مقابل پرچم‌دار ۱۷۹ گرمی شیائومی، سبک است. بخشی از این اتفاق البته به‌اندازه باتری مربوط می‌شود که در بخش مربوطه از آن صحبت خواهیم کرد.

مورد مهم بعدی اینکه، قاب پشتی S21 با ماده‌ای پلاستیکی فرم‌گرفته که سامسونگ آن را “گلاستیک” می‌نامد، درحالی‌که شیائومی از گوریلا گلس ویکتوس باکیفیت‌تر و البته سنگین‌تر استفاده کرده. البته ما طراحی منحنی و دوربین‌های “Contour Cut” سامسونگ را بیشتر می‌پسندیم. این طراحی کمک می‌کند دوربین‌ها بسیار بهتر با قاب پشتی همسو شوند و یک‌دست به نظر برسند. به‌طورکلی، طرح، از یک جزء که اغلب حواستان را پرت می‌کند، یک ویژگی جذاب استخراج کرده است.

در طرف دیگر، شیائومی با ناامیدی از ماژول دوربین منحنی خود که با Mi 11 معرفی شد، دست کشیده. به‌جای آن، دوربین‌ها را در یک قاب مستطیلی با ظاهری عمومی‌تر جای‌داده که بیشتر شبیه به گلکسی نوت ۲۰ خود سامسونگ است.

در زمینه نمایشگر، بهتر است امتیازات را به شیائومی ۱۲ با نمایشگر منحنی و خمیده‌اش بدهیم تا پنل مسطح کاربردی اما نه‌چندان مطلوب S21. صحبت از نمایشگرها شد …

سامسونگ S21 و نمایشگر معروف در مقابل Xiaomi 12

فناوری وضوح اندازه محافظت
S21 Dynamic AMOLED 2X ۲۴۰۰در۱۰۸۰ پیکسل ۶.۲ اینچ گوریلا گلس ویکتوس
Xiaomo 12 AMOLED ۲۴۰۰در۱۰۸۰ پیکسل ۶.۲۸ اینچ گوریلا گلس ویکتوس

نمایشگر Galaxy S21 در مقابل Xiaomi 12

نمایشگر Galaxy S21 در مقابل Xiaomi 12

همان‌طور که گفتیم، این دو دستگاه از کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود هستند، یعنی هر دو نمایشگرهایی کوچک‌تر از معمول هم دارند.

البته پنل نمایشی Xiaomi 12 با ۶.۲۸ اینچ اندازه کمی بزرگ‌تر از صفحه ۶.۲ اینچی سامسونگ است اما این تفاوت به‌قدری نیست که توجه کسی را جلب کند.

هر دو تلفن دارای وضوح ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل (FHD+)  هستند و برای هر دو از پنل‌های AMOLED بسیار خوبی استفاده شده که با ۱۲۰ هرتز نرخ تازه‌سازی، بسیار روان و نرم کار می‌کنند.

نرخ تازه‌سازی مفهومی است که برای بیان تعداد دفعات به‌روزرسانی تصویر نمایشگر در یک ثانیه، استفاده می‌شود. هرچه این رقم بالاتر باشد، حرکت انیمیشن‌ها نرم‌تر دیده شده و پیمایش در صفحات سریع‌تر حس می‌شود.

اما در زمینه روشنایی، این سامسونگ است که دست بالاتر را دارد. پنل این گوشی می‌تواند تا ۱۳۰۰ نیت نور ساطع کند که در مقابل رکورد ۱۱۰۰ نیتی Xiaomi 12، بهتر است. هرچه میزان روشنایی صفحه بیشتر باشد، تماشای محتوای گوشی، در شرایطی که نور خارجی زیاد است، راحت‌تر می‌شود. یعنی مثلا در یک روز آفتابی و روشن، کارکردن با نمایشگر S21 راحت‌تر از Xiaomi 12 خواهد بود.

با تمام اینها، باید بگوییم که سامسونگ پیشینه مثبتی در زمینه نمایشگر دارد و گوشی‌های این برند، در هر رده قیمتی که باشند، با بهترین پنل‌های نمایشی عرضه می‌شوند. به همین دلیل هم با اینکه هر دوی این تلفن‌های همراه بسیار پاسخگو و سریع هستند، پنل Dynamic AMOLED 2x گلکسی S21، باکیفیت‌تر و بهینه‌تر است.

تجربه عکاسی با Galaxy S21 و Xiaomi 12

دوربین عقب دوربین سلفی
S21 ۱۲/۶۴/۱۲ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
Xiaomi 12 ۵۰/۱۳/۵ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل

دوربین Xiaomi 12 در کنار Galaxy S21

دوربین Xiaomi 12 در کنار Galaxy S21

در این دو مدل، سامسونگ و شیائومی، رویکردهای کاملا متفاوتی را در زمینه دوربین و عکاسی پیش گرفته‌اند. تقریبا هیچ نقطه مشترکی بین سیستم عکاسی Xiaomi 12 و Galaxy S21 وجود ندارد. هر دو سیستم‌های سه‌گانه دارند اما ماهیت هرکدام با هم فاصله دارد.

به نظر می‌رسد سامسونگ تلاشی برای دیده‌شدن در زمینه عکاسی نکرده و با اینکه دوربین‌های S21 از بسیاری مدل‌های هم‌قیمت، بهتر هستند اما محدودیت‌هایی که یک گوشی در این رده قیمتی دارد را از بین نبرده و چیز بیشتری ارائه نمی‌دهد.

در مقابل، شیائومی تلاش خود را برای بهترشدن نسبت به نسل قبلی، یعنی Mi 11  انجام داده، حقیقت این است که به نتایج خوبی هم رسیده اما هنوز نمی‌شود آن را در بین بهترین گوشی‌های این رده قیمتی از نظر دوربین قرارداد.

گوشی شیائومی یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی را به‌عنوان دوربین اصلی خود دارد که ۱.۵۶/۱ اینچی است، با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9. در مقابل، سامسونگ یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ۱.۷۶/۱ اینچی را به‌عنوان لنز اصلی به شما می‌دهد. بعد درحالی‌که شیائومی برای رسیدن به نتایج واضح‌تر با جزئیات بیشتر از Pixel binning استفاده می‌کند، سامسونگ پیکسل‌هایی کمتر اما بزرگ‌تر در تصاویرش دارد. این به طور ساده یعنی در عکس‌هایی که با دوربین شیائومی ۱۲ می‌گیرید، جزئیات بیشتری وجود دارد که کمک می‌کنند وضوح کلی تصویر بیشتر باشد و از دور، باکیفیت‌تر به نظر برسد.

در زمینه فوق عریض، شیائومی با یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی ۳.۰۶/۱ اینچی ۱۲۳ درجه جلو می‌آید. سامسونگ هم یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۲.۵۵/۱ اینچی ۱۲۰ درجه به این منظور ارائه کرده. البته تفاوت چندان قابل‌توجهی بین کیفیت این دو دوربین وجود ندارد که بخواهیم بحثش را پیش بکشیم.

درواقع تفاوت واقعی با سنسور سوم آشکار می‌شود. شیائومی ۱۲ یک دوربین تله ماکروی ۵ مگاپیکسلی دارد که آن را نسبت به مدل قبلی، Mi 11 کمی بهبود داده  و به کمک آن می‌توانید از فاصله‌ای معقول و حساب‌شده، نماهایی بسیار نزدیک از سوژه خود بگیرید. در سمت دیگر اما سامسونگ یک سنسور تله فوتوی ۶۴ مگاپیکسلی برای عکس‌هایی با زوم اپتیکال ۱.۱ برابر و زوم هیبریدی ۳ برابر، ارائه می‌کند.

در نهایت اگر بیشتر نیاز شما به دوربین با سنسور اصلی رفع می‌شود، هر دو گوشی کیفیت بالایی دارند. هرچند در تصاویر Xiaomi 12 می‌توانید جزئیات بیشتری بیابید. درحالی‌که اگر حرفه‌ای تر عکاسی می‌کنید باید بین دو لنز تله ماکرو تصمیم گرفته و آن مدلی را انتخاب کنید که بیشتر از دیگری نیازتان را برطرف کند.

قدرت و عملکرد Galaxy S21 و Xiaomi 12 در مقابل هم

سیستم عامل پردازنده گرافیک حافظه و رم
S21 اندروید ۱۱ Exynos 2100

Snapdragon 888 5G

Mali-G78 MP14

Adreno 660

۸ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

Xiaomi 12 اندروید ۱۲ Snapdragon 8 Gen 1         Adreno 730 ۸/۱۲ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

 

ما با دو گوشی روبه‌رو هستیم که یک سال و یک نسل با هم تفاوت دارند، پس فاصله عملکردی بین آنها کاملا طبیعی است. شیائومی ۱۲ با تراشه جدید اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ کار می‌کند. درحالی‌که سامسونگ دو نسخه با دو تراشه نسل قبلی اسنپ دراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ دارد. دستگاه‌هایی که چیپست اسنپ دراگون را دارند در چین و آمریکا فروخته می‌شوند و اگزینوس به سایر نقاط دنیا فرستاده می‌شود. این دو تراشه تقریبا از نظر قدرت و سرعت شبیه هم هستند اما اسنپ دراگون ۸۸۸ نسبت به اگزینوس، در بخش گرافیک کمی تواناتر است.

بااین‌حال، هرکدام از آن دو را که در نظر بگیرید، باز هم شیائومی ۱۲ از نظر عملکرد بهتر است. با اینکه اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ از نظر CPU تغییر خیلی بزرگی نداشته اما در زمینه GPU یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود.

به همین دلیل، باوجوداینکه شیائومی ۱۲ گوشی هوشمند بسیار قدرتمندی است اما تراشه آن نسبت به نسل پیشین، خیلی هم تفاوتی نکرده. هرچند از نظر بهینه‌سازی مصرف باتری، می‌شود تغییرات بزرگی را در این تراشه و گوشی‌هایی که با آن کار می‌کنند دید. به‌طورکلی می‌شود این‌طور گفت که هر دو گوشی، با وجود فاصله یک‌ساله، بسیار قوی هستند و قدرت بالایی ارائه می‌دهند، اما شیائومی ۱۲ کمی بهینه‌تر و هوشمندتر عمل کرده و در زمینه گرافیک، عملا دست بالاتر را دارد.

در این بخش بهتر است به سراغ گزینه‌های داخلی برویم تا ببینیم برتری خاصی در یکی از مدل‌ها هست یا نه. سامسونگ Galaxy S21 تنها با ۸ گیگابایت رم کار می‌کند که ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی با آن همراه می‌شوند. درحالی‌که شیائومی علاوه بر این دو گزینه، یک نسخه با رم ۱۲ و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی هم دارد. این یعنی اگر به‌دنبال سیستم سریع‌تری هستید باید به سراغ شیائومی بروید.

Galaxy S21 و Xioami 12 و رقابت عمر باتری

همان‌طور که گفتیم، شیائومی ۱۲ کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از رقیب خود، S21 بوده و بیشترین علت آن، وجود باتری بزرگ‌تر است. این گوشی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی کار می‌کند. در مقابل، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی S21 بسیار کوچک‌تر به نظر می‌آید.

عمر باتری بیشتر از همه به الگوی مصرف خودتان بستگی دارد. اما بین این دو مدل، Xiaomi 12 به لطف نمایشگر کوچک و تراشه کم‌مصرف‌تری که دارد، بیشتر از معمول روشن می‌ماند. این در حالی است که تراشه قدیمی‌تر و نرخ تازه‌سازی بالا در Galaxy S21 مانند شیائومی ۱۲ به‌خوبی با هم کنار نیامده‌اند. به همین دلیل اگر کاربری با استفاده سنگین باشید، از عمر باتری گوشی سامسونگ راضی نخواهید بود.

از طرفی، شیائومی همیشه در زمینه سرعت شارژ حرفی برای گرفتن دارد. در اینجا هم شارژ سریع ۶۷ واتی را در پرچم‌دار جدید خود ارائه داده که بتوانید تنها در کمتر از ۴۰ دقیقه، گوشی خود را کاملا شارژ کنید. s21 سامسونگ تنها از ۲۵ وات شارژ سریع پشتیبانی می‌کند که یعنی تقریبا مانند سایر گوشی‌های معمولی دیگر است.

در زمینه شارژ بی‌سیم سریع هم مجددا شیائومی با ارائه سرعت ۵۰ واتی، بر سامسونگ که تنها ۱۵ وات قدرت را می‌پذیرد، پیروز می‌شود. با این اوصاف گوشی شیائومی ۱۲ شما با شارژرهای بی‌سیم در کمتر از ۵۰ دقیقه، به شارژ کامل می‌رسد. برتری شیائومی در سرعت شارژ بی‌سیم معکوس هم ادامه دارد و رکورد ۱۰ وات توان آن بر ۴.۵ وات سامسونگ چیره می‌شود.

سامسونگ بخریم یا شیائومی

اشتباه نکنید، تیتر نهایی این مطلب، سؤال همیشگی و پیچیده “سامسونگ بخریم یا شیائومی؟” نیست. فقط یک حمله کاملا خبری است. این دو کمپانی با تلاش‌های خود به‌خوبی نشان داده‌اند که می‌توانند در هر رده قیمتی، بهترین انواع گوشی‌های هوشمند را تولید کنند.

سامسونگ معمولا با ارائه کیفیت فیزیکی خوب و پشتیبانی نرم‌افزار و شیائومی با پایین آوردن قیمت‌ها. اما این سؤال اساسی همچنان باقی است که کدام را باید بخریم؟

حقیقت این است که هر دو برای کاربر درست، به جا و مناسب هستند. مثلا در این مقایسه باید بگوییم اگر به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید، با گوشی خود کتاب الکترونیکی می‌خوانید یا بازی می‌کنید و ساعت‌ها به صفحه خیره هستید، نمایشگر باکیفیت‌تر سامسونگ برایتان بهتر است. درحالی‌که اگر مشغله‌های زیادی دارید و وقت نمی‌کنید برای شارژ کامل گوشی خود صبر کنید یا در روز ساعت‌های زیادی از آن کار می‌کشید، باتری بزرگ‌تر و شارژ سریع فوق‌العاده شیائومی بهتر می‌توانند کمکتان کنند.

پس قبل از تصمیم‌گیری، نیازهای خودتان را ارزیابی کرده و اولویت‌بندی کنید. در نهایت یک نگاه کلی به مشخصات گوشی یا خواندن چنین مقایسه‌هایی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارد.

جهت خرید کالا میتوانید به وبسایت فروشگاه دیجی دو مراجعه کنید.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار