بررسی و مقایسه A53 5G و A33 5G

xبررسی و مقایسه A53 5G و A33 5G
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی و مقایسه A53 5G و A33 5G ، اگر به دنبال خرید یک گوشی هوشمند جدید با قیمت مناسب هستید، سری گلکسی A سامسونگ ، گزینه‌های خوبی دارد. سامسونگ در سال ۲۰۲۲ مدل‌های جدیدی مانند A53 5G و A33 5G را معرفی کرده که بسیار پرفروش شده‌اند. در این مطلب از دیجیدو همراه ما باشید تا این دو مدل پرطرف‌دار و عالی را در کنار هم مقایسه کنیم.

مقایسه A53 5G و A33 5G از نظر طراحی و کیفیت ساخت

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
A53 5G پلاستیک پلاستیک چپ/عمودی ۸.۱ میلی‌متر ۱۸۹ گرم
A33 5G پلاستیک پلاستیک چپ/عمودی ۸.۱ میلی‌متر ۱۸۶ گرم

A53 5G و A33 5G

A53 5G و A33 5G

هر دو مدل از گوشی‌های سری A هستند، یعنی میان‌رده محسوب می‌شوند؛ بااین‌حال همچنان کیفیت ساخت خوب و بدنه مستحکم دارند. همچنین به لطف بدنه پلاستیکی بسیار سبک هستند و می‌توانید به‌راحتی با یک‌دست با آنها کار کنید و وزن آنها را درون جیب یا کیفتان حس نخواهید کرد.

هر دو استاندارد IP67 را برای محافظت در برابر آب و گردوخاک کسب کرده‌اند. یعنی نیازی نیست نگران پاشیدن قطرات آب روی آنها باشید یا از افتادنشان در ساحل بترسید.

از نظر طراحی پنل پشتی هم دو گوشی، بسیار به هم شباهت دارند. نحوه چیدمان دوربین‌های آنها و همچنین بافت قابشان تقریبا یکسان است. در هر دو، ۴ لنز دوربین روی یک برآمدگی در سمت چپ بالای قاب قرار دارند. سه لنز بزرگ‌تر به‌صورت عمودی در سمتی و دو لنز کوچک‌تر در کنار آنها جای گرفته‌اند. ضخامت کلی هر دو ۸.۱ میلی‌متر است اما گلکسی A33 5G  با ۱۸۹ گرم نسبت به A53 5G که ۱۸۶  گرم وزن دارد، سنگین‌تر است.

در قسمت جلویی گوشی‌ها تفاوت‌های جزئی وجود دارند که اگر دقت کنید متوجه آنها خواهید شد. گلکسی A33 5G حاشیه‌های ضخیم‌تری در اطراف نمایشگرش دارد که در قسمت پایینی، ضخیم‌تر از باقی لبه‌ها است. A33 همچنین دارای دوربین با قاب قطره‌ای است، درحالی‌که دوربین سلفی A53 5G با یک حفره کوچک روی نمایشگر جای گرفته. البته پس از مدتی استفاده حضور هر دو را از یاد خواهید برد و مزاحمتان نخواهند بود.

هر دو در قسمت پایینی، پورت شارژ USB-C دارند اما متأسفانه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در هیچ‌کدام تعبیه نشده. نبود جک هدفون ممکن است در بین گوشی‌های پرچم‌دار قابل‌قبول باشد اما برای یک گوشی میان‌رده مانند این دو مدل، کمی ناامیدکننده است.

به‌طورکلی به نظر ما A53 5G و A33 5G هر دو ظاهری زیبا دارند و با کیفیت مناسبی ساخته شده‌اند. با اینکه A53 نمایی مدرن‌تر دارد اما هر دو جزو میان‌رده‌های زیبا به‌حساب می‌آیند.

مقایسه نمایشگر A53 5G و A33 5G

فناوری وضوح اندازه محافظت
A53 5G Super AMOLED ۱۰۸۰در۲۴۰۰ پیکسل ۶.۵ اینچ Corning Gorilla Glass 5
A33 5G Super AMOLED ۱۰۸۰در۲۴۰۰ پیکسل ۶.۴ اینچ Corning Gorilla Glass 5

نمایشگر آ53 و آ33

نمایشگر آ۵۳ و آ۳۳

گوشی A53 به‌عنوان مدل گران‌تر، در دو زمینه نسبت به A33 برتری دارد و یکی از آنها نمایشگر است. اول‌ازهمه، نمایشگر آن با ۶.۵ اینچ در مقابل ۶.۴ اینچ A33، کمی بزرگ‌تر است. البته تفاوت خیلی بزرگی نیست اما برای برخی کاربران اهمیت دارد.

هر دو پنل‌های Super AMOLED دارند، بنابراین می‌شود گفت از نظر کیفیت کلی تقریبا یکسان هستند. وضوح هر دو نیز با ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل، کاملا مشابه است. این یعنی مدل A33 به دلیل داشتن نمایشگر کوچک‌تر، تراکم پیکسلی بیشتری دارد. بااین‌حال از نظر کیفیت تصویر و وضوح نمایش، هر دو کاملا به هم شبیه هستند.

تفاوت بزرگ دیگر در نرخ تازه‌سا‌زی است. جایی که A53 5G با ۱۲۰ هرتز، بالاتر از مدل دیگر قرار می‌گیرد که نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی دارد. البته تشخیص این تفاوت هم تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که هر دو گوشی را کنار هم قرار داده و به طور هم‌زمان بررسی کنید. یعنی تفاوت بین ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز مانند ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز، چندان قابل‌مشاهده و تشخیص نیست. ازآنجایی‌که یک‌لایه محافظ گوریلا گلس ۵ هم روی هر دو نمایشگر وجود دارد، پس از نظر ایمنی و دوام هم مانند هم هستند.

مقایسه مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری A53 و A33

سیستم عامل پردازنده پردازنده گرافیکی حافظه و رم
A53 5G اندروید ۱۲ اگزینوس ۱۲۸۰ Mali-G68 ۴/۶/۸ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

A33 5G اندروید ۱۲ اگزینوس ۱۲۸۰ Mali-G68 ۴/۶/۸ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

 

این دو گوشی میان‌رده سامسونگ بسیار شبیه به هم هستند. سامسونگ از تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ خود داخل هر دوی این مدل‌ها استفاده کرده. یک چیپست میان‌رده هشت هسته‌ای که با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده. این تراشه همچنین برای مدیریت کارهای گرافیکی با پردازنده گرافیکی Mali-G68 کار می‌کند.

با اینکه چنین سیستمی نسبت به تراشه اسنپ دراگون ۷۷۸G موجود در A52s، عقب‌گرد محسوب می‌شود اما نتیجه مثبتی بر عمر باتری داشته. اگزینوس ۱۲۸۰ به لطف فناوری ۵ نانومتری خود یک تراشه کم‌مصرف محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که هر دوی گوشی‌های موردبحث در این مقایسه با همین تراشه کار می‌کنند، پس نباید انتظار تفاوتی در عملکرد آنها داشت.

درواقع هر دوی آنها برای انجام کارهای روزانه معمولی مناسب هستند و بیشتر نیازهای کاربران متوسط را به خوبی برطرف می‌کنند. هر چند ممکن است برای چندوظیفگی سنگین یا اجرای بازی‌های گرافیکی ساخته نشده باشند.

نسخه پایه هر دو گوشی دارای ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است. شما همچنین گزینه ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را هم می‌توانید انتخاب کنید. همچنین حافظه داخلی هر دو مدل را به کمک کارت حافظه می‌توانید تا ۱ ترابایت افزایش دهید.

از نظر نرم‌افزاری، دو گوشی که هر دو در ۲۰۲۲ عرضه شده‌اند، آخرین نسخه اندروید یعنی ۱۲ را دارند و با رابط کاربری One UI 4.1 کار می‌کنند. سال گذشته سامسونگ قول ۴ به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای گوشی‌های سری A دارد که برای هر دوی این مدل‌ها هم اعمال می‌شود. یعنی تا سال‌ها می‌توانید با نسخه اندروید جدید، از گوشی خود لذت ببرید.

کیفیت دوربین A53 5G و A33 5G

دوربین عقب دوربین سلفی
A53 5G ۶۴/۱۲/۵/۵ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
A33 5G ۴۸/۸/۵/۲ مگاپیکسل ۱۳ مگاپیکسل

دوربین A53 5G و A33 5G

دوربین A53 5G و A33 5G

A53 5G و A33 5G از سیستم‌های متفاوتی برای دوربین خود استفاده می‌کنند و در نهایت ما هم حرفی برای گفتن در باره آنها داریم. گلکسی A53 5G دوربین چهارگانه‌ای دارد شامل یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و یک جفت سنسور ۵ مگاپیکسلی برای عمق و ماکرو.

از طرفی، A33 5G یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی دارد که همراه با یک لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، سنسور عمق ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک لنز ۲ مگاپیکسلی کامل می‌شود. در ظاهر تنظیمات دوربین هر دو گوشی به یک اندازه همه‌کاره است. بااین‌حال A53 5G کیفیتی بیشتری دارد.

از نظر سلفی نیز، A53 دوربین ۳۲ مگاپیکسلی است، درحالی‌که در مدل دیگر، لنز جلویی، ۱۳ مگاپیکسلی است. به‌طورکلی با دو دوربین اصلی و فوق عریض، تقریبا همه نیازتان به عکاسی برطرف می‌شود.

با تمام اینها، هر دو گوشی سامسونگ هستند و از نظر دوربین هم شباهت‌هایی دارند. منظور ما ظاهر پرجنب‌وجوش و اشباع شده تصاویر آنها است که بهتر از زندگی واقعی به نظر می‌رسند و در بین گوشی‌های سامسونگ شایع هستند. یعنی باید منتظر دیدن رنگ‌های شفاف و بسیار روشن باشید که ممکن است حالت طبیعی عکس را بگیرند. البته میزان جزئیات در تصاویر هر دو کاملا مناسب است.

از نظر ضبط ویدیو با کیفیت مشابهی روبه‌رو هستیم. شما در این دو گوشی، فیلم‌برداری ۴k با ۳۰ فریم در ثانیه را به‌عنوان بهترین کیفیت خواهید داشت. اما تثبیت‌کننده نرم‌افزاری در این کیفیت در دسترس نیست پس باید به‌جای آن از کیفیت ۱۰۸۰p استفاده کنید تا بتوانید از این ویژگی بهره‌مند شوید.

در نهایت یکی از برتری‌های دیگر A53 5G بر مدل دیگر، در همین قسمت است. در گوشی گران‌تر شما می‌توانید حین فیلم‌برداری ۴k از دوربین فوق عریض هم استفاده کنید. درحالی‌که A33، تغییر بین لنزها را تنها در کیفیت پایین‌تر ۱۰۸۰p فراهم می‌کند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های A53 و A33 در زمینه باتری

باتری مورداستفاده در هر دو گوشی، یک سلول ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که از شارژ سریع تا ۲۵ وات پشتیانی می‌کند. با اینکه سیستم کلی باتری در هر دو یکی است، اما  انتظار می‌رود A33 به دلیل داشتن نرخ تازه‌سازی کمتر ۹۰ هرتزی، عمر باتری بیشتری داشته باشد. به طور خلاصه باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی A33 احتمالا بیشتر از مدل گران‌تر دوام بیاورد.

البته فراموش نکنید که عمر باتری بیشتر از همه به میزان و الگوی مصرف شما بستگی دارد تا نرخ تازه‌سازی. یعنی اگر کاربری با استفاده سبک باشید حتی تا یک روز و نیم هم می‌توانید با هر دو گوشی کار کنید. درحالی‌که اگر پشت‌سرهم فیلم ببینید یا نور صفحه را تا آخر زیاد کنید، احتمالا در ساعت‌های میانی روز به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد. در آخر، بهتر است بدانید هیچ‌کدام از مدل‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند و هر دو فاقد شارژر در داخل جعبه هستند.

برنده نهایی

اگر این مقایسه را تا اینجا دنبال کرده باشید احتمالا می‌دانید رقابت بسیار نزدیکی بوده است. نتیجه تقریبا مشابه چیزی است که از مقایسه A53 یا A33 با سایر مدل‌های سری A هم خواهید یافت. این یعنی برند سامسونگ گزینه‌های میان‌رده مختلفی دارد که درواقع بسیار به هم شبیه هستند.

همان‌طور که دیدید هر دو ۴ سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنند و با یک نسخه یکسان از  One UI عرضه شده‌اند، تراشه مشابهی دارند و از نظر کیفیت دوربین و نمایشگر هم تفاوت قابل‌توجهی بینشان نیست. این یعنی در نهایت انتخاب یکی از آنها به قیمت و دردسترس‌بودن آن بستگی دارد. در حال حاضر گوشی A53 5G با اختلاف قیمت کمی، گران‌تر از A33 5G است. پس بهتر است ببینید در اطراف شما کدام مدل به فروش می‌رود و اینکه بودجه‌تان با کدام یک سازگارتر است. در نهایت هرکدام را که انتخاب کنید، یک گوشی سامسونگ عالی با مشخصات مناسب خواهید داشت که تا سال‌ها به‌خوبی برایتان کار می‌کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار