رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ از راه رسید

94756cc367435c97c8ef49b1eae161fc
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پس از آن که اندروید ۱۰ رسماً عرضه شد، زمزمه‌هایی مبنی بر آن که سامسونگ در حال طراحی یک آپدیت جدید برای رابط کاربری گوشی‌های گلکسی است شنیده شدند تا آن که دو ماه پیش نسخه‌ی بتای این رابط کاربری عرضه شد. مدتی بعد نسخه‌ی دوم بتای این رابط کاربری جدید هم آمد و اکنون دیگر منتظر آن هستیم که نسخه‌ی نهایی و اصلی این رابط کاربری، که بر پایه‌ی اندروید ۱۰ است، عرضه شود. پرسشی که در این بین برای دسته‌ای از دارندگان گوشی‌های سامسونگ وجود دارد این است که ویژگی‌های اصلی این رابط کاربری جدید چیستند و آیا واقعاً نسبت به نسل قبل [یعنی رابط کاربری One UI 1] پیشرفت چشمگیری در آن صورت گرفته؟ در ادامه‌ی این نوشتار در مورد رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ و ویژگی‌های جدید آن نسبت به نسل قبلی خواهم گفت و خواهیم دید که در چند مورد این رابط کاربری وضعیتی بهتر نسبت به نسل پیشین دارد و آیا کاربران به‌واسطه‌ی آن رضایت بیش‌تری از کار با گوشی‌های سامسونگ خواهند داشت؟

ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ

قبل از آن که به ویژگی‌های جدید این رابط کاربری بپردازم باید این نکته را ذکر کنم که توقع نداشته باشید که انقلابی اساسی از گذار از رابط کاربری One UI 1 به رابط کاربری One UI 2 رخ دهد، بلکه صرفاً چند ویژگی جدید در این رابط کاربری نسخه ۲ اضافه شده‌اند، ویژگی‌هایی که البته برای دسته‌ای از کاربران می‌توانند به عنوان ویژگی‌هایی کاربردی شناخته شوند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها باید به موارد زیر اشاره کنم:

۱- امکان ضبط‌کردن ویدئو از صفحه [Screen Recorder] با رابط کاربری One UI 2.0

گفته می‌شد گوگل در ابتدا به فکر آن بوده که این ویژگی را در اندروید ۱۰ پیاده کند ولی دست‌آخر منصرف شده و در اندروید ۱۰ خبری از این ویژگی نیست، اما خوشبختانه کره‌ای‌ها به فکر افتاده‌اند و این ویژگی را در نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ جای داده‌اند.

البته این آپشن قبلاً با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که امکان نصب‌شان روی گوشی بود قابل استفاده بود، اما خب در رابط کاربری جدید سامسونگ بدون نیاز به نصب هیچ اپلیکیشنی می‌توان از این آپشن بهره برد. خوبی این آپشن در این است که همزمان با ضبط فیلم از صفحه‌نمایش، می‌توان از دوربین سلفی گوشی هم بهره برد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید هم امکان ضبط فیلم از صفحه‌نمایش وجود دارد و هم آن که می‌توان با دوربین سلفی همزمان از خود هم فیلم گرفت و در گوشه‌ی تصویر گنجاند.

رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ

ضمناً صدا هم با این قابلیت به خوبی ضبط می‌شود، هر چند که اگر نخواهید صدای‌تان ضبط شود به‌سادگی می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی No Sound مانع از ضبط‌شدن صدا شوید.

۲- تغییرات Quick Settings

یک سری آپشن در تنظیمات سریع گوشی‌های سامسونگ وجود داشتند که برای بسیاری از کاربران عملاً بی‌فایده بودند، ولی هیچ راهی برای تعویض یا حذف آن‌ها نبود اما در رابط کاربری One UI 2.0 امکان تعویض و حذف آن‌ها فراهم شده. همچنین یک سری تغییرات کلی هم حاصل شده‌اند از جمله آن که اندازه‌ی ساعت بالای تنظیمات سریع کوچک‌تر شده و یا آن که امکان اضافه‌کردن یک ردیف دیگر به این آیکون‌های دسترسی سریع فراهم شده است.

۳- آپشن Alternative Look

این آپشن از دو آپشن بالا احتمالاً مورد استقبال بیش‌تری واقع شود. اجازه دهید توضیح دهم. کسانی که از قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی استفاده می‌کنند احتمالاً تا کنون به این مشکل برخورد کرده‌اند که زمانی که قیافه‌ای نسبتاً متفاوت با قیافه‌ی معمولی خود –که در گوشی ذخیره کرده‌اند و گوشی قابلیت تشخیص آن را دارد – دارند قابلیت تشخیص چهره‌ی گوشی توانایی تشخیص قیافه‌ی جدید آن‌ها را ندارد.

به عنوان مثال زمانی که عینک آفتابی به چشم می‌زنند دیگر به هیچ وجه گوشی نمی‌تواند تشخیص دهد که این فرد همان کسی است که تصویرش را در گوشی ذخیره کرده. اما با استفاده از آپشن جدید سامسونگ می‌توانید یک چهره‌ی جایگزین هم به حافظه‌ی دستگاه اضافه کنید. در واقع با این آپشن می‌توانید دو تصویر از خود به دستگاه اضافه کنید. هر زمان که تصویر اول‌تان برای دستگاه قابل تشخیص نبود تصویر دوم‌تان را بررسی می‌کند. این قابلیت همچنین این امکان را به شما می‌دهد که مثلاً اگر می‌خواهید همسرتان هم از گوشی استفاده کند، تصویر او را به عنوان Alternative Look یا نگاه جایگزین به دستگاه اضافه کنید تا او نیز بتواند از طریق قابلیت تشخیص چهره قفل گوشی را باز کند.

آپشن Alternative Look

برای استفاده از این قابلیت جدید در رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ باید در منوی Face Recognition به دنبال گزینه‌ی Add Alternative Look باشید.

۴- وضعیت بهتر حالت تاریک [Dark Mode]

حالت تاریک برای بسیاری از کاربران در بسیاری از مواقع کاربردی است. سامسونگ در One UI 1 این حالت، یعنی حالت تاریک سیستم، را گنجانده بود اما فقط برای اپلیکیشن‌های خود سامسونگ و چند اپلیکیشن غیرسامسونگ معدود مورد استفاده بود، اما در رابط کاربری جدید این حالت برای اپلیکیشن‌های زیادی قابل استفاده است از جمله Gmail، Instagram، Nova Launcher، Google Task و … .

۵- شخصی‌سازی آیکون اثر انگشت

این آپشن چندان قابل توجه نیست ولی به هر حال یک تغییر نسبت به نسخه‌ی قبلی رابط کاربری سامسونگ به شمار می‌رود. در این قابلیت جدید، این امکان برای کاربر وجود دارد که آیکون اثر انگشت روی صفحه را زمانی هم که گوشی روی حالت همیشه روشن قرار دارد روی صفحه داشته باشید. برای فعال‌کردن این قابلیت، از منوی Fingerprints استفاده کنید. این آپشن برای کسانی به کار می‌آید که در گذاشتن انگشت‌شان در محل دقیق سنسور اثر انگشت دچار مشکل هستند.

۶- بهبود وضعیت تماس‌های دریافتی

این امکان هم در رابط کاربری One UI 2.0 ایجاد شده که کاربر بتواند سه حالت دریافت تماس داشته باشد. یک حالت تمام‌صفحه‌ی معمولی است، یک حالت پاپ‌آپ ثابت در بالای صفحه و حالت سوم یک پاپ‌آپ کوچکِ شناور. این آپشن برای کسانی کاربردی است که تماس‌های دریافتی زیادی دارند و درعین‌حال مدام باید با گوشی کار کنند.

رابط کاربری One UI 2.0

برای استفاده از این آپشن به منوی Call Setting بروید و در آن‌جا به دنبال گزینه‌ی call display while using app باشید. با تپ روی این گزینه، می‌توانید بین حالت Full Screen، Pop-up و Mini Pop-up یکی را انتخاب کنید.

۷- اضافه‌شدن Recycle Bin به رابط کاربری One UI 2.0

البته اولین بار نیست که Recycle Bin به دنیای گوشی‌ها وارد شده چراکه قبلاً شیائومی این کار را کرده ولی به هر حال در رابط کاربری جدید سامسونگ فایل‌های حذف‌شده به پوشه‌ی Recycle Bin می‌روند و کاربر می‌تواند تا ۱۵ روز نسبت به بازگردانی آن‌ها اقدام کند. در نظر داشته باشید که در حال حاضر فقط ۱۵ روز فایل‌های حذف‌شده در این پوشه می‌مانند و بعد از ۱۵ روز در دسترس نیستند. این که در آپدیت‌های بعدی این مدت‌زمان بیش‌تر می‌شود یا خیر مشخص نیست.

سایر ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ

رابط کاربری One UI 2.0

جز مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم، یک سری تغییر کوچک دیگر را در رابط کاربری جدید سامسونگ شاهد هستیم که احتمالاً در نسخه‌ی نهایی این رابط کاربری، که به زودی عرضه خواهد شد، هم وجود خواهند داشت.

تغییرات محسوس رابط کاربری One UI 2.0

  1.  عملکرد یک‌دستی گوشی بهتر شده. تمامی اپلیکیشن‌های سامسونگ طوری طراحی شده‌اند که منطقه‌ی تعاملی آن‌ها در پایین صفحه گنجانده شده تا کاربر با یک دست هم توانایی کار با اپلیکیشن‌ها را داشته باشد.
  2.  پنجره‌های پاپ‌آپ کوچک‌تر شده‌اند، هرچند که امکان بزرگ‌تر کردن آن‌ها هم وجود دارد.
  3.  یک صفحه‌کلید جدید در این رابط کاربری گنجانده شده که حروف و اعداد در آن با کنتراست بهتری قرار گرفته‌اند. چند ترکیب رنگی جدید هم در این صفحه کلید مورد استفاده واقع شده‌اند.
  4.  در رابط کاربری جدید سامسونگ یک گزینه‌ی Map به قسمت یادآوری اضافه شده. کاربرد این گزینه در این است که با استفاده از آن می‌توانید یک مکان مشخص را ثبت کنید تا هر زمان که به آن مکان رسیدید گوشی به شما یادآوری مورد نظرتان را گوشزد کند. این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
سخن آخر

ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 2.0 سامسونگ را با هم مرور کردیم، اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این ویژگی‌ها صرفاً در نسخه‌های بتای این رابط کاربری وجود داشته‌اند و ممکن است در نسخه‌ی نهایی برخی ویژگی‌های جدید به آن‌ها اضافه شوند. در آینده‌ای نزدیک نسخه‌ی نهایی این رابط کاربری عرضه خواهد شد و خواهیم دید که تمامی ویژگی‌های جدید این رابط کاربری چیستند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار