شرکت های با ارزش دنیا زیر ذره بین دیجی‌ دو

70f247a35cfb44639f67397b28756df9
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شرکت های با ارزش دنیا همواره فراز و نشیب های بسیاری داشته‌اند. با دست یافتن اززش شرکت آلفابت به بیش از یک تریلیون دلار، بر آن شدیم تا به ۱۰ کمپانی با ارزش جهان نگاهی بیندازیم و تاثیرات بازار سرمایه بر روند اقتصادی این شرکت‌ها و میلیون‌ها سهامدار آن‌ها را مرور کنیم.

کمپانی آلفابت که در اصل به عنوان کمپانی مادر گوگل شناخته می‌شود، در سال گذشته میلادی عملکرد بسیاز خوبی را در بازار سرمایه از خود برجای گذاشت. این کمپانی با بی‌توجهی به حواشی پیرامون قانون‌گذاران در رابطه با بحث‌های حریم خصوص کاربران، توانست سهام خود را بالغ بر ۵۰ درصد افزایش دهد.

اپل به عنوان نخستین شرکتی که موفق به ثبت سرمایه یک تریلیون دلاری شد، توانست با استراتژی‌های هوشمندانه خود، سالی درخشان را پشت سر بگذارد. پس از این شرکت کالیفرنیایی، دومین کمپانی که به این دستاورد رسید، غول فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون بود، اما این شرکت با توجه به مشکلاتی که با قوانین تجارت‌های الکترونیکی پیدا کرد، در جایگاه پنجم این رده‌بندی قرار گرفته است.

علاوه بر اپل، در سال گذشته، مایکروسافت که با نام غول نرم‌افزاری ردموند نیز شناخته می‌شود، توانست ارزش خود را به یک تریلیون دلار برساند. با این حال، مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، عمومی شدن سهام شرکت نفتی عربستان سعودی به نام آرامکو بود که نه تنها ارزش خود را به یک تریلیون دلار رساند، بلکه از آن هم فراتر رفت و به اولین شرکتی تبدیل شد که ارزشی بالغ بر ۲ تریلیون دلار دارد.

معرفی شرکت های با ارزش دنیا

۱) شرکت نفتی آرامکو در صدر شرکت های با ارزش دنیا

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

شرکت نفتی آرامکو متعلق به عربستان سعودی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی در دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی عربستانی با عرضه عمومی سهام خود در سال ۲۰۱۹، توانست به یک باره به صدر لیست شرکت های با ارزش دنیا صعود کند. آرامکو با ارزش ۹ دلاری هر سهم به ارزشی بالغ بر ۱.۸۴ تریلیون دلار رسیده است.

۲) شرکت اپل

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

اپل، سازنده گوشی‌های آیفون به عنوان دومین شرکت با ارزش دنیا و با ارزش‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا شناخته می‌شود. این شرکت توانست با ارزش هر سهم ۳۱۸.۷۳ دلار به ارزشی بالغ بر ۱.۴۰ تریلیون دلار دست پیدا کند. نکته جالب در مورد سهامداران این شرکت این است که آن‌ها کل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به طور کامل از این شرکت در قالب سود پس گرفته‌اند. به این ترتیب که سهام این شرکت با ارزش ۱۵۰ دلار، در سال ۲۰۱۹ تقریباً دو برابر شده و به رقمی بالغ بر ۲۸۰ دلار دست پیدا کرده است.

استراتژی‌های این کمپانی مبنی بر رقابت با غول‌هایی همچون نتفلیکس و دیزنی در بازار پخش محتوای آنلاین و همچنین ورود به پلتفرم‌های واقعیت افزوده، تنها چند مورد از دلایل افزایش سرسام‌آور سهام این کمپانی کالیفرنیایی است.
از دلایل افزایش سرسام‌آور ارزش سهام این شرکت کالیفرنیایی می‌توان به استراتژی‌های آن مبنی بر رقابت با غول‌هایی مثل نتفلیکس و دیزنی در بازار پخش محتوای آنلاین و همچنین ورود به پلتفرم‌های واقعیت افزوده اشاره کرد.

۳) شرکت مایکروسافت

شرکت های با ارزش دنیا

مایکروسافت، غول تکنولوژی آمریکایی که با رشد سهام ۶۰ درصدی خود در سال ۲۰۱۹ توانست به قیمت ۱۶۷ دلار به ازای هر سهم برسد، همانند سال‌های گذشته توانست نام خود را در میان شرکت های با ارزش دنیا به ثبت برساند. ارزش حال حاضر این شرکت چیزی در حدود ۱.۲۷ تریلیون دلار است.

۴) شرکت آلفابت

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی، شرکت آلفابت را به عنوان مادر غول جستجوی اینترنتی، یعنی گوگل می‌شناسند. این شرکت که با بازسازی مدل تجاری گوگل در سال ۲۰۱۵ پدید آمد و اکنون به چهارمین شرکت ارزشمند دنیا تبدیل شده، هم‌اکنون بالغ بر یک تریلیون دلار می‌ارزد. آلفابت با رشد ۴۹ درصدی سهام خود در سال ۲۰۱۹، توانست قیمت هر سهم را به ۱۴۵۰ دلار برساند.

باید دید پس از استعفای سرگی برین و لری پیج از مدیریت آلفابت و در دست گرفتن سکان هدایت این کمپانی توسط ساندار پیچای، چه آینده‌ای در انتظار این شرکت آمریکایی خواهد بود.

۵) فروشگاه اینترنتی آمازون

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک، رشدی سرسام‌آور را در سال گذشته تجربه کرد و به لطف مدیریت مثال‌زدنی جف بزوس موسس این کمپانی که ثروتمندترین مرد جهان هم هست، توانست ارزش هر سهم خود را به ۱۸۶۴ دلار برساند. البته این کمپانی تنها توانست برای مدت کوتاهی در باشگاه تریلیون دلاری‌ها دوام بیاورد ولی با ارزش فعلی ۹۲۴ میلیارد دلاری، در رده‌بندی ۱۰ کمپانی با ارزش جهان در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

۶) شرکت فیسبوک

شرکت های با ارزش دنیا

با وجود تمام مشکلات و حواشی که گریبان‌گیر کمپانی فیسبوک در سال‌های گذشته شده، این شرکت همچنان به سودآوری ادامه داده و قیمت سهام خود را با افزایش ۵۰ درصدی به ۲۲۲ دلار رسانده است. البته این کار برای زاکربرگ چندان آسان هم نبود و در این راه مشکلات و سختی های زیادی را پشت سر گذاشت. بیرون کشیدن شرکت از رسوایی کمبریج آنالیتیکا و همچنین مشکلات پیرامون بلندپروازی در بازار ارز دیجیتال از کارهای مهم او در سال ۲۰۱۹ بود.
باید منتظر ماند و دید که زاکربرگ جوان برای رساندن کمپانی ۶۳۳ میلیارد دلاری و پرحاشیه خود به باشگاه تریلیون دلاری‌ها چه برنامه‌هایی را در سر دارد.

۷) فروشگاه اینترنتی علی بابا

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

علی بابا که همه آن را به عنوان آمازون چین می‌شناسند، یکی از غول‌های بزرگ در صنعت تجارت الکترونیک و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی است. با گذشت ۵ سال از عرضه عمومی سهام این شرکت در بورس نیویورک، علی‌بابا توانسه ۴۰ درصد به ارزش هر سهم خود اضافه کند. قیمت هر سهم این شرکت هم اکنون چیزی در حدود ۲۲۷ دلار است. ارزش این کمپانی چینی، چیزی در روز ۶۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

۸) شرکت برکشایر هاتاوی

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

شرکت برکشایر هاتاوی به دلیل شفافیت بالا در بازارهای مالی، توانسته رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای را در بازار سرمایه داشته باشد. البته چندان هم جای تعجب ندارد؛ وقتی نام شرکتی به وارن بافت گره بخورد، آن را به بهشتی برای سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد کرد. این شرکت که با ارزش ۵۶۲ میلیارد دلاری خود به عنوان هشتمین کمپانی با ارزش جهان شناخته می‌شود توانست در سال ۲۰۱۹، ۴۰ درصد سود به سهامداران خود برساند.

۹) کارت اعتباری ویزا از شرکت های با ارزش دنیا

شرکت های با ارزش دنیا

وقتی نام ویزا به زبان می‌آید، همه ما یاد آن کارت‌های اعتباری معروف می‌افتیم که در اکثر سایت‌های اینترنتی دیده‌ایم. ویزا یکی از بزرگترین کمپانی‌های مالی در دنیاست. این شرکت که از دل کالیفرنیا بیرون آمده با تکیه بر دیجیتالی کردن روش‌های پرداخت و متصل کردن تجارت و بازرگانی جهانی ۲۰۱۰ کمپانی با ارزش جهان راه یافته است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ عملکرد قابل توجهی را از خود به جای بگذارد، تا جایی که توانست ۴۰ درصد بر ارزش سهام خود بیفزاید و ارزش هر سهم را به ۲۰۴ دلار برساند. ویزا هم اکنون معادل ۴۴۱ میلیارد دلار سرمایه دارد و انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بازارهای دیجیتالی و همچنین با بروزرسانی‌های خدمات پرداختی خود آینده‌ای روشن‌تر را برای سهامدارانش رقم بزند.

۱۰) بانک جی پی مورگان چیس

با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا

این شرکت بانکی که جزو فعال‌ترین شرکت‌های وال استریت نیز به شمار می‌رود، دهمین شرکت از شرکت های با ارزش دنیا در سال ۲۰۱۹ لقب گرفته است. ارزش این کمپانی ۴۳۳ میلیارد دلار بوده و با توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی بلاک چین، انتظار می‌رود ارزش آن نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که ما را نسبت به آینده این کمپانی امیدوار می‌کند، ارز دیجیتال جی پی مورگان است که سعی دارد با کمک تکنولوژی بلاک چین، حضوری قدرت‌مند در این بازار را تجربه کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار