فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی باعث کاهش ظرفیت باتری می‌شود

4f2b47ed46c392deedfdc0d0a6df8ae3
زمان مطالعه: 3 دقیقه

چیزی از خبر مبنی بر فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی نگذشته است که اخبار ضد و نقیضی از آن دهان به دهان می شود. برخی از ایجاد مشکل برای باتری صحبت می کنند و برخی آن را تکذیب می کنند. بد نیست بدانید که این فناوری که متکی بر سیم است از آخرین فناوری یعنی شارژ با سرعت ۱۲۰ وات فراتر رفته و تجربه لذت بخش فول شارژ شدن گوشی در ۸ دقیقه را به کاربران هدیه می دهد. گفتنی است که پیش از این برخی از اسمارفون ها با برخورداری از شارژ سریع ۱۲۰ وات توانایی فول شارژ را در ۱۵ دقیقه داشتند. اما آنچه کمپانی شیائومی ادعا آن را داشت بسیار فراتر از فناوری پیشین بود.

بر اساس گزارش AndroidAuthority، شیائومی مدعی است که باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با استفاده از فناوری شارژ ۲۰۰ واتی تنها در مدت ۸ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌ شود. این به معنای افزایش سرعت در شارژ دهی و استفاده طولانی مدت از گوشی همراه است؛ اما این فناوری قابلیت آسیب به گوشی همراه را خواهد داشت؟ سوالی که بسیاری از کاربران را در استفاده از آن ترسانده است. قطعا اولین دلهره مربوط به عمر باتری های غیر قابل تعویض امروزی خواهد بود.

خبر خوب این است که این کمپانی با ایجاد صفحه ای مجزا مربوط به پرسش و پاسخ درباره این فناوری به برخی از سوالات پیرامون مشکلات احتمالی آن پاسخ داده است.  در حساب ویبوی شیائومی مطرح شده است که آیا استفاده از این فناوری می تواند به گوشی هوشمند آسیبی وارد کند؟ مسئولان شیائومی در پاسخ بیان کرده اند: « که استفاده از این فناوری به‌صورت تدریجی از ظرفیت باتری می‌کاهد؛ به این صورت که امکان دارد پس از ۸۰۰ بار شارژ باتری با فناوری ۲۰۰ وات در حدود ۲۰ درصد از ظرفیت باتری از بین برود.»

اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم باید بگوییم که ۸۰۰ بار شارژ سریع با این فناوری به معنای استفاده از گوشی همراه به مدت ۲ سال است. بنابراین دستگاه پس از ۲ سال استفاده و شارژ با فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی، ظرفیت خود را در حدود ۲۰ درصد از دست خواهد داد. برای مثال در صورت برخورداری از گوشی هوشمند با ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری، پس از ۲ سال ظرفیت باتری به حدود ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش می‌یابد.

فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی

گفتنی است که این آسیب تنها برای فناوری جدید شیائومی نیست چراکه پیش از این اوپو نیز با معرفی فناوری ۱۲۵ وات مدعی شده که پس از ۸۰۰ بار استفاده از این فناوری ظرفیت باتری ۲۰ درصد کاهش را تجربه خواهد کرد.

شیائومی در ادامه تصریح کرده است: « سازمان رگولاتوری چین استانداردی تعریف کرده و فناوری شیائومی فراتر از آن عمل می‌کند» از این رو با توجه به استاندارد سازمان رگولاتوری چین، ظرفیت باتری پس از ۴۰۰ بار شارژ نباید بیشتر از ۴۰ درصد افت را داشته باشد. بنابراین چنین قابلیتی نمی تواند آسیب جدی برای گوشی به همراه ایجاد کند.

اما درست در همین جا کاربران مسئله ذیگری را مطرح کرده اند؛ طبق استاندارد سازمان رگولاتوری چین، می توان پذیرفت که گوشی هوشمند یا گجت های دیگر پس از ۴۰۰ بار شارژ با افت ظرفیت باتری تا مرز ۴۰ درصد مواجه شوند. اما با توجه به دفعات شارژ که معمولا روزانه نیز خواهد بود، ۴۰۰ بار شارژ، به معنای استفاده یک سال از دستگاه است که این معادله را بر هم می زند؛ چراکه کاهش ظرفیت باتری با تعداد دفعات بیشتر شارژ ادامه دارد و پس از ۴۰۰ بار شارژ این کاهش متوقف نمی شود.

از طرفی باید در نظر داشت که فناوری شارژ فوق سریع در پرچم‌دارهای کمپانی های مطرح استفاده می شود؛ همانطور که می دانید این گوشی ها از نمایشگر بزرگ با نرخ نوسازی بالا، امکاناتی مانند ارتباطات فوق سریع ۵G بهره برخوردار هستند و تمام این ویژگی ها می تواند تأثیر بسیاری بر افزایش مصرف انرژی دستگاه داشته باشد، در مقابل اکثر این اسمارتفون ها از باتری هایی با ظرفیت ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی آمپر برخوردارند، از این رو کاهش ظرفیت باتری در شارژهای مداوم می‌تواند به نیاز دستگاه به دفعات بالاتری برای شارژ بیانجامد.

به طور خلاصه باید بیان کنیم که نمی توان از این فناوری به راحتی چشم پوشی کرد، چراکه در حال حاضر کمپانی های مطرح تولید گوشی های هوشمند درصدد افزایش ظرفیت باتری گوشی های خود هستند، اما به شرطی که بتوانند در مدت زمان کوتاه تری امکان شارژ مجددشان را نیز فراهم کنند. با این حساب باید دید که این فناوری می تواند به کمک ایده های جدید بیاید یا خیر.

منبع: androidauthority

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار