آسان‌ترین روش‌های ضبط صفحه کامپیوتر

c03741514f735fa3a19fa155668df610
زمان مطالعه: 7 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]حتما برای شما هم پیش‌آمده که به ضبط صفحه‌نمایش کامپیوتر خود احتیاج پیدا کنید. برای ارائه نمونه کار، آموزش بخشی از یک نرم‌افزار، انجام و تحویل تکالیف دانشگاه یا حتی برای رفع یک مشکل نرم‌افزاری خاص ممکن است مجبور به این کار شوید. ویندوز و مک هر دو این امکان را به شما می‌دهند که با ابزارهای داخلی، این کار را به‌راحتی انجام دهید، بااین‌حال بسیاری نرم‌افزار دیگر هم به همین منظور ساخته شده‌اند. در ادامه این مطلب ما روش‌های مختلف برای ضبط صفحه در کامپیوتر برای شما آماده کرده‌ایم.

فهرست محتوایی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ضبط صفحه کامپیوتر ویندوز با Xbox Game Bar

ویندوز یک ابزار ضبط صفحه داخلی دارد که در درجه اول برای گیمرها طراحی شده. هرچند برای ضبط فعالت در نرم‌افزارهای دیگر هم می‌توانید از استفاده کنید و روش راحتی برای ضبط ویدیو از صفحه و افزودن صدا به آن در ویندوز محسوب می‌شود.

نکته: مراحل گفته شده برای ویندوز ۱۰ هستند اما در ویندوز ۱۱ هم به همین شکل عمل می‌کنند؛ به همین دلیل ممکن است تصاویر ما کمی با محیط ویندوز ۱۱ فرق داشته باشند.

برای استفاده از این ابزار ضبط صفحه کامپیوتر شما باید یکی از انکودرهای زیر را پشتیبانی کند. کارت گرافیک یا پردازنده‌های به‌روز، معمولا از آنها پشتیبانی می‌کنند:

  • AMD VAC
  • Intel Quick Sync H.264 (Intel second-generation CPU or newer)
  • Nvidia NVENC (most Nvidia GeForce 600 or newer; most Quadro K series or newer)

قدم اول

منوی ویندوز را بازکرده و دکمه تنظیمات که به شکل چرخ‌دنده است را بزنید تا صفحه تنظیمات باز شود.

تنظیمات ویندوز

تنظیمات ویندوز

قدم دوم

در برنامه تنظیمات، گزینه بازی یا Gaming را انتخاب کنید.

Xbox BAR

Xbox BAR

قدم سوم

به طور پیش‌فرض قسمت Xbox Gaming Bar برای شما باز خواهد شد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید یک دکمه سوئیچی زیر اولین پاراگراف در این صفحه قرار دارد که باید روشن باشد یا روی ON قرار داشته باشد. اگر Off بود، کلیک کنید تا به ON تغییر وضعیت دهد.

ضبط صفحه کامپیوتر با Xbox Bar

ضبط صفحه کامپیوتر با Xbox Bar

قدم چهارم

برای مشاهده و تنظیم گزینه‌های سفارشی بیشتر، گزینه Capture را در فهرست سمت چپ انتخاب کنید.

در صفحه باز شده می‌توانید محل ذخیره‌سازی عکس و ویدیوهای ضبط شده از صفحه را انتخاب کرده یا ضبط پس‌زمینه را فعال کنید.

Capture

Capture

قدم پنجم

وقتی کارتان با تنظیمات تمام شد، میان‌بر پیش‌فرض صفحه‌کلید برای بازشدن نوار بازی را تایپ کنید: Win+G.

ممکن است سؤالی از شما پرسیده شود که برنامه مدنظرتان یک بازی است یا خیر؛ اگر این سؤال را دیدید فقط گزینه بله یا Yes را انتخاب کنید. البته این دروغ است اما چون Xbox Game Bar برای ضبط بازی‌ها در نظر گرفته شده، این دروغ کمک می‌کند بتوانید آن را برای سایر برنامه‌ها هم به کار ببرید. بااین‌حال باید بدانید این ابزار نمی‌تواند دسکتاپ ویندوز یا File Explorer را ضبط کند.

مرحله ششم

بعدازاین، Xbox Game Bar در قسمت مرکزی لبه بالای نمایشگر شما ظاهر می‌شود و شامل دکمه‌های زیر است:

  • منوی ویجت‌ها (Widget Menue)
  • صدا (Audio)
  • ضبط (Capture)
  • نمایش (Performance)
  • Xbox Social
  • گالری
  • یافتن گروه (Looking For Group)
  • تنظیمات

نوار ضبط Game Bar باید به طور پیش‌فرض ظاهر شود. در غیر این صورت روی نماد وب‌کم در نوار Xbox Game کلیک کنید.

نکته: اگر کامپیوتر شما به بیشتر از یک مانیتور وصل باشد، نوار بازی Xbox روی نمایشگری نشان داده می‌شود که آخرین بار رویش کلیک کرده‌اید.

قدم هفتم

برای شروع ضبط روی دکمه گرد روی نوار ضبط کلیک کنید. برای توقف ضبط صفحه کامپیوتر هم دکمه بنفش توقف را بزنید. به‌جای این کار می‌توانید از ترکیب کلیدهای Win+Alt+R   به‌عنوان میان‌بر برای ضبط و توقف ضبط استفاده کنید.

تمام فایل‌های ضبط شده با فرمت MP4 در قسمت ویدیوها> فولدر Captures در قسمت This Pc فایل اکسپلورر قابل‌دسترسی هستند.

رکورد اسکرین صفحه

رکورد اسکرین صفحه

ضبط صفحه کامپیوتر ویندوز با پاورپوینت

ضبط صفحه با پاورپوینت بسیار ساده است اما برای این کار نیاز به نرم‌افزار دسکتاپ مایکروسافت و اشتراک Microsoft 365 دارید.

قدم اول

در صفحه پاورپوینتی که باز کرده‌اید، به صفحه Insert رفته و در قسمت Media روی گزینه Screen Recording کلیک کنید.

ضبط صفحه کامپیوتر با پاورپوینت

ضبط صفحه کامپیوتر با پاورپوینت

قدم دوم

در این مرحله، پوشش سفید کم‌رنگی روی نمایشگر آمده و نوار ابزاری در قسمت وسط بالای صفحه نشان داده می‌شود. در این نوار روی دکمه Select Area کلیک کرده و با استفاده از ماوس خود، کادری در اطراف ناحیه مدنظر برای ضبط، بکشید. این ناحیه یا یک خط‌چین قرمز مشخص شده و از حالت سفید در می‌آید. برای ضبط کل صفحه هم می‌توانید از میان‌بر Win+Shift+F استفاده کنید.

قدم سوم

دکمه رکورد را بزنید یا کلیدهای Win+R را هم‌زمان فشار دهید.

پاور پوینت

پاور پوینت

قدم چهارم

اگر خواستید مکثی در میان ضبط داشته باشید، روی دکمه Pause که جایگزین رکورد می‌شود کلیک کنید. برای پایان ضبط هم می‌توانید دکمه مربع Stop را انتخاب کنید.

قدم پنجم

برای ذخیره ویدیو، روی ویدیویی که در پاورپوینت نشان داده می‌شود کلیک راست کرده و از منوی پاپ‌آپی که ظاهر می‌شود گزینه Save AS Media را انتخاب کنید.

وقتی کارتان تمام شد می‌توانید ویدیو را به‌عنوان یک فایل جداگانه ذخیره کنید تا به‌دلخواه به آن دسترسی پیدا کنید. بااین‌حال گزینه‌های ویرایش و کنترل ویدیو در پاورپوینت محدود بوده و بیشتر مناسب مواقعی هستند که می‌خواهید سریعا بخشی از نرم‌افزار یا صفحه خود را ضبط کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ضبط صفحه در کامپیوتر مک با ابزار ضبط

این ابزار که روی نسخه MacOS Catalina و جدیدتر وجود دارد، به شما اجازه می‌دهد از صفحه کامپیوتر مک خود عکس و ویدیو بگیرید:

قدم اول

برای بازکردن نوارابزار اسکرین‌شات دکمه‌های Shift+Command+5 را فشار دهید.

قدم دوم

نوارابزار ضبط با دو سری دکمه ظاهر می‌شود: سه دکمه در سمت چپ برای گرفتن اسکرین‌شات و دو دکمه در وسط برای ضبط ویدیو از صفحه. همچنین گزینه‌ها و دکمه‌های ضبط را هم فراهم می‌کند.

قدم سوم

روی دکمه Record Entire Screen (سمت چپ) یا دکمه Record Selected Patrion (سمت راست) و سپس دکمه Record کلیک کنید.

قدم چهارم

وقتی کارتان تمام شد، همان‌طور که در زیر نشان‌داده‌شده است، پس از اتمام روی دکمه کوچک ضبط واقع در نوار منو در بالای صفحه‌نمایش کلیک کرده یا دکمه‌های Command + Control + Esc را فشار دهید؛ ویدیو به طور پیش‌فرض در دسکتاپ ذخیره خواهد شد.

ضبط صفحه کامپیوتر مک

ضبط صفحه کامپیوتر مک

ضبط صفحه مک با استفاده از QuickTime

اگر نسخه MacOs شما قدیمی‌تر از Mojave باشد، می‌توانید برای ضبط صفحه کامپیوتر خود از پلیر QuickTime استفاده کنید. ادیت کردن با این پلیر راحت نیست اما اگر می‌خواهید سریع و ساده صفحه کامپیوتر مک خود را ضبط کنید روش بسیار مناسبی است:

قدم اول

پلیر QuickTime را از لانچ پد باز کنید. اگر آن را ندیدید، پوشه دیگر لانچ پد را بررسی کنید.

QuickTime record

QuickTime record

قدم دوم

برنامه که باز شد روی File که در نوار منو قرار دارد کلیک کنید.

قدم سوم

روی گزینه New Screen Recording در منوی کشویی کلیک کنید.

ضبط صفحه با QuickTime

ضبط صفحه با QuickTime

قدم چهارم

در این مرحله ممکن است پنجره‌ای باز شده و از شما برای ضبط صفحه اجازه بگیرد. در این شرایط، System Prefrences  را بازکرده و تیک مربعی که در کنار پلیر QuickTime قرار دارد را بزنید. ممکن است نیاز باشد برنامه را مجددا باز کنید.

قدم پنجم

وقتی QuickTime مجددا باز شد، روی File و بعد New Screen Recording کلیک کنید.

screen record

Screen Record

قدم ششم

نوارابزار Capture Tool با دو مجموعه کامل از دکمه‌ها روی صفحه ظاهر می‌شود: سه دکمه در سمت چپ برای گرفتن عکس از صفحه و دو دکمه در وسط برای ضبط ویدیو از صفحه. برای افزودن یا حذف ویژگی‌هایی مثل کلیک‌های ماوس، استفاده از میکروفن داخلی و تعیین مقصد ویدیو، روی گزینه‌ها کلیک کنید.

قدم هفتم

روی دکمه Recored Entire Screen یا Record Selected Partion و سپس دکمه Record در سمت راست کلیک کنید.

قدم هشتم

کارتان که تمام شد، به نوار منو رفته و دکمه Stop Recording را مانند تصویر زیر کلیک کنید.

computer screen record

computer screen record

قدم نهم

برای ذخیره فایل ضبط شده، روی نوار منو روی File  کلیک کرده و سپس در منوی کشویی روی گزینه Save کلیک کنید. مکان موردنظر خود را انتخاب کرده و نام مناسبی هم برای آن وارد کنید، سپس روی گزینه Save کلیک کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ضبط صفحه کامپیوتر با OBS Studio

ضبط صفحه کامپیوتر با OBS

ضبط صفحه کامپیوتر با OBS

OBS Studio به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های رایگان برای ضبط صفحه است که عملکردهای پخش داخلی برای کسانی که می‌خواهند هنگام ضبط مخاطب زنده داشته باشند ارائه می‌دهد. این برنامه امکانات کامل‌تری نسبت به همتایان خود دارد اما ست کردن تنظیمات شخصی روی آن ممکن است کمی زمان‌بر باشد. بااین‌حال هنوز هم بهترین برنامه رایگان در این زمینه بوده و در ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

ضبط صفحه کامپیوتر با Snagit

Snagit

Snagit

این برنامه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که برای استفاده در محل کار مناسب‌تر هستند. می‌توانید از Snagit برای ارائه آموزشی خاص یا نشان‌دادن ایده‌ای جدید استفاده کنید. ویژگی‌های این برنامه شامل ضبط کننده صفحه، حاشیه‌نویسی برای اسکرین‌شات‌ها، قالب‌ها و امکان ایجاد ویدیو از یک سری اسکرین‌شات است.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم چند روش ساده و راحت برای ضبط صفحه کامپیوتر به شما معرفی کنیم. مهم نیست از ویندوز استفاده می‌کنید یا مک یا حتی لینوکس؛ اگر نیاز به ضبط صفحه کامپیوتر خود داشتید، این لیست می‌تواند شما را راهنمایی کرده و ساده‌ترین روش را در اختیارتان قرار دهید.

در این مقاله در ابتدا ابزارهای داخلی ویندوز و مک که برای این کار تعبیه شده‌اند را بررسی کردیم. سپس به سراغ نرم‌افزارهای رایگانی رفتیم که صفحه مانیتور شما را ضبط می‌کنند و امکانات مختلفی هم در اختیارتان قرار می‌دهند. امیدواریم این نوشته توانسته باشد نیاز شما را برطرف کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار