مشکلات ویندوز ۱۱ و راحت‌ترین روش حل آنها

7d4743a3b06847242d4f7b2c73bed8d2
زمان مطالعه: 10 دقیقه

 

اگر شما هم در کار با ویندوز ۱۱ به مشکل خورده‌اید، پس ما می‌توانیم کمکتان کنیم. در این مطلب، راحت‌ترین روش حل مشکلات ویندوز ۱۱ را فرا خواهید گرفت. این ویندوز هنوز روزهای اول خود را سپری می‌کند و بروز مشکل در کار با آن چندان دور از انتظار نیست؛ پس با ما همراه باشید.

مشکلات ویندوز ۱۱ هنگام نصب

اگر حین آپدیت ویندوز ۱۰ به نسخه ۱۱ دچار مشکل شدید، نترسید؛ ویندوز ۱۰ یک عیب‌یاب داخلی دارد که می‌تواند هر مشکلی را شناسایی کند. این ویژگی همچنین می‌تواند برنامه آپدیت ویندوز را هم بازنشانی کند که به شروع نصب کمک می‌کند. برای این کار منوی استارت را باز کنید، بعد آیکون چرخ‌دنده را در سمت چپ تپ کنید تا صفحه تنظیمات ویندوز باز شود. روی Update & Security و سپس Troubleshoot کلیک کنید. سپس روی Windows Update و بعد Run the troubleshooter کلیک کرده و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. اگر عیب‌یاب توانست مشکلی را شناسایی کند، روی Apply this fix کلیک کنید.

بررسی نیازمندی‌های نصب ویندوز ۱۱

برای نصب ویندوز جدید یا کسب اطمینان از اینکه به‌خوبی روی سیستم شما کار خواهد کرد، نیاز است تا کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را برای داشتن شرایط زیر بررسی کنید:

  • CPU: پردازنده ۱ گیگاهرتزی ۲ هسته‌ای یا بالاتر روی یک پردازنده ۶۴ بیتی سازگار با سیستم روی تراشه.
  • حافظه: ۴ گیگابایتی.
  • فضای ذخیره‌سازی: ۶۴ گیگابایت.
  • TPM: ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM) نسخه ۲.۰.
  • کارت گرافیک: گرافیک سازگار با DirectX 12 / WDDM 2.x.
  • صفحه‌نمایش: یک نمایشگر ۹ اینچی با بزرگ‌تر با وضوح ۷۲۰p یا بالاتر.

بررسی سازگاری windows 11

درصورتی‌که سیستم شما معیارهای لازمی که عنوان کردیم را داشت، باید یک بررسی سلامتی انجام دهید تا سیستم خود را برای نصب ویندوز ۱۱ آماده نگه دارید:

  • برای انجام این بررسی اول نیاز دارید که برنامه Microsoft’s PC Health Check app را دانلود و نصب کنید.
  • بعد از نصب آن را باز کنید
  • در بنر ویندوز ۱۱ روی دکمه آبی‌رنگ Check Now کلیک کنید
  • اگر سیستم شما با ویندوز جدید سازگار باشد، اعلانی دریافت می‌کنید تحت عنوان This PC will run Windows 11 که یعنی سیستم شما ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کند.
بررسی سازگاری

بررسی سازگاری

در ادامه درباره مشکلاتی که حین نصب windows 11 با آنها مواجه خواهید شد صحبت می‌کنیم و راه‌حل آنها را برای شما توضیح می‌دهیم.

عدم نصب ویندوز ۱۱ به دلیل نبود TPM

اگر برنامه بررسی نصب ویندوز به شما گفت که سیستم شما windows 11 را پشتیبانی نمی‌کند، اما تمام پیش‌نیازها را دارید، در این شرایط باید بایوس خود را برای فعال‌کردن TPM بررسی کنید. تقریبا تمام پردازنده‌‌های مدرن با پشتیبانی از TPM ارائه می‌شوند. اگر پردازنده سیستم شما اینتل باشد، باید به TPM سوئیچ کنید و برای AMD باید PSP fTPM را در بایوس بررسی کنید. پس از اتمام این کار می‌توانید برنامه مایکروسافت را مجددا اجرا کنید، در این مرحله باید اجازه نصب ویندوز را به شما بدهد. برای بررسی وضعیت پشتیبانی از TPM در سیستم خود می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه ویندوز را به همراه دکمه R فشار دهید
  • پنجره موردنظر که باز شد عبارت msc را تایپ کنید تا پنجره Trusted Platform Module Management باز شود
  • دنبال یک پنجره فرعی با عنوان TPM Manufacturer Information بگردید و قسمت Specification Version را بررسی کنید تا ببینید سیستم شما کدام نسخه TPM را دارد

نحوه آپدیت به ویندوز ۱۱ بدون نیاز به TPM 2.0

اگر سیستم شما TPM 2.0 نداشته باشد و نتوانید ویندوز ۱۱ را نصب کنید، هنگام تلاش برای نصب این سیستم‌عامل، پیامی دریافت خواهید کرد که به شما می‌گوید سیستمتان پیش‌نیازهای لازم برای نصب این ویندوز را ندارد. اگر این اتفاق افتاد اما هنوز هم می‌خواهید ویندوز ۱۱ را داشته باشید، راهی هست که بتوانید نیاز به TPM را دور بزنید. اما در نظر داشته باشید که این کار را تنها کسانی باید انجام دهند که تجربه کافی را دارند و می‌توانند ریسک‌های آن را بپذیرند. این پروسه پیچیده و مشکل است.

TPM windows11

TPM windows11

پر بودن حافظه دیسک

مانند همه نسخه‌های قبلی، ویندوز ۱۱ هم مقدار قابل‌توجهی از حافظه هارد درایو را برای دانلود و نصب شدن نیاز دارد. اگر درایو اصلی شما که ویندوز قرار است روی آن نصب شود و معمولا درایو C است، تقریبا پر باشد، حین نصب ویندوز به مشکل برخواهید خورد. Windows 11 نیاز به ۶۴ گیگابایت حافظه دارد. پس اگر نصب ناموفق بود، اولین کاری که باید بکنید این است که فضای درایو خود را در Windows Explorer چک کنید. اگر فضای خالی نداشتید، سعی کنید عبارت Disk Clean-up را در کادر جست‌وجو در نوار وظیفه تایپ کنید و دیسک سیستم که معمولا درایو C است را انتخاب کنید. اوکی را بزنید و سپس باکس فایل‌هایی که می‌خواهید حذف کنید را تیک بزنید.

این یک روش امن برای حذف داده‌ها است اما در نظر داشته باشید که پس از حذف نمی‌توانید آنها را بازیابی کنید. حالا به شما گفته می‌شود با این کار چه مقدار حافظه سیو خواهید کرد، پس‌روی اوکی کلیک کنید بعد Delete files را انتخاب کنید تا فایل‌ها حذف شوند. اگر می‌خواهید فضای بیشتری بسازید گزینه Clean up system files را هم بزنید. بعد از طی این مراحل، دوباره برای دانلود و نصب Windows 11  اقدام کنید.

پاکسازی حافظه دیسک

پاکسازی حافظه دیسک

غیرفعال‌سازی نرم‌افزار آنتی‌ویروس

فعال بودن نرم‌افزار آنتی ویروس ممکن است سبب ایجاد برخی مشکلات ویندوز ۱۱ در حین نصب شود. پس اگر این نرم‌افزار را روی سیستم خود دارید قبل از اقدام برای نصب Windows 11، باید آن را غیرفعال کنید که ممکن است مشکل شما را حل کند. بعد از اینکه پروسه نصب تمام شد می‌توانید آن را مجددا فعال کرده و مورداستفاده قرار دهید. ممکن است حتی نیاز باشد این نرم‌افزار را موقتا حذف کنید و پس از نصب کامل ویندوز دوباره نصب کنید.

مشکلات ویندوز ۱۱ پس از نصب

برخی کاربران پس از نصب ویندوز یازده به مشکلاتی خورده‌اند، برای هر کدام از این مشکلات راه‌حل ساده‌ای وجود دارد؛ پس اگر:

بعد از نصب ویندوز اینترنت کند است

گزارش‌های رسیده نشان داده‌اند که برخی افراد بعد نصب و استفاده از ویندوز ۱۱ با مشکل کندی اینترنت وای‌فای مواجه شده‌اند. ممکن است تماشای آنلاین فیلم، استفاده از فیلترشکن و استفاده کلی از اینترنت کند شده باشد، و به نظر می‌رسد این مشکل، بیشتر افرادی را که از سخت‌افزار Intel Killer استفاده می‌کنند تحت‌تأثیر قرار داده است. مایکروسافت از این قضیه آگاه است و در ۱۲ اکتبر، آپدیت کلی Windows 11 را منتشر خواهد کرد که امیدواریم این مشکل در آن حل شده باشد. تا آن زمان می‌توانید از یک دانگل USB وای‌فای استفاده کنید.

نمی‌شود در منوی استارت، سرچ کرد

در حال حاضر مشکلی در نوار جست‌وجوی منوی استارت ویندوز جدید وجود دارد که نمی‌توانید داخلش تایپ کنید؛ هرچند روش‌های دیگری برای جست‌وجو در ویندوز جدید هستند اما اگر عادت سرچ در منوی استارت را از سیستم‌عامل قبلی با خود آورده باشید، برایتان دردسرساز خواهد شد. مایکروسافت از این مشکل نیز به‌خوبی آگاه است و عنوان می‌کند که با بازکردن پنجره RUN و بستن مجدد آن، این مشکل حل خواهد شد. برای این کار دکمه ویندوز و R را با هم بگیرید، وقتی پنجره جدید باز شد آن را ببندید چون قرار نیست چیزی درونش تایپ کنید. به نظر می‌رسد باز و بسته کردن این برنامه مشکل سرچ پنل را حل خواهد کرد.

فایل اکسپلور هنوز شبیه ویندوز ۱۰ است

یکی از مشکلات ویندوز ۱۱ این است که برخی از کاربران می‌گویند از زمانی که به ویندوز جدید رفته‌اند فایل اکسپلور آنها همچنان شبیه به ویندوز ۱۰ است. این درواقع پوسته‌ای است که لایه قدیمی ویندوز ۱۰ را تکرار می‌کند. اما هنوز مشخص نیست چرا برای برخی کاربران این را به‌عنوان پیش‌فرض نشان می‌دهد. خوشبختانه راه‌حل ساده‌ای برای این مشکل هست:

  • در قسمت بالای فایل اکسپلورر منوی view را انتخاب کنید
  • در سمت راست Options را انتخاب کرده و به View بعدی بروید
  • حالا باید یک لیست ببینید. به دنبال گزینه Launch folder windows in a separate process بگردید و چک کنید که تیک کنار آن نخورده باشد.
  • تغییرات را اعمال کنید. حالا فایل اکسپلور یک‌بار باز و بسته خواهد شد.

بعد از اینکه مجددا باز شد می‌توانید لایه بازطراحی شده Windows 11  را مشاهده کنید.

explorer windows 11

explorer windows 11

تابلوی ابزارک خالی به نظر می‌رسد

تابلوی ابزارک ویژگی جدید ویندوز ۱۱ است که برنامه‌های کوچک تحت عنوان ابزارک یا ویجت را که به شما دسترسی سریع به اطلاعاتی مثل خبرها و رویدادها می‌دهند را نگهداری می‌کند.

برخی کاربران متوجه شده‌اند که این تابلو در سیستم آنها خالی است. برای بازکردن آن می‌توانید از چپ به راست‌روی صفحه بکشید یا کلیدهای ویندوز و W را با هم بگیرید.

برای حل این مشکل، در گوشه بالای سمت راست تابلوی ابزارک روی آیکون کلیک کرده و گزینه Sign out را انتخاب کنید و بعد دوباره از طریق گزینه sign in وارد شوید، و حالا باید ویجت‌ها را ببینید.

تابلوی ابزراک

تابلوی ابزارک

 Windows 11 مشکل حافظه دارد

کاربران گزارش کرده‌اند که وقتی فایل اکسپلورر را می‌بندند در RAM کامپیوتر و لپ تاپ آنها باقی می‌ماند و بعد از مدتی می‌تواند مشکلات حافظه ایجاد کند؛ این یکی از مشکلات ویندوز ۱۱ است که سرعت سیستم را پایین می‌آورد. مایکروسافت هنوز این مشکل را تأیید نکرده اما راه‌حلی برای آن وجود دارد:

  • فایل اکسپلورر را مجددا باز کنید (در تسک منیجیر، فایل اکسپلورر را در قسمت پروسه‌ها پیدا خواهید کرد، روی آن کلیک کنید در گوشه سمت راست پایین، دکمه ری استارت را خواهید دید) یا سیستم خود را ری بوت کنید.
  • در تسک منیجر همچنین می‌توانید ببینید فایل اکسپلورر چقدر حافظه مصرف می‌کند.

منوی استارت Windows 11 جواب نمی‌دهد

برخی کاربران گزارش کرده‌اند که پس از دریافت آپدیت ویندوز ۱۱، منوی استارت آنها کار نمی‌کند؛ برای حل این مشکل باید یک‌بار سیستم خود را ری استارت کنید. برای انجام این کار بدون استفاده از منوی استارت:

  • روی کیبورد خود دکمه‌های ویندوز و D را بفشارید تا وارد دسکتاپ ویندوز شوید.
  • بعد دکمه‌های ALT و F4 را با هم فشار دهید.
  • در پنجره باز شده گزینه ری استارت را انتخاب کرده و اوکی کنید.

اگر با ری استارت کردن سیستم همچنان مشکل منوی استارت حل نشد، احتمالا نیاز داشته باشید از دو ابزار DISM (سرویس گسترش و مدیریت Image) و SFC (چک کننده فایل سیستم) استفاده کنید. برای این کار:

  • دکمه ویندوز و R را گرفته و در پنجره باز شده تایپ کنید: cmd
  • بعد دکمه‌های کنترل و شیفت و اینتر را بگیرید تا Command Prompt با دسترسی Administrator باز شود.
  • جمله روبه‌رو را در پنجره دستور تایپ کنید: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
  • این فایل‌های خراب آپدیت Windows 11 را پاک می‌کند و ممکن است کمی طول بکشد.
  • وقتی پروسه تمام شد در خط فرمان تایپ کنید: sfc /scannow
  • دکمه اینتر را روی کیبورد خود فشار دهید، حالا ابزار اسکن می‌کند تا تمام فایل‌ها درست باشند. پس از اتمام، منوی استارت باید به‌درستی کار کند.
  • اگر این راه‌حل جواب نداد، می‌توانید کار دیگری بکنید؛ برخی کاربران با ایجاد یک User دیگر روی Windows 11 و استفاده از آن، این مشکل را حل کرده‌اند. گرچه این روش ایده‌آل نیست اما امیدواریم مایکروسافت راه‌حل درستی برای این مشکل پیدا کند.

Windows 11  کند است یا قفل می‌کند

اگر ویندوز ۱۱ خیلی کند کار می‌کند و حتی گاهی باعث می‌شود سیستم شما فریز شده و قفل کند، می‌توانید چند راه‌حل را امتحان کنید:

  • اول‌ازهمه درایورهای خود را ارتقا دهید تا مطمئن باشید اجزای کلیدی از جمله کارت گرافیک، آخرین نسخه نرم‌افزاری را دارند و نه درایورهای قدیمی ویندوز ۱۰ را. امروزه اکثر تولیدکنندگان، دستگاه‌های خود را با ابزارهایی برای بررسی درایورهای اجزای جدید ارائه می‌دهند.
  • اگر مشکل حل نشد، منوی تنظیمات ویندوز را باز کنید، گزینه Windows Update, Advanced Options را انتخاب کرده و گزینه‌های آپدیت اختیاری را در اینجا چک کنید. این یک روش دیگر برای به‌روزرسانی درایورها مشکل‌ساز است.
  • اگر از ویندوز ۱۰ به Windows 11 آپدیت کرده باشید ممکن است تکه‌ای از یک نرم‌افزار قدیمی برای سیستمتان ایجاد مشکل کند. در همان منوی Advanced Options در زیر منوی Recovey یک گزینه ری استارت کردن خواهید دید. این به شما اجازه خواهد داد سیستم را پاک کنید، مثل اینکه ویندوز ۱۱ جدیدی نصب شده، البته فایل‌های شما حفظ می‌شوند. نکته منفی این است که نیاز دارید تمام برنامه‌های ویندوز را مجددا نصب کنید؛ اما این کار مثل هوا عوض‌کردن، جان تازه‌ای به سیستم‌های مشکل‌دار می‌دهد.
کندی ویندوز 11

کندی ویندوز ۱۱

سرچ ویندوز ۱۱ فایل‌های شما را پیدا نمی‌کند

منوی سرچ جدید که با کلیک روی آیکون ذره‌بین یا فشردن دکمه‌های +S- در دسترس است باید برای یافتن همه چیز در سیستم شما کارآمد باشد، هر چیزی شامل عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌‌ها. اگر فایل‌هایی که مطمئن هستید روی کامپیوتر و لپ تاپ شما هستند را با این سرچ نیافتید، می‌توانید مجددا اسکن کنید و این کار باید مشکل را حل کند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم اینکه، ساختن یک شاخص جست‌وجو برای ویندوز ۱۱ زمان‌بر است، به‌خصوص اگر هارد دیسکتان پر از فایل باشد. اگر به‌تازگی به Windows 11 آپدیت کرده‌اید به شاخص جست‌وجو چند ساعتی زمان دهید تا کامل شود، این پروسه در پس‌زمینه انجام خواهد شد و شما متوجه آن نمی‌شوید. اما اگر چند روزی هست که Windows 11 را دارید و هنوز فایل‌های شما را پیدا نمی‌کند:

  • سرچ ویندوز را بازکرده و تایپ کنید: Index
  • حالا Indexing Options را انتخاب کرده و در پنجره باز شده روی گزینه Advanced کلیک کنید.
  • حالا دکمه Rebuild را بزنید تا شاخص جست و جود مجددا ساخته شود. بعد از چند ثانیه صفحه‌ای را خواهید دید که روند بازسازی را به شما نشان می‌دهد. در طول زمانی که این روند در حال انجام است می‌توانید به باقی کارهای خود بپردازید.
جست و جوی فایل ها

جست و جوی فایل ها

با هر مشکل ویندوز ۱۱ خداحافظی کنید

هر نرم‌افزار، سخت‌افزار یا سیستم‌عامل جدیدی که روانه بازار می‌شود، در ابتدای کار مشکلاتی دارد. ویندوز جدید هم شامل این قانون می‌شود. اگر شما هم با مشکلات ویندوز ۱۱  مواجه شده‌اید نگران نباشید؛ در این مقاله می‌توانید جواب هر سؤالی در این زمینه را پیدا کنید.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار