نقد و بررسی One UI 2؛ رابط کاربری اختصاصی سامسونگ

9a2117193bbbcaf6e5fdd793e383449f
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یقینا با شروع سال ۲۰۲۰، در حالی که چشم‌های بسیاری به سمت عرضه نهایی گوشی گلکسی S20 خیره شده بود، اما ده‌ها میلیون نفر از خریداران سری‌های گلکسی S و Note طی دو سال گذشته را هم داشتیم که منتظر اخبار مهمی از رویت به‌روزرسانی رابط کاربری One UI 2 بوده‌اند. می‌دانیم که اندروید ۱۰ تغییرات بسیار مهمی را در مجوزها، اعلان‌ها، حالت دارک و موارد دیگری به‌همراه داشت و سامسونگ نیز از این فرصت استفاده کرد تا چندین ترفند را در رابط کاربری جدید و ظریف خودش ایجاد کند.

در این مطلب ما بررسی کاملی از به‌روزرسانی رابط کاربری One UI 2 روی گوشی‌های هوشمند سامسونگ خواهیم داشت و آن را با تمام بدی و خوبی‌هایش به شما معرفی می‌کنیم.

اجرای صحیح اندروید ۱۰.۰ پایه روی رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

معرفی رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

اندروید ۱۰ بزرگ‌ترین ارتقایی نیست که ما دیده‌ایم، اما همین روند باعث ایجاد چند تغییر مهم در تجربه شخصی هر کاربر با گوشی‌های هوشمندشان در طول روز شده است. سامسونگ هم کار بسیار خوبی را انجام داده و تغییرات پلتفرم گوگل را در سیستم داخلی خود، بدون اینکه تغییر آن‌چنانی در شاکله کلی سیستم ایجاد کند، صورت داده است.

بزرگ‌ترین تغییری که در چشم هر کاربری دیده می‌شود، مدل مجوز ارائه لوکیشن است، که هم‌اکنون امکان مدیریت آن را به شما ارائه داده است و می‌توانید اجازه‌ی دسترسی به موقعیت مکانی را برای برخی از برنامه‌ها مدیریت کنید. به‌طور مثال در این بخش می‌توانید تنظیم کنید که اجازه‌ی دسترسی به موقعیت مکانی برای یک برنامه، تنها هنگام اجرای آن صادر شود. پیاده‌سازی سامسونگ دقیقا به‌همان روشی است که روی گوشی پیکسل ۴ انجام شده است و شامل سیستم یادآوری برای وقتی است که برنامه از موقعیت مکانی شما استفاده می‌کند. در این حالت رابط کاربری فورا یک گزینه در پس زمینه‌ی گوشی پدید می‌آورد و می‌توانید این دسترسی را از برنامه سلب کنید.

مدیریت نوتیفیکیشن اندروید ۱۰ نیز روی بستر کاملا جدیدی ارائه می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد که مدیریتی بهتری روی دسته‌ی اعلان‌های فردی در هر برنامه‌ای داشته باشد. این امر هنوز البته به برخی از مدیریت‌های دیگر روی هر برنامه نیاز دارد تا بتواند به‌درستی عملکرد خود را نشان دهد، اما راهی که اندروید ۱۰ آن را مستقیما توسط یک نوار سایه‌ای آن به‌نمایش می‌گذارد، انجام چنین کاری را بسیار ساده می‌کند. کاربر هم‌اکنون می‌تواند به‌طور صریح اعلان‌هایی با اولویت پایین را به حالت سکوت درآورده و آن‌ها را به صورت جداگانه در نوار سایه‌ای نوتیفیکیشن‌ها نشان دهد که مدیریت چنین موردی یقینا ارزشش را خواهد داشت.

خوشبختانه سامسونگ حالت دارک را در قالب اصلی پلتفرم گوگل ارائه می‌دهد. این موضوع تفاوتی برای المان‌های رابط کاربری سامسونگ ندارد و همان حالت دارک را که در اندروید ۹ دیده بودیم، در این سیستم‌عامل هم مشاهده می‌شود. البته گفتنی است که این موضوع برای برنامه‌های سوم شخص و ویجت‌ها بسیار مهم است. با فعال کردن حالت تاریک اندروید ۱۰، شما فورا به نسخه‌ی حالت تاریک هر برنامه‌ یا ویجتی دسترسی خواهید داشت، البته به شرطی که این برنامه برای سیستم‌عامل اندروید ۱۰ بهینه‌سازی شده باشند. این بدان معنی است که هیچ سوئیچ اتفاقی به حالت‌ روشن این برنامه‌ها نخواهیم داشت.

  • جسچرهای اندروید ۱۰ همراه با صفحه نمایش خمیده

معرفی رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

تنها بخش هسته‌ی اصلی تجربه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۰، ویژگی‌های ترکیبی است که برای نگه داشتن گوشی هنگام برقراری تماس در نظر گرفته شده است. نکته‌ی آزاردهنده در این باب این است که سامسونگ به هر دلیلی، تصمیم گرفته است که لرزش گوشی هنگام گرفتن گوشی در حالت تماس به هر شکلی غیرفعال نمی‌شود، که با توجه به سیستم لمسی حساس گوشی‌هایی همچون گلکسی S10، به شکل غیرضروری آزاردهنده خواهد بود. اما از لحاظ عملکردی، موضوعی که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که سیستم حرکتی پشتی مبتنی بر کناره‌های گوشی، چگونه با صفحه نمایش خمیده زمخت گوشی‌های سامسونگ ترکیب شده است.

لبه‌ی صفحه‌ی خمیده زیبایی خاصی به گوشی می‌دهد، اما همزمان سیستم نرم‌افزاری گوشی هم باید توانایی درج اطلاعات واقعی در این لبه را داشته باشد و چنین روندی باعث می‌شود که کار کمی سخت شود. نا امید کننده‌ترین چیز در این باب این است که منطقه‌ی Gesture پشتی گوشی‌ها، چه توانایی خاصی به برنامه‌ها برای استفاده از صفحه نمایش خمیده، آن‌هم با این محل ردیابی کوچکی که دارد، می‌دهد. چنین چیزی واقعا هنگامی که کاربر گوشی را در دست راستش می‌گیرد، سخت است و هنگام سوایپ کردن یک طرح خاص به سمت چپ، به مشکل برخواهید خورد. تنها راه چاره برای حل این مشکل، استفاده از گوشی در دست چپ‌‌تان خواهد بود.

متاسفانه سامسونگ برای رفع این مشکل کارهای زیادی انجام نداده است و عملا نمی‌تواند فیزیک این لبه‌ی خمیده را شکست داده و امکان استفاده‌ی کاربر از آن را فراهم کند. این روند باعث می‌شود که برای حل چنین مشکلاتی، دوباره شاهد حضور دکمه‌های سنتی در طراحی محصولات سامسونگ باشیم یا اینکه از Gesture های نوار دکمه‌ای اندروید ۱۰ استفاده کنیم. اگر بخواهید از جسچرهای اندروید ۱۰ استفاده کنید، شما می‌توانید میزان حساست جسچر پشتی را تنظیم کنید. درواقع با این کار شما سیستم را طوری تنظیم می‌کنید که از طریق جسچر پشتی، امکان سوایپ در صفحه‌ی لبه را فراهم کند. اما این روند تنها با جسچر پشتی امکان پذیر است و مسئله‌ی کشوی اسلایدی را به‌همان اندازه بد یا بدتر می‌کند، چرا که منطقه تشخیص آن هنوز هم فوق‌العاده کوچک است.

این روندی است که باید به آن عادت کنید. ممکن است هنگام کار با گوشی‌های جدید سامسونگ، این روند برای شما آزاردهنده باشد، اما با گذشت زمان، خواهید دید که می‌توانید جسچر موردنظر خود را پیدا کرده و طی چندین آزمایش به آن عادت کنید.

رابط کاربری One UI 2؛ خوبی‌ها و بدی‌ها

معرفی رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

بزرگ‌ترین چیزی که هنگام به‌روزرسانی گوشی سامسونگ به رابط کاربری One UI 2 برای شما تداعی خواهد شد، این است که عملا هیچ چیزی از نظر بصری تغییر پیدا نکرده است. همان‌طور که اشاره شد، قایل توجه‌ترین تغییرات اندروید ۱۰ در تجربه و ویژگی‌های فردی خودشان را نشان می‌دهند و در بخش کاربری آن تغییرات وسیعی شکل نگرفته است. سامسونگ از این به‌روزرسانی برای ایجاد هرگونه طراحی و تغییر بزرگ در ویژگی‌های سیستم‌عامل خود استفاده نکرده است. این‌ به‌روزرسانی برای اولین بار در گوشی سامسونگ گلکسی S20 به‌کار گرفته شده است و شاهد عرضه آن در محصولات بعدی این کمپاتی هم خواهیم بود.

تغییرات ظریفی در صفحه قفل و صفحه نمایش همیشه روشن رابط کاربری One UI 2 وجود دارد که گزینه‌های جدیدی برای ظاهر هرکدام در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این گزینه‌ها شامل تصاویر تازه در صفحه قفل در هر بار روشن کردن صفحه و همچنین گزینه‌های سفارشی بیشتر و بهتر برای سبک Always-on گوشی‌های سامسونگ است. «روشنایی لبه» عنوان گیج کننده‌ای است که به این رابط کاربری اضافه شده است و شامل گزینه‌هایی برای پاپ‌آپ های نوتیفیکیشن‌ها خواهد بود. این ویژگی با مجموعه‌ای از گزینه‌های سفارشی سازی و پشتیبانی از تقریبا تمام برنامه‌ها به این رابط اضافه شده است.

هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که این نوع به‌روزرسانی رابط کاربری One UI 2 باعث بهبود کیفیت دوربین شود، اما سامسونگ تغییراتی را در برنامه دوربین ایجاد کرده است که باعث بهبود تجربه کلی آن می‌شود. می‌توانید در این رابط جدید، حالت‌های مختلف دوربین را در مکان‌های مختلف تنظیم کرده و سفارشی سازی کنید. می‌توانید گزینه‌هایی که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را پنهان کرده و حالت‌های پرکاربرد را در تسک اصلی برنامه دوربین قرار دهید. هم‌اکنون شما می‌توانید در هر سه دوربین، از حالت اختصاصی شب استفاده کنید که حداقل یک بهبود جزئی نسبت به تجربه کلی آن داشته است. البته کیفیت خود گوشی سامسونگ در حالت نور کم، در این امر تعیین کننده خواهد بود و اگر شرایط خوبی نداشته باشد، این رابط هم کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد.

سامسونگ هنوز هم راه‌های بسیاری را برای مدرنیزه کردن نرم‌افزار خودش دارد. حتی در شرایطی که رابط کاربری آن‌ها روی آخرین نسخه از پلتفرم اندروید استوار شده است، اما بازهم گویا جا برای کار دیده می‌شود. رابط کاربری One UI 2 هنوز هم از ویژگی‌های نسخه‌ی قبلی خودش وام گرفته است و انیمیشن‌هایی را می‌بینیم که دست و پاگیر احساس می‌شوند و سایه‌ی اعلان این رابط هم هنوز با المان‌های غیرضروری پر شده است و با حالت ایده‌آل خودش فاصله دارد. هنوز هم برخی از تنظیمات این رابط برای کاربر اذیت کننده است و گاهی اوقات برای اعمال ساده‌ترین تنظیمات درخواستی، باید صفحه‌های پیچیده زیادی را پشت سر هم رد کرده و در نهایت تنظیم موردنظر خود را نهایی کنید.

البته این مورد هم NV رابط کاربری One UI 2جنبه‌ی منفی و هم جنبه‌ی مثبت دارد. چرا که وقتی صحبت از کسب رضایت این حجم از مشتریان و کاربران باشد، اصلا با کار آسانی روبرو نیستیم. سامسونگ مجبور است که با ارائه پیشرفت‌هایی در این رابط کاربری، موافقت قشر بزرگی از کاربران را به‌دست آورد. سامسونگ چاره‌آی جز ایجاد تعادل در بهبودهای ایجاد شده ندارد، که سبب می‌شود به‌ظاهر رضایت کاربرانی بالاترین و سخت‌ترین درخواست‌ها را از آن‌ها دارند، کسب کند. این در حالی است که درخواست‌های مصرف کننده عمومی شرکت، کاملا متفاوت است و تنها می‌خواهد که به‌ ساده‌ترین ممکن، امکان کار با گوشی خود را داشته باشد. امیدواریم در آینده یک به‌روزرسانی کوچک برای این رابط کاربری ارائه شده و تغییرات بصری و ویژگی‌های بیشتری را در آن شاهد باشیم. البته با عرضه گلکسی S20 انتظار می‌رفت که علاوه بر ایجاد تغییرات اساسی در رابط کاربری One UI 2، تنظیمات دلخواه کاربران هم به آن اضافه شود.

عمر باتری و عملکرد

معرفی رابط کاربری One UI 2 سامسونگ

همه‌ی ما تجربه‌ی متفاوتی با به‌روزرسانی‌های مختلف رابط کاربری One UI 2 سامسونگ داریم که اتفاقا برخی از آن‌ها، عملکرد گوشی را وارد حالت آشفته‌ای می‌کرد. چندین مرتبه اوضاع به‌حدی بد بود که کاربران مجبور به بازگرداندن تنظیمات گوشی به حالت کارخانه داشتند؛ روندی که هرگز برای یک کاربر خوشایند نبوده و نخواهد بود. اگر چنین اتفاقی برای گوشی شما رخ نداده است، احتمالا خوش شانس بوده‌اید.

اگر خریدار یکی از گوشی‌های اخیر سامسونگ در یکی دو سال اخیر بوده باشید، احتمالا مشکلی از بابت کار با رابط کاربری One UI 2 نخواهید داشت. این رابط تغییر قابل توجهی در عملکرد یا عمر باتری ایجاد نمی‌کند و حتی اگر چندین و چند برنامه داخل گوشی خود نصب داشته باشید، رابط کاربری جدید می‌تواند از پس هندل کردن آن‌ها بربیاید. گفتن این موارد بدین دلیل است که حداقل می‌توانیم مطمئن باشیم که رابط کاربری جدید موجب تنظیم کارخانه گوشی شما نخواهد شد.

البته عملکرد عادی رابط کاربری One UI 2، همان‌چیزی است که ما انتظار داریم با گوشی هوشمند جدیدمان اتفاق بیفتد. حداقل این رابط کاربری به‌روزترین قابلیت‌های این پلتفرم را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید تجربه‌ای نوین و جدید بدون هیچ گونه نکته منفی قابل توجهی را شاهد باشید. نحوه استفاده از گوشی برای هر کس متفاوت است و به‌همین جهت برنامه‌های متنوعی را می‌بینیم که روی گوشی‌های سامسونگ اجرا می‌شوند، این تفاوت موجب برو تفاوت مشابه در روند تجربه‌ی این رابط کاربری هم می‌شود و بنابراین بهتر است که خوب یا بد بودن آن را به خود کاربران واگذار کنیم.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار