مقایسه S22 Ultra با Note 20 Ultra سامسونگ

مقایسه S22 Ultra با Note 20 Ultra سامسونگ
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقایسه S22 Ultra با Note 20 Ultra سامسونگ ، سال ۲۰۲۱ برای علاقه‌مندان گوشی‌های سری Note سامسونگ، سال سختی بود. سامسونگ نه‌تنها در این سال مدل Note عرضه نکرد، بلکه بعدتر تولید کل سری را متوقف کرد. دوستداران در آن موقع می‌توانستند گلکسی S21 Ultra یا Z fold 3 را که هر دو قلم S داشتند انتخاب کند. بااین‌حال در هیچ‌کدام از این مدل‌ها، محلی برای قرارگیری قلم تعبیه نشده بود و به‌خوبی Note  کار نمی‌کردند. تا اینکه دوباره در سال ۲۰۲۲، کمپانی با عرضه S22 Ultra خاطره سری نوت را تازه کرد. این گوشی هم قلم داشت و هم طراحی هم‌زبان با سری نوت. در این مقاله به مقایسه S22 Ultra با Note 20 Ultra پرداخته‌ایم تا ببینیم تا چه حد به هم شباهت دارند و چقدر متفاوت هستند.

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت S22 Ultra و Note 20 Ultra

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
Note 20 Ultra شیشه استیل عمودی/چپ ۸.۱ میلی‌متر ۲۰۸ گرم
S22 Ultra شیشه آلومینیوم عمودی/چپ ۸.۹ میلی‌متر ۲۲۸ گرم

همان‌طور که گفتیم این دو مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه همدیگر هستند. هر دوی آنها نمایشگرهای بزرگ خمیده دارند و با قلم S داخلی عرضه شده‌اند. بااین‌حال S22 Ultra با ۶.۸ اینچ، نمایشگر کوچک‌تری نسبت به صفحه ۶.۹ اینچی Note 20 Ultra دارد.

هر دوی گوشی‌های دارای گوشه‌های تیز و طراحی مستطیلی شکلی هستند که احتمالا آن را با گوشی‌های سری Note  به‌خاطر می‌آورید. S22 Ultra تنها مدلی از سری S22 است که به این شکل ساخته شده.

قسمت پشت گوشی‌ها جایی است که تفاوت بین آنها کاملا مشهود می‌شود. درحالی‌که هر دو سیستم دوربین‌های پر جزئیاتی در قاب پشتی خود دارند، مدل قرارگیری آنها، این دو را با هم متفاوت کرده است. سه لنز دوربین Note 20 Ultra به طور عمودی درون یک قاب مستطیلی جای گرفته‌اند. در عوض S22 اولترا طراحی ساده‌تری دارد. هر ۵ سنسور دوربین این گوشی به‌سادگی، مستقیما از قاب پشتی گوشی بیرون زده‌اند.

S22 Ultra و Note 20 Ultra

S22 Ultra و Note 20 Ultra

گوشی اس۲۲ اولترا  از Note 20 Ultra بادوام‌تر است چون فریم آلومینیوم و شیشه گوریلا گلس دارد. این در حالی است که هر دوی آنها با استاندارد IP68 در برابر آب و گردوخاک مقاوم شده‌اند.

S22 Ultra، ۴ گزینه رنگی مات دارد: سیاه، سفید، سبز و شرابی. در مقابل، طراحی Note 20 Ultra کمی براق‌تر است و در رنگ‌های برنز، سیاه و سفید عرضه شده.

 نمایشگر S22 Ultra و Note 20 Ultra

فناوری وضوح اندازه محافظت
Note 20 Ultra Dynamic AMOLED 2X ۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل ۶.۹ اینچ کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس
S22 Ultra Dynamic AMOLED 2X ۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل ۶.۸ اینچ گوریلا گلس ویکتوس+

در مقایسه طراحی S22 اولترا با نوت ۲۰ اولترا گفتیم که این دو مدل نمایشگرهای یکسانی دارتد که به طرز زیبایی در لبه‌ها خمیده است. هر دوی این پنل‌ها، Dynamic AMOLED 2X هستند با کیفیت QHD اما تفاوت‌هایی هم دارند.

هر دو نمایشگر همچنین نرخ تازه‌سازی تطبیقی دارند که برحسب محتوایی که تماشا می‌کنید، به طور خودکار تنظیم می‌شود. یعنی هنگام پخش تصاویر ثابت، هر دو کاهش پیدا می‌کنند تا عمر باتری حفظ شود. بااین‌حال S22 Ultra قادر است تا ۱ هرتز کم شود، درحالی‌که Note 20 Ultra تا ۱۰ هرتز می‌رود.

صفحه‌نمایش S22 Ultra همچنین بسیار روشن‌تر است و در بیشترین حالت می‌تواند تا ۱۳۵۰ نیت هم برود. در مقابل، Note 20 Ultra حدود ۶۶۲ نیت ارائه می‌دهد. به همین دلیل تماشای تصاویر S22 اولترا در نور شدید بیرون راحت‌تر است.

مقایسه نمایشگر S22 Ultra و Note 20 Ultra

مقایسه نمایشگر S22 Ultra و Note 20 Ultra

مقایسه قلم S گوشی S22 Ultra با Note 20 Ultra

درحالی‌که هر دو گوشی گلکسی اس۲۲ اولترا و Note 20 Ultra دارای قلم S هستند، گوشی S22 Ultra در بحث عملکرد یک‌قدم جلوتر است. سامسونگ تأخیر را در این مدل از ۹ میلی‌ثانیه به ۲.۸ میلی‌ثانیه کاهش داده که یعنی چیزی حدود ۷۰ درصد بهبود.

این کمپانی همچنین برخی تغییرات قابل‌توجه دیگر هم ایجاد کرده است. از جمله تبدیل دقیق‌تر دست‌نوشته‌ها به متن و امکان ذخیره سریع‌تر یادداشت‌ها در اسناد Microsoft Office و ایمیل.

قلم S

قلم S

مقایسه عملکرد S22 اولترا و نوت ۲۰ اولترا

سیستم‌عامل پردازنده پردازنده‌گرافیکی حافظه و رم
Note 20 Ultra اندروید ۱۰ Exynos 990 Adreno 650 ۸/۱۲ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

S22 Ultra اندروید ۱۲ Exynos 2200 /  Snapdragon 8 Gen 1 Adreno 730 ۸/۱۲ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت حافظه داخلی

نوت ۲۰ اولترا یکی از بهترین سیستم‌های درونی را در زمان معرفی خود داشت. شامل تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵+، ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی.

بااین‌حال S22 اولترا با تراشه پیشرفته‌تری عرضه شده؛ اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ برای آمریکا و اگزینوس ۲۲۰۰ برای اروپا و سایر کشورها. از نظر رم می‌توانید بین ۸، ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت انتخاب کنید و حافظه داخلی بین ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت است.

از نظر عملکرد، تفاوت خاصی بین امتیاز تست Geekbemch 5 این دو گوشی نبوده است. S22 اولترا امتیاز چندهسته‌ای ۳۳۹۲ را کسب کرده، درحالی‌که Note 20 Ultra به امتیاز ۳۲۹۴ رسیده است.

بااین‌حال اس۲۲ اولترا  با ۴۷ ثانیه، زمان بسیار کمتری را برای تبدیل یک ویدیوی ۴k به ۱۰۸۰p صرف کرد؛ درحالی‌که نوت ۲۰ اولترا همین کار را در ۱ دقیقه و ۱۶ ثانیه انجام داد.

به‌طورکلی هر دوی این مدل‌ها بسیار قوی و سریع هستند. می‌توانید با آنها انواع بازی‌های سنگین را اجرا کرده و به لطف نمایشگرهای عالی، لذت ببرید.

مقایسه نرم‌افزاری S22 Ultra و Note 20 Ultra

گلکسی نوت ۲۰ اولترا در زمان عرضه، نسخه اندروید ۱۰ و One UI 2.0 را داشت؛ درحالی‌که S22 Ultra جدیدتر با اندروید ۱۲ و One UI 4.1 کار می‌کند.

احتمال دارد سامسونگ آپدیت‌های بیشتری برای S22 Ultra جدید نسبت به Note 20 Ultra فراهم کند. آن‌طور که کمپانی گفته، S22 Ultra تا ۴ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهد کرد.

مقایسه نوت ۲۰ اولترا و S22 اولترا از نظر دوربین

دوربین عقب دوربین جلو
Note 20 Ultra ۱۰۸/۱۲/۱۲ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
S22 Ultra ۱۰۸/۱۰/۱۰/۱۲ مگاپیکسل ۴۰ مگاپیکسل

حال بخش دوربین‌ها جایی است که این دو گوشی واقعا با هم تفاوت پیدا می‌کنند.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۳ دوربین پشتی دارد: دوربین عریض ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو که می‌تواند تا ۵ برابر زوم کند. سیستم دوربین Note 20 Ultra همچنین یک لنز اضافی دارد که مشکلات گسترده کاربران با فوکوس خودکار S20 Ultra را رفع کرده. نوت ۲۰ اولترا همچنین در جلوی خود یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی سلفی دارد که با وسعت دید ۱۲۰ درجه‌ای برای ثبت عکس‌های گروهی عالی است.

متقابلا، S22 Ultra جدیدتر قابلیت‌های عکاسی داخلی بهتری دارد. جدیدترین گوشی ممتاز سامسونگ، لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی را حفظ کرده، هرچند با سنسور بزرگ‌تر و لنز Super Clear که از ایجاد مشکل در زمان عکاسی با نور کم جلوگیری می‌کند. این گوشی همچنین یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو هم دارد که یکی تا ۳ برابر زوم اپتیکال و دیگری تا ۱۰ برابر زوم می‌کند.

دوربین S22 Ultra و Note 20 Ultra

دوربین S22 Ultra و Note 20 Ultra

دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی S22 Ultra هم به طرز مشخصی از نوت ۲۰ اولترا قوی‌تر است. S22 Ultra همچنین حالت شب بهبودیافته داشته و پرتره‌های بهتری می‌گیرد و می‌تواند با کمک یک برنامه اختصاصی تصاویر RAW ثبت کند.

 

عمر باتری S22 Ultra و Note 20 Ultra

سلول تعبیه شده در گلکسی S22 Ultra جدیدتر، یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که نسبت به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نوت ۲۰ اولترا بهبودیافته است. با تنظیم نمایشگر روی ۶۰ هرتز، S22 Ultra تا ۱۰ ساعت و ۱۸ دقیقه دوام آورده که با فعال‌شدن حالت adaptive به ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

در مورد نوت ۲۰ اولترا، با روشن بودن حالت ۱۲۰ هرتزی به نتیجه تقریبا ۸ ساعته رسیده‌اند. این عدد با قراردادن نمایشگر روی ۶۰ هرتز تا ۱۰ ساعت و ۲۶ دقیقه افزایش پیدا کرده است.

نوت ۲۰ اولترا از شارژ سریع تا ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که قادر است گوشی را در تنها نیم ساعت تا ۵۶ درصد شارژ کند. S22 Ultra تا سرعت ۴۵ وات را پشتیبانی می‌کند.

 

برنده نهایی

اگر قصد خرید گوشی سامسونگ گلکسی Note 20 Ultra را دارید، بدانید بدون شک یک گوشی بسیار قدرتمند است که هنوز هم بهترین مشخصات را دارد. همچنین شباهت‌های زیادی از نظر مشخصات بین دو گوشی وجود دارد. از جمله نمایشگر AMOLED QHD با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز تطبیقی و دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی.

بااین‌حال نادیده‌گرفتن پردازنده ارتقایافته S22 Ultra و سیستم دوربین بسیار بهبودیافته آن که سنسور بزرگ‌تری دارد، دشوار است. همچنین صفحه‌نمایش روشن‌تر، قلم S  روان‌تر و شارژ سریع‌تر هم با این گوشی دریافت خواهید کرد. در نهایت باید بگوییم برنده این رقابت، S22 اولترا است اما Note 20 Ultra هم دست‌کمی از آن نداشته و با قیمت کمتر، تقریبا همان ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار