مشخصات سخت‌افزاری گوشی سامسونگ گلکسی A51

69a0130191081d9769d3c71bdc27999d
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در سال ۲۰۱۹ سامسونگ از یکی از گوشی‌های نوظهور خود یعنی A51 رونمایی کرد. گوشی که برخی از ویژگی‌هایش را از پدر خود یعنی گوشی سامسونگ گلکسی A50 به ارث برده، اما در عین حال تغییرات زیادی هم داشته است. در این مطلب قرار است مروری بر مشخصات فنی این گوشی داشته باشیم و ببینیم دقیقا با چه چیزی طرف هستیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بیش از پیش با این گوشی آشنا شوید.

مشخصات سخت‌افزاری سامسونگ گلکسی A51

اولین چیزی که به سراغ آن می‌رویم پردازنده مرکزی گوشی سامسونگ گلکسی A51 است. تراشه Exynos 9611 که با فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده است. این گوشی ۳۳۲ یورو قیمت دارد و جزو میان‌رده‌های خوش قیمت به حساب می‌آید. در این بازه قیمتی تراشه‌هایی با عملکرد بهتر از اگزینوس وجود دارند. گاهی عملکرد این تراشه از رقبایی مثل تراشه‌های مدیاتک هم عقب‌تر است، اما با این حال سامسونگ ترجیح داده از Exynos 9611 استفاده کند. البته این نکته باید ذکر شود که در بین گوشی‌های میان‌رده اختلاف بین تراشه‌ها آنچنان زیاد نیست. شاید در عملکرد گوشی هم چیزی احساس نکنید، اما موضوع اینجاست که برای گوشی با این قیمت، تراشه‌های بهتری هم وجود داشت.

پردازنده گرافیکی این گوشی Mali-G72 MP3 نام دارد. این پردازنده را می‌توان یکی از برترین پردازنده‌های گرافیکی گوشی‌های میان رده دانست که عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی دارد و برای یک چنین گوشی کاملا مناسب است. هنگام کار با گوشی خصوصا انجام بازی‌های گوناگون، به هیچ وجه دچار مشکل نخواهید شد، اما این را درنظر بگیرید که با یک گوشی گیمینگ طرف نیستید، پس انتظار زیادی هم نداشته باشید. این گوشی برای اجرای بازی‌های باگرافیک بالا ساخته نشده.

و اما به سراغ حافظه رم و حافظه داخلی گوشی برویم. سامسونگ این گوشی را به لحاظ حافظه با تنوع زیادی روانه بازار کرده است. ۵ مدل برای یک گوشی به شرح زیر:

  • حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و حافظه رم ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و حافظه رم ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و حافظه رم ۶ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و حافظه رم ۸ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و حافظه رم ۸ گیگابایت

این تنوع گسترده به مشتریان سامسونگ قدرت مانور بیشتری هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ نیازمندی می‌دهد.

blankباتری سامسونگ گلکسی A51 چقدر شما را همراهی می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هرگوشی این است که باتری آن مدت زمان زیادی را بتواند با کاربر همراهی کند. البته میزان استفاده از گوشی هم در این قضیه بسیار موثر است. باتری این گوشی ۴۰۰۰ میلی‌آمپری است. اما بیایید ابتدا ببینیم بیشترین میزان مصرف باتری مربوط به کدام قطعات گوشی است.

اولین مورد نمایشگر گوشی است. هرقدر تراکم پیکسلی و نرخ نوسازی صفحه نمایش بیشتر باشد، میزان مصرف شارژ گوشی هم بیشتر خواهد بود. نوخ نوسازی صفحه نمایش ۶۰ هرتز است و کاملا عادی است. اما تراکم پیکسلی صفحه نمایش ۴۰۵ پیکسل بر اینچ است که مقدار زیادی است. برخی از گوشی‌های میان رده زیر ۴۰۰ وحتی نزدیک به ۳۵۰ پیکسل در هر اینچ دارند. بنابراین میزان مصرف باتری می‌تواند زیاد باشد.

مورد دوم میزان اتصال گوشی به وای فای و شبکه دیتا است. هرقدر بیشتر با اینترنت کار کنید شارژ گوشی بیشتر مصرف خواهد شد. مورد بعدی هم میزان استفاده از برخی برنامه‌های سنگین مثل بازی‌های با گرافیک بالا است. هرقدر زیاد مشغول بازی کردن باشید، منابع سیستمی بیشتر مصرف شده و میزان مصرف باتری هم افزایش خواهد یافت.

باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری آنقدر زیاد نیست و می‌تواند کمی آزار دهنده باشد. البته همان‌طور که گفته شد اگر به اندازه معمول از گوشی استفاده کنید، قطعا یک شبانه روز با شما همراهی خواهد کرد، اما با استفاده زیاد، قطعا باید زودتر گوشی را شارژ کنید.

blankمشخصات دوربین سامسونگ گلکسی A51

دوربین اصلی این گوشی دارای چهار حسگر است که هر کدام مشخصات زیر را دارند:

  • حسگر اول از نوع عریض با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی لنز ۲۶ میلی‌متر، با سایز سنسور ۱/۲.۰ اینچ، قادر به ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز ۰.۸ میکرومتر همراه با فناوری فوکوس اتوماتیک
  • حسگر دوم از نوع فوق عریض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی لنز ۱۳ میلی‌متر، قادر به ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز ۱.۱۲ میکرومتر
  • حسگر سوم از نوع تله‌فوتوبا رزولوشن ۵ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی لنز ۴۰ میلی‌متر که به آن  لنز ماکرو هم گفته می‌شود.
  • حسگر چهارم از نوع عریض با رزولوشن ۵ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.2، سایز سنسور ۱/۵.۰ اینچ، قادر به ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز ۱.۱۲ میکرومتر که به لنز عمق هم مشهور است.

و اما به سراغ لنز دوربین سلفی برویم. حسگری از نوع عریض با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی لنز ۲۶ میلی‌متر، سایز سنسور ۱/۲.۸ اینچ و قارد به ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز ۰.۸ میکرومتر برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده.

این گوشی مجهر به قابلیت‌های ویژه‌ای مانند ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها، قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه، قابلیت تشخیص چهره، قابلیت عکاسی پانوراما و قابلیت عکاسی HDR است. مجموعه سخت‌افزارهای ذکر شده دست به دست هم داده‌اند که دوربین A51 بتواند عکس‌های بسیار مناسبی را ثبت کند، که خوشبختانه همین طور هم هست. در کل تصاویر ثبت شده از دامنه پویایی بسیار خوبی برخوردار هستند و در صحنه‌های پر نور، دوربین قادر است به خوبی نور را مدیریت کند . تصاویر گرفته شده بسیار واضح هستند البته جزئیات کاملی را ارائه نمی دهند اما در کل عملکرد خوب و قابل قبولی دارند. رنگ‌ها هم به خوبی به نمایش داده می‌شوند و برخلاف برخی از گوشی‌ها، هیچ زیاده روی برای نمایش عکس‌ها با کیفیت بالاتر وجود ندارد.

blankنگاه کلی و جمع‌بندی

نقطه قوت این گوشی در تنوع حافظه رم و حافظه داخلی، پردازشگر گرافیکی و دوربین گوشی است اما پردازنده اگزینوس ۹۶۱۱ و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری را می‌توان جزو نقاط ضعف این گوشی دانست، اما به هرحال مانند این گوشی حرف‌هایی برای گفتن دارد و برای خرید می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد. خوشبختانه دیدگاه اکثر کاربران این گوشی مه دیدگاه مثبتی است و کار کردن با آن را آزار دهنده توصیف نمی‌کنند. این گوشی از شبکه ۴G پشتیبانی می‌کند، اما نسخه ۵G آن هم به تازگی روانه بازار شده است.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار