راهکارهای جلوگیری از هک شدن گوشی

a7acdef924d2056b2ea17101fdfba52c
زمان مطالعه: 12 دقیقه
زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

حجم اطلاعات شخصی که روی گوشی‌های هوشمند خود ذخیره می‌کنیم، به‌قدری بالا است که با هک شدن آن بسیاری از افراد حس دزدی از خانه‌شان را پیدا می‌کنند، یا حتی بدتر. این مورد بدترین حمله‌ای است که به حریم شخصی یک فرد می‌تواند انجام شود. تجاوز به حافظه شخصی شما در گوشی، ممکن است به طرق مختلفی روی دهد و مدتی هم طول می‌کشد که شما بفهمید، چه چیزهایی را از دست داده‌اید. گوشی هوشمند شما تنها چیزهای ارزشمند شما را نگه نمی‌داد، بلکه این سیگنال را به دیگر افراد می‌فرستد که کدام یک از اطلاعات با ارزش روی گوشی برای شما مهم‌تر است. اگر چیزی روی گوشی خود دارید که همیشه با خود به‌همراه دارید، یقینا پس با این تعریف جور درمی‌آید.

گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های کوچکی هستند که به‌راحتی می‌توانند نابود شده یا مورد سرقت قرار گیرند. این گوشی‌ها مدام سیگنال‌های آنلاین را فرستاده و دریافت می‌کنند، بنابراین همیشه هدف مجرمان سایبری هستند. برای اینکه تلفن و مطالب آن را از چشم کنجکاوان و انگشتان غیرمجاز دور نگه دارید، باید یک استراتژی صحیح و مناسب برای محافظت از اطلاعات شخصی و ارزشمند خودتان انتخاب کنید. در این مطلب چند نکته‌ی مهم در مورد نحوه محافظت از گوشی هوشمند در برابر هکرها و مزاحمین سایبری با شما مطرح خواهیم کرد.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها از هک شدن گوشی جلوگیری کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

شرکت‌های نرم‌افزاری دائما نرم‌افزارهای خودشان را به‌روز می‌کنند و این مورد تنها به‌دلیل زیبایی آن نیست. بسیاری از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و رفع باگ‌هایی که صورت می‌گیرد، حاوی ارتقا امنیتی نرم‌افزار موردنظر است که به محافظت از گوشی‌ هوشمند شما در برابر نقض حریم خصوصی و داده‌ای و مزاحمت‌هایی که به‌صورت سایبری انجام می شود، منجر خواهد شد. این به‌روزرسانی‌ها روزانه‌های آسیب به گوشی را می‌بندند و کمک می‌کنند که هکرهای راه سخت‌تری برای شکستن قفل امنیتی گوشی شما داشته باشند. هنگامی که یک به‌روزرسانی برای سیستم‌عامل گوشی هوشمند یا هر برنامه دیگری عرضه می‌شود، بهتر است که بدون هیچ تاخیری آن را دریافت کرده و نصب کنید.

از وای‌ فای‌های عمومی استفاده نکنید

در حال حاضر، همه باید خطرات استفاده از وی فای آزاد را برای هر کاری بدانند، چرا که وای فای رایگانی که در اماکن عمومی همچون مراکز خرید، کافه‌ها، فرودگاه‌ها یا هر مکان عمومی دیگری برای همه نوع شیطنت از طرف کاربران مختلف ارائه می‌شود. در هر زمان و هر جایی که قرار دارید، سعی کنید صرفا از دیتای تلفن همراه خود استفاده کنید و وقتی که در اماکن عمومی قرار می‌گیرید، سیستم وای فای گوشی خود را خاموش کنید. اگر چنین چیزی برای‌تان امکان پذیر نیست، با استفاده از یک برنامه VPN، به این شبکه متصل شوید. VPN ابزاری است که از سیستم رمزنگاری شده تونل، به ارتباطات شبکه‌ای متصل می‌شود. اما باید در این زمینه هم دقت لازم را داشته باشید. همه‌ی VPN ها با کیفیت برابری عرضه نمی‌شوند و باید بهترین مورد را انتخاب کنید. همچنین غیرفعال کردن بلوتوث هم وقتی که در خارج از خانه هستید، لازم و ضروری است. یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن هم موقعی است که برای اتصال ساعت هوشمند خود از آن استفاده می‌کنید.

گوشی هوشمند خود را قفل کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

سعی کنید همیشه از یک کد عبور چهار یا شش رقمی برای ورود به دستگاه استفاده کنید. ممکن است ایجاد رمز عبور راحتی کار با گوشی را نداشته باشد، اما آرامش خاطری به شما می‌دهد که اگر گوشی‌تان از جیب‌تان افتاده و در اختیار کسی قرار گرفت، او به‌همین راحتی نمی‌تواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کرده و کل زندگی‌تان را در یک چشم به هم‌زدنی مرور کند. شما ایمیل، مخاطبین، تصاویر و اطلاعات بانکی خود را به احتمال زیاد در گوشی خود نگهداری می‌کنید و ایجاد یک رمز عبور مناسب، می‌تواند همه‌ی آن‌ها را در ایمنی نگه دارد. یک کد عبور ترجیحا طولانی‌تر را در نظر بگیرید و از شماره‌ها و حروف ویژه هم برای آن ساتفاده کنید.

احتما شما هم از طرفداران یک رمز عبور طولانی نیستید، درست است؟ خب جای هیچ نگرانی نیست، با ظهور اسکنر اثر انگشت و اسکنر شخیص چهره، دیگر به‌راحتی می‌توانید از راه سریع و آسان برای دوری از چنین رمزهای عبور استفاده کنید. اگر گوشی شما چنین قابلیتی دارد، می‌توانید با تخصیص آن راه منحصربه‌فردی را برای ورود به دستگاه تعیین کنید. البته باید هنوز هم در نظر داشته باشید که بهتر است برای برنامه‌هایی که اطلاعات شخصی شما را نگهداری می‌کنند، یک رمز عبور جداگانه تعریف کنید.

امنیت شماره تلفن خود را حفظ کنید

همانطور که شماره تلفن ثابت خود را در اختیار هر کسی که درخواست کرده باشد، قرار نمی‌دهید، همین کار را باید در قبال شماره تلفن همراه خود انجام دهید. به هر برنامه‌ای که از شما درخواست شماره می‌کند، اعتماد نکنید و قبل از انجام آن کاملا درمورد امنیت آن برنامه تحقیق کنید. با قراردادن شماره در اختیار این برنامه‌ها و افزودن به تعداد برنامه‌هایی که شماره‌ی شما را دارند، شما در معرض حمله‌های اس ام اس، کلاه‌برداری و حتی حمله به‌ حساب‌های محافظت شده ۲FA خود، قرار خواهید گرفت و گوشی شما آسیب پذیر می‌شود.

در نظر داشته باشید که حتما از خط دوم در گوشی هوشمند خود استفاده کنید. Google Voice یک روش عالی برای محافظت از شماره تلفن خود در برابر خطاهای آنلاین، همانن برنامه‌هایی مانند Line2، Sideline و Hushed است که اضافه کردن خط دوم به گوشی، این امکان را برای شما تسهیل می‌کند. با رونق گرفتن گوشی‌های دو سیم‌ کارته، یقینا همه می‌توانند این کار را انجام دهند.

از اطلاعات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی مراقبت کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

اگرچه استفاده از نام واقعی خود در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر خوب است، اما باید از به اشتراک گذاشتن اطلاعات آشکار درباره خود در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید. از لیست شهرهایی که در آن زندگی می‌کنید، آدرس‌های خاص، مکان‌های کاری خاص، شماره تلفن‌ها، نام خانواده و سایر جزئیات نباید در این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، چرا که هکرها به‌راحتی می‌تواند از این اطلاعات برای ردیابی شم استفاده کنند.

این روزها می‌دانید که فیس بوک به شما امکان می‌دهد، بخش وسیعی از اطلاعات خودتان را با اعمال تنظیمات و استفاده از ابزارهای حریم خصوصی، از دیگر مخفی کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل عکس‌ها، لیست دوستان و موارد مخفی دیگر باشد. برای خلاص شدن از دست اطلاعات قدیمی و مواردی که ممکن است اطلاعات بیش از اندازه‌ای را در مورد شما فاش کند، می‌توانید فید خود را مدیریت کرده و آن را ساده‌تر کنید. بهتر است در صورت امکان فیس بوک را تنها روی رایانه شخصی خود داشته باشید و دسترسی گوشی خود به آن را قطع کنید.

گوشی خود را عاری از اطلاعات مهم نگه دارید

اطلاعات شخصی، اسناد یا پروزنده‌های مهم خود را روی تلفن همراه خود ذخیره نکنید و تعداد عکس‌های برچسب گذاری شده را در Roll Camera خود محدود نکنید. با بارگیری تصاویر و اسناد به رایانه و از بین بردن ایمیل‌های محرمانه از حساب‌های مالی، کارفرمایی و بهداشت، عادت داشته باشید که گوشی همراه را تا حد امکان نزدیک به تنظیمات کارخانه نگه دارید.

از گذرواژه دو مرحله‌ای استفاده کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

این مورد یکی از اقدامات امنیتی ناخوشایند است که اکثر مردم نمی‌توانند آن را تحمل کنند. تائید هویت دومرحله‌ای برای خیلی‌ها عذاب آور است، چرا که به یک مرحله اضافی دیگر نیاز دارید و اگر فراموش کنید که تلفن همراه خود را نزدیک خود نگه داشته و صفحه‌ی آن را هنگام کار باز نگه دارید، این روند دردناک‌تر خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که مانند گذرواژه‌ها، با ایجاد یک لایه اضافی، می‌توانید امنیت گوشی هوشمند خود را بالا برده و آن را از دست افرادی که قصد هک کردن رمز عبور شما را دارند، دور نگه دارید.

از رمز عبور قوی استفاده کنید

معمولا افرادی زیادی از رمز عبور متنفرند، اما به‌هر حال وقتی از آن استفاده می‌کنید، سعی کنید تنها به رفتن نیمی از راه اکتفا نکنید. فقط از رمزهای عبور قوی استفاده کنید که به آسانی از طرف هکرها کرک نمی شوند. آن‌ها باید طولی در حدود ۱۶ الی ۲۰ کلمه با ترکیبی از حروف و اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادها باشند. کرکرهای رمز عبور نیروی بی‌رحمانه‌ای دارند که هنوز هم قادر به از بین بردن و کرک رمزهای عبور قوی هستند. اما به‌هر حال شما انتخاب سال تولد، نام حیوان خانگی یا هر چیز مشابه دیگری، فقط کار را برای کرکر راحت‌تر می‌کنید و انتخاب این موارد ایده‌ی وحشتناکی برای رمز عبور است.

همان‌طور که می‌دانید، پسورد سازهای زیادی در سطح اینترنت و به‌صورت آنلاین وجود دارند، بنابراین نیازی نیست که آن‌ها را با فکر خودتان ایجاد کنید. کلمات عبور خود را هر شش ماه تا یکسال یک‌بار عوض کنید. البته هر موقع که پیامی مبنی برای نقض یک برنامه در قبال حریم خصوصی خود دریافت می‌کنید، باید این کار را انجام دهید. نکته مهمی که در مورد سوالات امنیتی وجود دارد، این است که باید صداقت را در این سوالات فراموش کرده و با دروغ جواب دهید. پاسخ‌های خود را مدام تغییر دهید و کلا فرم پاسخ‌گویی خود را عوض کنید.

برای مثال وقتی در مورد اولین حیوان خانگی‌تان، جوابی متشکل از حروف و اعداد را به‌کار ببرید. یک پاسخ را به‌ سبک رمز عبور جواب دهید و کمک کنید که سیستم امنیتی شما از لایه‌های قدرتمندی تشکیل شده باشد. این مسئله باعث می‌شود که هکرها کار سختی را برای پیدا کردن نحوه شکستن قفل گوشی شما طی کنند و دسترسی کاملی به اطلاعات شما در فضای آنلاین نداشته باشند.

مراقب اسپم‌ها و ایمیل‌های فیشینگ باشید

جلوگیری از هک شدن گوشی

یکی از آسان‌ترین راه هکرها برای حمله به گوشی شما و دسترسی به اطلاعات، از طریق صندوق ایمیل است. کلاه‌برداری فیشینگ به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما را برای دستیابی به دسترسی به حساب‌های شما فریب می‌دهد. از کلیک روی لینک‌هایی که در ایمیل‌های تبلیغاتی وجود دارد، یا بازکردن پیوست‌های مشکوک یا اجرای یک به‌روزرسانی از طریق ایمیل خودداری کنید. سعی نکنید از از طریق ایمیل‌های تصادفی به حساب‌های مالی خود دسترسی داشته باشید. بلکه با یک لینک مستقیم به سایت موسسه مالی خود وصل شوید و از یک نام کاربری و رمز عبور قوی برای این منظور استفاده کنید.

از سیستم امنیتی خود گوشی استفاده کنید

گوشی‌های هوشمند همینطوری الکی «هوشمند» نامیده نشده‌اند. اگر تلفن شما گمشده یا به سرقت رفته باشد، می‌توانید با استفاده از خدمات ردیابی دستگاه مانند Find My iPhone و Fine My Device سیستم‌عامل اندروید، می‌توانید گوشی خود را ردیابی کرده و روی نقشه آن را پیدا کنید. چنین قابلیتی این امکان را به شما می‌دهد که اطلاعات خود را سریعا از روی گوشی خود پاک کرده و اجازه سوءاستفاده به یابنده گوشی را ندهید.

این خدمات می‌تواند صدایی را از تلفن همراه شما ساتع کند تا به شما در یافتن آن کمک کند. همچنین می‌توانید تلفن خود را یک بررسی کلی کرده و همه‌ی اطلاعاتی که وجود دارد را در صورت تلاش یک فرد ناشناس برای وارد کردن رمز عبور آن، پاک کنید. این قابلیت باعث می‌شود که حداقل تا زمانی که دست کسی به گوشی شما نرسیده است، اطلاعات روی گوشی باقی مانده و شما در صورت امکان شانس رسیدن به گوشی خود را قبل از افراد ناشناس داشته باشید.

از یک آنتی ویروس استفاده کنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

هکرها از بدافزارها برای سرقت رمزهای عبور و اطلاعات حساب‌های مختلف استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با یک برنامه آنتی ویروس گوشی‌های هوشمند، که برخی از آن‌ها به‌صورت رایج روی سیستم‌‌های عامل دستکتاپ هم به‌کار می‌روند، استفاده کنید. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به McAfee، Avast و Panda اشاره کرد و امکان مبارزه با چنین اپ‌های مخربی را خواهید داشت. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید اپلیکیش‌های متنوع گوشی‌های هوشمند را از نظر امنیتی ایمن‌سازی کنید. در این صورت PDF ها، تصاویر و دیگر فایل‌هایی که دانلود می‌کنید، قبل از بازکردن آن‌ها دچار آلودگی توسط بدافزارها نمی‌شوند و این آنتی ویروس‌ها از آن محافظت می‌کنند.

سطح دسترسی اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنید

شما می‌توانید برنامه‌های موجود در گوشی خود را بررسی کرده و مشخص کنید که آن‌ها چه مجوزهایی برای دسترسی به قسمت‌های مخلتف گوشی در اختیار دارند. سعی کنید نیازمندی‌های آن‌ها را شناسایی کرده و موارد اضافی را از آن‌ها بگیرید. می‌توانید سطح درسترسی آن‌ها را در زمینه دسترسی به دوربین، میکروفون، مخاطبین یا موقعیت مکانی گوشی از آن‌ها گرفته یا اختصاص دهید. پیگیری کنید که سطح دسترسی‌های موردنیاز و ضروری برنامه‌ها را از آن‌ها نگرفته و باعث از بین رفتن کارایی آن‌ها نشوید.

برای آیفون‌ها، می‌توانید به قسمت تنظیمات > حریم خصوصی >بروید. در این جا لیستی از همه‌ی برنامه‌ها و سطح دسترسی که به آن‌ها اعطا کرده‌اید، وجود دارند. مسیر دقیق سطح دسترسی برنامه‌ها در یک گوشی هوشمند اندروید به خود دستگاه بررسی دارد. اما برای مثال در گوگل پیکسل، می‌توانید آن را در تنظیمات > برنامه‌ها و اعلان‌ها > پیشرفته > مدیریت مجوزها پیدا کنید. در گوشی‌های هوشمند سامسونگ، می‌توانید به تنظیمات > برنامه‌ها > مجوزهای برنامه که از طریق سه خط عمودی در سمت راست بالا نشان داده می‌شود، قابل دسترسی است.

پشتیبان گیری

جلوگیری از هک شدن گوشی

یکی از موارد مهمی که باید نسبت به آن هشیار باشید، آماده‌سازی برای بدترین حالتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. برای این منظور می‌توانید از گوشی همراه خود پشتیبان تهیه کرده و از اسناد و تصاویر مهم خود حتی در صورت از بین رفتن یا سرقت آن‌ها محافظت کنید. برنامه‌های مخلتف و راهنماهای جامعی در سطح اینترنت وجود دارد که برای این منظور می‌توانید استفاده کنید. روی گوشی هوشمند اندروید و iOS می‌توانید عملیات پشتیبان‌گیری را انجام داده و اگر تلفن همراه شما از بین رفته یا اطلاعات آن پاک شده باشد، هنوز هم با این روش می‌توانید به تصاویر و فایل‌های گران‌بهای خود دسترسی داشته باشید. اگز از آیفون نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که پس از ده بار تلاش برای وارد شدن با رمز عبور اشتباه، این فایل‌های پشتیبان هم پاک شوند.

منبع اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی خود را بشناسید

برنامه‌های قدیمی را روی گوشی هوشمند خود دانلود نکنید. تنها انتخاب شما برای برنامه‌هایی که روی آیفون نصب می‌شوند، اپ‌استور است و همه‌ی برنامه‌های رایگان و پولی این پلتفرم را شامل می‌شوید. روی سیستم‌عامل اندروید هم شما می‌توانید این سیستم را قفل کرده و صرفا به برنامه‌هایی اجازه نصب بدهید که از طریق گوگل پلی استور دانلود شده‌اند و هیچ برنامه‌ی غیر از این منبع، اجازه نصب روی گوشی را نداشته باشد.
با این وجود، بدافزارهای وجود دارد که این قسمت از تنظیمات گوشی همراه شما را دست‌کاری می‌کنند و اجازه‌ی نصب به برنامه‌هایی غیر از منبع گوگل‌پلی را صادر می‌کنند. برای جلوگیری از ورود چنین بدافزارهایی که به برنامه‌های مجاز گوگل پلی چسبیده و به‌طور غیرمجاز تائیده گوگل را برای نصب روی گوشی شما پیدا می‌کنند، هرگز نباید اپلیکیشنی را از طریق یک پیام متنی دانلود کنید. چرا که هکرها از این روش برای تزریق بدافزار به‌طور مستقیم روی گوشی شما استفاده می‌کنند.

گوشی خود را به شارژرهای عمومی وصل نکنید

جلوگیری از هک شدن گوشی

گوشی همراه خود را فقط به پورت‌های USB قابل اعتماد همچون رایانه و اتومبیل خود وصل کنید. مجرمین می‌توانند پورت‌های شارژ USB عمومی را مانند مواردی که در کافی شاپ یا فرودگاه با آن‌ها روبرو می‌شوید هک کرده و به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند. در صورتی که به مسافرت می‌روید، آداپتور برق خود را به‌همراه کابل USB به‌همراه داشته باشید. هکرها نمی‌توانند از طریق آداپتور USB به داده‌های شما دسترسی داشته باشند.

گوشی خود را جیلبریک نکنید

علارغم اینکه جیلبریک کردن به صاحبان آیفون اجازه می‌دهد تا به برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که در اپ‌استور در دسترس نیستند و در فروشگاه دیگری به‌نام Apple Land وجود دارد، دسترسی داشته باشند، گوشی همراه شما را در معرض ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف قرار می‌دهد. یک گوشی همراه جیلبریک شده که باعث ایجاد نقص در گوشی می‌شود، هیچ پشتیبانی را از جانب اپل برای شما به‌همراه نخواهد داشت. این کار نه تنها گارانتی گوشی را باطل می‌کند، بلکه در صورت بروز اتفاقات بد، پرسنل اپل هیچ الزامی برای کمک به شما نخواهند داشت.

حرف آخر

اگر برای محافظت از گوشی هوشمند خود در برابر هکرها و مزاحمین مختلف، قدم‌های مثبتی برداشته‌اید، حس اعتماد به‌نفس بالایی را برای حفاظت از اطلاعات مهم و حیاتی خود خواهید داشت و یقینا تمام کارهای لازم را انجام داده‌اید. این امر باعث می‌شود که سارقین کمترین شانس را برای سرقت هویت شما، ورود به زندگی شخصی شما، سرقت پول‌های شما و کنترل گوشی همراه داشته باشند و به‌طور کلی زندگی شما را به تیره روزی بیندازند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار