بررسی تخصصی و موشکافانه ی آیفون SE 2020

bfc7b4ecd226d3ae392bac4ffed3a59d
زمان مطالعه: 19 دقیقه
زمان مطالعه : ۱۶ دقیقه

آیفون SE 2020 تقریبا با یک هدف ساخته شده است و آن‌هم خلق آیفونی جدید آن‌هم با کمترین هزینه ممکن نسبت به هر زمان دیگر است و اتفاقا به این هدف خود هم نایل می‌شود. این محصول تنها با قیمتی نزدیک به ۶ میلیون تومان در بازار یافت می‌شود و می‌توانید یک گوشی کاملا جدید از برند اپل را داشته باشید. این محصول یکی از بهترین آیفون‌های ساخته شده است و هم‌اکنون می‌توانید آن را در دستان خود بگیرید.

اگر از سال ۲۰۱۳ به بعد، یکی از گوشی‌های آیفون را دیده باشید، یقینا طراحی این محصول نیز برای‌تان آشنا خواهد بود. به‌هر حال گوشی آیفون SE از یک فریم ۴.۷ اینچی تشکیل شده است و گودی بالا و پایین آن همراه با یک دکمه‌ی home و اسکنر اثر انگشتی که در داخل آن قرار گرفته است، از مشخصه‌های اصلی طراحی آن است.

هم‌اکنون با توجه به طرح‌های تمام صفحه‌ای که از مدل‌های اخیر این محصول دیده‌ایم، احتمالا از آن به‌عنوان آیفون «کوچک» یاد خواهیم کرد و در مقایسه با آیفون ۱۱، سبک‌تر است و کاملا هم در جیب کاربران جا می‌شود.

بررسی آیفون SE 2020

این گوشی در برابر آب مقاومت خوبی دارد، اما به لطف طراحی قدیمی گوشی، یک‌سری اشکالاتی هم دارد. جک هدفون از قسمت پایین گوشی حذف و صفحه نمایش آیفون ۸ برای این محصول استفاده شده است که نتیجه‌ی کار عملکرد نه‌چندان مطلوب گوشی هنگام تماشای فیلم یا موارد مشابه در حالت روشنایی بالا خواهد بود.

طراحی گوشی شباهت‌های زیادی به آیفون ۸ دارد، اما حداقل از نظر باطنی، بهبودها و تفاوت‌های جالب‌توجهی نسبت به آن دارد. مهم‌ترین تغییر در این زمینه را می‌توان تراشه جدید A13 Bionic دانست که تقریبا همه‌ی عملکردهای گوشی را سریع‌تر می‌کند و این روند حتی نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر ۴.۷ اینچی هم صدق می‌کند. چنین روندی اگرچه به حد و اندازه‌ی آیفون‌هایی که سال گذشته عرضه شدند، نمی‌رسد، اما خیلی هم دور نیست.
تراشه A13 عملکرد دوربین را هم بهبود بخشیده است. این در حالی است که هیچ تغییری در مشخصات سنسور دوربین از زمان آیفون ۸ دیده نمی‌شود و تنها یک سنسور در آیفون SE 2020 به کار رفته است.

این دوربین عکس‌های صاف و شفافی را می‌گیرد که اکثر کاربران را خوشحال خواهد کرد. اگرچه این کیفیت، دقیقا همان رنگ و وضوح محصولی همچون آیفون ۱۱ پرو مکس را به‌همراه نخواهد داشت.

حالت پرتره گوشی آیفون SE 2020 به‌خوبیه عناوینی که از سنسور ثانویه عمق برای ایجاد جلوه‌های دقیق بوکه استفاده می‌کنند، کار نمی‌کند و چنین موردی سبب می‌شود که اجزای عجیب و غریبی را در لبه‌ی سوژه‌های عکاسی شاهد باشیم. اما به‌طور کلی دوربین در اکثر سناریوها تصاویری چشمگیری به مخاطب خود تحویل می‌دهد و چنین روندی مخصوصا با توجه به قیمت گوشی، یک شاهکار محسوب می‌شود.

بررسی آیفون SE 2020

عمر باتری احتمالا یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که ما در مورد آیفون SE 2020 می‌توانید در مورد آن صحبت کنیم. این باتری به‌سختی یک روز کامل دوام می‌آورد، مگراینکه شما کاربری باشید که استفاده سبک و ساده‌ای از گوشی خواهد داشت.

باتوجه به تعدد برنامه‌هایی که نیاز به قدرت بالایی برای اجرا دارند، تراشه A13 به‌خوبی می‌تواند چنین قدرتی را برای چنین برنامه‌هایی فراهم کند. اما مشکل اینجاست که باتری توان پشتیبانی از چنین عملکردهایی را ندارد و بسیاری از کاربران انتظار داشتند که حداقل باتری حتی با چنین رده قیمتی، برای یک روز کامل می‌توانست دوام داشته باشد.

با این وجود، نباید اجازه دهید که چنین چیزهایی حقیقت اصلی ماجرا را برای‌تان کم‌رنگ کند. حقیقت این است که عرضه‌ی آیفون SE 2020 به‌عنوان یک آیفون جدید، به‌هیچ عنوان از سازشی که که همه‌ی کاربران به‌خاطر قیمت پایینش انتظار دارند، برخوردار نیست و همچنان با یک محصول درجه یک از این کمپانی روبرو هستیم.

این محصول اگرچه از نظر قدرت یا کارایی به درجه‌ی اعلا نمی‌رسد، اما هنوز هم عملکرد جالب توجه به‌عنوان ارزان‌ترین آیفون ساخته شده دارد و سیستم سخت‌افزاری بهینه‌سازی شده و کاملی را در قالب محصول جدیدی به نام آیفون SE ارائه می‌دهد. این محصول یقینا گزینه‌ی باشکوهی برای کسانی است که با یک بودجه‌ی کم، به‌دنبال طی کردن مسیری آسان با اکوسیستم اپل هستند.

بررسی آیفون SE 2020

گوشی آیفون SE 2020 در ۲۴ آوریل امسال عرضه شده و یک هفته‌ پیش‌تر هم امکان پیش خرید آن فراهم شده بود. این محصول از همان ابتدا در ایالات متحده، انگلیس، استرالیا و بازارهای دیگر در سرتاسر جهان فراهم شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

قیمت گوشی آیفون SE 2020 از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (۳۹۹ دلار) شروع شده و با توجه به شرایط هر بازار در اقصی نقاط جهان، کم و زیاد می‌شود. این رده قیمت در انگلیس کمی بالاتر است. مدل پایه گوشی آیفون SE 2020، دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است، اما مدل‌های دیگر ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی هم در کنار آن و با قیمت بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی این محصول، قیمت ۷ میلیون تومانی (۴۴۹ دلار) و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی هم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۵۴۹ دلار) قیمت دارد.

  • طراحی و صفحه نمایش آیفون SE

گوشی آیفون SE دقیقا همان طراحی و نمایشگر مشابه با آیفون ۸ مربوط به سال ۲۰۱۷ را دارا است. با استفاده از چنین فاکتور و سخت و افزار صفحه نمایش، اپل امکان این را خواهد داشت که هزینه دستگاه را به‌اندازه‌ قابل توجهی پایین نگه دارد، چرا که در کل نیاز به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد یک فرایند تولید ندارد.

به‌نظر می‌رسد که دنیای آیفون با توجه به صفحه نمایش ۴.۷ اینچی همراه با حاشیه‌های کوچک در قسمت بالا و پایین، دقیقا طبق طراحی سال‌های گذشته، در طی سه سال به حرکت همیشگی خود ادامه داده است.

در آن زمان، رنج پرچم‌داران آیفون به یک طراحی تمام صفحه منتقل شده است. چنین چیزی فناوری ناچ را به بالای صفحه نمایش آورده و کاربر به‌سختی حاشیه‌ای را در این طراحی مشاهده می‌کنید. این در حالی است که کناره‌های گوشی، از آلومینیوم با کیفیت بیشتری همراه شده است، روندی که طی سال‌های متمادی جریان داشته و باعث سنگین‌تر شدن گوشی شده است.

بازگشت به طراحی آیفون ۸ بدین معنی است که اپل گوشی سبک وزن خود را دوباره به بازار عرضه می‌کند و هر کسی که ابتدا این محصول را خریده و سپس آن را به مدل‌های بهتری ارتقا دهد، یقینا تفاوت کمتری را از نظر سخت‌افزاری احساس خواهد کرد. این در حالی است که چنین چیزی هنگام انتقال از یک گوشی رده بالا همچون آیفون ۱۱ پرو مکس به یک مدل دیگر برقرار نیست و یقینا تفاوت آشکاری را از این نظر خواهیم داشت.

درواقع، با انتخاب آیفون SE 2020، اولین چیزی که به آن توجه خواهید کرد، سبک وزن بودن آن است. دوباره باید بگوییم که اگر از سال ۲۰۱۶/۱۷ از هیچ کدام از گوشی‌های آیفون استفاده نکرده‌اید، شاید این تغییر برای‌تان قابل لمس نباشد، اما مطمئن باشید که این روند ممکن بود بدتر باشد، چرا که دستگاه‌های موجود در محدوده آیفون‌های جدید تمام صفحه، معمولا بسیار سنگین‌تر هستند.

بررسی آیفون SE 2020

در حالی که استفاده از طراحی آیفون ۸ برای این محصول، یک انتخاب کهنه برای این آیفون جدید محسوب می‌شود، اما مطمئن باشید که حس بهتری نسبت به آن در گوشی SE 2020 خواهید داشت. این طراحی مخصوصا برای افرای که اهمیت زیادی به جدیدترین ویژگی‌های محصول نمی‌دهند، بیش از پیش آشنا بوده و حس مطلوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

یک شک و گمان وجود دارد که اگر اپل شمایل اصلی آیفون SE را همراه با یک صفحه نمایش کوچک‌تر ۴ اینچی و دکمه‌ی Home کلیکی، دوباره طراحی کرده بود، احتمال فروش بهتری را تجربه می‌کرد، اما صفحه نمایش بزرگ‌تر ۴.۷ اینچی از نوع LCD برای برنامه‌های امروزی بیشتر جواب می‌دهد و چنین اندازه‌ بیشتری برای این برنامه‌ها قابل استفاده خواهد بود. گفتنی است که یکی از ویژگی‌های جدید آیفون SE 2020، وجود یک دکمه‌ی لمسی است که حرکتی ندارد، اما حس یک کلیک را به‌وسیله ایجاد یک لرزش به کاربر منتقل می‌کند.

نکته‌ای دیگری یقینا خیلی‌ها را ناراحت می‌کند، عدم وجود جک هدفون ۳.۵ میلی متری است. این در حالی است که به‌دلیل وجود چنین قابلیتی در آیفون SE اوریجینال و گوشی‌های ارزان‌تر از این محصول که ۲ الی ۳ سال پیش‌تر عرضه شده‌اند، این ویژگی را دارا هستند و همین می‌تواند باعث بحت و حیرت کاربران شود.

در حالی که ممکن است برخی از خریداران گوشی، این موضوع را پذیرفته باشند، اما بازهم کسانی را خواهیم داشت که از گوشی‌های پیشین این برند همراه با قابلیت جک هدفون ۳.۵ استفاده کرده‌اند و نبود چنین قابلیتی در این محصول، آن‌ها را به شوک فرو خواهد برد؛ حتی باوجود اینکه ایربادزهای وایرلس زیادی در سطح بازار وجود دارد و احتمالا نیاز به چنین پورتی در گوشی‌های هوشمند کمتر شده است. هدست‌های امروزی هم دیگر به‌سختی با نیاز به چنین پورتی روانه بازار می‌شوند.

اپل ایرپادز مخصوص خود را در جعبه‌ی محصول قرار داده است، که از کانکتور لایتنینگ گوشی به‌جای جک هدفون ۳.۵ میلی متری هدفون استفاده می‌کند. اما کسانی که قبلا از هدفون‌های سیمی استفاده کرده‌اند و هنوز هم آن‌ها را دارند، باید حدود ۱۵۰ هزار تومان (۹ دلار) خرج کرده و یک آداپتور برای اتصال آن‌ها به گوشی استفاده کنند.

صفحه نمایش گوشی آیفون SE 2020 از نظر مشخصات فنی بسیار ممتاز است، اما با توجه به بازار هدف این گوشی، افرادی که به‌دنبال خرید یک آیفون جدید هستند، اما نمی‌خواهند هزینه زیادی برای این منظور کنار بگذارند، واقعا انتظار وجود یک نمایشگر فانتزی OLED را در این مرحله نخواهند داشت.
رزولوشن صفحه نمایش گوشی آیفون SE 2020 ممکن است از سطح بالایی برخوردار نباشد، اما در بسیاری از موارد استفاده، هیچ کمبودی در این رابطه حس نخواهید کرد. گفتنی است که این صفحه نمایش از میزان شارپ پایین‌تری نسبت به آیفون‌های اخیر یا حتی تعدادی از گوشی‌های اندروید ارزان برخوردار است.

تنها موردی که بسیاری از کاربران انتظار بهبود آن را داشتند، روشنایی صفحه نمایش است. در سال‌هایی که آیفون ۸، بهبود قابل توجهی را از نظر رنگ و شفافیت صفحه نمایش به صنعت گوشی‌های موبایل اضافه کرده و روشنایی بیشتری نسبت به تنظیمات پیش فرض گوشی ارائه کردند، این انتظار را در کاربران ایجاد کرده‌اند که آیفون SE هم از این نظر بدرخشد. اگرچه می‌دانیم که چنین روندی تاثیر منفی قابل توجهی روی عمر باتری خواهد گذاشت.

این روشنایی باید بیش از حد امکان افزایش داشته باشد. از این واقعیت که آیفون SE 2020 از یک نمایشگر قدیمی استفاده می‌کند، نمی‌توان فرار کرد و مواردی وجود دارد که تنها در حالت روشنایی بالا قابل رویت در چنین صفحه نمایشی هستند. مشکلی که هیچ‌گاه در آیفون‌های جدید دیده نشده بود.

  • تراشه A13 Bionic

بررسی آیفون SE 2020

تغییر بزرگی که در آیفون SE 2020 دیده می‌شود، موتور به‌روزشده‌ای است که از آیفون ۸ داشته‌ایم. در حالی که طراحی خارجی آن‌ها تقریبا یکسان است، اما اپل مشخصات داخلی آن را به‌روزرسانی کرده و با یک تراشه پیشرفته‌ای روبرو هستیم. البته چنین تغییری چندان در این محصول به چشم نمی‌آید و کاربران زیادی نیستند استفاده زیادی از آن عملکرد بالای آن داشته باشند.

این قدرت اضافی به‌ گونه‌ای طراحی شده است که به آیفون SE 2020 اجازه ‌دهد تا از نظر سرعت هنگام جابه‌جایی بین برنامه‌ها، ویرایش اسنپ‌ها و ویدیوها و همچنین بهبود عملکرد دوربین، به حد و اندازه‌های آیفون ۱۱ نزدیک شود. باید گفت که به‌لطف قدرت محاسباتی به‌روزشده تراشه جدید این محصول، اپل به هدف خود نایل می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که اپل ضمن کاهش دادن هزینه‌های گوشی، پیشرفت‌های جدی و قابل توجهی را در عملکرد آن ایجاد کرده است و چنین حرفی را از تجربه آیفون SE 2020 کاملا اثبات می‌شود. عملکرد گوشی کاملا با قدرتمندترین گوشی اپل در بازار یعنی آیفون ۱۱ پرو مکس مطابقت دارد. اگر بخواهیم تحلیلی بر سرعت پردازنده داشته باشیم، باید گفت که هنگام استفاده از iMovie، این گوشی می‌واند یک فیلم چهار ساعت و سی دقیقه‌ای با کیفیت ۱۰۸۰p را با سرعت تقریبا یکسانی با آیفون ۱۱ پرو مکس فشرده‌سازی کند.

وقتی که صحبت از مقایسه این محصول با آیفون ۸ پلاس قدیمی‌تر به‌میان می‌آید، ما همین تست فشرده‌سازی و تبدیل فیلم به حجمی کوچک‌تر را انجام داده و مشاهده کردیم که آیفون SE 2020 این کار را با سرعت خیلی بیشتری انجام می‌دهد.

البته این مقایسه‌ها نباید ما را از تفاوت‌های آشکار محصولات دور کند. آیفون ۱۱ پرو مکس قادر به انجام تسک‌های گرافیکی فشرده و قدرتمندی است و حتی در زمینه اجرای بازی‌های قدرتمند همچون Pascal’s Wager هم عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. این عملکردها چندان در مورد آیفون SE 2020 صادق نیستند و ضعف در چنین شرایطی کاملا مشهود است. البته یک کاربر عادی تفاوت چندانی بین این دو محصول مشاهده نخواهد کرد و تفاوت‌های ذکر شده تنها برای کاربران حرفه‌ای و افرادی است که از گوشی برای کارهای پیشرفته گرافیکی و انجام بازی‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

نکته‌ی جالب اینجاست که آیفون SE عملکرد کاملا متفاوتی از نظر تامین منبع تغذیه خود دارد. سنجش بنچمارک در رابطه با این گوشی نشان می‌دهد که جدیدترین آیفون هیچ‌گاه به سرعت آیفون ۱۱ نمی‌رسد و اپل در حال ایجاد یک توازن برای منبع تغذیه به‌وسیله تغییر در عملکرد باتری است.

همین روند در رابطه با گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو هم دیده می‌شود و سبب شده است که اختلاف اندی بین آن‌ها در رابطه با امتیاز بنچمارک‌شان وجود داشته باشد. احتمالا اپل چنین روندی را برای اطمینان حاصل کردن از این که هر تجربه برای کاربران هدف مختلف خود متناسب باشد، در نظر گرفته است.

بررسی آیفون SE 2020

علاقه‌مندان به مدل پرو، یقینا حداکثر قدرت را تقاضا می‌کنند، به‌همین دلیل هم یک باتری بزرگ‌تر برای این مدل در نظر گرفته شده است. اما ممکن است کاربران معمولی بیشتر به‌دنبال تعادل در مشخصات فنی محصول باشند. آیفون SE جدید، همچنین از رم ۳ گیگابایتی استفاده می‌کند که نسبت به رم ۴ گیگابایتی آیفون ۱۱ کمتر است و چنین چیزی دوباره باعث کاهش هزینه‌های تولید محصول شده است.

در حین تجربه کار با آیفون SE 2020، گوشی به‌سختی دچار عملکرد کند می‌شود. چنین چیزی جدای از دوربین در نظر گرفته شده است، چرا که گوشی حدود یک الی دو ثانیه برای پردازش هر تصویر زمان صرف می‌کند. این مشکل بزرگی در بین دیگر المان‌های اساسی محسوب نمی شود، اما برای مثال اگر بخواهید فورا یک اسنپ را چک کنید، احتمالا بخش زیادی از درخشش تصویر را از دست خواهید داد.

صحبت کردن در مورد دیگر به‌روزرسانی‌های تراشه گوشی آیفون SE دشوار است. به‌خصوص وقتی که چیزی در مورد اطلاعات واقعی رم هم نمی‌دانیم، اما در حالت کلی می‌توان گفت که آیفون جدید و ارزان کمپانی اپل، از نظر عملکرد و قدرت کاربران را نا امید نخواهد کرد. عملکرد آینده اجرای برنامه‌ها روی گوشی، می‌تواند اطلاعات بیشتری از رم این محصول به ما بدهد.

  • دوربین گوشی آیفون SE

از دیدگاه ما، نقطه‌ی اصلی بررسی گوشی آیفون SE 2020 روی دوربین و ویژگی‌های آن طی کارکرد آن استفاده روزمره کاربران تمرکز دارد. باتوجه به اینکه اپل از یک سخت‌افزار قدیمی برای این منظور استفاده کرده است، این کمپانی ترفندی را به‌کار برده است تا بتواند کیفیت پردازشی تصویر را با استفاده از تراشه A13 Bionic بهبود دهد.

گفتنی است که اپل در این زمینه بسیار سخاوتمند عمل کرده است و گوشی جدید آیفون SE 2020 تنها در مواقعی از آیفون ۱۱ پرو مکس عقب می‌افتد، که عدم وجود برخی از قطعات سخت‌افزاری برای آن مشکل ایجاد می‌کند. البته چنین روندی به‌دلیل کنترل هزینه‌های تولید محصول، امری اجتناب ناپذیر بوده است.

در این رابطه توضیح بیشتری ارائه خواهیم کرد، اما با مقایسه‌ی این محصول با آیفون ۱۱ پرو مکس، آیفون XS مکس و آیفون ۸ پلاس، به‌نتایج جالبی دست یافتیم که می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد قدرت دوربین گوشی آیفون SE 2020 به شما بدهد.

قبل از اینکه جزئیات بیشتری پیرامون عملکرد دوربین گوشی با شما به اشتراک بگذاریم، اجازه دهید که نگاهی به سخت‌افزار آن بیندازیم. دوربین گوشی آیفون SE 2020 اساسا از همان مجموعه لنزهای نسخه‌ی اوریجینال گوشی استفاده می‌کند و اتفاقا همان تعداد مگاپیکسل را در مقایسه با آیفون ۸ دارد. سنسور اصلی گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است و یک لنز ۶ المانه و یک پوشش شیشه‌ای یاقوت کبودی برای بالا بردن استحکام آن نیز در نظر گرفته شده است.

ما اطلاعی از مشخصه فنی دقیق سنسور مورداستفاده در گوشی نداریم و اپل هم تائیدیه‌ای پیرامون بهبود سیستم سخت‌افزاری آن ارائه نداده است، اما می‌دانیم که همان دوربین ۱۲ مگاپیکسلی همراه با دریچه دیافراگم f/1.8 در این محصول وجود دارد و بنابراین احتمال تغییر سنسور در آن بسیار کم است.

بررسی آیفون SE 2020

اگرچه، اپل همان مشخصات سخت‌افزاری را برای لنز واید «عادی» در محدوده گوشی‌های آیفون از زمان عرضه آیفون ۸ در نظر گرفته است، اما کیفیت عکس‌ها به‌شدت بهبود یافته‌اند. همین امر نشان دهنده این است که پردازنده نقش بزرگی را در بهبود بسیاری از مشخصات فنی گوشی دارد. بنابراین این نکته هم جای بررسی دارد که گوشی آیفون SE 2020 تا چه حد توانسته است که از ویژگی‌های تراشه A13 Bionic استفاده کرده و باعث بهبود پردازنده سیگنال تصویر در داخل آن شود.

در پاسخ کوتاه به این مسئله باید گفت که: «خیلی زیاد». به‌عنوان مثال اگر عکس‌های گرفته شده توسط آیفون SE 2020 را در کنار تصاویر آیفون ۸ پلاس قرار دهید، فورا می‌توانید وضوح بهبود یافته آن را مشاهده کرده و متوجه رنگ‌ها دقیق‌تر شده و همچنین یک عکس کلی بهتر را در آن نظاره کنید. این کیفیت بالا چه در شرایط نور روز و چه در محیط‌های تاریک، به‌وضوح قابل مشاهده است.

اپل در گوشی آیفون SE 2020 از یک گزینه‌ی جدید به نام Tuning استفاده می‌کند که به‌عنوان روشی برای بهبود جلوه‌ی تصاویر به‌کار می‌رود و جالب توجه است. با چنین پردازشی می‌توان ردپایی از کیفیت عالی تصاویر را محدوده آیفون ۱۱ مشاهده کرده و صحنه‌های جذاب‌تری را با آن گرفت.

این نتیجه باعث می‌شود که تصاویر حتی نسبت به آیفون XS که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده بود، گرمای گمتری داشته باشند که از نظر بسیاری از کاربران، جذاب‌تر هستند. حتی اگر موافق چنین چیزی نباشید، این پردازش باعث می‌شود که وضوح و روشنی تصاویر در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشند.

در یک مقایسه رخ به رخ با آیفون ۱۱ پرو مکس، که مجهزترین محصول کمپانی اپل تاکنون محسوب می‌شود، آیفون SE 2020 رقابت چندان خوبی نمی‌تواند برقرار کند که البته چنین چیزی با توجه به تفاوت قیمت آن‌ها قابل درک است. واضح است که گوشی SE 2020 در بعضی از سناریوها گرایش زیادی به نوردهی زیاد دارد. این در حالی است که برخی از رنگ‌ها و پویایی تصاویر بدین واسطه در تعداد کمی از عکس‌ها از بین می‌رود.

یکی از همین موارد باعث می‌شود که کاربران اکسپوژر صحنه‌های طبیعت تهیه شده تحت پوشش جنگل را در نظر نداشته باشند. علارغم آن، مشاهده کردیم که تصاویر در شرایط تاریک‌تر، بسیار روشن‌تر دیده می‌شوند و گویا دوربین جدید آیفون SE 2020 تلاش زیادی برای جبران این قضیه داشته است. ما اغلب مشاهده کردیم که تصاویر موجود در منظره یاب بسیار روشن‌تر از حالت واقعی خودشان هستند، که معمولا بدین معنی است که کاربر مجبور خواهد شد تا میزان نوردهی را کاهش دهد.

با این حال، در مقایسه مستقیم با بهترین آیفون موجود در بازار، تفاوت‌ها چندان آشکار هم نیستند که این چنین شکاف قیمتی بین آن‌ها وجود داشته باشد. در آیفون SE 2020، امکاناتی همچون حالت عکاسی در شب را نخواهید داشت و بسیاری از کاربران به‌همین منظور خرید آیفون ۱۱ را نسبت به این محصول ترجیح خواهند داد که اتفاقا ارزشش را هم دارد. در کنار آن دوربین‌های زوم فوق‌العاده ۲ برابری و اولترا واید هم در این محصول وجود ندارد.

بررسی آیفون SE 2020

اختلاف این دو گوشی از نظر کیفیت تصاویری که ارائه می‌دهند، بسیار اندک است، اما هنوز هم جا برای بررسی بیشتر دارد. همه‌ی ترفندهایی که آیفون ۱۱ پرو مکس از آن‌ها استفاده می‌کند، در آیفون SE 2020 کنار گذاشته نشده‌اند. به‌عنوان مثال قابلیت عمق‌بخشی به زمینه‌ی تصویر در گوشی آیفون SE 2020 چندان قوی نیست و دلیلش هم چیزی به‌جز عدم وجود لنز سنجش عمق نیست.

این بدان معنی است که حالت پرتره همیشه روی لبه‌های سوژه موردنظر کار نمی‌کند و تنها می‌تواند روند استفاده از پس‌زمینه جا‌به‌جایی روی انسان را مدیریت کند و نمی‌تواند روی اشیا تاثیری بگذارد.

دوربین آیفون SE 2020 گاهی اوقات لبه‌های سوژه را بلور می‌کند، آن‌هم به این معنی که استفاده از یکی از جلوه‌های هوشمند همچون Stage Light Mono، در مواقعی باعث از بین رفتن قسمت‌هایی از موی سر شده و منظره عجیب و غریبی را ایجاد می‌کند. این روند وحشت‌آور نیست، اما همیشه گرفتن شات‌های هوشمند اپل که همیشه در تبلیغاتش روی آن مانور می‌دهد، کار ساده‌ای نیست.

در حالی که هر گوشی هوشمندی که بتواند به‌صورت الگوریتمی روی یک موضوع کار کرده و با استفاده از دستگاه‌های هوشمند این کار را به تنهایی انجام دهد، محصول چشم‌گیری خواهد بود، ما بین کیفیتی که در حالت عکس برداری پرتره با دو دوربین مشاهده می‌کنیم، یقینا در مقایسه با تصویر تهیه شده با یک سنسور متفاوت خواهد بود. غیر از این، جزئیات تصویر در حالت نور کم چندان قابل استناد نیستند و تکثیر رنگ توسط آیفون SE 2020 هم به حد کیفیت آیفون ۱۱ پرو مکس نخواهد رسید.

اما وقتی که هزینه‌ی نسبی گوشی‌ها را در نظر داشته باشید و این واقعیت که آیفون SE جدید تقریبا یک سوم آیفون ۱۱ پرو قیمت دارد، می‌توانید برخی از نقص‌های خفیف آیفون جدید را مورد بخشش قرار داده و در عوض تحت تاثیر موفقیت اپل در زمینه‌ی قراردادن یک موتور جدید در داخل محصولی که از بسیاری از جهات یک گوشی قدیمی محسوب می‌شود، قرار بگیرید.

دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با کیفیت خارق‌العاده

بررسی آیفون SE 2020

دوربین جلویی گوشی از یک سنسور ۷ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و دارای ویژگی‌های هوشمندانه‌تری است. شما می‌توانید عکس‌های پرتره فوق‌العاده با کیفیتی را تهیه کرده و یقینا از خیلی از جهات قابل مقایسه با بهترین‌های صنعت موبایل خواهد بود. پس زمینه در حالت عکس‌برداری پرتره از بین می‌رود و می‌توانید با ویژگی‌های خیره کننده‌ای، جهان را به تسخیر خود درآورید.

در گوشی آیفون SE 2020 قابلیت «slofie» یا همان ویدیو سلفی اسلوموشن وجود دارد و نمی‌توان گفت که این قابلیت به‌طور کامل از گوشی حذف شده است. گرچه این اتفاق می‌تواند به این دلیل باشد که ما هنوز مفهوم واقعی عبارت slofie را درک نکرده‌ایم.

کیفیت تصاویر واقعا خوب است و کاملا واضح و شارپ دیده می‌شوند. این کیفیت حتی در نور کم نیز حفظ شده است و اپل از الگوریتم عکاسی خاص خود به‌خوبی در این محصول هم استفاده کرده است. توانایی دوربین با این الگوریتم افزایش پیدا کرده و بهبود جالب توجهی را روی گرفتن تصاویر صاف و با نور مناسب صورت داده است.

بازهم باید گفت که، استفاده از هرکدام از گزینه‌های حالت پرتره، در بیشتر اوقات به خلق تصاویر نزدیک و کراپ شده منتهی می‌شود. موها در این حالت می‌توانند تا حدودی غیرطبیعی یا تار باشند، اما استانداردهای سلفی به‌خوبی در گوشی آیفون SE رعایت شده است.

فیلم‌برداری ۴K در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه

از نظر قابلیت‌های ویدیویی هم، قدرت کلی آیفون SE 2020 به‌همان اندازه قسمت‌های دیگر محصول خوب به‌نظر می‌رسد. شما می‌توانید فیلم‌های ۴K را با نرخ حداکثری ۶۰ فریم بر ثانیه تهیه کنید.

گزینه‌ی ۶۰ فریم بر ثانیه، فقط باید در نور مناسب استفاده شود، چرا که فیلم‌ها در نور کم، تاریک به‌نظر خواهند رسید. حالت صاف بودن فوتاژها در این حالت کمی عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد. این تصاویر گرچه صاف و یک دست دیده می‌شوند، اما جلوه‌ی بهتری هنگام فیلم‌برداری از صحنه‌های سریع به شما خواهد داد.

  • باتری آیفون SE 2020

بررسی آیفون SE 2020

باتری آیفون SE جدید طبق انتظار از جانب اپل فاش نشده است و می‌دانیم که هرگز هم چنین کاری نخواهد کرد. اما حداقل می‌دانیم که آیفون ۸ از یک باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کرد و پیش بینی می‌کنیم که همین روند به‌صورت مشابه برای آیفون SE 2020 هم تکرار شود.

اگر واقعا اینگونه باشد، با یک مشکل بالقوه روبرو هستیم، چرا که آیفون ۸ اصلا عمر باتری مناسبی نداشت و یکی از نقاط ضعف بزرگ آن محسوب می‌شود. این باتری به‌سختی می‌تواند یک روز کامل در یک استفاده‌ی عادی دوام داشته باشد و به احتمال زیاد عصر هنگام به یک شارژر همراه خود نیاز خواهید داشت.

از نظر تئوری، آیفون SE جدید باید از یک باتری با دوام بهتری استفاده کند، چرا که از یک موتور کارآمدتر در قلب خود استفاده می‌کند و سیستم‌عامل iOS 13.4 هم می‌تواند مدیریت بهتری روی مصرف انرژی داشته باشد.

با این حال، اپل ادعا دارد که آیفون SE عملکردی مشابه با آیفون ۸ خواهد داشت، که نشان می‌دهد شما در یک مصرف عادی، حدود ۲ الی ۴ ساعت، ماندگاری کمتری نسبت به آیفون ۱۱ خواهید داشت و حدود ۲۵ ساعت هم کمتر می‌توانید نسبت به همان گوشی آهنگ گوش دهید.

در استفاده عملی از گوشی، ما عملکردی مختلطی را از آیفون جدید پیرامون عمر باتری مشاهده کردیم. مطمئنا این عملکرد در براکت مصرف مشابه آیفون XR و آیفون ۱۱ قرار نمی‌گیرد و قدرت محصول در این زمینه کمی کاهش می‌یابد. در تست‌های عملی مشخص شد که باتری این محصول تا اواخر شب می‌تواند دوام مناسبی داشته باشد.

با این حال، در روزهای کم‌ مصرف، جایی که کاربر از آیفون SE 2020 برای عکاسی یا مرور در صفحات وب استفاده نکرده و به‌اصلاح استفاده سنگین از گوشی نداشته باشد، شارژ گوشی در پایان شب در حدود ۳۰ درصد ذخیره خواهند ماند و عملکرد نزدیک‌تری نسبت به آیفون ۱۱ و آیفون XR می‌بینیم. چنین روندی نشان می‌دهند که آیفون SE در حالت آماده به‌کار بسیار کارامد خواهد بود.

بررسی آیفون SE 2020

اما به‌طور کلی، احساس می‌کنیم که آیفون SE در واقع بازگشتی به مدل‌های قدیمی‌تر از گوشی‌های ۴.۷ اینچی آیفون است. جایی که همیشه احساس می‌کردیم باتری‌های‌ قرارگرفته در محفظه این گوشی‌ها چندان بزرگ نیستند و نمی‌توانند در طول روز دوام بیاورد. در چنین شرایطی ما هیچ‌گاه اعتمادبه‌نفس لازم را برای استفاده از آسان از این گوشی‌ها نسبت به آیفون‌های جدید نداشتیم.

با این حال، اگر مدل اوریجینال آیفون SE یا حتی آیفون‌های قدیمی‌تر را تجربه کرده باشید، متوجه هیچ مشکلی در این زمینه نخواهید شد و احتمالا یک پیشرفت جزئی هم حس خواهید کرد. تنها نقطه‌ی شرم‌آور این است که فرصت‌های زیاد برای بهبود در این زمینه وجود داشت و اپل در کمال نا امیدی آن‌ها را از دست داده است.

یکی از راه‌های کاهش این مشکل، استفاده از شارژر سریع است. استفاده از هرچیزی همچون پورت USB-C یا منبع تغذیه ۱۸ واتی می‌تواند شارژ سریعی را برای این محصول فراهم کند. مشابه همین روند را در جعبه‌ی آیفون ۱۱ پرو هم داشتیم که با قیمت ۴۵۰ هزار تومانی (۲۹ دلار) در اختیار کاربران قرار می‌گرفت. توسط این شارژر می‌توانید در حدود ۳۰ دقیقه، شارژ گوشی را تا ۵۰ درصد بالا ببرید.

سرعت کلی شارژ چیزی در حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه برای رسیدن به حالت ۱۰۰ درصد است، اما شارژ ۵ واتی که درون جعبه قرار داده شده است، بسیار کندتر از این میزان خواهد بود. ما پیشنهاد می‌کنیم که یک شارژر سریع را از برند اپل یا انکر خریداری کنید تا نیازهای شما مبنی بر یک شارژ سریع به‌صورت کامل برطرف شود.

در کنار این روش، یک گزینه‌ی دیگر همچون خرید شارژر بی‌سیم هم وجود دارد که به‌دلیل پشتیانی از فناوری شارژ Qi توسط گوشی آیفون SE 2020، می‌توانید از آن استفاده کنید. می‌توانید از یک یا دو پد ارزان قیمت بی‌سیم استفاده کرده و در خانه و حتی محل کار از آن استفاده کنید. همچنین شما دیگر با این روش، مشکلی با سطح دریافت منبع تغذیه نخواهید داشت.

این گزینه‌ی ایده‌آلی نیست، اما ما ترجیح می‌دهیم که آیفون حداقل بتواند یک روز کامل بدون آنکه نیازی به شارژ مجدد باشد، دوام بیاورد و به کاربر اجازه دهد که درمواقع اضطراری نگرانی از بابت همراه نداشتن شارژر نداشته باشد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار