پتنت جدید شیائومی با طراحی ماژولار متفاوت

e44a55e1409af6713a30c96ed2b8a476
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت شیائومی با حق ثبت اختراع محصول جدید خود می‌خواهد ثابت کند که تلفن‌های مدولار هنوز زنده هستند. این پتنت جدید خبر می‌دهد که شیائومی درحال طراحی یک گوشی هوشمند ماژولار است؛ محصولی که با استفاده از یک سیستم کشویی به سه قسمت و شکاف مجزا تقسیم می‌شود؛ و هر ماژول، یک قسمت اصلی گوشی هوشمند را در خود جای‌داده است.

تلفن‌های هوشمند مدولار برای بسیاری از مصرف‌کنندگان همیشه مانند یک رویا بوده است و فقط تعداد کمی از شرکت‌ها دستگاه‌های مدولار ملموسی را وارد بازار کرده‌اند که اکثر محصولات عرضه‌شده با این طراحی نتوانستند موفقیت چندانی در بازار کسب کنند‌ و مشکلات مختلف طراحی و سخت‌افزاری باعث شده بیشتر گوشی‌های هوشمند ماژولار با استقبال بسیار کمی مواجه شوند. اکنون، طبق یک اختراع ثبت‌شده‌ی جدید، ممکن است شیائومی تنها شرکتی باشد که در آینده جدیدترین دستگاه ماژولار را تولید می‌کند.

شیائومی با حق ثبت اختراعی که به USPTO (h / t LetsGoDigital) ارائه داده‌، یک گوشی هوشمند با سه قطعه مجزا را طراحی کرده‌است. هر ماژول، بخش متفاوتی از تلفن هوشمند را در خود جای‌داده می‌دهد و از طریق سیستم ریلی کشویی به یکدیگر متصل می‌شود.

گوشی جدید شیائومی

ماژول دوربین به همراه برد مدارهای اصلی در قطعه‌ی بالایی و باتری در ماژول میانی قرارگرفته است، ماژول پایین دربرگیرنده‌ی درگاه‌های ورودی و خروجی و بلندگوها و میکروفون است که شکل سنتی تلفن هوشمند را تکمیل می‌کند. نمایشگر این دستگاه حداقل در دو ماژول قرار می‌گیرد و معلوم نیست که هنگام جداسازی دو ماژول صفحه نمایش در هردو قسمت فعال خواهد بود یا خیر. این دستگاه یک تلفن هوشمندی است که درهنگام اتصال هرسه قسمت با گوشی‌های سنتی تفاوت چندانی نخواهد داشت، اما احتمالا یک درز حداقلی در حدفاصل ماژول‌ها مشخص خواهدبود.

در مورد این موضوع که آیا تلفن‌های هوشمند مدولار برگشتند یا نه؛ باید گفت که تلفن‌های هوشمند مدولار جدید نیستند، اما در گذشته هیچ یک از آنها تأثیر پایدار و موثری در طراحی گوشی‌های هوشمند نداشته‌اند. حدود هفت سال پیش، گوگل در پروژه‌ای به نام Ara تلفن هوشمند مدولاری را پیشنهاد داد که اکثر قسمت‌های گوشی به‌صورت ماژولار بودند و ممکن بود در آینده جایی داشته باشد اما این پروژه در نهایت کمرنگ شد. به عنوان موارد عملی‌تر می‌توان شرکت ال‌جی را مثال زد که در مدل G5 به کاربران این امکان را می‌داد تا از لبه پایین گوشی در ماژول‌های اضافی شکاف داشته باشند اما با وجود این طراحی خلاقانه موفقیتی کسب نکرد. اخیراً، Fairphone 3 نشان داد که چگونه طراحی مدولار می‌تواند برای تعمیرات و طول عمر دستگاه مفید باشد. مسلماً سیستم Motorola’s Moto Mods بزرگترین موفقیت در این فضا بود که به کاربران اجازه می‌داد تا به راحتی روی پنل‌های عقب، ماژول اضافی، اضافه کنند. نکته مهم این است که تلفن‌های موتورولا حتی بدون این که به آن ماژول‌ها متصل باشند کاملاً عملیاتی بودند. اما درنهایت موتورولا تولیدشان را متوقف کرد.

گوشی جدید شیائومی

با وجود اینکه این طراحی جدید شیائومی دارای برخی از شایستگی‌ها است اما این حق ثبت اختراع تضمین‌کننده عرضه تلفن هوشمند مدولار در آینده برای این شرکت نیست. این شرکت به طور منظم ادعاهایی را درباره طرح‌هایی که توسط اختراع ثبت‌شده قبلی نشان‌داده شده، مطرح می‌کند.

این دستگاه جدید یک سیستم هوشمند قابل ارتقا را ایجاد می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد بدون خرید دستگاه‌های جدید دوربین‌های با قابلیت بیشتر و ماژول‌های SoC را عوض کنند. این حق ثبت اختراع با نمایش ماژول دوربین عمودی و ماژول دوربین مربع، چیزی مشابه را پیشنهاد می‌کند. از اشکالات این طرح باید به این موارد اشاره کرد که برای جایگزینی ماژول دوربین، باید SoC و احتمالاً فضای ذخیره‌سازی نیز تعویض شوند و علاوه‌براین، تلفن‌های دارای قطعات متحرک بیشتر در معرض آسیب هستند.

مشخص نیست که آیا ما هرگز شاهد تلفن‌های هوشمند مدولار از جمله شیائومی خواهیم بود یا خیر. اما جالب است که حتی در دنیای قابل‌انعطاف و سایر نوآوری‌ها ، شرکت فکر نمی‌کند این مفهوم هنوز مرده باشد. نظر شما در مورد طراحی گوشی‌های هوشمند مدولار شیائومی چیست؟

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار