لپتاپ‌های تاشو در انتظار ویندوز ۱۰ ایکس

3ddadfd533e4fcb8e5a65ebd364238e4
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سال گذشته، مایکروسافت همزمان با عرضه لپتاپ Surface Neo، به طور رسمی از ویندوز ۱۰ ایکس رونمایی کرد. ویندوز ۱۰ ایکس تلاشی جاه‌طلبانه برای طراحی مجدد سیستم عامل برای دستگاه‌هایی است که دارای صفحه نمایش دوگانه و حتی نمایشگرهای تاشو هستند. اگرچه در نمایشگاه CES 2020 از برخی مدل‌های این لپتاپ‌ها رونمایی شده اما عنصر اصلی که کمبود آن در این دستگاه‌ها حس می‌شود، بسیار در ذوق کاربران می‌زند و این چیزی نیست جز ویندوز ۱۰!

لپتاپ‌های تاشو در چه مدل هایی حاوی ویندوز ۱۰ ایکس خواهند بود

تلاش Lenovo برای جایگزینی سیستم عامل بومی خود

در حالی که مایکروسافت وعده عرضه دستگاههای ویندوز ۱۰ ایکس از برندهایی چون Dell ، HP ، Lenovo و Asus را داده اما بسیاری از این سازندگان حاضر به اعلام زمان رسمی و حتی حدودی برای عرضه این لپتاپ‌ها نشده‌اند. Lenovo این هفته از ThinkPad X1 Fold خود رونمایی کرد – یک کامپیوتر ۲،۴۹۹ دلاری با صفحه OLED تاشو – اما اعلام کرد قصد دارد به جای ویندوز ۱۰ ایکس از ویندوز ۱۰ پرو در آن استفاده کند. اگرچه Lenovo اعلام کرده قصد دارد نسخه همراه با ویندوز ۱۰ ایکس را عرضه کند اما زمان مشخصی برای آن در نظر نگرفته است.

به نظر می‌رسد X1 Fold Lenovo کاندیدای اصلی ویندوز ۱۰ ایکس باشد اما گویا لنوو اصرار دارد این لپتاپ را زودتر و بدون استفاده از ویندوز ۱۰ ایکس روانه بازار کند. این موضوع دو وجه دارد؛ یا مایکروسافت از عرضه ویندوز ایکس ۱۰ عقب مانده و یا اینکه لنوو برای عرضه جدیدترین لپتاپ خود عجله دارد.

ویندوز ۱۰ ایکس کلید اصلی دستگاه‌هایی مانند X1 Fold است؛ زیرا مایکروسافت در حال ایجاد روش‌های مختلفی برای مدیریت برنامه‌ها در چندین نمایشگر و به طور مستقیم در سیستم عامل جدید خود است. در عوض، Lenovo نرم‌افزار اختصاصی خود را برای جایگزینی ویندوز ۱۰ ایکس و مدیریت راحت‌تر برنامه‌ها در صفحه نمایش دوگانه خود معرفی کرده است؛ برنامه‌ای بومی که قرار است همان عملکرد ویندوز ۱۰ ایکس را داشته باشد، حداقل روی کاغذ.

لپتاپ‌های تاشو

عقب ماندن مایکروسافت از دیگر رقبا

مایکروسافت سال‌هاست بر روی ویندوز ۱۰ ایکس خود کار می‌کند اما با توجه به اینکه اینتل و دیگر سازنده‌های لپتاپ‌های تاشو در زمینه سوق پیدا کردن به نمایشگرهای دوگانه بسیار سریع‌تر عمل کرده‌اند، کمی از همگامی با آن‌ها عقب افتاده است. اگرچه مایکروسافت قصد دارد ویندوز خود را همزمان با به‌کار گرفته شدن این سخت‌افزارها به سازندگان کامپیوتر ارائه کند اما به نظر می‌رسد، ماه‌ها با این خواسته فاصله دارد.

استفاده از ویندوز در برخی لپتاپ‌های تاشو

از سوی دیگر، اگرچه Asus، Dell و HP هنوز لپتاپ‌های تاشو ویندوزی با صفحه نمایش دوگانه را در برنامه کاری خود نداشته‌اند اما در حال حاضر بر روی تحقیقات در این زمینه هستند. کمپانی Dell این هفته نمونه مفهومی لپ‌تاپ‌های تاشو و صفحه دوگانه خود را معرفی کرد. Asus هم از طرح اولیه خود برای طراحی لپتاپ ۱۴ اینچی تاشو رونمایی کرد. تمام این دستگاه‌ها از جمله نسخه مفهومی لپتاپ تاشو Intel نیز از نسخه‌ای از ویندوز استفاده خواهند کرد که سازگاری چندانی با سخت‌افزارهای به‌کاررفته در این دستگاه‌ها ندارد.

به طور کلی، عادلانه به نظر می‌رسد اگر بگوییم ویندوز ۱۰ برای سخت‌افزارهای لپتاپ‌های تاشو نامناسب و ناخوشایند به نظر می‌رسد. این موضوع دقیقا یادآور دورانی است که صفحه‌نمایش‌های لمسی تازه به بازار آمده بودند اما ویندوز ۷ هیچ سازگاری با آن‌ها نداشت. از آنجا که مایکروسافت با ارائه ویندوز ۸ برای دستگاه‌های لمسی با انتقادات بسیاری روبرو شد، به نظر می‌رسد قصد دارد برای عرضه ویندوز ۱۰ ایکس بسیار محتاطانه‌تر عمل کند.

لپتاپ‌های تاشو

رونمایی‌های ریسکی از لپتاپ‌های تاشو بدون ویندوز سازگار

به نظر می‌رسد سازندگان رایانه‌های شخصی رونمایی از تعداد بسیار بیشتری از این نوع دستگاه‌ها را در برنامه کاری خود دارند اما همه آن‌ها می‌دانند که عرضه این سیستم‌ها با ویندوز ۱۰ معمولی، اقدامی عجولانه است، زیرا این سیستم کارایی لازم را نخواهد داشت. نمونه این عجله را به تازگی از شرکت سامسونگ دیده‌ایم؛ گوشی‌های تاشو اندرویدی که با عجله این شرکت به محض رسیدن به بازار، جنجال‌ساز شده و در حال حاضر در مرحله مهندسی دوباره هستند.

به نظر می‌رسد، اگر سازندگان رایانه‌های شخصی مانند Lenovo قصد داشته باشند بدون استفاده از ویندوز ۱۰ ایکس به سخت‌افزارهای صفحه نمایش دوتایی و تاشو هجوم بیاورند، برای جلوگیری از ترساندن بازار نیاز به برخی گزینه‌های نرم‌افزاری خیره‌کننده دارند.

مطمئنا ویندوز ۱۰ ایکس موفقیت زیادی برای این دستگاه‌ها به وجود خواهد آورد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نرم‌افزارهای اختصاصی شرکت‌ها حتی جواب کار با سخت‌افزارهای جدید را بدهند یا از اجرای همه برنامه‌ها پشتیبانی کنند. مایکروسافت باید سیستم‌عاملی را ارائه کند تا با عملکرد فوق‌العاده نرم‌افزار و سخت‌افزارها موجب شود تا این دستگاه‌های جدید به خوبی در بازار بدرخشند.

همه منتظریم تا اطلاعات بیشتری در مورد مایکروسافت ۱۰ ایکس بشنویم اما به‌نظر می‌رسد تا زمان برگزاری کنفرانس سالانه این شرکت، خبری از اطلاعات جدید در مورد این ویندوز به گوشمان نرسد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار