مقایسه فبلت های گوگل؛ پیکسل ایکس ال و پیکسل ۲ ایکس‌ال

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چند هفته از معرفی پرچمداران جدید گوگل می‌گذرد. پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال گوشی‌های جدید گوگل هستند که برای رقابت با سایر پرچمداران قدرتمند از جمله گلکسی نوت ۸ و آیفون ایکس پا به میدان گذاشته‌اند. حال باید دید گوشی‌های امسال گوگل در مقایسه با نسل‌های قبلی خود چه تغییراتی داشته‌اند و آیا قابل رقابت با سایر پرچمداران هستند یا خیر.

در این مطلب دیجی‌دو قصد داریم تا دو گوشی پیکسل ایکس ال و پیکسل ۲ ایکس ال را با یکدیگر مقایسه نماییم و به تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر کدام به صورت کوتاه اشاره کنیم. هر دو گوشی از صفحه نمایش‌های بزرگی بهره می‌برند از این رو می‌توان آنها را فبلت نیز نامید.

در ابتدا جدول مشخصات این دو گوشی یا همان فبلت را مشاهده نمایید:

مشخصات / گوشی پیکسل ایکس ال پیکسل ۲ ایکس ال
ابعاد ۱۵۴.۷ * ۷۵.۷ * ۸.۵ میلی متر ۱۵۷.۹ * ۷۶.۷ * ۷.۹ میلی متر
وزن ۱۶۸ گرم ۱۷۵ گرم
صفحه نمایش ۵.۵ اینچ با رزولوشن ۲۵۶۰ * ۱۴۴۰ پیکسل – نسبت تصویر ۱۶:۹ ۶ اینچ با رزولوشن ۲۸۸۰ * ۱۴۴۰ پیکسل – نسبت تصویر ۱۸:۹
پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۳۵ هشت هسته‌ای
رم ۴ گیگابایت ۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۶۴ / ۱۲۸ گیگابایت ۶۴ / ۱۲۸ گیگابایت
دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0 ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4
باتری ۳۴۵۰ میلی آمپر ۳۵۲۰ میلی آمپر
سیستم عامل اندروید ۷.۱ قابل ارتقا به اندروید ۸ اندروید ۸
قیمت حدود ۶۴۰ یورو حدود ۹۴۰ یورو

همانطور که مشاهده کردید پیکسل ۲ ایکس ال در برخی قسمت‌ها بهبودهایی داشته که در ادامه هر کدام را به صورت کوتاه بررسی خواهیم کرد. هر دو جزو بهترین گوشی‌های اندرویدی هستند. یکی از ویژگی‌های گوشی‌های گوگل، سیستم عامل اندروید سفارشی نشده یا اصطلاحا اندروید خام می‌باشد که برای بسیاری از علاقه‌مندان اهمیت زیادی دارد.

صفحه نمایش

پیکسل ۲ ایکس ال نسبت به نسل قبلی خود طراحی متفاوتی دارد، حاشیه‌های اضافی قاب جلویی دستگاه کاهش یافته‌اند، که همین امر موجب افزایش اندازه صفحه نمایش شده است. نسبت تصویر این گوشی نیز از ۱۶:۹ به ۱۸:۸ تغییر کرده است. کیفیت نمایشگر نیز بهبود یافته، در پیکسل ایکس ال از پنل امولد استفاده شده بود، امسال پیکسل ۲ ایکس ال به پنل جدید پی-اولد ال جی مجهز شده است.

دوربین

سال گذشته و با معرفی گوشی‌های پیکسل، بسیاری دوربین این دو گوشی را بهترین دوربین در تمام گوشی‌های هوشمند می‌دانستند. امسال نیز شاهد به کارگیری لنزهای قدرتمند و با کیفیت چه در دوربین اصلی و چه در دوربین سلفی هستیم. نمونه تصاویر ثبت شده با دو گوشی تفاوت محسوسی ندارد ولی پیکسل ۲ ایکس ال کیفیت بهتری دارد. البته کیفیت تصاویر دوربین هر دو گوشی فوق‌العاده و درخشان است.

سخت افزار

پیکسل ۲ ایکس ال از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برد. سال گذشته پیکسل های گوگل به پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز بودند. مشخصا اسنپدراگون ۸۳۵ هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ مصرف انرژی عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۲۱ دارد.

حافظه داخلی و رم نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته‌اند و همچنان ۶۴ و ۴ گیگابایت باقی مانده‌اند. انتظار می‌رفت تا گوگل در پرچمداران جدید خود از ۶ گیگابایت رم استفاده نماید. البته همانطور که اشاره کردیم گوشی‌های پیکسل از اندروید خام بهره می‌برند و سخت افزارهای سبک‌تر نیز می‌توانند روی این گوشی‌های تجربه کارکرد روان و سریع را برای کاربران فراهم نمایند.

باتری

عملکرد باتری هر دو گوشی خوب ارزیابی شده، به نحوی که کاربرانی که استفاده زیادی از گوشی خود می‌کنند تا ۱ روز نیازی به شارژ مجدد پیدا نکنند. حجم باتری پیکسل ایکس ال ۲ نسبت به پیکسل ایکس ال به مقدار کمی افزایش یافته و از ۳۴۵۰ به ۳۵۲۰ میلی آمپر رسیده است.

به طور کلی عملکرد باتری پیکسل ۲ ایکس ال با توجه به افزایش حجم باتری و مجهز بودن این گوشی به پردازنده کم مصرف اسنپدراگون ۸۳۵ بهتر از پیکسل ایکس ال می‌باشد.

قیمت

یکی از دلایلی که کاربران به خصوص کاربران ایرانی را از رفتن به سمت تهیه گوشی‌های پیکسل پشیمان می‌کند قیمت بالای آنها می‌باشد. سال گذشته به همین دلیل شاهد استقبال چندانی از پیکسل های گوگل در کشورمان نبودیم که علاوه بر قیمت، عرضه بسیار محدود را می‌توان دلیل دیگر آن دانست.

نتیجه گیری

پیکسل ایکس ال و پیکسل ۲ ایکس ال هر دو گوشی‌های قدرتمند و فوق‌العاده‌ای هستند. کیفیت دوربین این دو گوشی و تصاویر ثبت شده با آنها فوق‌العاده است. عملکرد نرم افزاری بی نقص و به روز رسانی‌های گوگل می‌توانند دلایلی برای تهیه پرچمدارن گوگل باشد.

اما نقطه ضعف اصلی این دو گوشی را می‌توان قیمت آنها دانست. اگر علاقه زیادی به گوگل و اندروید خام ندارید، با قیمت کمتر گوشی‌های بسیار خوبی در بازار موجود است که در برخی موارد ویژگی‌های بهتری از پیکسل‌ها دارند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

(دیجی دو)

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار