مقایسه سری آیفون ۱۳ با سری آیفون ۱۲

4990215c4fa1cdb91cc22092158500ea
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتما، شما هم در فضای مجازی، میم‌هایی مربوط به سری جدید آیفون را دیده‌اید؛ برای مثال، یکی از این میم‌ها به تغییرات حداقلی آیفون‌ها اشاره کرده بود و در ادامه گفت که شغل مورد علاقه من، طراحی گوشی های اپل است. جدا از اینکه، همین تغییرات حداقلی، تاثیرات مثبتی بر روی فروش می‌گذارند، اما آیفون پس از یک سال، فقط با تغییر محل المان‌های دوربین‌های سری ۱۲، سری ۱۳ را معرفی نکرده و تغییرات، عمیق‌تر از این حرف‌ها هستند. همین جابه‌جایی سنسورها، کاری بسیار هوشمندانه به‌نظر می‌رسد، زیرا زبان طراحی سری ۱۲ به قدری خوب بود که نیاز به تغییر نداشت، ولی بسیاری از کاربران، برای معرفی کاراکتر خود، آیفون‌های جدید را می‌خرند و اپل هم نیاز داشت تا با تغییری جزئی، این کاربران را راضی نگه دارد. به هر حال، در ادامه، می‌خواهیم تا ببینیم، که اپل پس از یک سال، فقط جای سنسور را عوض کرده یا خیر.

تغییرات سری ۱۳ آیفون نسبت به سری ۱۲ در زمینه طراحی

طراحی خانواده آیفون ۱۲، خیلی خوب بود و اپل، نیاز تغییر آن را حس نکرد و فقط با تغییرات خیلی جزئی، آن را برای خانواده آیفون ۱۳ آماده کرد. اعضای خانواده آیفون ۱۳، ناچ دوربین سلفی کوچک‌تری دارند و با این حال، نمایشگر آن‌ها، گسترش نیافته. ابعاد اعضای خانواده آیفون ۱۲ در اعضای نظیر خود در خانواده آیفون ۱۳ تکرار شده‌اند و از این رو می‌شود گفت که ۱۳ پرو پلاس، گوشی‌ای بزرگ است، مینی گوشی‌ای کوچک به شمار می‌رود و ۱۳ و ۱۳ پرو هم گوشی های خوش‌دستی هستند.

در آیفون ۱۳ پرو و نسخه پرو پلاس، قاب دوربین اصلی، بزرگ‌تر از ۱۲ پرو و پروپلاس به‌نظر می‌رسد، ولی چینش، همان است که بود. درمورد آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، چینش سنسورها، تغییر کرده و می‌بینیم، که سنسورها به صورت قطری درون قاب دوربین لحاظ شده‌اند. در کل، تفاوت در زمینه طراحی، خیلی جدی نیست.

سری آیفون ۱۳تغییرات سری ۱۳ آیفون نسبت به سری ۱۲ در زمینه نمایشگر

نمایشگر نیز در دو نسخه آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، چندان تغییر نکرده. در خانواده آیفون ۱۲، شاهد استفاده از نمایشگرهای Super Retina XDR OLED بودیم و این پنل نمایشی برای خانواده آیفون ۱۳ نیز تکرار شده. اپل، نرخ روشنایی را بهبود داده، به‌طوری که نهایت نرخ روشنایی آیفون ۱۲ پرو و پرومکس از ۸۰۰ نیت به ۱۰۰۰ نیت در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس رسیده. 

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی، نهایت نرخ روشنایی ۶۲۵ نیتی داشتند، که این مقدار ارتقا یافته و حالا برای ۱۳ و ۱۳ مینی، شاهد ۸۰۰ نیت هستیم. برای تمامی نسخه‌ها، نهایت نرخ روشنایی در محتوای HDR همان ۱۲۰۰ نیت مانده. نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی خانواده ۱۲، که خشم پاول دورف را نیز برانگیخته بود، در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، همان نرخ استاندارد ۶۰ هرتز مانده.

اینکه چرا اپل برای این دو عضو، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را درنظر گرفته، معلوم نیست، اما کاملا واضح است، که اپل برای کسب رضایت کاربران، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را بر روی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو پلاس لحاظ کرده. نمایشگرها هم جز درمورد نرخ نوسازی و نهایت نرخ روشنایی، عملکرد یکسانی دارند.

سری آیفون ۱۳تغییرات سری ۱۳ آیفون نسبت به سری ۱۲ در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار

اعضای خانواده آیفون ۱۳ با سیستم عامل IOS 15 می‌آیند، در حالی که اعضای خانواده آیفون ۱۲ نهایتا به سیستم عامل iOS 14.7 ارتقا پیدا می‌کنند؛ البته، معلوم است، که اپل، اعضای خانواده آیفون ۱۲ را با iOS 14.7 تنها نمی‌گذارد و اعضای این خانواده، به زودی به IOS 15 دسترسی خواهند داشت.

اپل، ادعا کرده که پردازنده اعضای خانواده ۱۳، که آ ۱۵ بایونیک نام دارد تا ۵۰ درصد نسبت به رقبای خود بهتر عمل می‌کند؛ درمورد پردازنده گرافیکی هم، ادعا شده که ۳۰ درصد بهتر است. آ ۱۵ بایونیک مانند آ ۱۴ بایونیک که در اعضای خانواده آیفون ۱۲ دیده می‌شود بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری طراحی شده، ولی سرعت بیش‌تر و مصرف کم‌تری دارد.

۲ هسته این پردازنده با بیشینه فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتزی آمده‌اند، که از هسته ۳.۲ گیگاهرتزی اسنپدراگون ۸۷۰، اورکلاک بیش‌تری دارند. در کنار این دو هسته، چهار هسته با مصرف کم‌تر می‌آیند. آ ۱۵ بایونیک مانند آ ۱۴ بایونیک، یک پردازنده ۶ هسته‌ای است، ولی همان‌طور که گفتیم، در زمینه‌های مصرف و قدرت، عملکرد بهتری دارد.

حداقل حافظه داخلی در سری آیفون ۱۲ برای ۱۲ مینی با ۶۴ گیگابایت بود، در حالی که اعضای خانواده آیفون ۱۳ با حداقل حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی آمده‌اند. حداکثر حافظه داخلی هم در اعضای خانواده آیفون ۱۲، ۵۱۲ گیگابایت بود که در اعضای خانواده آیفون ۱۳ به ۱ ترابایت افزایش یافته.

تغییرات سری ۱۳ آیفون نسبت به سری ۱۲ در زمینه دوربین

در اصل، اولین موردی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، مقایسه نیست و ایراد است؛ با اینکه، سنسورهای دوربین‌های سلفی گوشی های اندرویدی، خیلی کوچک‌تر هستند، خانواده آیفون ۱۳ با ناچ مستطیلی بزرگ می‌آیند. مورد دیگر هم، استفاده نکردن از سنسورهای زیرصفحه‌ای است، که در شیائومی میکس ۴ استفاده شده بودند.

به هر حال، آیفون ۱۳ سنسور اصلی پرتوان آیفون ۱۲ پرومکس را دارد، که نور بیش‌تری جذب می‌کند. لرزشگیر در اعضای این خانواده، تغییر کرده و حالا به جای OIS شاهد استفاده از لرزشگیر سنسور شیفت هستیم، که عملکرد به مراتب بهتری نسبت به سنسور قبلی آیفون‌ها دارد.

از دیگر تغییرات سری ۱۳ در زمینه دوربین می‌شود به اضافه شدن حالت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای‌تر اشاره کرد، که به لطف هوش مصنوعی و تغییر فوکوس با جابه‌جایی سوژه، برای تولیدکنندگان محتوا، خیلی مفید است. در مرحله آخر هم به همان موضوع اولیه این بحث برمی‌گردیم، یعنی تغییر طراحی دوربین‌ها، مخصوصا درمورد آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی.

سری آیفون ۱۳تغییرات سری ۱۳ آیفون نسبت به سری ۱۲ در زمینه باتری

هنوز، اطلاعات درمورد باتری این گوشی ها، کامل نیست، اما زمزمه‌های باتری‌های قدرتمندتر را می‌شود شنید. لازم به ذکر است، که پردازنده سری ۱۳، مصرف کم‌تری دارد و می‌شود درمورد آیفون‌های ۱۳ و ۱۳ مینی، حتی بدون تغییر ظرفیت باتری، انتظار شارژدهی بیش‌تر را داشته باشیم. آیفون، صحبت‌هایی درمورد شارژدهی این نسخه‌ها داشته، که نشان از باتری‌های حجیم‌تر دارند.

جمع‌بندی نهایی

زمانی که بنچ‌مارک انتوتو، نام قدرتمندترین گوشی ها را اطلاع داد، خبری از سری آیفون ۱۲ در ۵ گوشی برتر نبود؛ حال اینکه، از نظر انتوتو، سری ۱۳ توان مقابله با پرچم‌داران اندرویدی را دارد یا نه، نیازمند زمان است، اما با توجه به حرف‌هایی که خود اپل زده، خانواده آیفون ۱۳، خیلی کم‌نظیر است و با این همه، نظر غایی درمورد این خانواده و پیشرفت‌های آن نسبت به خانواده ۱۲، منوط به استفاده‌های طولانی مدت است. حال، به‌نظر شما، انتوتو، چه نگاهی به آیفون ۱۳ خواهد داشت و آیا آیفون ۱۳ ارزش این را دارد که کاربران آیفون ۱۲ خود را آپدیت کنند، یا اینکه بهتر است، بودجه خود را ذخیره کرده و همان آیفون ۱۲ را در دست گیرند؟

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار