۵ عادتی که گوشی هوشمند شما را خراب می‌کنند!

8b0544da63c214545898ea3b29c7b08f
زمان مطالعه: 4 دقیقه

۵ عادتی که گوشی هوشمند شما را خراب می‌کنند

این روزها احساس می‌شود گوشی‌های هوشمند به‌سرعت پس از چند ماه قدیمی می‌شوند. به‌محض اینکه گوشی شما آپدیت جدید را دریافت می‌کند، نسخه‌های جدیدتر برای فروش وارد بازار می‌شوند. این البته دلیلی برای خرید مجدد گوشی نیست و اگر اینجا هستید احتمالا می‌خواهید از آسیب گوشی خود جلوگیری کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کابل شارژ ارزان، آسیب دائمی به گوشی

بیایید از بدترین، بدترین راهی که می‌تواند به‌سادگی گوشی شما را خراب کند، شروع کنیم: کابل‌های شارژ ارزان. البته من درباره برندهای قابل‌اعتماد مثل انکر یا آنهایی که مجوز آیفون را دارند صحبت نمی‌کنم، بلکه منظورم کابل‌های ارزانی است که از مترو می‌خرید!

بسیاری از این کابل‌ها می‌توانند برای همیشه به دستگاه شما آسیب بزنند؛ با بدتر از آن شما را در معرض آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی قرار دهند. به همین دلیل ارزش پس‌انداز کوتاه‌مدت را ندارند، کابل‌های شارژ گوشی خود را از برندهای شناخته شده بخرید.

وقتی هم که کابل مناسب خریدید باید از آن به‌خوبی مراقبت کنید. چون اگر به‌درستی از آنها مراقبت نکنید، ممکن است سیم‌های داخلی آنها از بین برود که به نوبه خود می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. پس از این به بعد کابل‌های شارژ خود را محکم نپیچید و آنها را به‌آرامی و بااحتیاط از برق بیرون بکشید.

آسیب به گوشی با کابل ارزان

آسیب به گوشی با کابل ارزان

عدم استفاده از قاب و محافظ صفحه!

همین حالا چند نفر که صفحه‌نمایش گوشی‌شان شکسته یا ترک دارد را به یاد می‌آورید؟ همه فکر می‌کنند این اتفاق قرار نیست برای آنها رخ دهد، تا زمانی که رخ می‌دهد.

ممکن است ظاهر تمیز و ساده گوشی بدون کیس را بیشتر دوست داشته باشید اما این ارزش ریسک‌کردن را ندارد. حتی ترک‌های کوچک هم می‌توانند یکپارچگی ساختاری را از بین برده و احتمال آسیب گوشی در مقیاس بزرگ‌تر را افزایش دهند. همچنین ارزش گوشی را در فروش مجدد پایین می‌آورند.

پس محض رضای خدا یک قاب و محافظ صفحه برای گوشی هوشمند خود بخرید. قابی بخرید که کل دور گوشی را پوشش دهد و ضدخشی که سخت و مستحکم بوده و همه سطح نمایشگر را بگیرد. اگر هم این کار را نکردید باید آماده پرداخت مبالغ سنگین برای تعمیر گوشی باشید.

قاب گوشی

قاب گوشی

استفاده زیاد از باتری به‌صورت مداوم

واضح است که باتری‌های گوشی‌های هوشمند با گذر زمان خراب می‌شوند. پس از گذشت چند سال حداکثر عمر باتری مانند آنچه در روزهای اولیه بود، نخواهد ماند.  این موارد اجتناب‌ناپذیر هستند اما عادت‌های بد می‌توانند این تخریب را تسریع کرده و منجر به آسیب گوشی شوند.

برای جلوگیری از این موارد بهتر است کمتر اجازه دهید باتری گوشی تا آخر خالی شود و قبل از خاموش شدن آن را به برق وصل کنید. به زبان دیگر، اجازه ندهید سطح شارژ تا ۰ درصد برسد و بعد آن را شارژ کنید. بهترین زمان شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

نیازی هم نیست نگران باشید که گوشی تا صبح در شارژ بماند (این افسانه اصلا از کجا شروع شد؟) فقط سعی کنید باتری را بالای ۳۰ درصد نگه دارید، اجازه دهید گهگاه خالی شود تا سنسورها کالیبره شوند؛ به این شکل می‌توانید تا زمانی که ممکن است، باتری گوشی خود را سالم نگه دارید.

استفاده زیاد از باتری

استفاده زیاد از باتری

قراردادن گوشی در معرض مایعات، آسیب قطعی به گوشی

علی‌رغم آنچه در تبلیغات می‌گویند، چیزی به‌عنوان یک گجت ضد آب وجود ندارد. ممکن است برخی دستگاه‌ها در برابر آب نسبت به سایرین مقاوم‌تر باشند اما همیشه این احتمال وجود دارد که آب بتواند راه خود را به داخل دستگاه پیدا کرده و آن را تخریب کند.

به همین دلیل هرچه بیشتر گوشی خود را در معرض مایعات قرار دهید، مقاومت آن را بیشتر کاهش داده‌اید؛ بنابراین حتی اگر دستگاه شما رتبه IP67 یا IP68 دارد، سعی کنید تا حدامکان آن را از انواع مایعات دور کنید. ممکن است آب فوراً به گوشی شما آسیب نزند اما با گذشت زمان و قرارگرفتن در معرض آن به طور مکرر، می‌تواند به مرور دچار مشکل شود.

آسیب گوشی با مایعات

آسیب گوشی با مایعات

عدم رعایت امنیت

بسیاری از مردم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و فکر می‌کنند چندان آسیب‌زا نیست. آپدیت‌های امنیتی ممکن است خسته‌کننده و غیر فوری به نظر برسند اما می‌توانند از دستگاه شما در برابر بدافزارها و سایر مشکلات جدی محافظت کنند. این آپدیت‌ها را به تعویق نیندازید. مطمئن شوید که برنامه‌هایتان هم به‌روزرسانی می‌شوند، چون به این شکل، اشکالات امنیتی آنها رفع می‌شود. به‌طورکلی همین به‌روزرسانی‌های امنیتی هستند که گوشی شما را ایمن نگه می‌دارند.

در مراحل شدیدتر، مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنید هم باشید. حتما به فروشگاه Google Play یا فروشگاه معتبر و رسمی گوشی خود اعتماد کنید و برنامه‌ها را از آنجا دریافت کنید.

البته در همین مورد هم باید مراقب برنامه‌های جعلی باشید. برخی برنامه‌ها در ظاهر بی‌آزار به نظر می‌رسند اما در غالب تبلیغات از شما کلاهبرداری می‌کنند. همچنین از باز کردن هر لینکی جدا خودداری کنید. به منبع فرستنده دقت کنید و هرزنامه‌ها را هرگز باز نکنید.

امنیت گوشی

امنیت گوشی

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی ۵ عادتی پرداختیم که می‌توانند به‌سادگی به سادگی به گوشی هوشمند شما آسیب برسانند. قطعا شما هم دوست ندارید گوشی خود را به حدی برسانید که مثلا روشن نشود و تمام اطلاعاتش از دست بروند.

به همین دلیل سعی کنید از کابل شار‌ژهای مطمئن استفاده کنید، باتری را تا آخرین قطره مصرف نکنید، از قاب و محافظ صفحه و… استفاده کنید.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار