گوریلا گلس چیست و میان نسخه‌های آن، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

7668a11d191ae6c54c5826dcd9c408ba
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حس دردناک سقوط یک گوشی هوشمند برای کاربر آن، غیر قابل تحمل است؛ از این رو، کاربران بسیاری به سراغ نصب محافظ صفحه نمایش می‌روند. اما جدا از بحث محافظانی که کاربران برای گوشی های خود فراهم می‌آورند، شرکت‌های تولید کننده تلفن های هوشمند نیز برای محصولات خود، محافظی به نام گوریلا گلس را درنظر می‌گیرند. حالا سوال این است، که چرا باوجود حضور یک محافظ بر روی گوشی های هوشمند به اسم گوریلا گلس، استفاده از یک محافظ دیگر نیز توصیه می‌شود و اصلا، گوریلا گلس چیست؟

 

اول، جواب به سوال دوم، گوریلا گلس چیست؟

گوریلا گلس

گوریلا گلس ها، توسط شرکت کورنینگ، تا به امروز تولید شده‌اند. شرکت کورنینگ، در سال ۱۹۸۹ و با هدف تولید شیشه، سرامیک و موارد اینچنینی، تاسیس شده و گوریلا گلس‌ ها، مشهورترین تولیدات این شرکت هستند. گوریلا گلس ها از آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته می‌شوند، که درصد چشم‌گیر یون‌های قلیایی در آن و البته تبادل این یون‌ها با یون‌های سدیم کلرید مذاب، سبب افزایش مقاومت در برابر فشار وارد بر سطح خواهد شد.

 یکی از دلایل تولید این ماده توسط شرکت کورنینگ از میانه دهه اول قرن بیست و یکم، همین مقاومت بوده و دلیل دیگر نیز حجم و متعاقبا، ضخامت کمی بوده که این ماده برای گوشی ها ارائه می‌داده، مقدار ضخامت گوریلا گلس ها به بیش از نیم میلی‌متر نرسیده. سوالی در این‌جا پیش می‌آید و آن هم این است که آیا یک گوریلا گلس می‌تواند، سلامت گوشی دربرابر فشار فیزیکی محیط را تضمین کند یا خیر. در طی ۱۰ سال فعالیت شرکت کورنینگ در این زمینه، نسخه‌های متعددی معرفی شده‌اند که همگی دربرابر خراش، ضعیف هستند و مانند سرامیک شیلد اپل، عملکرد یکسانی دربرابر خراشیده‌ شدن از خود نشان می‌دهند؛ اما این نسخه‌ها، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، هر کدام، نسبت به مدل قبلی خود، کمی پیشرفته‌تر بوده‌اند.

 

ابتدای کار، گوریلا گلس ۱

گوریلا گلس

در سال ۲۰۰۶ و در حین دست و پا زدن استیو جابز برای معرفی پروتوتایپ آیفون‌ها، قهرمان شرکت اپل، محصول مهندسی شده را در کیف خود می‌گذارد و بعدا، متوجه می‌شود که کلیدهای او، صفحه نمایش نمونه را خراشیده‌اند. استیو جابز، با شرکت کورنینگ و گوریلا گلس های آن، آشنا می‌شود و این شروع کار شرکت کورنینگ با گوریلا گلس ۱ بوده که در ۲۵۰ مدل از گوشی های هوشمند آن سال، به کار رفت.

گوریلا گلس ۲، بازگشتی پیروزمندانه یا پیشرفت حداقلی؟

گوریلا گلس ۲، بعد از شش سال، یعنی در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این نسخه، ۲۰ درصد ضخامت کم‌تری نسبت به گوریلا گلس ۱ دارد، ولی همان مقاومت را دربرابر خراش از خود نشان می‌دهد. این نسخه برای نمایشگر هایی با مساحت بیش‌تر نیز کاربر داشت؛ گفته شده که شرکت کورنینگ، برای این نمایشگر، فشار ۵۰ کیلوگرمی (هرچند که واحد فشار در SI پاسکال است و حتما، منظور نیروی یک جسم ۵۰ کیلوگرمی بوده، بر روی تمام مساحت بوده) را بر روی گوریلا گلس ۲ اعمال کرده.

تغییرات شرکت کورنینگ در تولید با گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۲، نتیجه تمرکز بر روی ضخامت کم بوده و گوریلا گلس ۳، حاصل دقت بر روی مقاومت است. این نسخه، نسبت به نسخه پیشین خود، سه برابر مقاومت بیش‌تری دارد و هم‌چنین در برابر خراش نیز ۴۰ درصد، مقاوم‌سازی شده. این نسخه، هم‌چنین نسبت به خراش‌های عمیق نیز مقاوم‌تر است.

گوریلا گلس ۴، دموکراسی شرکت کورنینگ

گوریلا گلس

شرکت کورنینگ، قبل از تولید یک گلس محافظ، بعد از گوریلا گلس ۳، یک نظرسنجی را برگزار کرد که در آن، ۷۰ درصد شرکت‌کننده‌ها گفتند: صدماتی که به نمایشگرهای گوشی های هوشمند آن‌ها وارد شده، ناشی از سقوط است. به‌همین دلیل، شرکت کورنینگ، تمرکز خود برای گوریلا گلس ۴ را صرف مقاومت در برابر سقوط کرد. نهایتا، این نسخه با مقاومتی، دو برابری در مقابل سقوط، نسبت به نسخه پیشین خود، معرفی شد.

گوریلا گلس ۵، مشهورترین عضو خانواده

گوریلا گلس ۴، نسخه خوب و حتی فوق‌العاده‌ای بود و با این‌حال، نیاز به نسخه جدید حس می‌شد. گوریلا گلس ۵ از ارتفاع یک متری بر روی یک سطح سخت، به احتمال ۸۰ درصد، جان سالم به در می‌برد. این نسخه، در برابر سقوط از ارتفاع ۱.۶ متری نیز مقاوم‌سازی شده و نسبت به نسخه پیشین خود، چهار برابر، عملکرد بهتری دارد.

گوریلا گلس ۶، ماموریت شرکت کورنینگ

گوریلا گلس

قائم مقام شرکت کورنینگ می‌گوید که ماموریت این شرکت، معرفی نسخه‌هایی از گوریلا گلس است، که نسبت به نسخه‌های پیشین، مقاوم‌تر باشند؛ ایشان اضافه کردند که امروزه، شیشه‌ اهمیت زیادی دارد و نه‌تنها در بخش جلویی، بلکه در بخش پشتی گوشی های هوشمند نیز مورد استفاده هستند. به گفته همین شخص، یعنی جان بین، هر فرد به طور سالانه، هفت بار گوشی خود را بر روی زمین می‌اندازد و عمده این سقوط‌ها از ارتفاع یک متری هستند، به همین دلیل، ما گوریلا گلس ۶ را چندین بار بر روی یک زمین انداختیم این نسخه، ۱۵ بار بدون هیچ مشکلی، سالم ماند که دو برابر نسخه گوریلا گلس ۵ است.

گوریلا گلس ویکتوس: بالدر، تویی؟

گوریلا گلس

گوریلا گلس ویکتوس، نسبت به نسخه‌های پیشین شرکت کورنینگ، مقاومت بسیار بیش‌تری داشته و به ادعای این شرکت، نه‌تنها نسبت به هم خانواده‌های خود، بلکه نسبت به تمامی اعضای بازار، در برابر سقوط بر روی سطح سخت، مقاوم‌تر است. این نسخه، نسبت به گوریلا گلس ۶، دربرابر خراش، دو برابر، مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهد. گوریلا گلس ۶ می‌توانست تا ۱۵ بار سقوط از سطح ۱ متری، سالم بماند و این عدد در گوریلا گلس ویکتوس به ۲۰ رسیده. کورنینگ برای این‌که بگوید، بهتر از ما نیست، یک گلس محافظ از شرکت‌های مقابل را با ویکتوس مقایسه می‌کند و به ما می‌گوید، که ویکتوس، هیچ رقیبی ندارد.

در آخر، پاسخ به سوال اول، به یک محافظ نمایشگر نیاز دارم؟

در این‌جا، بهتر است بدانید که تمامی گوشی ها یا تبلت ها به محافظان کورنینگ، مجهز نیستند و اگر می‌خواهید بدانید که گوشی شما یک گوریلا گلس دارد یا نه، روی همان گوشی شما، کلیک کنید و اگر تبلت دارد، از کلمه تبلت استفاده کنید. باوجود این که درمورد گوریلا گلس‌ ها، مدح‌های زیادی شده و شرکت کورنینگ، دائما دارد، توانایی‌های خود را به رخ می‌کشد، اما حساسیت‌های مشترک میان همگی ما، منطقی هستند؛ از این رو، حتی باوجود یک نسخه از محصولات شرکت کورنینگ بر روی گوشی خود، بهتر است، از یک محافظ نمایشگر نیز استفاده کنید، تا به قول گفتنی، روزه شک‌دار نگیرید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار