لپ تاپ های دارای حافظه پرسرعت SSD

8c88487ffec84936967daec484324c4d
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین خواندن مشخصات فنی یک لپ تاپ به موردی، تحت عنوان حافظه هیبریدی یا دارای حافظه SSD بربخورید، که کمی مایه سردرگمی شما شده. اما توفیر یک لپ تاپ دارای حافظه SSD با لپ تاپی که اصلا حافظه SSD ندارد در چیست؟ وجود یک حافظه SSD‌ می‌تواند، تاثیر چشم‌گیری بر روی عملکرد دستگاه شما بگذارید، به‌طوری که، بگذریم؛ اجازه دهید تا با معرفی حافظه SSD حق مطلب را ادا کنیم.

حافظه SSD چیست؟

به طور کلی و با گذشتن از توضیحات نالازم مشخصا پیچیده می‌توان ادعا کرد که حافظه SSD همان فلش مموری است، منتها با ظرفیت بیش‌تر و اندازه بزرگ‌تر؛ این توضیح مختصر، به طور کلی، درست نیست، ولی همین برای ابتدای کار ما، کفایت می‌کند. در اصل، حافظه‌های SSD جایگزین هارد‌های HDD هستند؛ شاید در ابتدای کار به دلیل مسجع بودن این دو کلمه در کنار هم، تفاوت چندانی، میان آن‌ها قائل نشویم، اما این حافظه و آن هارد، تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند. حافظه‌های SSD برعکس حافظه‌های HDD مرسوم در بسیاری از لپ تاپ ها و کامپیوتر ها، دارای هیچ قطعه متحرکی نیستند و به این دلیل، در برابر ضربه، مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. از طرفی دیگر، حافظه‌های HDD به دلیل شامل بودن چند عضو متحرک، برای پردازش و بازکردن، کمی کند هستند و حافظه‌های SSD در برابر این هاردها، چندین برابر، سرعت بیش‌تری دارند، به‌طوری که اگر بتوانید همین الان، هارد HDD دستگاه خود را به حافظه SSD تغییر دهید، متوجه این اختلاف سرعت می‌شوید.

 این موارد، حائز اهمیت بسیاری هستند، اما واقعا چرا باید یک لپ تاپ را به حافظه SSD‌ مجهز کرد؟ دلیل این امر، باز هم برمی‌گردد به برتری‌های حافظه SSD به هارد HDD؛ حافظه‌های SSD وزن کم‌تری دارند و برای دستگاه باتری‌محوری مانند لپ تاپ، بهتر هستند، زیرا انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند. حالا با این مقدمه بهتر است، سَری به یک سِری از لپ تاپ های دارای حافظه SSD بزنیم و در آخر مشاوره‌ای برای نصب حافظه SSD بر روی لپ تاپ بدهیم.

مقاله مرتبط

Asus VivoBook K540BP

لپ تاپ های پرسرعت SSD

« Asus VivoBook K540BP » یکی از آن لپ تاپ‌هایی است که با حافظه SSD معرفی شده، ولی از حق نگذریم، ایراداتی دارد که نمی‌شود از آن‌ها، چشم‌پوشی کرد. یکی از این ایرادات، نمایشگر این لپ تاپ است، که زاویه دید کمی دارد و برای استفاده درست از محتوای نمایشی، باید دقیقا روبه‌روی آن نشست. ایراد دیگر، طراحی این لپ تاپ بوده، که کمی ناخوشایند و جاذب اثر انگشت است. این طراحی، حواشی زیادی دارد؛ به هر حال « Asus VivoBook K540BP » به افرادی که خواسته زیادی از لپ تاپ خود ندارند، توصیه می‌شود و برای استفاده‌های حرفه‌ای، مناسب نیست. 

Lenovo 15 IdeaPad130

لپ تاپ های پرسرعت SSD

این لپ تاپ نیز مانند مورد بالا، یک لپ تاپ میان‌رده‌ای به شمار می‌رود و قابلیت پردازشی چندان بالایی ندارد. « Lenovo 15 IdeaPad130» هم از نظر نمایشگر، راضی کننده نیست و به دلیل رزولوشن پایین نمایشگر می‌شود، پیکسل‌های آن را جدا از یک دیگر، تصور کرد. توجه داشته باشید، که ممکن است در کانفیگی از این لپ تاپ، حافظه SSD را نداشته باشید، پس در حین خرید به کانفیگ‌ها، دقت کنید.

Acer 15 Aspire VX5

لپ تاپ های پرسرعت SSD

این لپ تاپ، یعنی « Acer 15 Aspire VX5» از باقی لپ تاپ های بالا، یک سروگردن، بهتر است؛ چراکه، یک لپ تاپ گیمینگ به شمار می‌رود و لپ تاپ های گیمینگ هم، تقریبا بی‌ایراد هستند. بر خلاف دو مورد بالا، نمایشگر IPS این لپ تاپ، بسیار راضی‌کننده و وضوح FHD آن نیز خوشایند است. از لحاظ سخت‌افزاری نیز « Acer 15 Aspire VX5» به دلیل گیمینگ بودن، یک لپ تاپ درست و حسابی به شمار می‌رود و می‌شود روی توانایی پردازشی آن، حساب کرد. بازی تمام نشده، چراکه این لپ تاپ طبق انتظارات این بحث، حافظه SSD نیز دارد.

Asus ZenBook 3 Deluxe UX 490

لپ تاپ های پرسرعت SSD

حقیقتا ایسوس در زمینه طراحی « Asus ZenBook 3 Deluxe UX 490» شاهکار کرده. اصلا بحث SSD‌ هم اگر برای این لپ تاپ مطرح نشود، طراحی، کفاف همه‌چیز را می‌دهد. این لپ تاپ، کمی قدیمی‌ است و از پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل بهره می‌برد، به همین دلیل، مصرف انرژی بالاتری، نسبت به لپ تاپ های امروزی با پردازنده نسل دهمی دارد. به هر حال، این لپ تاپ، مجهز به ۵۱۲ گیگابایت، حافظه SSD است و اگر از طراحی آن خوشتان آمده و به دنبال لپ تاپی با همین طراحی، منتها ۳۶۰ درجه‌ای هستید، به «Asus ZenBook Flip S UX370 » هم نگاهی بی‌اندازید. 

Asus VivoBook Flip TP510

لپ تاپ های پرسرعت SSD

« Asus VivoBook Flip TP510» هم مانند مورد بالایی، از یک پردازنده نسل هشتمی استفاده می‌کند، پس اگر می‌خواهید باتری خود را ذخیره کنید، به سراغ این دو مورد نیایید. این محصول نیز طراحی جالبی دارد و ظاهر آن از ظاهر لپ تاپ های معمولی، بسیار بهتر است. ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و نمایشگر لمسی این لپ تاپ، نشان از یک لپ تاپ تمام حرفه‌ای دارند که پردازنده قدیمی‌ای، آن را همراهی می‌کند.

HP 15 255 G7

لپ تاپ های پرسرعت SSD

« HP 15 255 G7» یک لپ تاپ میان‌رده‌ای کارآمد و خوب است، با این‌حال، طراحی دل‌نشینی ندارد. « HP 15 255 G7» از نظر نمایشگر در بین هم‌رده‌های خود، سر است و با این وجود، برخی از کانفیگ‌های آن، حافظه SSD ندارند و بهتر است در حین خرید به کانفیگ و حافظه SSD‌ هیبریدی آن دقت کنید. برای مثال، کانفیگ‌های J، E1 و HC دارای حافظه هیبریدی هستند و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD‌ دارند.

مقاله مرتبط

آیا به طور مستقل بر روی لپ تاپ خود، حافظه SSD نصب کنم؟

جواب این سوال، معلوم است؛ چه کسی می‌گوید که کندی خوب است و سرعت بد؟ اما در حین نصب یک حافظه SSD باید به موارد متعددی توجه داشته باشید؛ در ابتدا با جستجوی نام لپ تاپ خود باید ببینید که آیا دستگاه شما با یک هارد ساتا آمده یا خیر. به هر حال، شما می‌توانید هارد HDD‌ خود را بردارید و به جای آن، یک حافظه SSD‌ بگذارید یا این که هر دو این‌ها را با هم داشته باشید، اگر بشود.

 به‌طور کلی، استفاده از یک حافظه SSD می‌تواند بر روی سرعت و عملکرد لپ تاپ شما، بیش از آن‌ چیزی که فکر می‌کنید، تاثیر بگذارد. از طرفی دیگر، انتخاب لپ تاپی که دارای حافظه SSD است نیز بسیار بهتر از لپ تاپی خواهد بود که حافظه SSD ندارد. اگر لپ تاپ دارید و حافظه SSD‌ ندارید، که معلوم است باید چه کاری انجام دهید و اگر می‌خواهید لپ تاپی تهیه کنید، حواستان باشد که آن لپ تاپ، حافظه SSD یا به‌صورت هیبریدی یا به صورت تمام حافظه داخلی داشته باشد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار