مقایسه گوشی سامسونگ S10 و گوشی S20 FE

a7d58f22e568107417385cf8b4a4be2c
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سامسونگ در یک دهه گذشته توانسته با بهبود کیفیت، روز به روز محصولات سری S را بهتر کند. گوشی S10 در زمان رونمایی، بهترین بود و هنوز پس از گذشت تقریبا ۲ سال همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از طرفی، S20 FE به عنوان نسخه قاتل پرچم‌دار و با اعمال برخی تغییرات نسبت به گوشی‌های S20 دیگر منتشر شد تا قیمت پایین‌تری داشته باشد. با این حال، این گوشی هوشمند همچنان ویژگی‌های مهم سری S را در خود حفظ کرده است.

گوشی S20 FE و S10 در رده قیمتی تقریبا همسانی قرار دارند که انتخاب از بین آنها را سخت می‌کند. ما فکر می‌کنیم مشاهده تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو در کنار هم می‌تواند به شما کمک کند از نزدیک با هریک به خوبی آشنا شده و اطلاعات بیشتری برای تصمیم‌گیری پیدا کنید. پس در ادامه این مقایسه همراه ما باشید.

آشنایی با سری S سامسونگ

موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زمان لازم دارد. درست همانطور که امپراطوی رُم در یک روز ساخته نشد، گوشی سامسونگ هم مدتی طول کشید تا به آن چیزی که امروز هست تبدیل شود. چیزی که نیروی محرکه سامسونگ برای صعود به قله‌های موفقیت را فراهم آورد، خط تولید گوشی‌‌های پرچمدار آن بود. در واقع میشود گفت از زمان آغاز به کار این برند، گوشی‌های سری S اسب‌هایی کاری بوده‌اند که سامسونگ را به نامی آشنا تبدیل کرده‌اند.

سری S، مجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند پیشرفته این کمپانی هستند که به همراه سری Note و سری تاشوی گلکسی Z به عنوان گوشی‌های پرچمدار سامسونگ شناخته می‌شوند. این سری برای اولین بار در  ژوئن ۲۰۱۰ عرضه شده و از آن زمان به بعد به مدل تلفن معروفی تبدیل شدند که بیشتر مردم حین شنیدن نام اندروید به آن فکر می‌کنند. آخرین مدل ارائه شده توسط این سری S21 بود و پیش از آن S20 به عنوان جایگزینی برای S10 و با چند تفاوت جزئی به بازار معرفی شده بود.

سری S سامسونگ

سری S سامسونگ

طراحی ساخت گوشی S10 و گوشی S20 FE

از نظر ظاهری، تفاوت‌های قابل مشاهده‌ای در طراحی این دو گوشی وجود دارد. بارزترین آنها جنس ساخت پنل پشتی است که در S10 مثل بیشتر پرچم‌دارها از گوریلا گلس است در حالی که ۲۰S از پلاستیک ساخته شده است و پوشش براقی دارد. باید در نظر داشته باشید که این پوشش پلاستیکی نسبت به شیشه، کمتر اثر انگشت و لمس را به خود می‌گیرد که اگر روی این مورد وسواسی باشید برایتان اهمیت دارد.

طراحی ماژول دوربین نیز در هر دو گوشی متفاوت است. S20 FE به لطف آرایش دوربین‌های پشتی کاملا یادآور سامسونگ است، یعنی طراحی عمودی مستطیلی در سمت چپ بالا؛ درحالی که S10 با طراحی افقی دوربین‌هایش تفاوت خاصی با سایر هم‌برندهایش دارد. این یعنی اگر عاشق طراحی کلاسیک دوربین سامسونگ هستید، S20 FE را بیشتر دوست خواهید داشت، اما اگر طرفدار نوآوری در طرح باشید، دوربین افقی S10 به سادگی جذبتان می‌کند.

فریم هر دو گوشی آلومینیومی است و هر دو استاندارد IP68 را برای حفاظت در برابر آب و گرد و غبار ارائه می‌کنند. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در هر گوشی در لبه سمت راست طراحی شده‌اند. با این حال در S10 محل قرارگیری آنها کمی بالاتر از حد دسترسی است و ممکن است استفاده از آن کمی سخت‌تر باشد. گوشی S10 با ۷.۸ میلی متر ضخامت و ۱۷۵ گرم وزن در برابر S20 با ۸.۴ میلی متر ضخامت و ۱۹۰ گرم وزن، سبک‌تر و کوچک‌تر است. اگر دست‌های کوچکی دارید کار با S10 برایتان راحت‌تر خواهد بود.

در ادامه به طور خلاصه این شباهت‌ها و تفاوت‌ها را خواهیم دید:

جنس بدنه جنس فریم طراحی دوربین محافظت ضخامت وزن
گلکسی s10 گوریلا گلس ۶ آلومینیوم افقی – وسط IP68 ۷.۸ میلی متر ۱۷۵ گرم
گلکسی s20fe پلاستیک آلومینیوم عمودی – چپ IP68 ۸.۴ میلی متر ۱۹۰ گرم

نمایشگر S10 و S20 FE

گوشی‌های هوشمند خانواده S10 اولین اسمارت‌فون‌های سامسونگ بودند که با نمایشگر داینامیک آمولد وارد بازار شدند. گوشی سامسونگ S10 صفحه نمایش ۶.۱ اینچی دارد که وضوح ۱۴۴۰ در ۳۰۴۰ ارائه می‌کند. در هر اینچ این نمایشگر ۵۵۰ پیکسل به نمایش درمی‌آید. گوشی سامسونگ S20 FE نمایشگر بزرگتری برابر ۶.۵ اینچ با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ با فناوری سوپر آمولد دارد که وضوحی کمتر از گلکسی S10 ارائه می‌کند. نرخ تازه‌سازی تصویر در S20 FE برابر ۱۲۰ هرتز است. یعنی در هر ثانیه، صفحه نمایش ۱۲۰ بار به روز می‌شود؛ این عدد در S10 برابر ۶۰ هرتز است که تفاوت زیادی به شمار می‌رود.

کیفیت نمایشگر داینامیک آمولد S10 نسبت به سوپر آمولد S20 FE بیشتر است و وضوح بیشتری را نیز ارائه می‌کند، اما از طرفی نرخ تازه‌سازی این نمایشگر حدودا نصف S20 FE است. نرخ تازه‌سازی، مفهومی است که برای گیمرها بسیار اهمیت دارد و احتمالا گزینه انتخابی آنها از بین این دو گوشی سامسونگ، S20 FE باشد. اما اگر فیلم‌بازها بخواهند بین این دو گوشی تصمیم بگیرند، احتمالا S10 با وضوح بالاتر را ترجیح می‌دهند.

روی نمایشگر هر دو گوشی، دوربین سلفی به صورت حفره‌ای تعبیه شده است. در S10 این دوربین اندازه بزرگتری نسبت به S20 FE دارد که طبیعی است. از طرفی لنز سلفی S10 در گوشه سمت راست نمایشگر تعبیه شده، در حالی که در  S20 FE در مرکز نمایشگر قرار دارد. اگر وجود حفره دروبین روی نمایشگر برای شما آزاردهنده است، S10 را بیشتر خواهید پسندید چون در این گوشی، سامسونگ با ارائه برخی والپیپرهای خاص، ناحیه دوربین را با رنگ سیاه می‌پوشاند به نحوی که مزاحم دید نباشد.

از دیگر تفاوت‌های این دو گوشی، حاشیه های اطراف نمایشگر هستند که در S10 بسیار نازک‌تر از  S20 FE طراحی شده‌اند. همچنین در S10 مانند اکثر گوشی‌های رده بالا صفحه نمایش خمیده است که در گوشه ها به خوبی خود را نشان میدهد. این ویژگی تصویر بزرگتری به شما داده و عملا حاشیه‌های اطراف را نامرئی می‌کند. گوشی سامسونگ S20 FE به عنوان یک گوشی به صرفه‌تر، از این مورد بی‌نصیب است.

  فناوری وضوح اندازه دوربین سلفی
گلکسی s10 Dynamic AMOLED ۱۴۴۰ در  ۳۰۴۰

۵۵۰ppi

۶.۱ اینچ حفره – سمت راست
گلکسی s20 fe Super AMOLED ۱۰۸۰ در  ۲۴۰۰

۴۰۷ ppi

۶.۵ اینچ حفره – مرکز

 

S20 FE

S20 FE

سخت‌افزار و نرم‌افزار S10 و گوشی S20 FE

خانواده گلکسی S10 اولین گوشی‌هایی بودند که با رابط کاربری One UI سامسونگ روانه بازار شدند. S20 FE نیز با نسخه ۲.۵ همین رابط، فعالیت می‌کند. با این حال  گلکسی S10 با اندروید ۹ اجرا میشود و  S20 FE که نسل بعدی است اندروید نسخه ۱۰ را به همراه سه به روز رسانی با خود دارد.

از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گوشی سامسونگ با یکدیگر، پردازنده است. گلکسی S10 از چیپست اگزینوس ۹۸۲۰ در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 640 استفاده می‌کند و در دو نسخه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم عرضه میشود. البته حافظه داخلی را از طریق کارت حافظه می‌توانید تا ۵۱۲ گیگابایت نیز افزایش دهید.

این ویژگی‌ها در برابر S20 FE که چیپست اسنپ دراگون ۸۶۵ را به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 650 دارد، کمی قدیمی به نظر میرسند. S20 FE در دو نسخه ۸ و ۶ گیگابایت رم به همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه به بازار وارد شده است. S20 FE نیز دارای شکاف کارت حافظه اختصاصی است که به کمک آن می‌توانید حافظه را تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید.

به طور کلی نظر بر این است که پردازنده‌های اسنپ دراگون سرعت بیشتری نسبت به چیپست‌های اگزینوس دارند. یعنی اگر کاربرد سریع و عملکرد راحت مدنظرتان است، بهتر است گوشی سامسونگ S20 FE را انتخاب کنید.  البته این به معنی بد بودن تراشه S10 نیست. این گوشی در زمان انتشار خود، بهترین بوده و حالا نیز کار با آن بدون مشکل و راحت است و شما را با وقفه‌ای مواجه نخواهد کرد.

  پردازنده مرکزی پردازنده گرافیکی سیستم عامل حافظه و رم
گلکسی S10 Exynos 9820 Adreno 640 اندروید ۹ ۱۲۸GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 512GB 8GB RAM
گلکسی S20 FE Qualcomm SM8250 Adreno 650 اندروید ۱۰ ۱۲۸GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

دوربین گوشی سامسونگ S10 و S20 FE

S10 سه دوربین در پشت و یک لنز برای عکس‌های سلفی و تشخیص چهره در جلو دارد. دوربین اصلی پشت، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با تثبیت‌کننده اپتیکال است. این سنسور دیافراگمی دارد که بین f/1.5 برای عکاسی در شب و f/2.4 برای عکاسی در روز در نوسان است.  یک سنسور فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و یک سنسور تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی برای زوم کردن نیز این مجموعه را تکمیل می‌کنند. S20 FE دارای سه دوربین پشتی با سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، یک سنسور فوق عریض ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی تله فوتو است.

S10 فیلمبردای ۴k را با ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه، کیفیت ۱۰۸۰p را با ۳۰،۶۰ و ۲۴۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۷۲۰p را نیز با ۹۶۰ فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد. S20 FE نیز هر دو کیفیت ۱۰۸۰p و ۴k را با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه دارد.

به این ترتیب به نظر میرسد اگر کیفیت عکاسی و فیلمبرداری با دوربین پشت برایتان اهمیت دارد، S10 گزینه بهتری برایتان باشد. در حالی که S20 FE با ارائه لنز عریض ۳۲ مگاپیکسلی سلفی در زمینه دوربین جلو از S10 با لنز ۱۰ مگاپیکسلی، بسیار بهتر عمل می‌کند.

  دوربین عقب دوربین سلفی فیلمبرداری
گلکسی s10 ۱۲ مگاپیکسل عریض، ۱۲ مگاپیکسل تله فوتو، ۱۶ مگاپیکسل فوق عریض ۱۰ مگاپیکسل عریض ۴k@60/30fps

۱۰۸۰p@30/60/240fps

۷۲۰p@960fps

گلکسی s20 fe ۱۲ مگاپیکسل عریض، ۸ مگاپیکسل تله فوتو، ۱۲ مگاپیکسل فوق عریض ۳۲ مگاپیکسل عریض ۴k@30/60fps

۱۰۸۰p@30/60fps

 

GALAXY S10

GALAXY S10

باتری  S10 و  S20 FE

S10 دارای ظرفیت باتری ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی است که در زمان انتشار بسیار بالاتر از هم‌ر‌ده‌های خود بود اما حالا در برابر  باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی سامسونگ S20 FE جدید چندان حرفی برای گفتن ندارد. باتری این گوشی در تست‌های انجام شده با مرور وب کمی بیشتر از ۱۰ ساعت و با پخش ویدیو به عددی نزدیک به ۱۳ ساعت دوام می‌آورد. استقامت کلی این باتری نیز ۷۹ ساعت برآورد شده است.

این اعداد در S20 FE برابر ۱۳ ساعت برای مرور وب و حدود ۱۵ ساعت برای تماشای ویدیو هستند. استقامت کلی باتری S20 FE نیز چیزی حدود ۱۱۰ ساعت با نمایشگر تنظیم شده روی ۱۲۰ هرتز است.

هر دوی این گوشی‌ها از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. S20 FE با ۲۵ وات شارژ سریع برای فول شارژ شدن نیاز به ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه دارد که این عدد در گوشی S10 با ۱۵ وات شارژ سریع و حجم باتری کمتر، چیزی حدود یک ساعت و نیم است. پس برای داشتن یک گوشی که پس از چندین ساعت بازی و وب‌گردی همچنان شارژ داشته باشد، گوشی S20 FE انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

  نوع ظرفیت فست شارژ
گلکسی S10 لیتیوم یونی ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعت بله

۱۵ وات

گلکسی S20 fe لیتیوم یونی ۴۵۰۰ میلی امپر ساعت بله

۲۵ وات

 

galaxy S20 FE

galaxy S20 FE

بررسی نهایی گوشی S10 و گوشی سامسونگ S20 FE

S10 یک پرچمدار تقریبا قدیمی است که با ویژگی‌های عالی خود همچنان می تواند با بسیاری از اسمارت‌فون‌‌های دیگر رقابت کند. همانطور که در این مقاله دیدید، S10  باطراحی زیبا، دوربین‌های عقبی خوب و فضای ذخیره‌سازی بیشتر، در رقابت با S20 FE برنده است. اما وقتی حرف از دوربین سلفی، عملکرد پردازنده و استقامت باتری می‌رسد، این S20 FE است که گوی سبقت را ربوده و می‌تواند خودش را در دل مخاطب جا کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار