بررسی هواوی نوا ۵T رقیب جدی آنر ۲۰

f5f90d4fd077585290a53a3ef811bca6
زمان مطالعه: 5 دقیقه

طی رویداد کوچکی که در پاریس برگزار شد، هواوی از آخرین محصول خود در بازار گسترده گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد. معرفی هواوی نوا ۵T برای اولین بار در اروپا رخ داد و گویا هواوی بخشی از استراتژی خود را برای ورود گسترده به بازارهای جهانی، روی استفاده از قطعات به‌روز سرمایه گذاری کرده است. قیمت هواوی نوا ۵T پایین‌تر از سری P و Mate است، اما سخت‌افزار به‌کار برده در آن مشابه محصولات رده بالایی که در اوایل سال ۲۰۱۹ عرضه شده بودند. هواوی نوا ۵T قیمت به‌نسبت متوسطی دارد و با طراحی مجدد سری نوا سرویس‌های خوب و کاربردی گوگل مدیا را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. البته نمی‌توان از مشکلات گوشی در کشورهای چین و آمریکا هم چشم‌پوشی کرد.

معرفی هواوی نوا 5T

معرفی هواوی نوا ۵T

هنگامی معرفی هواوی نوا ۵T در اروپا، سازندگان قول یک گوشی هوشمند مبتنی بر Kirin 980 دادند که قیمتی بالغ‌بر ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. نمایشگر تمام صفحه‌ای و استفاده از سوراخ پانچ برای قرارگیری دوربین سلفی در گوشی‌ی بالای سمت چپ، از ویژگی‌های این محصول است. شاید فقط چند ثانیه طول بکشد تا متوجه شوید که طراحی گوشی هواوی نوا ۵T شباهت بسیاری به آنر ۲۰ دارد. به‌جز مشخصات این دو گوشی، شباهت‌های جالب توجهی را می‌توان در طراحی آن مشاهده کرد.

  • نمایشگر هواوی نوا ۵T

معرفی هواوی نوا 5T

نمایشگر گوشی هواوی نوا ۵T از اندازه ۶.۲۶ اینچی برخوردار است و از فناوری IPS LCD با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ استفاده می‌کند. هواوی با استفاده از این فناوری پوشش مناسبی را در لبه‌های صفحه نمایش ایجاد کرده است تا هرچه بیشتر بتواند یک نمای تمام صفحه را تحویل مخاطبین قرار دهد. دوربین جلویی گوشی هواوی نوا ۵T از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 همراه با ۰.۸ میکرون پیکسل استفاده می‌کند.

هواوی نوا ۵T سعی دارد که با استفاده از طراحی بدنه‌ی عقب متفاوت، بتواند از محصولات مشابه همین برند و شرکت‌‌های دیگر جدا شود. بدنه‌ی عقب گوشی با رنگ‌های پر جنب و جوشی همراه شده است و در کنار رنگ مشکی، می‌توان به Crush Blue و Midsummer Purple اشاره کرد. لوگوی Nova هم به‌شکل منحصربه‌فردی همراه با حروف مختلف قرار گرفته است که از زاویه‌های دیگر به‌ شکل‌های متفاوت‌تری خوانده می‌شود. طراحی این لوگو تا حدودی با دیگر محصولات هواوی متفاوت است و یکی از خصیصه‌های اصلی طراحی این محصول محسوب می‌شود.

  • دوربین هواوی نوا ۵T

معرفی هواوی نوا 5T

استفاده از چهار دوربین اصلی برای هواوی نوا ۵T چیزی است که این برند چینی با آن قصد برجسته کردن محصولش را داشته است. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی از دیافراگم f/1.4 همراه با ۰.۸ میکرو پیکسل استفاده می‌کند که از قابلیت‌هایی همچون PDAF و لیزر فوکوس خودکار برخوردار است. دوربین ثانویه اولترا واید از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 در اختیارتان خواهد بود و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی هم وظیفه تشخیص عمق و ثبت تصاویر ماکرو را برعهده خواهند داشت. این محصول در مقایسه با آنر ۲۰ به‌میزان ۲ گیگابایت DRAM بیشتری دارد، اما در سایر مشخصات سخت‌افزاری، عملکرد تقریبا یکسانی دارند.

از دیگر ویژگی‌هایی که با معرفی هواوی نوا ۵T می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از حسگر اثر انگشت واقع در کنار گوشی است که کاملا مشابه با آنر ۲۰ است. فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی و استفاده از فناوری وای‌فای دوگانه ۸۰۲.۱۱ac از دیگر ویژگی‌های این محصول است. گفتنی است که قابلیت حذف نویز و امکان استفاده از دو سیم کارت برای گوشی تعبیه شده است، اما نبود جک ۳.۵ میلی متری هدفون در آن حس می‌شود. هواوی نوا ۵T تنها در یک مدل روانه بازار شده است و دارای ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود. از طرف دیگر، گوشی از فناوری رابط کاربری EMUI 9.1 استفاده می‌کند و به GPU Turbo 3.0 هم مجهز شده است. آخرین نسخه فناوری بهبودیافته گرافیکی در هواوی نوا ۵T به‌کار برده شده است و بازی‌ها عملکرد بسیار درخشانی در این محصول هواوی خواهند داشت.

  • چرایی پشتیبانی از سرویس GMS در هواوی نوا ۵T

معرفی هواوی نوا 5T

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این گوشی از سرویس GMS یا همان Google Media Services پشتیبانی می‌کند؟ در جواب باید گفت که هواوی یکی از کمپانی‌های حاضر در لیست US Entity است، که شرکت‌های آمریکایی را از صدور مجوز برای ارائه خدمات برای محصولات هواوی محدود می‌کند. این محدودیت‌ها در نهایت سبب شد که پرچم‌دار سال گذشته این برند یعنی هواوی میت ۳۰ بدون گوگل پلی‌‌استور ، یوتیوب و جیمیل عرضه شود و در کنار آن کاربران هم نمی‌توانستند برنامه‌های موردنظرشان را به‌راحتی روی این گوشی نصب و اجرا کنند. مقصود از قرار گرفتن هواوی در لیست Entity بدین معنی است که گوگل نمی‌تواند مجوز استفاده از برنامه‌های خودش را به گوشی‌های جدید هواوی ارائه کند، بنابراین امکان استفاده از سرویس یاد شده برای هواوی نوا ۵T می‌تواند جای سوال داشته باشد.

این امر می‌تواند چند دلیل داشته باشد. اول اینکه طراحی و ساخت هواوی نوا ۵T احتمالا قبل از صدور چنین محدودیت‌هایی بوده است و هواوی صرفا عرضه این محصول را بعد از اعمال محدودیت‌ها تعیین کرده است. نوا ۵T یک گوشی هوشمند باکیفیت است که روی Kirin 890 پیاده‌سازی شده است و این شرکت قصد نداشت که با ارائه دومین محصول خود، با سخت‌افزاری تقریبا مشابه اما قیمتی پایین‌تر، بازار را تحت تاثیرات منفی قرار دهد. این محصول از لحاظ فنی در اواخر ماه آگوست در آسیای شرقی عرضه شد، اما این تاریخ هم بعد از اعمال محدودیت‌ها محسوب می‌شود.

پیاده‌سازی و معرفی هواوی نوا ۵T روی EMUI 9.1 که بر پایه اندروید ۹.۰ است هم می‌تواند یکی از دلایل باشد، در حالی که EMUI 10 برپایه اندروید ۱۰.۰ ارائه شده است. یکی از دلایل دیگر هم این است که این محصول یک نسخه‌ی کپی کربی از گوشی های آنر یعنی آنر ۲۰ است که در سه ماه اول سال عرضه شده بود؛ یعنی دقیقا قبل از اینکه هواوی وارد این محدودیت‌ها شود.

تنها تفاوتی که در معرفی هواوی نوا ۵T و آنر ۲۰ دیده می‌شود، در گزینه‌های رنگ بدنه و DRAM هستند و این تئوری را قوی‌تر جلوه می‌دهد. گذشته از آن، طراحی هم درواقع همان است، همان وضوح صفحه نمایش و ویژگی‌های خاص آن در هواوی نوا ۵T به‌کار برده شده است و حتی سوراخ پانچی دوربین هم همان است. هر دو گوشی روی Kirin 980 پیاده‌سازی شده‌اند و نسخه‌های EMUI آن‌ها هم یکسان است. برخی از تنظیمات موجود در دوربین اصلی این محصولات یکسان است، اما طراحی متفاوتی در ظاهر بدنه‌ی عقب آن‌ها دیده می‌شود.

معرفی هواوی نوا 5T

این بدان معنی است که هواوی می‌تواند گوشی‌های جدید خود را با فعال سازی GMS به بازار عرضه کند. متاسفانه این محصولات برپایه سخت‌افزار و طراحی قدیمی‌تر هستند و حتی با نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل اندروید هم همراه خواهند بود.

این روند سبب می‌شود که راکد باقی بمانند و در برابر برندهای دیگری که می‌توانند از طراحی و سخت افزار جدید و به‌روزرسانی شده‌ای استفاده کنند، شانس چندانی نخواهند داشت. هواوی اظهار داشت که قصد دارد گوشی هوشمند Mate X با قابلیت تاشو را در بازار چین به‌فروش برساند. نکته‌ی جالب ماجرا این است که آیا این محصول در بازار غرب عرضه خواهد شد؟ و در کنار آن می‌تواند دوباره مجوز GMS را روی آن فعال‌سازی کند یا خیر.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار