نگاهی به شیائومی Redmi K40 Gaming، ارزان ترین گوشی گیمینگ

5633711f2978854b9d2f337bc821daf3
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دو ماه بعد از انتشار گوشی ردمی K40، سری K40 یک عضو جدید وارد بازار کرد: Redmi K40 Gaming. این مدل، اولین گوشی هوشمند گیمینگ سری ردمی است و همچنین به‌عنوان ارزان‌ترین ورودی بازار گوشی‌های گیمینگ شناخته می‌شود. ردمی به‌جای راه‌اندازی خط تولید جدید برای این گوشی، تصمیم گرفته آن را در سری K40 قرار دهد. درحالی‌که این نسخه گیمینگ عالی به نظر می‌رسد، یک جنبه وجود دارد که خریداران باید به آن توجه کنند؛ برای دانستن نکاتی که هنگام خرید این مدل باید مدنظر داشته باشید، تا انتهای این مطلب با ما بمانید.

درباره کیفیت ساخت و طراحی Redmi K40 Gaming

ردمی تاکید می‌کند که این گوشی روی حل سه مشکل اصلی تلفن‌های گیمینگ تمرکز کرده: ضخامت زیاد، وزن بالا و طراحی پرزرق‌وبرق. ضخامت K40  مدل گیمینگ، ۸.۳ میلی‌متر و وزن آن ۲۰۵ گرم است، بنابراین در مقایسه با گوشی‌های هوشمند معمولی، سبک و نازک نیست؛ اما اگر آن را با سایر گوشی‌های گیمینگ مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که چقدر نازک‌تر و سبک‌تر ساخته شده. فریم گوشی فلزی و پنل پشتی آن شیشه‌ای است، بنابراین برای کاهش وزن از پلاستیک استفاده نشده. کیفیت ساخت آن به‌طورکلی از مدل معمولی K40 و حتی Realme GT Neo هم بهتر است.

Redmi K40 Gaming

Redmi K40 Gaming

قسمت پشتی گوشی نسبت به سایر گوشی‌های گیمینگ موجود، ساده‌تر به نظر می‌رسد؛ ماژول دوربین هم در گوشه سمت چپ بالای آن جای گرفته. لنز دوربین کمی برجسته‌تر از بدنه بوده و الگوی طراحی آن بسیار محدود و ساده است.

عناصر اصلی طراحی گیمینگ، در دو طرف لنز، عبارت‌های SPEEDIEST و FREEZING هستند و دو چراغ RGB هم در اطراف آن قرار دارد. اگر اعلان خوانده نشده داشته باشید، گوشی در حال شارژ باشد یا حتی هنگام بازی، این چراغ‌ها چشمک می‌زنند؛ اما ممکن است موقع بازی، همیشه روشن نباشند.

فلاش روشنایی و بریدگی بلندگوی جدید هم بسیار بازی محور هستند. قاب بالا و پایین صاف هستند و با تریگر پاپ‌آپ در هر دوطرف، واقعا احساس می‌کنید که در حال بازی روی یک کنسول بازی دستی هستید. علاوه بر این، سومین میکروفن اضافه شده به آن هم عالی است و همه این ویژگی‌ها در کنار هم هویت این مدل را به‌عنوان یک گوشی گیمینگ تأیید می‌کنند.

مشخصات نمایشگر ردمی K40 Gaming

این گوشی از صفحه‌نمایش OLED منعطف ۱۲۰ هرتزی باکیفیت FHD+ استفاده می‌کند. ظرافت صفحه‌نمایش این گوشی فرق چندانی با آمولد سامسونگ ندارد. این نمایشگر همچنین از HDR10+ پشتیبانی می‌کند و شیشه محافظ آن از نسل پنجم کورنینگ گوریلاگلس است. همچنین ازآنجایی‌که صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Redmi K40 Gaming از فرایند بسته‌بندی COP استفاده می‌کند، عرض قاب پایینی بسیار باریک شده و لایه محافظ پلاستیکی هم بسیار کوچک ساخته شده، به همین دلیل زیباتر از سایر گوشی‌های غیر گیمینگ به نظر می‌رسد. همچنین به دلیل وجود این نمایشگر منعطف اما غیر سامسونگی، دوربین جلو کمی بزرگ‌تر از مدل معمولی K40 ساخته شده. اوج روشنایی آن نیز کمتر از آن است. اگرچه عملکرد نمایشگر از نظر نرم‌افزاری چندان خوب نیست اما حاشیه نازک آن، حس خوبی ایجاد کرده و طراحی را زیباتر کرده است.

نمایشگر ردمی K40 Gaming

نمایشگر ردمی K40 Gaming

عملکرد بازی و سخت‌افزار

Redmi K40 Gaming دومین گوشی‌ای است که از پردازنده مدیاتک Dimensity 1200 استفاده می‌کند که در Realme GT Neo هم به‌کاررفته.این گوشی در Antutu امتیاز ۶۸۶۶۰۴، در ۳DMark  امتیاز ۴۱۴۷، در GFX Bench OpenGL امتیاز ۱۷۴۱ و در Manhattan 3.1 امتیاز ۴۱۳۶ را کسب می‌کند. ازآنجایی‌که این گوشی مدل گیمینگ است، تمرکز اصلی در ساخت آن بر تجربه بازی بوده. برای ایجاد تجربه‌ای خوب در این زمینه، Redmi K40 Gaming از نوع جدیدی از مواد حرارتی استفاده می‌کند که می‌تواند گرم‌شدن آنتن را بدون مسدودکردن انتقال و دریافت سیگنال، کنترل کند. همچنین همان سیستم پاپ‌آپ به‌کاررفته در Black shark 4 را دارد که وقتی سوئیچ را روشن کنید، ظاهر می‌شود.

صدا و احساسی که از کنترل سوئیچ کسب می‌کنید، می‌توانند اعتیادآور باشند؛ ازآنجایی‌که تریگر، فیزیکی است، نسبت به سایر محرک‌هایی که از طریق بازخورد ارتعاشی فشرده می‌شوند، احساس راحتی بیشتری دارد. همچنین بازخورد مستقیم است و تاخیر هم بسیار کمتر. بااین‌حال، نسخه فعلی سیستم اجازه نمی‌دهد که تریگر را برای میان‌برها سفارشی کنید. یعنی در حال حاضر می‌توانید آن را فقط برای شروع بازی روشن کنید.

سوئیچ بازی

سوئیچ بازی

برای بازی PUBG مانند گوشی Realmi GT Neo از گزینه HDR Graphics Extrime Frame Rate پشتیبانی نمی‌شود؛ اما با Smooth Graphics می‌توانید نرخ فریم ۹۰ فریم در ثانیه داشته باشید.

این گوشی برای Brightridge محدودیت نرخ فریم ندارد و میانگین آن، ۴۱.۵۶ فریم در ثانیه است. باوجوداینکه می‌تواند بازی‌ها را روان اجرا کند اما با دمای ۵۰ درجه سانتیگراد در جلو و ۴۹ درجه در عقب، دچار مشکل می‌شود. از آنجایی هم که فریم فلزی دارد، بسیار گرم‌تر از یک گوشی پلاستیکی احساس می‌شود، بنابراین شاید تجربه چندان خوبی از این قضیه کسب نکنید.

مشخصات دوربین ردمی K40 گیمینگ

گوشی یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دارد که اگرچه پارامترهای آنها بسیار مشابه هستند اما سنسور CMOS موجود در K40 معمولی در آن به کار نرفته. یک سنسور ۸ مگاپیکسلی برای لنز اولترا واید و یک لنز ماکروی ۲ مگاپیکسلی هم دارد. اگرچه معمولا کیفیت دوربین و عکاسی گوشی‌های گیمینگ خوب نیست؛ اما Redmi K40 Gaming برای اولین‌بار از شیشه اپتیکال در لنز گوشی استفاده می‌کند. این یعنی دوربین این تلفن همراه، دارای مجموعه لنز ۱ شیشه به‌اضافه ۵ پلاستیک است که کیفیت تصویر را بهبود بخشیده.

کیفیت دوربین اصلی Redmi K40 Gaming

رنگ‌ها در این دوربین زنده و روشن هستند. طراز سفیدی هم نسبت به K40 بهتر بوده و به آنچه چشم می‌بینید، نزدیک‌تر است. محدوده دینامیکی آن نیز بالاتر بوده و عملکرد کلی در طول روز عالی است. در شب، اگر نور زیاد وجود داشته باشد، عکس‌های حالت خودکار مانند نور روز ثبت می‌شوند. بااین‌حال عملکرد حالت شب چندان خوب نیست، دامنه دینامیکی و نوردهی هم کاهش پیدا می‌کنند. به‌طورکلی ممکن است تصاویر گرفته شده با حالت شب، تاریک و بی‌نور باشند؛ این تصمیم با شما است که از این حالت استفاده بکنید یا نه.

نمونه عکس دوربین اصلی

نمونه عکس دوربین اصلی

کیفیت دوربین فوق عریض ردمی K40 گیمینگ

در مورد دوربین فوق عریض در نور روز، برخلاف مدل معمولی K40 که حالت سبزرنگ داشت، تصویربرداری مدل گیمینگ، عادی‌تر است. بااین‌حال امکان فعال‌سازی خودکار HDR  هم کم است و اغلب باید آن را به‌صورت دستی فعال کنید. کنترل سایه‌روشن‌ها در شب در این دوربین بسیار ضعیف است و اغلب بیش از حد نوردهی می‌شود اما اگر حالت شب را روشن کنید، به حالت عادی برمی‌گردد. بقیه قیمت‌ها هم مانند دوربین اصلی هستند.

نمونه عکس دوربین فوق عریض

نمونه عکس دوربین فوق عریض

کیفیت دوربین ماکرو K40 Gaming

لنز ماکروی گوشی کامل معمولی است و نمی‌توانید انتظار زیادی از آن داشته باشید. به کمک این لنز می‌توانید از فاصله بسیار نزدیک و با کیفیت متوسط از اشیای مختلف عکس بگیرید.

نمونه عکس دوربین ماکرو

نمونه عکس دوربین ماکرو

عملکرد ضبط ویدیو چشمگیر است و تثبیت آن در مقایسه با آخرین گوشی Dimensity 1200 بسیار بهتر شده. دوربین اصلی، فیلم‌برداری ۴K تا ۳۰ فریم بر ثانیه و دوربین فوق عریض کیفیت ۱۰۸۰p  را تا ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

عمر باتری گوشی K40 گیمینگ

طراحی جعبه Redmi K40 Gaming مکانیکی بوده و شامل شارژر و کابل شارژ است. البته این شارژر به‌جای سفید معمولی، به رنگ زرد و مشکی است و اندازه کوچک‌تری نسبت به شارژر Mi11 Ultra دارد. کابل شارژ همچنین برای اولین‌بار از سری شارژر L شکل استفاده می‌کند که باعث می‌شود شارژ گوشی هنگام بازی راحت‌تر باشد.

شارژر Redmi K40 Gaming

شارژر Redmi K40 Gaming

این شارژر مانند Mi11 Ultra، ۶۷ واتی است اما سرعت شارژ کمتری دارد. به‌طورکلی حدود ۴۳ دقیقه طول می‌کشد تا گوشی کاملا شارژ شود. با اینکه بدنه این تلفن همراه تنها ۸.۳ میلی‌متر است اما همچنان یک باتری ۵۰۶۵ میلی‌آمپر ساعتی درونش جای گرفته. با این باتری می‌توانید یک جلسه بازی PUBG نیم ساعته را تنها با ازدست‌دادن ۹ درصد از شارژ طی کنید؛ چنین سطح از عمر باتری واقعا عالی است و برای بازی بسیار مناسب به شمار می‌رود.

سخن نهایی

Redmi K40 Gaming با گوشی‌‌های گیمینگ سنتی متفاوت است؛ به این معنا که مثلا ۸ یا ۶ تریگر ندارد و با اسنپ دراگون ۸۸۸ کار نمی‌کند. اما چیزی که ارائه می‌دهد ظاهر محدود و ساده‌تر، احساس فیزیکی بهتر، دوربین خوب و قیمت بسیار ارزان است. محرک‌های این امکان را برای K40 Gaming فراهم کرده‌اند که تجربه بازی خوبی را بدون ویژگی‌های سنتی گوشی‌های گیمینگ ارائه دهد. به‌طورکلی اگر یک گوشی هوشمند می‌خواهید که هم برای امور روزمره مناسب باشد و هم بتوانید با آن بازی کنید، Redmi K40 Gaming با طراحی ساده اما هوشمندانه، امکانات مناسب و قیمت عالی در انتظار شما است.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار