مقایسه و بررسی Poco X3 pro و Poco X4 pro

مقایسه و بررسی Poco X3 pro و Poco X4 pro
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقایسه و بررسی Poco X3 pro و Poco X4 pro

سال گذشته پوکو گوشی X3 NFC را عرضه کرد که به دلیل نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، دوربین ۴ گانه و سایر مشخصات خوبی که داشت، در مدت زمان کمی مورد استقبال کاربران قرار گرفت. اما نتوانست آنها را از نظر عملکرد و سرعت راضی کند. به همین دلیل، کمپانی مدل Poco X3 pro را پس از آن معرفی کرد که با تراشه بهتر، عملکرد راضی‌کننده‌تری ارائه داد و بیشتر کاربران گفتند که این گوشی تقریبا بدون نقص است. حال با گذشت یک سال، نسل جدید این مدل با نام Poco X4 pro هم وارد بازار شده. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ببینیم این گوشی جدید چطور با مدل قبلی خود مقایسه می‌شود و آیا پوکو توانسته کیفیت و عملکرد را به همان خوبی نگه دارد یا نه. همراه ما باشید.

مقایسه طراحی Poco X3 pro و Poco X4 pro

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
X4 pro شیشه پلاستیک افقی/وسط ۸.۱ میلی‌متر ۲۰۵ گرم
X3 pro پلاستیک پلاستیک گرد/وسط ۹.۴ میلی‌متر ۲۱۵ گرم

poco x4 pro

poco x4 pro

پوکو X3 pro ابعادی برابر ۱۶۵.۳ در ۷۶.۸ داشت با ضخامت ۹.۴ میلی‌متر و وزن ۲۱۵ گرم. گوشی جدید ابعادی برابر ۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ دارد و با ضخامت ۸.۱۲ و وزن ۲۰۲ گرم عرضه شده. در این زمینه، Poco X4 pro دارای طراحی لاغرتر، سبک‌تر و به‌طورکلی بهتر از نسل قبلی خود است. از نظر طراحی، Poco X4 pro است که بالاتر قرار می‌گیرد.

این دو مدل ظاهری کاملا متفاوت با هم دارند. درحالی‌که مدل Poco X4 pro دارای ماژول بزرگ مستطیلی‌شکلی در قاب پشتی است که تنها یک‌سوم نیمه سمت چپ آن توسط دوربین‌ها اشغال شده، X3 pro ماژول دوربین بسیار کوچک‌تری دارد. طراحی مدل جدید مدرن‌تر است و ظاهری دارد که قیمتش را بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهد. روی قاب پشتی X4 pro الگوهایی قرار دارند که شبیه به پرتوهای نوری هستند و روکش براقی که روی آنها است سبب می‌شود ظاهری ممتاز و متفاوت بگیرند. از طرف دیگر، X3 pro با همان زبان طراحی سری X3 عرضه شده که باعث شده تشخیص تفاوت بین این گوشی‌ها سخت شود.

همچنین قاب Poco X4 pro کاملا مسطح است، در مقابل، خمیدگی‌های ملایمی که در بدنه X3 pro وجود دارند کمک می‌کنند در دست گرفتن آن راحت‌تر باشد. به‌طورکلی، مدل جدید از نظر ظاهری بسیار زیبا است و از این نظر برتده این بخش از رقابت می‌شود.

تفاوت‌ها و شباهت‌های نمایشگر Poco X3 pro و Poco X4 pro

فناوری وضوح اندازه محافظت
X4 pro AMOLED ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ        Corning Gorilla Glass 5
X3 pro IPS LCD ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ        Corning Gorilla Glass 6

poco x4 pro

poco x4 pro

همراه بودن مدل جدید با نمایشگر AMOLED برای کاربرانی که مصرف محتوای نمایشی زیاد دارند یا حتی گیمرها، بسیار مهم است. پنل جدید این گوشی رنگ‌های تیره و سیاهی‌ها را بهتر نمایش می‌دهد و همچنین روشنایی بیشتری در حد ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ نیت دارد. این سیستم در مقابل نمایشگر IPS LCD مدل قدیمی‌تر که تنها تا ۴۵۰ نیت روشنایی دارد و یک فناوری قدیمی محسوب می‌شود، بسیار بهتر است. از طرفی استفاده از فناوری جدید کمک می‌کند عمر باتری Poco X3 pro بسیار بهتر باشد. البته استفاده از گوریلا گلس ۵ برای X4 pro نسبت به گوریلا گلس ۶ در X3 pro یک‌جور عقب‌نشینی است. بااین‌حال هر دو شیشه، بسیار مستحکم بوده و به‌خوبی از نمایشگرها محافظت می‌کنند.

با اینکه هر دو نمایشگر دارای نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی هستند و وضوح برابر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارند، دقت رنگ‌ها و کیفیت بیشتر پنل AMOLED سبب می‌شود این نمایشگر تصاویر را زیباتر و بهتر از LCD نمایش دهد. پوکو گوشی جدید خود را به‌خوبی از نظر نمایشگر تجهیز کرده و Poco X4 pro در این قسمت هم برنده می‌شود.

عملکرد Poco X3 pro و Poco X4 pro در مقایسه با یکدیگر

سیستم‌عامل پردازنده گرافیک حافظه و رم
X4 pro اندروید ۱۱ Snapdragon 695 5G Adreno 619 ۶/۸ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

X3 pro اندروید ۱۱ Snapdragon 860 Adreno 640 ۶/۸ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

 

برای بسیاری از کاربران، عملکرد و سرعت گوشی بسیار مهم هستند. با یک دستگاه قدرتمند، تجربه بازی بسیار بهتری خواهید داشت و همچنین کمتر با مشکلاتی مانند لگ و تأخیر مواجه می‌شوید. در حال حاضر چیپست‌های بسیاری توسط تولیدکنندگانی مانند کوالکام، مدیاتک و… تولید شده‌اند، اما شما باید بدانید کدام یکی بهتر است و کدام مدل بهتر از بقیه نیاز شما را برطرف می‌کند؟ چیپست فقط نگهدارنده پردازنده و گرافیک نیست، بلکه با IPS، مودم و سایر مشخصاتی که دارد، از عناصر مهمی محسوب که تأثیر زیادی بر تجربه کاربری خواهد گذاشت.

برای Poco X3 pro از تراشه اسنپ دراگون ۸۶۰ استفاده شده. تراشه‌ای قوی که همراه با گرافیک Adreno 640 کار می‌کند و می‌توانیم اطمینان بدهیم که این سیستم، ناامیدتان نخواهد کرد. با استفاده از ابزار GFX شما حتی می‌توانید از PUBG با سرعت ۹۰ فریم در ثانیه روی گوشی Poco X3 pro  لذت ببرید.

از طرف دیگر، تراشه اسنپ دراگون ۶۹۵ برای Poco X4 pro مورداستفاده قرار گرفته که با گرافیک Adreno 619 همراه است. این چیپست بد نیست اما مسئله این است که وقتی آن را با تراشه پوکو X3 pro مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مدل قدیمی‌تر در این مقایسه برنده است؛ در واقع در زمینه عملکرد، Poco X3 pro دست بالاتر را دارد.

هرچند تراشه گوشی X4 pro هم بسیار قدرتمند است و تقریبا هر کاری که بخواهید را بدون مشکل انجام می‌دهد. در کارهای روزمره تأخیر و لگ ندارد و در اجرای بازی‌ها هم سریع است.

از نظر مشخصات داخلی، هر دو مدل رم ۶ و ۸ گیگابایت و حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی دارند. این در حالی است که X4 pro یک گزینه حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی هم ارائه می‌دهد. اما به‌طورکلی تفاوت خاصی در زمینه گزینه‌های داخلی ندارند.

مقایسه Poco X3 pro و Poco X3 pro از نظر دوربین

دوربین عقب دوربین سلفی
X4 pro ۱۰۸/۸/۲ مگاپیکسل ۱۶ مگاپیکسل
X3 pro ۴۸/۸/۲/۲ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

poco x3 pro

poco x3 pro

همه ما علاقه داریم زندگی خود را در قالب تصاویر ثبت کنیم تا در آینده با مراجعه به آنها به یاد خاطرات قدیمی بیفتیم. البته که هرچه این تصاویر واضح و باکیفیت باشند و جزئیات بیشتری داشته باشند بهتر است. درواقع با خرید یک گوشی هوشمند با دوربین مناسب، روی آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کنید و باید تا حد ممکن محتاط باشید.

اگر به خرید گوشی هوشمند Poco X3 pro اقدام کنید، سیستم دوربین ۴گانه مناسبی دریافت می‌کنید. شامل یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.79. یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، ماکروی ۲ مگاپیکسلی و عمق ۲ مگاپیکسلی هم همراه آن هستند.

اگر به‌قصد خرید گوشی هوشمند Poco X4 pro این مقاله را می‌خوانید، باید بدانید این گوشی با ۳ دوربین تجهیز شده. دوربین اصلی آن سنسور ISOCEKK HM2 سامسونگ است با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی (نسخه هند یا وضوح ۶۴ عرضه شده) و دریچه دیافراگم f/1.89. یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی مانند X3 pro هم دارد اما لنز عمق را ازدست‌داده و فقط یک دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی ارائه می‌کند.

از نظر دوربین سلفی هم گوشی Poco X3 pro با لنز ۲۰ مگاپیکسلی عکاسی می‌کند، درحالی‌که Poco X4 pro با لنز ۱۶ مگاپیکسلی عرضه شده است. از نظر ضبط ویدیو، مدل پوکو X3 pro می‌تواند با کیفیت ۴k و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند و X4 pro با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه.

در مقایسه سیستم عکس‌برداری این دو متوجه می‌شویم که Poco X4 pro دوربین‌های بهتری با وضوح بالاتر دارد که نور بیشتری دریافت می‌کنند. از نظر ویدیو هم وضوح بالاتر Poco X3 pro، چندان تفاوتی با X4 pro ندارد، بااین‌حال کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم در بخش عکاسی برنده‌ای انتخاب کنیم، آن Poco X4 pro خواهد بود که با لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی خود تصاویری بسیار واضح و شفاف تولید می‌کند که جزئیات بسیار مناسبی دارند. به همین دلیل هم می‌توانید چشم بر وضوح کمتر ویدیوهایش ببندید و آن را به‌عنوان گوشی جدید خود به خانه ببرید.

مقایسه عمر باتری پوکو X3 پرو و پوکو X4 پرو

چیزی اذیت‌کننده‌تر از تمام شدن باتری گوشی آن هم زمانی که کاملا به آن احتیاج دارید، نیست. برای رفع این مشکل، تولیدکنندگان چاره‌جویی کرده و روش‌های مختلفی برای افزایش عمر باتری و شارژ سریع‌تر آن یافته‌اند که به بهبود کارایی باتری هم منجر می‌شود.

انتهای مقاله فرصتی است برای رسیدگی به وضع عمر باتری و شارژ این دو گوشی، تا ببینیم پوکو که در این زمینه نامدار است، چطور نسل جدید گوشی‌های خود را بهبود داده. پوکو X3 پرو باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که با سرعت ۳۳ وات شارژ می‌شود. درحالی‌که باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی پوکو X4 pro جدید، با سرعت ۶۷ واتی شارژ می‌شود. یعنی X4 pro با سرعتی تقریبا ۲ برابر X3 pro سوخت‌گیری می‌کند. پس نتیجه نهایی این بخش رقابت هم به نفع Poco X4 پرو تمام شده و عمر باتری بهتر آن را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد پوکو در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است.

البته نکته مهم این است که شارژ و عمر باتری بیشتر از هر چیز به الگوی مصرف شما بستگی دارند. همچنین نحوه مراقبت و نگهداری شما از گوشی و باتری هم عوامل تعیین‌کننده‌ای هستند.

برنده نهایی

نمی‌شود گفت همیشه نسل جدید بهتر از مدل‌های قبلی خود عمل می‌کند. در مورد این مقایسه می‌توانیم عملکرد تراشه را مثال بزنیم که در آن، پوکو X4 پروی جدید به مدل قبلی خود باخت. اما این نکته را فراموش نکنید که گوشی‌های جدیدتر مانند X4 pro معمولا اشکالات سری قبلی را ندارند و کارآمدتر عمل می‌کنند. این یعنی اگر از قبل Poco X3 pro دارید و به دنبال کیفیت بهتر نمایشگر، دوربین و باتری هستید، خرید Poco X4 pro انتخاب خوبی است. درحالی‌که اگر بودجه کمتری دارید، پوکو X3 pro همچنان گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. قدرت عمل بسیار خوبی دارد و در مقابل هزینه‌ای که برایش می‌پردازید، امکانات زیادی در اختیارتان قرار خواهد داد.

خرید انواع گوشی شیائومی                                                   تعمیر تخصصی گوشی شیائومی

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار