نقد و بررسی MIUI 12؛ رابط کاربری اختصاصی شیائومی

6a74426086f4904c1f072425ab6ab73a
زمان مطالعه: 12 دقیقه
زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

رابط کاربری MIUI 12 پس از مدت ها انتظار رونمایی شد، MIUI همچنان به‌واسطه استفاده‌ای بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در سرتاسر جهان، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پوسته‌های اندروید محسوب می‌شود. شیائومی که تولید کننده شماره یک گوشی‌های هوشمند در هند محسوب می‌شود، ۱۰۰ میلیون کاربر از این تعداد را مربوط به این کشور دانسته است و در سال‌های اخیر، این برند چینی، گام‌های مهمی را برای بهینه‌سازی این پوسته برای مخاطبین جهانی خودش برداشته است.

نقد و بررسی MIUI 12

معرفی رابط کاربری MIUI 12 

MIUI 11 در اکتبر سال ۲۰۱۹ معرفی شد و فقط شش ماه بعد، شیائومی نسخه‌ی دوازدهم این رابط کاربری را ارائه داد. این به‌روزرسانی هم‌اکنون در نسخه‌های چینی گوشی‌های شیائومی ارائه شده است و راه‌اندازی جهانی آن هم از ۳۰ اردیبهشت (۱۹ می) کلید خواهد خورد. حال ماه‌ها از انتشار MIUI 11 می‌گذرد و شیائومی با اضافه کردن یک‌سری ویژگی جدید، به نسخه‌ی دوازدهم آن، سعی دارد که تفاوت‌های زیادی به نسخه پیشین خود داشته باشد. با استفاده از ROM، مخص است که شیائومی توجه خود را بهینه‌سازی و تغییر نگاه کلی به این رابط کاربری معطوف کرده است. در نتیجه، انیمیشن‌ها روان‌تر هستند و عناصر بصری هم بسیار مدرن‌تر دیده می‌شوند. رابط کاربری به‌طور کلی یکدست‌تر به‌نظر می‌رسد و یقینا کاربران از MIUI 12 رضایت خواهند داشت.

با نگاهی به MIUI China ROM روی گوشی Mi Mix 3، می‌توان اطلاعات زیادی از ویژگی‌های جدید رابط کاربری جدید شیائومی به‌دست آورد. از آن‌جا که ساخت و ساز این گوشی محدود به بازار چین است، چندین قابلیت در آن وجود دارد که احتمالا در نسخه‌ی جهانی وجود نخواهند داشت. با این پیش‌زمینه، می‌توانید نگاهی به تمام ویژگی‌های این رابط کاربری داشته باشیم. بنابراین سخن را کوتاه کرده و قابلیت‌های جدید رابط کاربری MIUI 12 را بررسی می‌کنیم.

تغییرات گسترده در بخش حریم خصوصی

نقد و بررسی MIUI 12

شیائومی به‌خاطر جمع‌آوری داده‌های مرورگر، حتی در حالت ناشناس، فشارهای زیادی را از جانب شرکت‌های مختلف دریافت کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان در تلاش هستند که مرورگر خودشان را تغییر داده و این امکان را برای کاربران خود فراهم کنند، که از جمع‌آوری داده‌ها توسط شیائومی جلوگیری شود. در کنار این تغییر، خود MIUI هم میزبان بسیاری از اصلاحات مربوط به حریم خصوصی بوده است و در نسخه‌ی جدید شاهد این هستیم که امکان مشاهده و تغییر مجوز دسترسی برنامه‌ها ساده‌تر شده است و همین می‌تواند امنیت این رابط کاربری را بالا ببرد.

بخش حفظ حریم خصوصی این رابط کاربری شامل دو برگه‌ی Stats و Manage است. برگه‌ی Stats به شما امکان می‌دهد که برنامه‌هایی که برای تنها یک روز به مجوزهای کلیدی نیاز دارند، مجوز محدودی آن‌هم به شکل ساده صادر کند. از جمله‌ی این موارد می‌تواند به داده‌های لوکیشن، مخاطبین، سابقه تماس، ضبط صدا و ذخیره سازی اشاره کرد که داده‌های ساده‌ای تلقی می‌شوند. همچنین شما می‌توانید گزینه‌ی All Apps را انتخاب کرده و نگاه دقیقی به تمام برنامه‌هایی که به آن‌ها اجازه‌ی راه‌اندازی خودکار در پس زمینه داده‌اید، داشته باشید. برگه‌ی Manage امکان تفکیک تمام برنامه‌هایی که به یک مجوز خاص دسترسی دارند را فراهم می‌کند.

نقد و بررسی MIUI 12

این ویژگی یک حساب جامع از کلیه رفتارهای یک برنامه در گوشی هوشمند شما را ارائه می‌دهد و روشی خارق‌العاده برای دیدن چگونگی دسترسی چند برنامه به مجوزهای کلیدی محسوب می‌شود. مثل همیشه، دسترسی تکی این امکان را به کاربر می‌دهد که برنامه‌ها را به‌صورت فردی بررسی کرده و دسترسی‌های آن‌ها را کنترل کند. حتی می‌توانید هشدارهایی را تنظیم کرده و اجازه بدهید که هر زمان یک برنامه خاص مثلا به لوکیشن شما دسترسی داشته باشد، عکس بگیرد اینکه از محیط صدا ضبط کند. همه‌ی این تنظیمات را می‌توانید در بخش نوار وضعیت رابط کاربری داشته باشید.

شیائومی همچنین گزینه‌های به اشتراک گذاری ایمن را برای تصاویر فراهم کرده است و می‌توانید به‌صورت اتوماتیک، برچسب لوکیشن آن‌ها را پاک کرده و متا دیتا ها را نیز از آن‌ها کاملا پاک‌سازی کنید. واترمارک دیگری به‌نام Secure Sharing وجود دارد که هنگام به‌اشتراک گذاری تصاویر از طریق برنامه WeChat بدون وجود متا دیتا، نشان داده می‌شود. این احتمال وجود دارد که این ویژگی خاص در نسخه‌ی جهان این رابط کاربری وجود نداشته باشد.
ابزارهای جدید حفظ حریم خصوصی بیشتر در زمینه‌ی میزان دسترسی تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی به اطلاعات مختلف بوده است و احتمالا برای تنظیم آن‌ها باید زمان زیادی را صرف کنید. این یک تغییر بزرگ برای رابط کاربری MIUI 12 محسوب می‌شود و بسیار جالب است که بدانید، شیائومی از طریق این ویژگی‌ها، امکان کنترل تک به تک برنامه‌ها را از نظر حریم خصوصی فراهم می‌کند.

بخش Control Center رابط کاربری MIUI 12 

نقد و بررسی MIUI 12

یکی از تغییرات جدید UI در رابط کاربری MIUI 12، اضافه شدن یک مرکز کنترل جدید است. همان‌طور که شاید از نام آن متوجه شده باشید، این ویژگی شباعت زیادی به نحوه کار مرکز کنترل (Control Center) در سیستم‌عامل iOS دارد. شما در هر جای صفحه‌ی خانگی گوشی که به پایین سوایپ کنید، شبکه‌ای از تاگل‌ها، اسلایدر میزان روشنایی صفحه و گزینه‌هایی را برای تغییر WiFi، بلوتوث و داده تلفن همراه را مشاهده خواهید کرد.

طراحی و قابلیت استفاده این ویژگی رابط کاربری MIUI 12 تقریبا با iOS یکسان است، اما حاقل در این رابط کاربری، گزینه‌هایی را برای تغییر لی‌اوت بخش تنظیمات سریع خواهید داشت. از آن‌جایی که این قابلیت فضای زیادی را به‌خود اختصاص می‌دهد، اعلان هم‌اکنون در صفحه‌ی مخصوص به‌خودشان جای گرفته‌اند. درواقع شما برای مشاهده‌ی اعلان‌ها، باید از قسمت بالایی صفحه نمایش به‌سمت پایین سوایپ کنید تا برای‌تان نمایش داده شود. البته بسیاری از کاربران احتمالا از جداشدن تاگل‌ها از اعلان‌ها، چندان رضایت نخواهند داشت. با گفتن این نکته، دسترسی به Control Center ساده‌تر خواهد بود، چرا که کاربر تنها باید یک حرکت کشویی از هر نقطه‌ی صفحه اصلی انجام دهد.

بهترین بخش در این مورد این است که اگر از طرفداران این سبک جدید نیستید، می‌توانید به‌راحتی از طریق تنظیمات به حالت قدیمی MIUI 11 بازگردید. همانند اعلان‌های دریافتی، می‌توانید از سیستم پیش‌فرض MIUI سبک موردنظر خود را انتخاب کرده یا به‌روشی که در گوگل به آن اشاره شده است، عمل کنید.

تصاویر پس‌زمینه درخشان

نقد و بررسی MIUI 12

یک ویژگی جدید دیگر که به رابط کاربری MIUI 12 اضافه شده است، پس زمینه‌ی پویا است. این ویژگی درواقع همان والپیپر زنده‌ای است که شما با استفاده از برنامه‌ی Wallpaper گوگل می‌توانستید تنظیم کنید، اما این‌بار به شکل کاملا پویا‌تری این قابلیت را در اختیار خواهید داشت. شما می‌توانید از بین تصویرسازی‌های کره زمین و مریخ، یکی را به‌عنوان والپیپر زنده انتخاب کرده و هربار که صفحه را روشن می‌کنید، یک انیمیشن چرخشی از همین سیاره‌ای که انتخاب کرده‌اید، برای‌تان فعال خواهد شد.

این مورد یک افکت بسیار جالب است و باعث می‌شود که قفل گوشی شما بسیار خاص‌تر شود. باید اعتراف کنیم که انیمیشن مشابهی هنگام عبور از صفحه‌ی قفل به صفحه‌ی اصلی مشاهده می‌شود و خود پس زمینه هم در این حالت تصویری از سطح زمین را نمایش می‌دهد. یقینا این مورد یکی از تغییرات مهیجی است که در رابط کاربری MIUI 12 می‌توانیم ببینیم.

App Drawer اختصاصی

نقد و بررسی MIUI 12

یک انتقاد همیشگی که نسبت به MIUI مطرح می‌شد، عدم وجود بخش «لیست برنامه‌ها» یا همان «App Drawer» بود. تولید کنندگان چینی بارها و بارها app drawer مخصوص خودشان را در این رابط کاربری معرفی می‌کردند و حال گویا شیائومی بالاخره نسخه‌ی مخصوص خودش را در رابط کاربری MIUI 12 به‌کار گرفته است. حال دیگر شاهد ارائه اختصاصی این موضوع توسط هر تولید کننده نخواهیم بود و شیائومی اپ دراور مخصوص خود را در این رابط کاربری قرار می‌دهد. برای تنظیم app drawer، می‌توانید بخش تنظیمات رفته و از طریق تنظیمات صفحه اصلی، به گزینه‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی MIUI 12

این بخش از رابط کاربری MIUI 12 شباهت زیادی به برنامه POCO Launcher دارد و شامل دسته‌ بندی‌هایی است که به‌صورت اتوماتیک در دسته‌های مختلف مرتب می‌شوند. شما همچنین می‌توانید پیشنهادی را در بالای این بخش مشاهده کنید و نوار جستجو هم در app drawer قرار دارد. امکان دسته‌بندی سفارشی و تغییر شفافیت پس زمینه‌ای که در زیر app drawer وجود دارد که در اختیار کاربر قرار گرفته است.

انیمیشن‌های دوست داشتنی

نقد و بررسی MIUI 12

در مورد موضوع انیمیشن‌ها، تعداد زیادی انیمیشن کوچک جالب در سرتاسر این رابط کاربری وجود دارد. بسته‌ها‌ی آیکون همراه با مضامین پیشرفته MIUI ارائه شده‌اند و دارای طراحی تمیزتری نسبت به قبل هستند. انیمیشن سیستم‌های جدید نیز جالب به‌نظر می‌رسند و هنگام انتقال از یک برنامه به برنامه‌ای دیگر در صفحه‌ی اصلی، می‌توانید انیمیشن‌های مدرن و تمیزتری را نسب به قبل مشاهده کنید. چنین مواردی باعث می‌شود که رابط کاربری بسیار تعاملی‌تر باشد و زرنگی شیائومی هم در این زمینه از نکات بارز ماجرا است.

بخش ذخیره‌سازی در تنظیمات گوشی به‌صورت استوانه‌ای نمایش داده می‌شود که توسط دیسک‌های چند رنگی دسته‌بندی شده است. همان‌طور که احتمالا تشخیص داده‌اید، این دیسک‌ها به‌صورت برجسته میزان حافظه مصرف شده و باقی‌مانده را به نمایش می‌گذارند. به‌طور مشابه، یک نوار باتری هم در این قسمت وجود دارد که به محض انتقال کاربر به بخش موردنظر، میزان شارژ باقی‌مانده را به‌صورت پویا نمایش خواهد داد و نمودارهای جذابی را هم به‌صورت متحرک در مورد نحوه استفاده از باتری به شما ارائه خواهد شد.

جسچرهای جدید جهت‌یابی رابط کاربری MIUI 12 بر پایه اندروید ۱۰

رابط کاربری MIUI 12

با استفاده از رابط کاربری MIUI 12، شیائومی به‌صورت کامل از جسچرهای جهت‌یابی تعیین شده توسط گوگل استفاده می‌کند و آن‌ها را بر پایه اندروید ۱۰ ارائه داده است. جسچر مخصوص پشتی هم وجود دارد که هنگام سوایپ از هر قسمت آن به سمت لبه‌ی چپ یا راست صفحه نمایش فعال می‌شود. همچنین هنگام سوایپ از پایین صفحه نمایش به سمت بالا، صفحه خانگی برای شما نمایش می‌یابد. در نهایت با سوایپ از پایین به سمت بالا و نگه داشتن آن، می‌توانید صفحه‌ی نمای کلی را مشاهده کنید.

کاربر می‌تواند گزینه‌ی را برای سوئیچ سریع بین برنامه‌ها در اختیار داشته باشد که عملکرد آن به‌صورت سوایپ به چپ یا راست آن‌هم در پایین صفحه نمایش خواهد بود. اگر از گوشی دیگری که دارای سیستم‌عامل اندروید ۱۰ باشد، استفاده کرده‌اید، احتمالا با این جسچر آشنا هستید، و مشخص است که گوگل زمینه‌سازی لازم را برای جسچرهای یکپارچه برای تولید کنندگان مختلف، انجام داده است. این یک امکان بسیار خوب است، چرا که بدون توجه به هر گوشی که از آن استفاده می‌کنید، همان جسچرهای جهت‌یابی را می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

قابلیت‌های بیشتر توسط پنجره‌های شناور

نقد و بررسی MIUI 12

یک ویژگی جدید دیگر در رابط کاربری MIUI 12 استفاده از پنجره‌های شناور است. این ویژگی به‌صورت مشابه در گوشی‌های سامسونگ هم وجود دارد. شما می‌توانید یک برنامه را متناسب با قسمتی از صفحه تنظیم کرده و هنگام استفاده از چندین تسک به‌صورت همزمان، این تنظیم را نسبت به سایر برنامه‌ها حفظ کنید. این امر به‌ویژه رای موارد محاسباتی بسیار مناسب است و دیگر نیازی نیست که مدام بین برنامه‌های مختلف سوئیچ کنید. واقعیت این است که شما می‌توانید پنجره‌ی هر برنامه را بنا به نیاز خود تغییر داده و به‌صورت مفید از این قابلیت استفاده کنید.

نمای کلی رابط کاربری MIUI 12

شما می‌توانید پنجره شناور را از طریق گزینه‌ی Floating windows که در قسمت نمای کلی دستگاه وجود دارد، انتخاب کنید. لیستی از برنامه‌های واجد شرایط در این بخش باز می‌شود و شما می‌توانید اندازه متناسب برنامه‌های خود را مشخص کرده و آن را در جای دلخواه صفحه نمایش قرار دهید. برای خروج از حالت پنجره‌ی شناور، می‌توانید صرفا برنامه را از صفحه نمای کلی پاک‌سازی کنید.

تغییرات اساسی حالت Dark Mode و فونت جدید این بخش

نقد و بررسی MIUI 12

صفحه نمایش دیگر در رابط کاربری رابط کاربری MIUI 12 به‌هم ریخته به‌نظر نمی‌رسد و این موضوع به‌لطف فونت سیستمی جدیدی است که به‌کار رفته و برچسب‌های متنی بزرگ‌تری را برای کاربر آن‌هم در منوها فراهم می‌کند. شما می‌توانید تفاوت آشکاری را در این باب بین MIUI 11 و MIUI 12 مشاهده کنید. این فونت خوانایی بسیار بهتری دارد و طراحی گرد آن نیز حالت مدرنی به گوشی داده است.

حالت تاریک (Dark Mode) نیز در رابط کاربری MIUI 12 بهینه‌سازی شده است و هم‌اکنون می‌توانید برنامه‌های جداگانه را در این حالت لیست کنید که ممکن است عملکرد خوبی در این حالت نداشته باشند. گزینه زمان‌بندی بار دیگر به این حالت بازگشته و البته هنوز هم می‌توانید آن را به‌صورت خودکار تنظیم کرده و کنتراست را براساس میزان روشنایی، در یک حالت مناسب قرار دهید.

سرویس انتقال فایل Mi Share

نقد و بررسی MIUI 12

شیائومی با همکاری برندهای OPPO و Vivo سعی کرده‌اند که یک سرویس یکپارچه اشتراک فایل داشته باشند و نتایج این همکاری هم کاملا در Mi Share مشهود است.

Mi Share حال دیگر جایگاه اصلی خود را در تنظیمات گوشی پیدا کرده است و می‌توانید با رفتن به بخش «Setting > Connection & Sharing > Mi Share» به آن دسترسی داشته باشید. این برنامه را می‌توانید در بخش اعلان‌ها مشاهده کرده و دسترسی آسانی به آن داشته باشید. Mi Share هم‌اکنون می‌تواند برای به اشتراک گذاری فایل‌ها بین گوشی و نوت بوک‌های شیائومی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله نوت بوک‌هایی که توسط این برنامه پشتیبانی می‌شود، می‌توان به Mi Nootbook و RedmiBook اشاره کرد. قابلیت دیگری هم وجود دارد که برای گوشی‌های Vivo و OPPO و Realme فراهم شده است و کار مشابهی را انجام می‌دهد.

اسکرین شات از رابط کاربری MIUI 12

اشتراک گذاری از طریق این برنامه همان‌قدر ساده است که انتظارش را داشتیم. تنها کافی است که عکس، سند یا هر فایل دلخواهی که می‌خواهید ارسال کنید را انتخاب کرده و به‌عنوان مورد، به برنامه Mi Share اضافه کنید. در چنین شرایطی است که دستگاه‌های مجاور به‌صورت خودکار شناسایی شده و جستجو انجام خواهد شد. به‌محض یافتن دستگاه‌های قابل پشتیبانی، شما آن را به‌صورت برجسته در صفحه خواهید دید و می‌توانید به‌راحتی اشتراک گذاری فایل را شروع کنید.

این یک روش یکپارچه برای انتقال پرونده در دستگاه‌ها است و واقعیت هم این است که در بسیاری از گوشی‌های شیائومی، OPPO، Vivo و Realme به‌خوبی کار می‌کند.

بهینه‌سازی سیستم مدیریت فایل File Manager

نقد و بررسی MIUI 12

نرم‌افزار File Manager به‌صورت پیش‌فرض به‌عنوان یکی از برنامه‌های این رابط کاربری شناخته می‌شود و اتفاقا در رابط کاربری MIUI 12 ویژگی‌های جدیدی نیز پیدا کرده است. یک رابط کاربری جدید برای مشاهده فایل‌های اخیر فراهم شده است و کار کاربر را آسان‌تر می‌کند. طرح شبکه‌ای این بخش، دارای آیکون‌های مدرن برای پوشه‌های مختلف است. گفتنی است که تغییر کلیدی در این قسمت، مربوط به بخش مرتب سازی است و به شما امکان می‌دهد که پوشه‌ها را براساس نام، اندازه یا تاریخ ایجاد مرتب‌سازی کنید.

فایل منیجر رابط کاربری MIUI 12

همانند app drawer، این بخش از رابط کاربری MIUI 12 هم به‌صورت خودکار فایل‌ها را در دسته‌های مختلف مرتب می‌کند. اسناد، فیلم‌ها، تصاویر، موسیقی و موارد دیگر شامل این دسته بندی‌ها می‌شوند. ویژگی جستجو این امکان را به شما می‌دهد که به‌راحتی فایل‌های خود را پیدا کنید. حتی یک سرور داخلی FTP هم برای انتقال فایل‌ها تعبیه شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

استفاده‌ی کمتر از گوشی با Focus Mode

نقد و بررسی رابط کاربری MIUI 12

شیائومی نیز مانند هر تولید کننده دیگری، کنترل‌هایی را برای مهار اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به این رابط کاربری اضافه کرده است. MIUI 11 دارای یک داشبورد پیش فرض گوگل به‌نام Digital Wellbeing بود، اما در این نسخه، شیائومی تصمیم گرفته است که ابزار اختصاصی خود را به کاربران ارائه دهد. مانند سایر مواردی که در این رابط کاربری به آن‌ها پرداختیم، انیمیشن‌های جذاب و جدیدی در این بخش هم وجود دارد و شاهد نمودارهای قابل استفاده‌ای هستیم که در طول مدت زمان استفاده شما، کامل‌تر خواهند شد. این نمودارها به‌صورت روزانه و هفتگی نمایش داده می‌شوند.

گزینه‌ای هم برای تعیین محدودیت روشن بودن روزانه صفحه نمایش وجود دارد و می‌توانید تعداد دفعاتی که گوشی خود را قفل کرده‌اید، مشاهده کنید و اعلان‌هایی را به‌صورت بی‌وقفه به‌نمایش گذارید.

نقد و بررسی رابط کاربری MIUI 12

اما نکته اصلی اینجاست که حالت Focus به شما امکان می‌دهد که در حین استفاده از گوشی خود، کمی استراحت کنید. این ویژگی با Zen Mode در OxygenOS یکسان است و در صورت فعال شدن، دیگر قادر به استفاده از هیچ ویژگی دیگری در تلفن خود، به‌غیر از دوربین و تماس نخواهید بود. محدودیت زمانی پیش فرض در این حالت، ۳۰، ۶۰ و ۹۰ دقیقه است و شما همچنین می‌توانید یک زمان اختصاصی برای خود تنظیم کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار