چطور گوشی خیس خود را خشک کنیم؟

fd40b91085ba2a6631e858debe14a7bd
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوشی موبایل وسیله‌ای است که همه‌ی ما در هر لحظه با آن سروکار داریم؛ حتی ممکن است هم‌زمان که به کارهای دیگر خود می‌رسیم در حال استفاده از گوشی نیز باشیم. پس باید به‌خوبی از این وسیله محافظت کنیم. خطرات زیادی ممکن است برای تلفن همراه رخ دهد و یکی از آن‌ها خیس شدن است. فکرش را بکنید در میان این دغدغه‌ها و شلوغی‌ها، مثلا هنگامی که مشغول ظرف شستن هستید و با تلفن همراه خود نیز صحبت می‌کنید، این وسیله هوشمند سر بخورد و درون سینک بیفتد. یا وقتی از هوای مطبوع ساحل لذت می‌برید، ناگهان هوس کنید درون آب بروید اما فراموش کنید که گوشی در جیب لباستان است. حالا باید با یک گوشی خیس چه‌کار کرد؟ قطعا باید تمام تلاش خود را برای نجات گوشی محبوب خود که سرشار از اطلاعات است انجام دهیم. در این مقاله روش‌هایی ساده را عنوان کرده‌ایم تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خشک کردن گوشی خیس

خشک کردن گوشی خیس

نکات مهم در لحظات اولیه خیس شدن گوشی

قبل از اینکه به بررسی راهکار‌های خشک‌کردن گوشی خیس بپردازیم، یادآوری این نکته بسیار مهم است. یادتان باشد تحت هیچ شرایطی از گوشی خیس خود استفاده نکنید. اگر تلفن همراه شما در آب افتاد فورا آن را خارج کنید و به‌عنوان اقدامات اولیه:

۱.گوشی را خاموش کنید.

۲.اگر به شارژر متصل است ابتدا جریان برق را قطع کنید و سپس گوشی را از شارژ خارج کرده و خاموش کنید.

۳.بعد از خارج کردن گوشی از آب، بدنه آن را با یک‌ پارچه بدون پرز خشک کنید.

  1. می‌توانید گوشی را از سمت درگاه‌های آن اندکی خم کنید تا آب درون آن خارج شود. اما هیچ‌وقت آن را با شدت تکان ندهید چرا که جریان آب بیشتر به داخل نفوذ می‌کند.
  2. هر قطعه‌ای که می‌توانید جدا کنید را بردارید. برای مثال خشاب سیم‌کارت را خارج کنید و اگر باتری گوشی شما جدا می‌شود آن را خارج کنید.

راهکارهای خشک‌کردن گوشی

در این بخش به بررسی روش‌های خشک‌کردن اصولی موبایل می‌پردازیم:

استفاده از ظرف برنج

یکی از روش‌های قدیمی و کاربردی برای خشک‌کردن گوشی خیس استفاده از ظرف برنج است. شما می‌توانید گوشی خود را به مدت ۲۴ ساعت درون ظرف برنج قرار دهید تا خشک شود. البته این نکته را به یاد داشته باشید که امکان دارد ذرات ریز برنج از طریق درگاه‌هایی مانند خشاب سیم‌کارت که خارج کرده‌اید وارد گوشی شما شوند و به آن آسیب بزنند برای جلوگیری از این اتفاق ابتدا گوشی را درون پارچه‌ای نازک و نرم قرار دهید و سپس آن را در ظرف برنج بگذارید.

ظرف برنج برای خشک کردن گوشی

ظرف برنج برای خشک کردن گوشی

استفاده از سیلیکا ژل

یکی دیگر از راه‌های خشک‌کردن گوشی استفاده از سیلیکا ژل است. این ماده رطوبت‌گیر قوی است که از آن در کیف و کفش‌های نو، لباس و لوازم الکتریکی استفاده می‌شود. اما شما به تعداد زیادی از این بسته‌ها نیاز دارید تا بتواند اطراف گوشی را کاملا بپوشاند. این بسته‌ها را در ظرفی دربسته قرار دهید و گوشی خود را نیز در میان آنها بگذارید.

سلیکا ژل

سلیکا ژل

با جاروبرقی گوشی خیس خود را خشک کنید

استفاده از جاروبرقی می‌تواند به شما کمک کند چرا که با کارکرد خود، رطوبت موجود در گوشی را خارج می‌کند. پس ابتدا جاروبرقی را با درجه پایین روشن کنید و آن را در مقابل درگاه‌های گوشی قرار دهید. البته به‌خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به گوشی خود بهتر است هنگام استفاده از جاروبرقی دست خود را در مقابل آن نگه‌دارید تا میزان مکش آن تحت کنترلتان باشد.

blank

باد سرد سشوار

استفاده از باد گرم سشوار می‌تواند آسیب زیادی به گوشی شما بزند چرا که قطعات داخلی گوشی تاب حرارت زیاد را ندارند و از کار می‌افتند. برای جلوگیری از این اتفاق، سشوار را با باد سرد استفاده کنید.

نور خورشید و فضای گرم

بعد از انجام‌دادن کارهایی که گفته شد، می‌توانید گوشی خیس خود را در فضای آزاد و زیر نور خورشید قرار دهید تا رطوبت باقی‌مانده در آن از بین برود.

blankمراجعه به تعمیرگاه

در آخر بعد از اینکه تمام این کارها را انجام دادید اما گوشی روشن نشد بهتر است به یک مرکز تعمیراتی مراجعه کنید تا به بررسی مشکل بپردازند.

 

چه‌کارهایی در برخورد با گوشی خیس ممنوعه

راهکارهایی که در بالا گفتیم برای خشک‌کردن گوشی به کار می‌رود و در مقابل اقداماتی هم هستند که برخی از افراد تصور می‌کنند صحیح است اما در واقع انجام آنها آسیب بیشتری به گوشی هوشمند می‌زند. در این بخش به توضیح مواردی می‌پردازیم که باید از انجام‌دادن آنها خودداری کنید.

  • برای خارج کردن آب، گوشی خود را تکان ندهید چرا که آب نفوذ کرده به درون‌گوشی، بیشتر به داخل آن نفوذ می‌کند و به قطعات درون‌گوشی آسیب وارد می‌کند.
  • هرگز برای استفاده از گرما گوشی خیس خود را مستقیما روی رادیاتور یا وسایل گرمایشی دیگر قرار ندهید. البته استفاده از دستگاه خشک‌کن هم ممنوع است.
  • همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم استفاده از باد گرم سشوار برای دستگاه شما مضر است.
  • گوشی را درون فریزر قرار ندهید چرا که آب درون آن منجمد می‌شود و همچنین قطعات آسیب جدی می‌بینند.
خشک کردن گوشی

خشک کردن گوشی

این‌گونه از گوشی خود مراقبت کنید

قطعا پیشگیری بهتر است پس با درنظرگرفتن نکات زیر می‌توانید قبل از خیس شدن گوشی خود از آن مراقبت کنید.

  • تا جای ممکن از گوشی خود در مکان‌هایی که احتمال سقوط در آب وجود دارد استفاده نکنید.
  • هنگام ظرف شستن و یا وقتی که یک لیوان پرازآب در کنار گوشی قرار دارد بیشتر دقت کنید.
  • گوشی خود را در حمام و در معرض بخار آب قرار ندهید چرا که بخار آب هم می‌تواند به گوشی آسیب بزند.

ممنون که تا آخر با ما همراه بودید امیدواریم که این مطلب برای نجات گوشی خیس شده شما مفید باشد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار