مقایسه‌ی همه جانبه‌ی آیپد پرو و سرفیس پرو ۶

76c454b158e2c07bfc17669c2bc3774f
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ دو غول بازار دیجیتال را تا انتها بخوانید و شگفت زده شوید! به‌نظر می‌رسد که اپل عزم جدی برای ساخت آی‌پاد به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ دارد. اپل در کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان خود موسوم به WWDC 2019 محصول جدید iPadOS را معرفی کرد که یک سیستم‌عامل اختصاصی برای آی‌پاد محسوب می‌شود و برخی از محدودیت‌های آی او اس را خصوصا وقتی که وارد مرحله‌ تولید و استفاده شود، ندارد.

اپل سیستم‌عامل iPadOS را پاییز امسال به‌عنوان یک بروزرسانی نرم‌افزاری رایگان برای iPad Air 2، iPad Mini، همه‌ی iPad Pro ها، نسخه‌ی ۲۰۱۷ iPad، نسخه‌ی ۲۰۱۸ iPad و iPad Mini 4 منتشر می‌کند. اگرچه، اگر می‌خواهید ویژگی‌های این سیستم‌عامل را چک کنید، می‌توانید هم‌اکنون از نسخه‌ی بتای عمومی آن استفاده کنید. اگرچه این بروزرسانی و انتقال به بتای سیستم‌عامل iPadOS چندان بدون خطر هم نیست. ما این نسخه را روی آی‌پاد پرو ۲۰۱۸ ۱۱ اینچی نصب کردیم تا ببینیم سیستم‌عامل توان حل مشکلات قدیمی این آیپد را دارد یا خیر.

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ از حقیقت تا واقعیت

ویژگی جدیدی که خیلی از طرفداران را خوشحال کرده است، اضافه شدن پشتیبانی از ماوس بلوتوثی است. درحالی که ممکن است این قدم بزرگی برای تبدیل شدن iPad به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ مطرح باشد، طبق کشفیات ما واقعیت متفاوت‌تر از هر چیزی به‌نظر می‌رسد. این ویژگی در منوی پنهان accessibility قابل دسترس است و البته دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. این ویژگی جدید صرفا دستگاهی برای اشاره و کلیک برای کسانی است که با تاچ اسکرین آی‌پاد مشکل دارند و به‌هیچ عنوان کاربرد ماوس سنتی را برای‌شان نخواهد داشت.

این بدان معنی است که مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ به‌عنوان بهترین جایگزین برای لپ‌تاپ، هنوز منطقی نیست. مطمئن برخی از ویژگی‌های این سیستم‌عامل جدید با ویژگی‌های یک لپ‌تاپ همپوشانی دارد، اما برخی از موارد هم قطعا شما را به‌ سمت و سوق دیگری می‌کشاند. برای این منظور، در این مطلب پنج فاکتور مهم را درنظر گرفته‌ایم تا شما بتوانید در آینده تصمیم بهتری برای انتخاب یکی از این سیستم‌عامل‌ها داشته باشید.

  • سیستم‌عامل: شروع (و احتمالا پایان) بحث مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6

با مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ در بحث سیستم عاملی، در حالی که iPad Pro با دریافت این سیستم‌عامل جدید هرچه بیشتر به محصولی شبیه Mac تبدیل می‌شود، اما هنوز هم انعطاف‌پذیری سرفیس پرو را در اجرای کامل ویندوز ۱۰ پرو نخواهد داشت. داشتن ویندوز ۱۰ بدین معنی است که شما بتوانید به‌طور کامل نرم‌افزارهای Win32 را اجرا کنید و اتفاقا همین کار را انجام می‌دهد. در حالی که iPadOS در نهایت نمی‌تواند چنین کاری را در قبال iOS اپل انجام دهد.

با iPadOS شما هنوز هم با محدود برنامه‌های موجود در اپ‌استور اپل روبرو هستید. درحالی که میلیون‌ها اپ در فهرست این فروشگاه وجود ندارد، اما شما ممکن است معادل موبایلی بسیاری از نرم‌افزارهایی که مخصوص دسکتاپ هستند یا اپلیکیشن‌های قانونی را پیدا کنید. این در حالی است که در حال حاضر شما حتی نمی‌توانید اپلیکیشن‌های آی‌پاد را روی یک iPad توسعه دهید.

  • چندوظیفه‌ای

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6

آی‌اواس نمی‌تواند گردش کار را به‌همان روشی که ویندوز ۱۰ می‌تواند روی سرفیس پرو ۶ انجام می‌دهد، از پسش بربیاید. این قضیه کاملا جدا از اپلیکیشن‌ها است. این امکان وجود دارد که دو، سه، چهار یا برنامه‌های بیشتری روی یک صفحه نمایش با اندازه‌های مختلف باز باشند و سریع هم بین آن‌ها سوئیچ کنیم، و حتی امکان انتقال متن، عکس یا هر داده‌ی دیگری هم بین آن‌ها وجود دارد که سیستم‌عامل دسکتاپ این کار را برای شما تضمین می‌کند. این در حالی است که اپل تقریبا هر کاری انجام می‌دهد تا شما تنها روی یک دستگاه با سیستم‌عامل موردنظر کار کنید و در عوض ویندوز به‌راحتی و توسط روش‌های مختلف به‌شما اجازه می‌دهد که روی آیفون یا آی‌پاد (یا یک دستگاه اندرویدی) و ویندوز ۱۰ با سیستم‌عامل کار کنید و مدام بین‌شان سوئیچ کنید.

با iOS 11 و iOS12 کار با برنامه‌های باز بهتر شده است. برای مثال، برنامه‌ی Files امکان دسترسی به فایل‌ های محلی و فایل‌هایی که روی فضای ابری ذخیره‌ شده‌اند را فراهم می‌کند و شما می‌توانید متنون، تصاویر و فایل‌های موردنظر را بین اپلیکیشن‌ها درگ و دراپ کنید. همچنین هنگامی که iPadOS وارد شود، شما می‌توانید به درایوهای اکسترنال متصل شده و فایل‌هایی همچون پی دی اف‌ها، تصاویر، ویدیوها و اسناد را روی آی‌پاد باز کرده یا کپی و ذخیره‌سازی کنید. در حال حاضر، اگرچه کار کردن با چندین اپلیکیشن هنوز به باز کردن دو برنامه درست در کنار هم محدود شده است؛ طوری که کل صفحه نمایش را پر کنند.

ویژگی Slideover آی‌پادها به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌ی سومی را روی برنامه‌های دیگر قرار دهید، اما این برنامه باید از داک شما انتخاب شده باشد. وقتی‌ که از iPadOS استفاده کنید، شما می‌توانید چندین برنامه را روی این حالت ذخیره کنید و بین‌شان جابه‌جا شوید. حال در این بین شما باید یک‌سری جابه‌جایی‌ها برای دستیابی یا تغییر برنامه موردنظر خود انجام دهید، یا اینکه صرفا به صفحه‌ی خانگی رفته و از آن‌جا برنامه‌ی موردنظر را انتخاب کنید. اگر هم‌اکنون یک آیفون بدون دکمه‌ی Home دارید، احتمالا این مهارت جا‌به‌جایی را یاد گرفته‌اید، اما در غیر اینصورت باید زمانی را برای یادگیری انجام دادن صحیح این‌ کارها اختصاص دهید و به‌نوعی به آن عادت کنید. این روش جوابگو است، اما به‌سادگی انجام دادن همین کار روی سیستم‌عامل MacOS نیست.

  • تجهیزات جانبی مهم: صفحه‌کلید و قلم

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6 در طراحی

اگر سیستم‌عامل‌ها و ظرفیتهای متفاوت آن‌ها نتوانستند شما را به‌سمت یک مدل خاصی سوق دهند، احتمالا صفحه کلید و قلم‌ها این کار را انجام خواهند داد. علاوه بر این، این لوازم جانبی است که آن‌ها را از حالت صاف به حالت ایستاده درمی‌آورد و جالب است بدانید که هیچ‌کدام از این ابزارها با تبلت جور نمی‌شوند.

مایکروسافت برای سرفیس پرو ۶، Type Cover با قیمت دو میلیون تومان (۱۲۹ دلار) یا نسخه‌های رنگی‌تری که با پارچه آلکانتارا پوشیده شده است را با قیمت دو میلیون ششصد هزار تومان (۱۶۹ دلار) در اختیارتان می‌گذارد. اگرچه مایکروسافت این محصول را داخل یک باندل هم به شما ارائه می‌کند که از قیمت کمتری برخوردار است. صفحه‌کلید Smart Keyboard اپل برای تبلت‌های ۱۲.۹ اینچی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (۱۹۹ دلار) قیمت دارد. هردو محصول تجربه تایپ خوبی را به شما ارائه می‌دهند، اما بند مخصوص به‌کار رفته در تبلت‌های سرفیس پرو، باعث می‌شود که هنگام تایپ در موقعیت بهتری قرار بگیرید و مهم‌تر از همه، Type Cover یک تاچ پد هم دارد.

در حال حاضر iPad از ورودی ماوس/تاچ‌پد پشتیبانی نمی‌کند. این روند با iPadOS کمی تغییر پیدا می‌کند. در سیستم‌عامل جدید، یک‌سری ویژگی‌های جدیدی وجود دارد که می‌تواند کاربران بسیاری را هیجان‌زده کند. همان‌طور که گفته شد پشتیبانی از ماوس بلوتوثی در بخش تنظیمات پنهان Accessibility آی‌پاد قرار داده شده است. این ویژگی درواقع کمکی برای ورودی لمسی تبلت خواهد بود، اگرچه این روند نشان می‌دهد که شاید وجود ورودی ماوس هم امکان‌پذیر باشد، اما در حال حاضر این ویژگی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در زمینه‌ی نوشتن و طراحی روی صفحه‌ نمایش‌ها، عملکرد فعلی تبلت‌ها تقریبا قابل تفکیک شدن است. هر دو تبلت عالی هستند و نسبت به مدل‌های قبلی خود بهبود یافته‌اند. مداد (Pencil) دو میلیون تومانی (۱۲۹ دلار) اپل روی صفحه نمایش آی‌پاد کمی حس بهتری دارد و با سیستم‌عامل iPadOS این تجربه حتی بهتر هم می‌شود. سیستم‌عامل جدید یک‌سری ابزارهای جدید برای حاشیه‌نویسی را هم اضافه خواهد کرد تا بتوانید تجربه کامل‌تری از کار یکپارچه با این ابزار داشته باشید.

  • تعداد زیاد پورت‌ها در برابر دانگل‌های پرشمار

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6 در لوازم جانبی

در مقایسه مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ ، سرفیس پرو آماده‌ی اتصال به لوازم جانبی است. یک Mini DisplayPort برای یک صفحه نمایش خارجی در نظر گرفته شده است که به پورت USB 3.0 متصل می‌شود. هر چیز دیگری را می‌توانید به این پورت متصل کنید و Connector سرفیس مایکروسافت که وظیفه برق‌رسانی به تبلت را دارد، می‌تواند به داک مخصوص سرفیس وصل شود. این داک شامل دو Mini DisplayPorts، Gigabit Ethernet، چهار پورت USB 3.0 و یک خروجی صدا است. همچنین یک اسلات میکرواس‌دی هم در آن وجود دارد.

با وجود فقط یک پورت USB-C روی آی‌پاد پرو، شما نیاز به خرید آداپتورهایی برای اتصال به یک صفحه نمایش خارجی، Gigabit Ethernet، یک کارت‌خوان SD یا اضافه کردن پورت USB 3.0 خواهید داشت. اگرچه بازهم گفتن این نکته ضروری است که iPadOS به شما اجازه می‌دهد که درایوها را مستقیما به یک آی‌پاد متصل و آن‌ها را بدون نیاز به کپی کردن، باز کرده و مرور کنید. Smart Connector مغناطیسی آی‌پاد پرو در حال حاضر تنها برای کاور Smart Keyboard کاربرد دارد.

آیپد پرو و سرفیس پرو 6

  • مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ قیمت کدام به صرفه تر است؟

سرفیس پرو در پیکربندی‌های مختلفی ارائه می‌شود که از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (۷۹۹ دلار) شروع شده و تا ۳۶ میلیون تومان (۲۲۹۹ دلار) با یک پردازنده Intel Core i7، پردازنده یکپارچه Intel UHD Graphics 620، ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی می‌رسد. گفتنی است که نسخه‌ی Core i5 با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی این تبلت قیمتی بالغ بر ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان (۱۱۹۹ دلار) دارد.

شما می‌توانید بین مقادیر مختلف حافظه ذخیره‌سازی و صفحه‌ نمایشی با دو اندازه مختلف آی‌پاد پرو انتخاب کنید. مدل کوچک‌تر ۱۱ اینچی از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۷۹۹ دلار) شروع می‌شود. این در حالی است که مدل ۱۲.۹ اینچی که از نظر اندازه با سرفیس پرو قابل مقایسه است، از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (۹۹۹ دلار) شروع می‌شود. هیچ کدام از این مدل‌ها دارای صفحه کلید یا قلم در باندل خود نیستند.

  • مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ از لحاظ سرعت در برابر عمر باتری

تبلت مایکروسافت ممکن است از نظر عملکردی در ابتدا بسیار جذاب به‌نظر برسد، اما حقیقت این است که تراشه‌ی A12X Fusion آی‌پاد پرو برای تسک‌های فشرده که نیاز به قدرت بالایی دارند، طراحی شده است. از صفحات گسترده و ارائه گرفته تا مدل‌سازی‌های سه‌بعدی و ویرایش فیلم‌های ۴K در لیست کارها وجود دارد و بیاد داشته باشید که این سخت‌افزار تنها برای اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور بهینه‌سازی شده است. صرف‌‌نظر از آی‌پاد پرو جدیدی که خریده‌اید، شما عملکرد مشابهی را دریافت خواهید کرد و نمی‌توان چنین حرفی را در مورد سرفیس پرو هم مطرح کرد.

 

مردم انتظار عمر طولانی‌تری برای باتری‌های لپ‌تاپ‌ دارند و دلیل این امر هم تنها iPad است. نکته اینجاست که هرچه قدر آی‌پاد قوی‌تر باشد و پردازنده‌های Intel کارآمدتر باشند، تبلت‌های ویندوز ۱۰ هرچه بیشتر از نظر عملکردی به باتری آی‌پادها نزدیک‌تر می‌شوند. در تست‌های انجام شده، باتری آی‌پاد پرو ۱۳ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام آورد و این در حالی است که سرفیس پرو ۶ تنها ۱۱ ساعت و ۱۱ دقیقه را برای خود ثبت کرد.

  • هنوز تصمیم نگرفته‌اید؟

مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو 6 ظاهری

در پایان مقایسه آیپد پرو و سرفریس پرو ۶ باید بگوییم که با وجود قابلیت‌های آی‌پاد پرو، سرفیس پرو به تجربه‌ی کار با یک لپ‌تاپ سنتی نزدیک‌تر است. از طرف دیگر، اگر هم‌اکنون نیازی به خرید یک لپ‌تاپ سنتی و استفاده از سیستم‌عامل دسکتاپ برای زندگی شخصی و کاری خود ندارید، فرصت خوبی برای‌تان فراهم است که با خرید یک تبلت قدرتمند، که با سیستم‌عامل قدرتمند iPadOS توانایی بیشتری هم خواهد داشت، مجموعه‌ای از تجربه‌های خوب را کسب کنید، حتی اگر این تجربه گران‌تری باشد و صفحه کلید آن دارای تاچ‌پد نباشد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار