مقایسه Galaxy S22 با iphone 13

مقایسه Galaxy S22 با iphone 13
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقایسه Galaxy S22 با iphone 13 ، دو کمپانی بزرگ سامسونگ و اپل در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند جدید در حال رقابت با یکدیگر هستند. هر کدام از آنها تلاش می‌کنند با افزودن ویژگی‌های جدید به گوشی‌ها از رقیب خود جلو پیشی بگیرد. چند ماه گذشته سامسونگ از پرچم دار جدید خود به نام سری S22 رونمایی کرد که شامل سه مدل اس۲۲، اس۲۲ پلاس و اس ۲۲ الترا می‌شود.  در مقابل رقیب این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۱ از سری iphone 13 رونمایی کرده بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نسخه پایه هر دو پرچم‌دار یعنی Galaxy S22 با iphone 13 بپردازیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گلکسی s22 و iphone13

گلکسی s22 و iphone13

طراحی ظاهری و بدنه

بهتر است اول سراغ بررسی طراحی و جنس بدنه این گوشی‌ها برویم تا حس اولیه‌ای که از دیدن و دست گرفتن این گوشی‌ها داریم را بیان کنیم.

S22  سامسونگ

پرچم‌دار جدید سامسونگ در جنس بدنه پنل پشتی و جلویی از شیشه استفاده کرده است که با گوریلاگلس ویکتس پلاس از آنها محافظت می‌کند. فریم دور هم از جنس آلومینیوم است. این گوشی ۱۶۷ گرمی دارای ابعاد ۷.۶*۷۰.۶*۱۴۶ میلی‌متر است که موجب می‌شود بسیار سبک و خوش‌دست باشد و شما به‌راحتی در طول روز از آن استفاده کنید. همان‌طور که از یک پرچم‌دار انتظار داریم گلکسی اس ۲۲ سامسونگ دارای گواهی IP68 است و در عمق ۱.۵ متری تا ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد. حسگر اثر انگشت این گوشی در زیر صفحه‌نمایش قرار دارد.

iphone 13

گوشی پرچم‌دار آیفون ۱۳ هم به‌عنوان رقیب اس ۲۲ عملکرد خوبی داشته؛ البته در جنس بدنه تفاوتی با اس ۲۲ ندارد. پنل شیشه‌ای پشت و جلوی این گوشی با گوریلاگلس محافظت می‌شود همچنین فریم دور گوشی هم آلومینیومی است. ابعاد ۷.۷*۷۱.۵*۱۴۶.۷ میلی‌متری این گوشی تفاوت زیادی با اس ۲۲ ندارد اما وزن ۱۷۴ گرمی آن موجب می‌شود تا حدود ۷ گرم از رقیب خود سنگین‌تر باشد. اپل برخلاف سامسونگ از حسگر اثر انگشت استفاده نمی‌کند و به‌جای آن سنسور تشخیص چهره دارد. این گوشی هم مانند رقیب خود دارای گواهی IP68 است.

آیفون 13

آیفون ۱۳

نمایشگر گوشی‌های گلکسی اس ۲۲ و آیفون ۱۳

نمایشگری که S22  از آن استفاده می‌کند ۶.۱ اینچی و از نوع Dynamic AMOLED 2X است. این نمایشگر رزولوشن ۲۳۴۰*۱۰۸۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۱۳۰۰ نیتس دارد. همچنین از قابلیت HDR10+ هم استفاده می‌کند. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم موجب شده است تا کیفیت نمایشگر این گوشی پرچم‌دار بسیار عالی باشد که شما می‌توانید با خیال راحت در آن وب‌گردی کنید و باکیفیت عالی فیلم ببینید. این نمایشگر ۸۷.۴% از پنل جلویی را به خود اختصاص داده که عدد خوبی است و موجب می‌شود حاشیه تصویر بسیار کم باشد.

در مقابل نمایشگر۶.۱ اینچی iphone 13 را داریم که با عدد ۸۶% فضای کمتری از پنل جلویی را به نمایشگر اختصاص داده است. البته این تفاوت چشمگیری نیست و می‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم. این نمایشگر از نوع Super Retina XDR OLED با رزولوشن ۲۵۳۲*۱۱۷۰ پیکسل است. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر می‌توانیم به قابلیت دالبی ویژن، پشتیبانی از HDR10 و روشنایی ۱۲۰۰ نیتس اشاره کنیم.

رقابت این دوگوشی در بخش نمایشگر بسیار نزدیک به هم است؛ اما بااین‌حال می‌توانیم امتیاز برتر را به سامسونگ گلکسی S22 بدهیم.

 

مقایسه بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

پردازنده یکی از قسمت‌های بااهمیت در گوشی است خصوصا وقتی که نام گوشی‌های پرچم‌دار به میان می‌آید، انتظار ما هم از قدرت و سرعت عملکرد پردازنده افزایش می‌یابد. البته سامسونگ و اپل هر دو این اصل را رعایت کرده‌اند و در گوشی‌های خود از تراشه‌های خوبی استفاده کرده‌اند که هر دو به‌تنهایی فوق‌العاده هستند. اما جایی که بحث مقایسه به میان می‌آید، سامسونگ برنده میدان است. گلکسی S22  در کشورهای مختلف از دو مدل تراشه Exynos 2200 و Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می‌کند و در مقابل iphone 13  از تراشه Apple A15 Bionic قدرت می‌گیرد. ظرفیت رم ۸ گیگابایتی استفاده شده در اس ۲۲ سامسونگ بیشتر از رم ۴ گیگابایتی آیفون ۱۳ است که خب نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود. در مقابل اس ۲۲ تنها دارای حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت است درحالی‌که آیفون ۱۳ دارای نسخه حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت هم هست.

سیستم‌عامل مورداستفاده در این دوگوشی متفاوت است؛ سامسونگ از اندروید ۱۲ مبتنی بر رابط کاربری One UI 4.1 استفاده می‌کند. در مقابل آیفون ۱۳ از سیستم‌عامل اختصاصی iOS 15 استفاده می‌کند که قابلیت ارتقا به iOS 15.4.1 را نیز دارد.

 

دوربین S22 یا iphone 13

به بخش ثبت عکس و فیلم‌ها توسط پرچم‌داران می‌رسیم. Galaxy S22 و iphone 13 هیچ‌کدام حرفی برای گفتن باقی نگذاشته‌اند چرا که هر دو در ثبت عکس‌ها عالی عمل می‌کنند. هرچند که سامسونگ در گوشی خود از ۳ دوربین استفاده کرده ولی اپل دارای ۲ دوربین است اما در کیفیت تفاوت چندانی با هم ندارند. در دوربین اصلی اس ۲۲  یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم  f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال استفاده شده. در کنار آن یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو با دریچه دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و همچنین این لنز دارای زوم سه برابری است. سومین لنز به‌کاررفته در این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی التراواید با زاویه دید ۱۲۰ درجه و دریچه دیافراگم f/2.2 است.

در گوشی اپل شاهد دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی هستیم که لنز واید دریچه دیافراگم f/1.6 و لنز التراواید دریچه دیافراگم f/2.4 دارد.

از دیگر ویژگی‌های دوربین هر دوگوشی می‌توانیم به پشتیبانی از فلش LED ، HDR و panorama اشاره کنیم. علی‌رغم تفاوت‌های عددی که در این گوشی‌ها مشاهده می‌کنیم، در بخش عکاسی کیفیت هر دو بسیار عالی است و نمی‌توان تفاوت زیادی میان آنها قائل شد.

در بخش فیلم‌برداری، S22 علاوه بر کیفیت ۴K و ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه که در هر دوگوشی مشترک است، توانایی ضبط ویدئو باکیفیت ۸K و ۲۴ فریم بر ثانیه را نیز دارد. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۲ سامسونگ فضای کمتری را در پنل جلویی نسبت به سلفی ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۳، اشغال کرده است.

دوربین گلکسی اس22

دوربین گلکسی اس۲۲

باتری

اگر از گوشی خود زیاد استفاده می‌کنید و درعین‌حال زمان طولانی را خارج از منزل سپری می‌کنید، کاملا طبیعی است که به دنبال ظرفیت بیشتر باتری باشید. جنس باتری هر دوگوشی لیتیوم یونی است؛ اس ۲۲ سامسونگ ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد و ظرفیت باتری آیفون ۱۳، ۳۲۴۰ میلی‌آمپر است. باتری سامسونگ با فست‌شارژ ۲۵ وات شارژ می‌شود، علاوه‌برآن از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس ۴.۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند. پرچم‌دار اپل هم با فست‌شارژ ۲۳ وات گوشی شما را در مدت ۳۰ دقیقه تا ۵۰% شارژ می‌کند. این گوشی از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ مغناطیسی ۷.۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی نهایی

پس از بررسی جزئیات هر گوشی به بحث انتخاب میان S22 و iphone13 می‌رسیم. طبق اطلاعاتی که با هم به دست آوردیم، هر دوگوشی دارای قابلیت‌های بسیار خوبی هستند و می‌توانند انتخاب خوبی به‌عنوان پرچم‌دار باشند. اما به‌صورت کلی S22 سامسونگ می‌تواند امتیاز بهتری بگیر چرا که پردازنده آن قدرتمندتر است و ظرفیت باتری بهتری دارد؛ پس پیشنهاد ما هم سامسونگ است. ممنون که تا آخر این مطلب با ما همراه بودید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار