مقایسه گلکسی A20s و سامسونگ گلکسی A30s

952b730861b348bade68a589aa28a221
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سری آ سامسونگ تا قبل از موفقیت‌های بی‌نظیر شیائومی در بازارهای میان‌رده‌ای، پیشروترین سری میان‌رده‌ای بود و در حال حاضر هم طرف‌داران زیادی دارد. این سری نه‌تنها در زمان حاضر، بلکه در سال‌های گذشته‌ هم موفقیت‌های زیادی داشته که گوشی‌ هایی مانند آ ۲۰ اس و آ ۳۰ اس، مسبب آن‌ها بوده‌اند. آ ۲۰ اس و آ ۳۰ اس هر دو به سال ۲۰۱۹ تعلق دارند، ولی هنوز هم، گوشی های اقتصادی قابل توجهی هستند.

البته در سال ۲۰۱۹ این گوشی ها، یک سر و گردن از اسمارتفون‌های اقتصادی بالاتری بودند. به هر حال، دو اسمارتفون آ ۲۰ اس و آ ۳۰ اس، مشخصات نزدیک به هم دارند و در بسیاری از زمینه‌ها، شاهد عملکرد یکسانی از این دو گوشی هستیم. به دلیل همین مشخصات نزدیک به هم و عملکرد یکسان، انتخاب، میان این دو گوشی، کار سختی است و ما در ادامه، قصد داریم تا با قضاوتی بی‌طرفانه، این دو اسمارتفون را مقایسه کنیم تا انتخاب شما، اندکی آسان شود.

مقایسه گلکسی A20s و سامسونگ گلکسی A30sنگاهی سریع به مشخصات سامسونگ گلکسی A20s و A30s

آ ۲۰ اس، تراشه‌ای به اسم Snapdragon 450 از شرکت کوالکام دارد. آ ۳۰ اس هم با تراشه‌ای به نام Exynos 7904 از خود شرکت سامسونگ می‌آید. هر دو تراشه یاد شده، یک اورکلاک دارند و بر پایه لیتوگرافی ۱۴ نانومتری طراحی شده‌اند. تراشه آ ۲۰ اس در کنار ۲، ۳ یا ۴ گیگابایت رم می‌آید، ولی آ ۳۰ اس ۳ یا ۴ گیگابایت رم دارد.

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A20s از نوع سوپرآمولد بوده و آ ۲۰ اس با یک نمایشگر IPS‌ همراهی می‌شود. وضوح هر دو نمایشگر یاد شده، HD است که در بازه قیمتی این گوشی ها، وضوح مناسبی به شمار می‌رود. هر دو نمایشگر با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی استاندارد می‌آیند. درمورد محافظت هیچ کدام از نمایشگرها، حرفی گفته نشده.

باتری آ ۲۰ اس از نوع لیتیم-پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و باتری آ ۳۰ اس هم همین مشخصات را دارد. آ ۳۰ اس با دوربین سه‌گانه به همراه سنسور ۲۵ مگاپیکسلی اصلی می‌آید، ولی سنسور اصلی دوربین سه‌گانه آ ۲۰ اس، یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی است. دوربین سلفی آ ۲۰ اس از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی تشکیل شده و آ ۳۰ اس، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی دارد.

مقایسه طراحی گلکسی A20s و سامسونگ گلکسی A30sمقایسه طراحی سامسونگ گلکسیA20s و سامسونگ گلکسی A30s

طراحی آ ۲۰ اس و آ ۳۰ اس از یک منبع، سرچشمه می‌گیرد و طراحی قدیمی‌ای است. پس از این طراحی، سامسونگ طراحی میان‌رده‌ای دیگری را انتخاب کرد که بر روی گوشی هایی مثل ام ۳۱ دیده می‌شوند و بعدا هم طراحی ام ۳۱ را کنار گذاشت و به سراغ طراحی میان‌رده‌ای دیگری رفت که در آ ۳۲ دیده می‌شود؛ با این حساب، طراحی، واقعا قدیمی است. طراحی آ ۲۰ اس با حضور سنسور اثر انگشت بر روی پنل پشتی، قدیمی‌تر هم می‌شود، در حالی که آ ۳۰ اس، سنسور اثر انگشت را در زیر نمایشگر دارد.

در زمینه طراحی پنل جلویی گوشی سامسونگ گلکسی A30s بهتر است. حواشی اطراف نمایشگر این گوشی، در سمت راست، چپ و بالا، بسیار باریک هستند و فقط در قسمت پایینی، ضخیم می‌شوند؛ ولی حواشی آ ۲۰ اس در تمامی نواحی ضخیم است و در قسمت پایینی هم ضخیم‌تر از باقی قسمت‌ها می‌شود. در بالای نمایشگر هر دو گوشی، دوربین سلفی با طراحی ناچ قطره‌ای آمده.

پنل پشتی آ ۳۰ اس به دلیل فقدان حسگر اثر انگشت در آن‌جا، بهتر از پنل پشتی آ ۲۰ اس حامل حسگر است؛ اما پنل پشتی آ ۳۰ اس، به دلیل پیچیدگی‌های نالازم و دارا بودن الگویی ناخوشایند، کمی بد به‌نظر می‌رسد، در حالی که پنل پشتی آ ۲۰ اس حتی با وجود حسگر اثر انگشت، انقدر هم زننده نیست.

ابعاد هم به نفع آ ۳۰ اس تمام می‌شوند. ابعاد ۱۵۸.۵ در ۷۴.۴ در ۷.۸ میلی‌متری آ ۳۰ اس نشان از یک گوشی فوق‌العاده خوش‌دست دارند، در حالی که ابعاد ۱۶۳.۳ در ۷۷.۵ در ۸ میلی‌متری آ ۲۰ اس، می‌گویند این گوشی، اندکی از آ ۳۰ اس، بزرگ‌تر است.

مقایسه نمایشگر گلکسی A20s و سامسونگ گلکسی A30sمقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی آ ۲۰ اس با آ ۳۰ اس

نمایشگر آ ۳۰ اس، از نوع سوپرآمولد بوده که کیفیت رنگ بهتری نسبت به نمایشگر IPS آ ۳۰ اس دارد. نمایشگرهای سوپرآمولد با خاموش کردن پیکسل‌های مشکی رنگ، بر مصرف انرژی، تاثیرات مثبتی می‌گذارند، در حالی که نمایشگرهای IPS از چنین فناوری‌ای استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل، مصرف انرژی بیش‌تری دارند. هر دو نمایشگر با وضوح HD‌ معرفی شده‌اند.

هر دو نمایشگر در هر ثانیه، ۶۰ بار خود را به روزرسانی می‌کنند که در اصل به آن می‌گویند نرخ نوسازی. این نرخ که برای هر دو نمایشگر، ۶۰ هرتز ذکر شده، برای امور عادی خوب است. رزولوشن هر دو نمایشگر، ۷۲۰ در ۱۵۶۰ پیکسل بوده. نمایشگر آ ۳۰ اس قطر ۶.۴ اینچی و تراکم پیکسلی ۲۶۸ پیکسل بر هر اینچ را دارد، ولی نمایشگر آ ۲۰ اس با قطر ۶.۵ اینچی و تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل بر هر اینچ معرفی شده.

blankمقایسه سخت‌افزار سامسونگ گلکسی آ ۲۰ اس با آ ۳۰ اس

آ ۲۰ اس، تراشه ۱۴ نانومتری Snapdragon 450 را دارد که از شرکت کوالکام آمده؛ ولی آ ۳۰ اس با تراشه‌ Exynos 7904 از شرکت سامسونگ همراه است که بر پایه همان لیتوگرافی ۱۴ نانومتری طراحی شده. با اینکه، لیتوگرافی‌های هر دو پردازنده یکسان است، اما تراشه آ ۳۰ اس در زمینه مصرف انرژی، رفتار بهتری دارد.

پردازنده آ ۳۰ اس به نمره انتوتو ۱۱۷۱۱۸ دست یافته، ولی پردازنده آ ۲۰ اس، نمره انتوتو ۸۷۷۶۰ را دارد. فقط در زمینه تشخیص چهره و پردازش تصاویر است که پردازنده آ ۲۰ اس از تراشه آ ۳۰ اس سبقت می‌گیرد. اکثر نتایج سخت‌افزاری به نفع آ ۳۰ اس هستند، ولی تنوع نسخه‌های آ ۲۰ اس می‌تواند امتیاز جدی‌ای برای آن باشد، زیرا دست کاربر را به شدت باز می‌گذارد.

blankمقایسه دوربین گلکسیA20s و سامسونگ گلکسی A30s

در دوربین اصلی سه‌گانه آ ۳۰ اس، سنسور ۲۵ مگاپیکسلی عریض، نقش اصلی را بازی می‌کند و در ترکیب دوربین سه‌گانه آ ۲۰ اس، سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض به عنوان حسگر اصلی شناخته می‌شود. با این‌که این سنسورها، در زمینه اعداد و ارقام، تفاوت جدی‌ای با هم دارند، اما زمانی که کار به عمل می‌کشد، تفاوت چندانی میان آن‌ها دیده نمی‌شود و هر دو، کیفیت تقریبا یکسانی دارند؛ البته کیفیت آ ۳۰ اس، اندکی بهتر است.

سنسورهای دیگر دوربین‌های اصلی هر دو گوشی، یکسان هستند. سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و حسگر ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق برای آ ۲۰ اس و آ ۳۰ اس عینا تکرار شده. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی آ ۳۰ اس، برتری‌هایی نسبت به سنسور ۸ مگاپیکسلی آ ۲۰ اس دارد، ولی در این‌جا هم تفاوت جدی‌ای میان این دو دوربین دیده نمی‌شود و مرز میان آن‌ها، باریک است. ولی به هر حال، در زمینه دوربین، آ ۳۰ اس گوشی بهتری به شمار می‌رود.

مقایسه باتری گلکسی A20s و سامسونگ گلکسی A30sمقایسه باتری سامسونگ گلکسی آ ۲۰ اس با آ ۳۰ اس

هر دو این گوشی ها، باتری‌های لیتیم-پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند. در بخش سخت‌افزار، اشاره به مصرف انرژی کم‌تر تراشه آ ۳۰ اس کردیم و در بخش نمایشگر هم گفتیم که نمایشگر آ ۳۰ اس به یک دلیل، مصرف کم‌تری دارد؛ با این تفاصیر، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آ ۳۰ اس نسبت به نمونه مشابهی در آ ۲۰ اس، شارژدهی بیش‌تری خواهد داشت. لازم به ذکر است که هر دو اسمارتفون از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی، پشتیبانی می‌کنند.

کدام گوشی ارزش خرید دارد؟

از هر جهت، آ ۳۰ اس، گوشی بهتری نسبت به آ ۲۰ اس است؛ برای مثال می‌شود به برتری‌های این اسمارتفون در زمینه‌های دوربین، نمایشگر، سخت‌افزار و طراحی اشاره کرد. در کل، آ ۳۰ اس، گوشی کامل‌تری است، اما اگر شما می‌خواهید که حداقل بودجه را برای یک اسمارتفون درنظر بگیرید و انتظارات زیادی هم از آن اسمارتفون ندارید، آ ۲۰ اس گزینه بهتری به شمار می‌رود.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار