۱۲ ترفند عکاسی با موبایل

e2facf24ede525da04280a90e7628513
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بدون شک همه افرادی که صاحب یک گوشی هوشمند هستند، می‌توانند با گوشی موبایل خود عکس بگیرند، اما رسیدن به نتیجه مطلوب و ثبت یک تصویر بی عیب و نقص واقعا به مهارت زیادی نیاز دارد. برای کسب این مهارت‌ها چند نکته مهم وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید تصاویری شگفت‌انگیز ثبت کتید. برای آگاهی از این ترفندها لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

blankنکته ۱: ابتدا لنز دوربین را پاک کنید

موبایل شما مدت زمان زیادی را در جیب یا کیفتان می‌ماند و ممکن است با هرچیزی برخورد داشته باشید. یا حتی شاید وقتی گوشی را به دست می‌گیرید، چربی دستتان بر روی لنز بنشیند. کثیفی بودن مانع ورود نور کافی به سنسور دوربین می‌شود. نتیجه عکاسی با لنز کثیف، تصویری بی‌کیفیت و احتمالا تار خواهد بود. ضمنا این نکته را هم به یاد داشته باشید که هنگلم پاک کردن لنز دوربین حتما از یک دستمال نرم استفاده کنید. استفاده از دستمال زبر امکان خراشیدگی بر روی لنز را دارد.

12 ترفند عکاسی با موبایل فوکوسنکته ۲: بر روی سوژه به صورت کامل فوکوس کنید

در اغلب گوشی‌های هوشمند، هنگام عکاسی اگر قصد فوکوی بر روی یک سوژه خاص را دارید می‌توانید بر روی بخشی که سوژه در تصویر قرار می‌گیرد ضربه بزنید و نقطه فوکوس را خودتان تعیین کنید. البته اگر سوژه‌ی شما ثابت نیست و حرکت می‌کند، قبل از گرفتن عکس باید نقطه‌ فوکوس را انتخاب کنید. پس از فوکوس بر روی سوژه و عکس‌برداری از آن، اینکه چقدر سوژه از پس‌زمینه جدا شده باشد، بستگی به قدرت دوربین گوشی شما دارد. با این حال اپلیکیشن‌هایی هستند که این کار را پس از عکاسی هم برای شما انجام می‌دهند و اگر زمانی به نتیجه مطلوب نرسیده باشید، می‌توانید از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

12 ترفند عکاسی با موبایل میزان نورنکته ۳: میزان نور عکس را دستی تنظیم کنید

معمولا زمانیکه قصد فوکوس بر روی سوژه خاصی را دارید، پس از ضربه زدن به صفحه نمایش، میزان نور تصویر مقداری تغییر می‌کند. پس از لمس صفحه نمایش نواری برای شما ظاهر می‌شود که با بالا و پایین کردن آن می‌توانید میزان نور تصویر را تنظیم کنید. اگر سوژه شما در بخش تاریک عکس قرار دارد، می‌توانید میزان نور تصویر را بیشتر کنید و برعکس

12 ترفند عکاسی با موبایل زوم دیجیتالنکته ۴: اصلا از زوم دیجیتال استفاده نکنید

حتما تجربه برش بخشی از یک عکس در گوشی خود را دارید و وقتی که این کار را کرده‌اید متوجه شده‌اید که کمی کیفیت تصویر پایین می‌آید. زوم دیجیتال دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. بنابراین طبیعی است که کیفیت تصویر ثبت شده، پایین بیاید. اگر گوشی شما قابلیت زوم اپتیکال دارد بهتر است از آن استفاده کنید، در غیر این صورت بهترین کار ممکن این است که فاصله خود را با سوژه تغییر داده و به آن نزدیک شوید.

12 ترفند عکاسی با موبایلنکته ۵: تاجایی که امکان دارد، دوربین را ثابت نگه‌دارید

حتما تاکنون برای شما هم پیش آمده که پس از ثبت یک تصویر که اتفاقا به نظرتان بسیار عالی هم بوده، با تماشای عکس دچار شگفتی و تعجب شوید که چرا تصویر از وضوح کافی برخودار نیست. این مشکل مربوط به لرزش دست شما هنگام عکاسی است. 

برای حل این مشکل چندین راه حل وجود دارد. راه اول این است که گوشی را دو دستی و محکم نگه دارید تا تکان نخورد. راه دوم این است که گوشی را در یک محل به صورت ثابت قرار دهید. مثلا آن را به‌وسیله یک کتاب ثابت نگه دارید. راه حل سوم که یک راه حرفه‌ای تر هم هست، استفاده از یک سه پایه مخصوص برای نگهداری گوشی تلفن همراه هوشمند است. حتی اگر پس از انجام این کارها می‌خواهید که میزان لرزش گوشی کاملا به صفر برسد، پیشنهاد می‌شود که تایمر دوربین را فعال کنید و آن را بر روی زمان‌های کوتاه مدت تنظیم کنید. پیشنهاد ما مدت زمان ۲ ثانیه است. 

12 ترفند عکاسی با موبایل قانون یک سومنکته ۶: قانون یک‌سوم را بدانید و بکار ببرید

قانون یک سوم یکی از قوانین مهم و البته پایه در عکاسی است که برای بهبود ترکیب‌بندی تصاویر از آن استفاده می‌شود. تصور کنید تصویر شما توسط دو خط افقی و دو خط عمودی به سه بخش افقی و سه بخش عمودی یا نه خانه تقسیم شده است. برای اینکه عکس‌های شما پویاتر و جذاب‌تر شوند، سوژه شما باید در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از تقاطع‌های آن‌ها قرار بگیرد. دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند امکان نمایش دادن تقسیمات Grid روی صفحه‌ی نمایش را دارند و کار شما را برای رعایت این قانون راحت‌تر می‌کنند. 

12 ترفند عکاسی با موبایل خطوط راهنمانکته ۷: از خطوط برجسته‌ راهنما استفاده کنید

خط‌ها یکی از اساسی‌ترین و البته ساده‌ترین عناصر عکاسی هستند که چیدمان عکس را مشخص می‌کنند و قادر هستند روی حس ساختار عکس تاثیر بگذارند. یکی از تاثیرات واضح خطوط این است که چشمان بیننده را هدایت می‌کنند. اما دقیقا منظورمان از خطوط برجسته راهنما چیست؟ منظور خطوطی است که در طول عکس از گوشه‌ای به گوشه دیگر کشیده می‌شوند و یکپارچگی عکس را حفظ می‌کنند. آنچه که برای شما در عکس مهم است سوژه تصویر است، اما خطوط راهنما ممکن است باعث پرت شدن حواس بیننده عکس از سوژه اصلی شوند. بنابراین هنگام عکاسی حتما باید دقت کنید که خطوط راهنما نه تنها قاتل عکس شما نباشند بلکه تصویر را جذاب‌تر کنند.

12 ترفند عکاسی با موبایل زاویه دیدنکته ۸: از زوایای دید مختلف عکس بگیرید

هنگام عکاسی بهتر است زوایای دید مختلف را امتحان کنید. اکثر افراد تازه‌کار در همان حالت همیشگی یعنی حالت ایستاده عکس می‌گیرند، اما یکی از محاسن عکاسی با گوشی‌های هوشمند این است که به خاطر ابعاد و وزن کمی که دارند می‌توان در حالت‌های مختلف از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توانید از ارتفاع بالا و موازی با ‌سطح زمین عکاسی کنید. یعنی عکاسی از زاویه‌ای که مردم در حالت عادی هیچ‌گاه قادر به دیدن آن نیستند. زوایه مناسب عکس را باید خودتان پیدا کنید. یافتن زاویه خوب فقطبا عکاسی بیشتر و کسب تجربه امکان‌پذیر است.

12 ترفند عکاسی با موبایل پس زمینه۹- پس‌زمینه‌های گیج‌کننده را کنار بزنید

منظور از پس زمینه گیج کننده چیست؟ پس‌زمینه‌های شلوغ، پس‌زمینه‌هایی با رنگ‌های متضاد و مواردی از ایت قبیل گیج کننده هستند. تا حد امکان سعی کنید تن به منظره‌های شلوغ ندهید و اگر می‌توانید محل عکاسی را عوض کنید، اما اگر چاره‌ای جز عکاسی در همان محل را ندارید بهتر است به سراغ عکس‌های سیاه و سفید بروید و سعی کنید سوژ‌ه مورد نظر را بیشتر در تصویر جا دهید تا هنگام مشاهده عکس ناخودآگاه چشم به سمت سوژه اصلی منحرف شود. 

12 ترفند عکاسی با موبایلنکته ۱۰: تنها به یک عکس بسنده نکنید

هنگام عکاسی بهترین کار این است که چندین بار فرآیند عکاسی را طی کنید تا در نهایت بتوانید از بین عکس‌های ثبت شده، بهترین مورد را انتخاب کنید. گاهی هنگام عکاسی اتفاقاتی می‌افتد که کنترل آن‌ها از دست عکاس خارج است. مثلا اگر سوژه شما یک انسان است، ممکن است هنگام عکاسی سوژه پلک بزند و بعد از مشاهده عکس متوجه این موضوع شوید. یا شاید برخی از نکات گفته شده را از یاد برده باشید و هنگام مشاهده عکس به یاد آن بیوفتید و بخواهید عکس دیگری ثبت کنید. بنابراین حتما چندین عکس بگرید و نهایتا آن‌ها را با دقت بررسی کنید. 

12 ترفند عکاسی با موبایل پانورامانکته ۱۱: گاهی باید از حالت پانوراما استفاده کنید

گاهی در عکاسی شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از دوربین در حالت استاندارد ممکن نیست. به عنوان مثال ممکن است بخواهید از یک منظره‌ی گسترده یا یک ساختمان عریض عکس بگیرید، اما تمام چیزی که مد نظر شما است در قاب گوشی جا نشود. در این حالت باید به سراغ عکاسی پانوراما بروید.

شیوه‌ی کار با حالت پانوراما اوصلا به این صورت است که نخست باید گوشی را در حالت عمودی  به سمت گوشه‌ی چپ صحنه‌ مورد نظر نگه دارید، سپس دکمه‌ی شاتر را فشرده و گوشی را به‌آرامی به سمت راست بچرخانید. پس از رسیدن به انتهای صحنه مورد نظر می‌توانید دکمه‌ی شاتر لمس کنید تا ثبت تصویر متوقف شود. سرعت حرکت دست شما به هیچ وجه نباید بالا باشد. هر قدر این حرکت آرام و یکنواخت باشد، عکاسی نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

12 ترفند عکاسی با موبایل ویرایش۱۲- از ویرایش زیاد عکس‌ها دست بردارید

بسیاری از افراد مبتدی تصور می‌کنند که استفاده زیاد از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس می‌تواند باعث ‌شود که یک عکس بد به یک عکس خوب تبدیل شود. اما به هیچ وجه اینگونه نیست. اپلیکیشن‌ها صرفا برای تقویت عکس‌های خوب مفید هستند و باید با رعایت نکاتی استفاده شوند. برای هر عکسی نمی‌توان از هر افکتی استفاده کرد. افکت زمانی خوب است که عکس شما را جذاب‌تر کند نه اینکه کاری با عکس کند که وقتی نسخه اصلی و ادیت شده عکس را کنار هم می‌گذارید، نسخه اصلی بهتر از نسخه ادیت شده به نظر برسد. اگر نکاتن گفته شده را رعایت کنید، قطعا نیازی به ویرایش زیاد عکس نخواهید داشت.

در این مطلب ۱۲ مورد از ترفندهای عکاسی خوب با گوشی را در این مقاله مطرح کردیم. اگر این موارد را به خوبی رعایت کنید، قطعا جهش بزرگی را در تصاویری که ثبت می‌کنید احساس خواهید کرد. رعایت برخی از نکات بسیار آسان است، اما برای رعایت برخی ترفندها باید تمرین و تکرار زیادی داشته باشید تا بتوانید به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار