همه چیز درباره دوربین‌های چندگانه

9b11382186ac84eb4018e4fa70d47fa1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

این نخستین بار نیست که در سال ۲۰۲۰ در پرچم‌داران برندهای مطرح همچون سامسونگ، اپل، هوآوی و نوکیا شاهد بکار گرفته شدن دوربینهای چندگانه هستیم. در واقع این موضوع به سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. زمانی که کمپانی HTC به معرفی Evo 3D پرداخت. اما در ابتدا در این زمینه بیشتر ناکامی نصیب تولید کنندگان شد تا موفقیت.
اما جای سوال است که این قابلیت چرا برای برندهای گوشی هوشمند و پرچم‌داران مهم شده است؟ پاسخ بسیار ساده است. چون کاربران آن را می‌پسندند و از کیفیت بالای فیلم‌برداری گوشی‌هایشان واقعاً لذت می‌برند. همچنین این قابلیت چون لاکچری محسوب می‌شود در تمامی سری‌های یک برند نیست (مثلاً سری‌های پایین رده یا میان رده) بلکه فقط در سری‌های پرچم‌دار هر برند بکار گرفته می‌شود، یا معقول است که بکار گرفته شود. کاربران اگر بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند می‌توانند فیلم‌برداری‌ها و عکاسی‌های با کیفیت و بسیار هیجان‌انگیزی را تجربه کنند.
امروز اگرچه در وضعیتی هستیم که این تکنولوژی در برخی برندها مانند سامسونگ و اپل پیشرفت فراوانی داشته است اما نمی‌توان با قاطعیت درباره آن حرف زده زیرا روزانه در حال تکامل است و یک پدیده کاملاً تازه در دنیای تکنولوژی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

Multi Camera Smartphoneیک تقسیم‌کار دقیق بین دوربین‌های چندگانه

قبل‌تر گفتیم که دلیل رشد پدیده دوربین‌های چندگانه علاقه کاربران به تجربه عکاسی و فیلم‌برداری‌های باکیفیت است. همچنین گفتیم که این امکانات چون لاکچری و ویژه محسوب می‌شود لذا در تمامی سری گوشی‌های یک برند وجود ندارد بلکه صرفاً در پرچم‌داران آن‌ها تعبیه شده است. اما علاوه بر این دو دلیل یک موضوع بسیار اساسی‌تر نیز در ایجاد پدیده تکنولوژی دوربین‌های چندگانه موثر بوده است و آن ضرورت تقسیم‌کار در درون یک سیستم گوشی هوشمند در راستای عکس‌برداری یا فیلم‌برداری با کیفیت عالی و مورد نظر کاربران است. به عبارت دیگر برندهای رقیب در این زمینه به دنبال آن هستند که بجای یک دوربین قوی، چند دوربین قوی با کارکردهای متنوع اما صرفاً در راستای یک تصویربرداری عالی طراحی کنند. این رویه گویا تا به امروز خیلی جواب داده و از طرفی برای کاربران نیز جذاب است که گوشی آن‌ها بجای یک دوربین دارای سه یا چهار دوربین متفاوت در پشت گوشی باشند.
اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که در پردازش یک تصویر و یا فیلم‌برداری امکانات متفاوتی از طریق مکانیزم‌های عکس‌برداری ادغام می‌شود؛ بطور مثال قابلیت زوم، دریافت پهنای محیط، دریافت جزیئات دقیق و عمق اطلاعات موجود محیط، زوم اتوماتیک بر روی سوژه و جلوگیری از اُفت کیفیت در حالت انجام دادن زوم. بسیار خب حالا تصور کنید که بجای یک دوربین، چندین دوربین بر روی هر کدام از این وظایف متمرکز شوند. این موضوع می‌تواند کیفیت عکس را ارتقاء دهد و کاربر نیز از عکس‌برداری تجربه لذت بخشی داشته باشد. این قابلیت در این گوشی‌هایی همچون آیفون ۷ پلاس، ۸ پلاس و آیفون x، سامسونگ گلکسی نوت ۸، گلکسی s9، هواوی آنر ۸، ال‌جی v20، ال‌جی v30 بکار گرفته شده یا در حال بکارگیری است. این توضیح اساسی‌ترین دلیل تولید دوربین‌های چندگانه و رقابت بر سر آن است.

Multi Camera Smartphoneتوقع ما از دوربین‌های چندگانه چیست

حالا که دانستیم دوربین‌های چندگانه چه هدف و کارکردی دارند می‌توانیم دریابیم که توقع ما از یک گوشی که دوربین چندگانه دارد، باید شامل؛ «داشتن امکانات و قابلیت‌هایی برای عکس‌برداری مهیج‌تر است نه چیزی بیشتر».
بطور خلاصه اگر بخواهیم کارکردهای دوربین چندگانه را طبقه‌بندی کنیم می‌توانیم بگوییم که عبارت از موارد زیر است؛
– مات کردن بکگراند تصویر
– افزایش قدرت عکاسی در نورکم
– زوم‌های پیشرفته
– عدم‌افت کیفیت عکس در صورت زوم
– پهنای عکس و بزرگنمایی جذاب
– دریافت جزیئات دقیق در تصویر
– عکس‌های پرسپکتیو
– نفوذ در عمق محیط و دریافت جزئیات زیاد

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار