چگونگی محافظت از باتری لپ تاپ ها

1e4ab6674cdd6775ece8b9b916705c09
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اینکه افراد در کنار گوشی های هوشمند خود به سمت تهیه لپ تاپ ها روی آورده اند به علت نمایشگر های بزرگ و باتری های پرقدرت آن ها بوده است. تا پیش از این سیستم های کامپیوتری تنها در کنج خانه کاربرد داشتند و کاربران نمی توانستند آن ها را در خارج از خانه نیز استفاده کنند. از این رو می توان قابل حمل بودن لپ تاپ ها را در مقایسه به یارانه های خونگی نیز مزیت آن ها دانشت. اما جدا از عملکرد لپ تاپ ها و کاربردی که برای کاربر دارد، قدرت باتری در همه آن ها معیار مشخص بوده که هر کاربری در زمان خرید لپ تاپ به آن توجه می کند. میزان باتری لپ تاپ ها ممکن است پس از یک روز و یا حتی دو روز پایان یابد. به علت پرسش های که درباره عوامل کاهش دهنده شارژ لپ تاپ ها و همچنین چگونگی مراقبت از باتری آن ها وجود دارد بر آن شدیم تا در این نوشتار به آن بپردازیم. در ادامه راه های افزایش دهنده عمر باتری و محافظت از آن در لپ تاپ ها اشاره خواهیم کرد:

عمر باتری لپ تاپ

راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

مدیریت برنامه های سنگین

بی شک زمانی که از برنامه ای سبک استفاده می کنید به باتری دستگاه شما خللی ایجاد نمی شود. اما زمانی که برنامه های سنگین را در آن اجرا می کنید سیستم برای اینکه بتواند همزمان با پردازش داده میزان مصرف باتری را نیز مدیریت کند با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین استفاده مدام از برنامه های سنگین خود عاملی برای کاهش عمر باتری است.

از این جهت بهتر است سری به برنامه های خود بزنید و پر مصرف ترین ها را شناسایی کنید. برای کاهش مصرف باتری از طریق این نرم افزار ها می توانید از برنامه های مشابه آن ها استفاده کنید که حجم کمتری داشته و در زمان اجرا باتری کمتری مصرف کند. برای اینکه بدانید کدام برنامه ها سنگین هستند و به باتری فشار وارد می کنند، می توانید به قسمت Setting رفته و به بخش باتری مراجعه کنید. در قسمت مشاهده میزان مصرف برنامه ها به خوبی می توانید برنامه هایی را که فضای بیشتری اشغال کرده اند را بیابید و در صورت امکان آن را با برنامه های سبک تر تعویض کنید.

از چندیدن برنامه فعال استفاده نکنید

ممکن است فعالیت شما با لپ تاپ به گونه ای باشد که با چندین نرم افزار کار کنید. در قسمت بالا اشاره کردیم که اجرای مداوم برنامه های سنگین به عمر باتری لطمه خواهد زد. از این جهت اگر در هنگام کار با لپ تاپ چندین برنامه باز دارید بهتر است برنامه هایی را که استفاده نمی کنید را ببندید. بنابراین از اجرای همزمان چندین برنامه خودداری کنید.

نرم افزار های قدیمی را به روز رسانی کنید

همانطور که می دانید برنامه های نرم افزاری و یا سخت افزاری در طول مدت تولیدشان مکررا آپدیت شده و در این پروسه مهمترین اولویت شرکت های سازنده بهینه سازی آن ها در مصرف انرژی است. از این جهت اگر از برنامه سنگینی استفاده می کنید آپدیت آن را در اولویت کار خود قرار دهید. برنامه های قدیمی با اجرای مستمر روی لپ تاپ موجب تسریع در خالی شدن باتری می شود. علاوه بر آپدیت برنامه ها باید درایو های لپ تاپ خود را نیز به روز رسانی کنید. برای مثال کارت گرافیک و یا کارت صدا از جمله ابزاری هستند که مکررا برای آن آپدیت هایی عرضه خواهد شد.

بالا بردن میزان حافظه رم

بر خلاف گوشی های هوشمند امکان ارتقای حافظه رم در لپ تاپ ها وجود دارد. اگر استفاده همزمان چندین برنامه برای شما امری واجب است بهتر است با افزایش حافظه رم می توانید لپ تاپ خود را در مصرف باتری بهینه سازی کنید.

به جای حالت Sleep از حالت Hibernate استفاده کنید

اغلب کاربران زمانی که برای مدتی با سیستم خود کار نمی کنند آن را در حالت Sleep قرار می دهند. این حالت که به صورت پیش فرض در تمامی لپ تاپ ها وجود دارد در صورت عدم استفاده کاربر برای مدتی مشخص خود به این حال خواهد رفت. اما خاموش شدن صفحه نمایشگر نشان دهنده خاموش بودن دستگاه و عدم استفاده از بتاری نیست. در واقع در این حالت مقداری از باتری توسط دستگاه مصرف می شود. بنابراین ممکن است برای مدت طولانی دستگاه در این حالت قرار گرفته باشد و به مرور شارژ باقی مانده مصرف شده  دستگاه به طور کامل خاموش شود. ما پیشنهاد می دهیم زمانی که می خواهید برای مدتی از دستگاه استفاده نکنید آن را در حالت Hibernate یا همان خواب زمستانی قرار دهید. با این روش برنامه های باز روی دستگاه باقی مانده و در همان ححالت لپ تاپ خاموش خواهد شد و در صورت فعالیت دوباره و خروج از این حالت باید به مانند روشن کردن دستگاه کمی صبر کنید تا لپ تاپ شما در اصطلاح لود شود. با این کار باتری لپ تاپ در طول مدت استفاده نشده و همچنین عمر آن کاهش پیدا نمی کند.

توجه به نور صفحه

فرقی نمی کند لپ تاپ داشته باشید یا تلفن هوشمند روشنایی بالای  نمایشگر موجب مصرف بیشتر باتری خواهد شد. از این رو می بایست در محیط های روشن میزان نور نمایشگر را به ۵۰ درصد و یا حتی کمتر برسانید.

اتصالات لپ تاپ

درایوهای نوری اکسترنال، کارت های گرافیکی جانبی، هادر های اکسترنال و دیگر ابزار هایی که قابلیت اتصال به لپ تپ را دارند بی نهایت موجب کاهش حجم ذخیره باتری خواهند شد. از این جهت زمانی که کار با این ابزار و وسایل ها تمام شد بهتر است آن را از دستگاه جدا کنید.

اتصالت شبکه ای

بلوتوث، وای فای و اینترنت خود عاملی برای کاهش ظرفیت باتری قلمداد می شو.د. بنابراین زمانی که با شبکه های اینترنتی و غیره کار نمی کنید برای افزایش میزان قدرت باتری آن ها را در دستگاه خاموش کنید.

عمر باتری لپ تاپ

جمع بندی پایانی

توجه داشته باشید موارد یاد شده نمی تواند همه عواملی باشد که در کاهش عمر باتری تاثیر گذار است. از این رو در صورتی که با رعایت نکات بالا مجددا با کاهش مصرف باتری و خالی شدن زودهنگام آن مواجه شدید، باید دستگاه خود را به متخصص آن نشان دهید تا در صورت وجود مشکل سخت افزاری آن را برطرف کند.

یکی از مهمترین راه های جلوگیری از کاهش عمر باتری طریقه درست شارژ کردن آن است. از این جهت زماینی که می خواهید باتری لپ تاپ را شارژ کنید باید ابتدا دو شاخه را به برق زده و پس از ۳۰ ثانیه آن را به دستگاه خود متصل کنید. این رو ش می تواند در ایجاد سلامت باتری بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر آن کالیبره کردن باتری خود می تواند تاثیر بسیاری بر بالا بردن عمر باتری داشته باشد. برای کالیبره کردن باتری ابتدا باید دستگاه را تا ۱۰۰ شارژ کامل کنید. در نهایت دستگاه را از برق جدا کرده و تا پایان ذخیره باتری از آن استفاده کنید. پس از خاموش شدن دستگاه تا ۲ ساعت صبر کرده و آن را شارژ نکنید. پس از پایان دو ساعت مجددا باتری را شارژ کنید تا ۱۰۰ درصد شارژ شود.

توجه داشته باشید در فرایند شارژ کردن، سلامت بودن آداپتور بسیار حائز اهمیت است. بنابراین به خوبی آن را وارسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار