چطور بفهمیم گوشی هوشمند ما هک شده؟

چطور بفهمیم گوشی هوشمند ما هک شده؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

چطور بفهمیم گوشی هوشمند ما هک شده؟ امروزه تلفن‌های هوشمند عمیقا شیوه زندگی ما، نحوه ارتباطمان با یکدیگر و سرگرمی‌هایمان را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. هرچند این خوب است اما نقاط ضعفی هم دارد. همیشه افرادی هستند که دست به کارهای مجرمانه بزنند و هک گوشی از اتفاقات رایجی است که احتمال دارد برای برخی افراد رخ‌داده باشد. گوشی هک شده از چند جهت می‌تواند خطرناک باشد، چون علاوه بر احتمال بروز آسیب نرم‌افزاری، امکان دارد اطلاعات شما از جمله مشخصات کارت بانکی، بیمه و… هم در معرض دزدیده شدن باشند. به همین دلیل مهم است این اتفاق را بشناسید تا در صورت بروز، بتوانید در کوتاه‌ترین زمان علیه آن اقدام کنید، برای این منظور تا آخر همراه ما باشید.

نشانه‌های گوشی هوشمند هک شده

با اینکه آگاهی از این نشانه‌ها شما را در برابر حملات مجازی هوشیار می‌کند اما نیازی نیست به دنبال فرد هکر بگردید. در اکثر مواقع این افراد از طریق دیپ وب و استفاده از بدافزارها کار خود را انجام می‌دهند و یافتن هویت آنها بسیار دشوار خواهد بود. همچنین شاید به نظر برسد که موضوع شخصی است اما در اکثر مواقع این‌طور نیست و فرد مجرم تنها قصد سودجویی داشته است. در ادامه نشانه‌های گوشی هک شده را با هم مبینیم.

تبلیغات پاپ‌آپ بیش از حد

یکی از موراد مهم در پی بردن به هک گوشی این است که حواستان به اعلان‌های چشمک‌زن و پیام‌های پاپ‌آپ باشد. حتی اگر از برنامه مسدودکننده استفاده می‌کنید، تشخیص پیام‌های قانونی از انواع فیک و خطرناک آسان است.

بیشتر تبلیغات این‌چنینی توسط سایت‌هایی که از آنها بازدید می‌کنید یا خود تبلیغ‌کننده تولید می‌شوند. اما تعداد بیش از حد این تبلیغات تصادفی آن هم با موضوعاتی که خارج از علایق شما هستند، به‌ویژه محتواهایی درباره گرایش‌های جنسی و انواع فیلم‌های غیرقانونی، مشکل‌دار و خطرناک هستند.

تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ

پیامک‌ها یا تماس‌هایی که خودتان برقرار نکرده‌اید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص هک شدن گوشی ردیابی تماس‌ها و پیامک‌های ردوبدل شده است. اگر پیام یا تماسی دیدید که به یاد نمی‌آوردید خودتان آنها را انجام داده باشید، احتمالا شخص دیگری از طریق هک گوشی شما این کار را کرده است.

تشخیص هک گوشی از روی مصرف بیش از حد اینترنت

به‌طورکلی خوب است که مصرف داده همراه یا وای‌فای خود را بررسی کنید. به‌این‌ترتیب از الگوی مصرف و میزان موردنیاز خود، آگاه خواهید شد. به همین دلیل، اگر میزان مصرف به طور ناگهانی و بی‌دلیل، افزایش زیادی داشت، می‌توانید آن را نشانه‌ای از هک گوشی خود بدانید.

برنامه‌های ناشناس در گوشی هک شده

همه ما می‌دانیم که گوشی‌‌هایی مبتنی بر اندروید و IOS با برخی برنامه‌های از پیش نصب شده ارائه می‌شوند. ما این برنامه‌ها را می‌شناسیم، برخی از آنها به‌راحتی قابل حذف شدن هستند و برخی برای عملکرد داخلی گوشی تعبیه شده‌اند.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که برنامه‌هایی از شخص ثالث روی گوشی خود ببینید که نمی‌شناسید، دانلود کردن آنها را به یاد نمی‌آورید یا حتی تابه‌حال استفاده نکرده‌اید. وجود برنامه‌های مرموز نشانه‌ای از هک شدن گوشی هستند.

برنامه های گوشی

برنامه های گوشی

خالی شدن باتری و هک گوشی

خالی شدن باتری گوشی، آن هم در حالتی که استفاده چندانی از آن نمی‌کنید می‌تواند نشانه‌ای از وجود بدافزار یا جاسوس‌افزارهای کنترل شده توسط هکرها در دستگاه شما  باشد.

با اینکه باتری گوشی‌هایی هوشمند در طول زمان کاهش پیدا می‌کند، اما باتری گوشی آلوده شده با بدافزار یا جاسوس‌افزارها بسیار سریع‌تر از مقدار نرمال خالی می‌شود. برنامه‌های مخرب، از منابع تلفن‌های هوشمند مانند داده و باتری برای اجرا در پس‌زمینه، نظارت بر دستگاه یا انتقال داده به سرورهای خارجی استفاده می‌کنند.

عملکرد ضعیف

با بالارفتن سن تلفن‌های هوشمند، باتری آنها سریع‌تر تخلیه شده و برنامه‌های به‌روزرسانی شده ممکن است بیشتر توان آنها را درگیر کنند. بااین‌حال اگر تلفن شما هنگ می‌کند، برنامه‌ها از کار می‌افتند، به میل خود خاموش و روشن می‌شود یا حتی پس از بستن برنامه‌ها همچنان به اجرای آنها ادامه می‌دهد، احتمالا دردسری گریبان‌گیرش شده است.

هنگ کردن گوشی

هنگ کردن گوشی

داغ کردن گوشی به دلیل هک شدن

اگر گوشی شما به طور ناگهانی داغ و گرم شود به حدی که با لمس آن را حس کنید، ممکن است نتیجه بدافزارهای داد کاوی باشد که منابع گوشی شما را در پس‌زمینه مصرف می‌کنند یا حتی شخصی که دستگاهتان را از راه دور کنترل می‌‌کند.

مشکل در زمینه پسوردهای گوشی

ازکارافتادن پسوردهایی که همیشه استفاده می‌کنید یا اعمال تغییرات بدون دخالت شما، می‌تواند نشانه‌ای از هک شدن گوشی و کنترل شدن آن از طریق شخص دیگری باشد.

پسورد گوشی

پسورد گوشی

خاموش نشدن گوشی

اگر گوشی شما به طور کامل خاموش نشده یا کلا قادر به خاموش‌کردن آن نیستید، باید احتمال هک را بدهید. چون هکرها می‌خواهند گوشی‌تان روشن بماند تا بتوانند اطلاعات شما را بدزدند.

مشکلات درباره دوربین گوشی

بله دوربین گوشی شما هم می‌تواند هک شود. برای مثال اگر متوجه وجود عکس‌ها و ویدیوهایی در گالری خود شدید که ثبتشان را به یاد نمی‌آوردید، می‌تواند نشانه آن باشد.

ایمن نگه‌داشتن گوشی در برابر هکرها

درحالی‌که همیشه خطر حمله به گوشی‌های هوشمند وجود دارد، در اینجا چند نکته برای کمک به ایمن نگه‌داشتن گوشی هوشمند شما وجود دارد:

  • یک برنامه امنیتی نصب کنید تا بدافزارها و جاسوس‌افزارها را تشخیص داده و از بین ببرد.
  • همیشه در هرجایی که امکان داشت از احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنید.

    قفل گوشی هک شده

    قفل گوشی هک شده

  • نرم‌افزار موبایل خود را به‌روز نگه دارید، چون آپدیت‌ها به‌طورکلی امنیت گوشی را افزایش می‌دهند.
  • سیم‌کارت خود را قفل کنید.
  • اطلاعات حساس و مهم مانند شماره و رمز کارت را تنها درون برنامه‌های ایمن نگه‌داری کنید.

    برنامه امن

    برنامه امن

  • برنامه‌هایی که دیگر استفاده نمی‌کنید را حذف کنید.
  • زمانی که در محیط‌های عمومی هستید، Hotspot و بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید.
  • از استفاده از وای‌فای‌ها و درگاه‌های شارژ عمومی خودداری کنید یا در صورت لزوم از مسدودکننده داده USB استفاده کنید.
  • همیشه گوشی خود را با کد رمز قفل کنید.
  • برای امن کردن جست‌وجوی خود در اینترنت از VPN استفاده کنید

    VPN

    VPN

  • برنامه‌های خود را تنها از منابع موثقی مانند گوگل‌پلی استور و اپل اپ‌استور دانلود کنید.

اقداماتی برای پس از هک شدن گوشی

علی‌رغم تمام اقدامات احتیاطی، هنوز هم این امکان وجود دارد که هکرهای مصمم به گوشی هوشمند شما حمله کنند. اگر گوشی هوشمندتان هک شد، چند نکته برای کاهش آسیب وجود دارد:

  • فورا همه پسوردهای خود را عوض کرده و از یک برنامه مدیریت پسورد برای تولید رمزهای قوی استفاده کنید.
  • در صورت نیاز گوشی آیفون یا اندروید خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.
  • به تمام مخاطبان گوشی های هک شده خود اطلاع دهید که تمام پیام‌ها و لینک‌هایی که از طرف شما ارسال می‌شود را نادیده بگیرند. این کار درصورتی‌که کسی تلفن شما را هک کرده و پیام‌های جعلی ارسال کرده باشد، از دوستان و خانواده‌تان محافظت خواهد کرد.
  • فرایند لاگین خود را به کمک احراز هویت دومرحله‌ای ایمن کنید، اگر تابه‌حال این کار را نکرده‌اید.

    لاگین

    لاگین

  • تمام برنامه‌های مشکوک را حذف کنید، برنامه‌هایی که دانلودشان را به یاد نمی‌آورید یا تابه‌حال استفاده نکرده‌اید.
  • کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی خود را برای فعالیت غیرمجاز بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا شد، فورا با بانک خود تماس گرفته و آن را گزارش کنید. ممکن است بهتر باشد حساب‌های فعلی خود را بسته و حساب‌های جدید باز کنید.

    هک گوشی

    هک گوشی

  • تاریخچه، کش و کوکی‌های مرورگر خود را حذف کرده و از مرورگر خصوصی یا Private استفاده کنید.

سخن نهایی

هکرها همیشه در کمین هستند و احتمال دارد این بار شما طعمه آنها باشید. فعالیت‌های خرابکارانه این دسته از مجرمان، علاوه بر آسیب‌های نرم‌افزاری و حتی فیزیکی به گوشی شما، می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات مهمتان شود.

در این مقاله ابتدا به بررسی نشانه‌های یک گوشی هک شده پرداختیم، سپس گفتیم برای جلوگیری از هک گوشی خود چه‌کار کنید. در انتها نیز درباره کارهایی حرف زدیم که در صورت بروز حمله‌های سایبری و هک، می‌توانید انجام دهید تا از شدت حملات کاسته شود.

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار