ویژگی‌های HarmonyOS

092614c29d7959b8df6756362d17eccb
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در جریان کنفرانس Huawei Developer Conference در سال ۲۰۲۰، شرکت هواوی خبر از انتشار نسخه آزمایشی سیستم‌عامل خود یعنی HarmonyOS 2.0 داد. این سیستم‌عامل که در زبان چینی با نام هانگ منگ شناخته می‌شود، یک سیستم‌عامل متن باز است که علاوه بر گوشی‌های هوشمند، بر روی تبلت‌ها، تلوزیون‌ها، خودرو‌های هوشمند و محصولات IOT قابل استفاده است. نسخه بتای مخصوص توسعه دهندگان در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. این سیستم‌عامل پاسخی به تحریم‌های کشور آمریکا است و ازاین‌جهت برای هواوی بسیار اهیمت دارد. به همین خاطر هواوی منابع مالی و تخصصی زیادی را برای طراحی اختصاص داده است. با روندی که در پیش است احتمالاً سومین سیستم‌عامل قدرتمند گوشی‌های هوشمند، پس از iOS و اندروید، متعلق به هواوی خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی این سیستم‌عامل چینی خواهیم پرداخت. لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه HarmonyOS

مدت‌ها است سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند فقط به سیستم‌عامل اندروید ختم می‌شود. البته به‌جز گوشی‌های آیفون شرکت اپل که سیستم‌عامل مخصوص خود یعنی iOS را دارند. تلاش‌هایی برای شکستن این انحصار شده است اما متأسفانه تاکنون هیچ‌کدام موفق نبوده‌اند. این بار شرکت هواوی وارد میدان شده و تاکنون پیشرفت خوبی در این زمینه داشته است. ماجرای سیستم‌عامل هارمونی از یک جنگ اقتصادی شروع می‌شود. زمانی که کشور آمریکا به خاطر جنگ اقتصادی که با چین داشت تصمیم به افزایش تحریم‌ها گرفت و تیر این تصمیم درست به کمپانی هواوی برخورد کرد. تحریم‌ها شرکت هواوی را با مشکل روبرو کرد. این شرکت دیگر نه می‌تواند از سیستم‌عامل اندروید استفاده کند و نه می‌تواند سرویس‌های گوگل را بر روی گوشی‌های خود به کاربرانش ارائه دهد. قطعاً بروز چنین مشکلی این کمپانی پرآوازه را دچار مشکلات عظیمی خواهد ساخت و به‌احتمال‌زیاد بسیاری از مشتریان وفادارش را از دست خواهد داد. اما هواوی نه‌تنها در برابر این مشکل قد خم نکرد بلکه به مقابله با این تصمیم پرداخت و شروع به ساخت سیستم‌عامل هارمونی کرد. البته این اولین قدم نبود. نخستین قدم هواوی ایجاد یک سرویس موبایل اختصاصی به نام Huawei Mobile Services بود. قدم بعدی یک App Gallery بود که بتواند جای خالی Play Store را پر کند. قدم بعدی هم توسعه HarmonyOS بود.

آشنایی با ویژگی‌های HarmonyOSآشنایی بیشتر با HarmonyOS

قطعاً یکی از دغدغه‌های کاربران این سیستم‌عامل جدید، راحتی در کار کردن و ظاهر آن خواهد بود. هواوی به‌جای آن‌که طراحی را از صفر شروع کند، یک تصمیم عالی گرفته. سیستم‌عامل اندروید و رابط کاربری EMUI که توسط خود هواوی طراحی شده، به‌عنوان الگوی پایه برای هارمونی در نظر گرفته شده تا همه‌چیز برای کاربران آشنا باشد و راحتی مشتریان هواوی فراهم آید. این مسئله از نوع طراحی نوار کشویی نوتیفیکشن و منو تنظیمات کاملاً قبل استنباط است. شاید به لحاظ ظاهری نباید انتظار تغییرات زیادی را داشت. اگر با سیستم‌عامل iOS استفاده کرده باشید، قطعاً می‌داند که از ویجت‌ها در رابط کاربری iOS زیاد استفاده می‌شود. هارمونی دو از این مورد نیز الهام گرفته و ویجت‌های بسیار خوبی و کار راه‌اندازی دارد. و اما به لحاظ نرم‌افزاری باید گفت که طبیعتاً دیگر از گوگل پلی خبری نیست و کاربران هارمونی از اپ گالری خود هواوی استفاده کنند. البته با توجه به پیشرفتی که اپ گالری هواوی داشته به‌احتمال‌زیاد در نصب برنامه‌ها و کار کردن با آن‌ها هیچ مشکلی نخواهید داشت. مگر در مواردی که اپلیکیشن وابسته به سرویس‌های گوگل باشد.

ویژگی‌های HarmonyOS

برگ برنده هارمونی متن باز بودن آن است. چراکه متن باز بودن سیستم‌عامل و امکان شخصی‌سازی آن امکان همکاری بیشتری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار را فراهم می‌کند و این قطعاً باعث می‌شود که هواوی دوباره اوج بگیرد. ولی مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل را  توانایی‌های توزیع یافته باشد. این موارد عبارت‌اند از:

  • درگاه‌ مجازی توزیع یافته که قادر است تا با تأخیر بسیار کم و توان عملیاتی بالا، با اتصال دستگاه‌های مستقل به هم آن‌ها را در قالب یک سیستم یکپارچه درآورد.
  • مدیریت داده توزیع یافته که به معنی انتقال داده بین دستگاه‌های مختلف که مجهز به سیستم‌عامل هارمونی هستند، با سرعت بسیار بالا است.
  • امنیت توزیع یافته که به معنی تضمین امنیت بالای داده، دستگاه و کاربر است. لازم به ذکر است در بخش امنیت، سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 موفق به کسب بالاترین سطح گواهینامه امنیتی یعنی CCEL5+ شده است که مهر تأییدی بر ادعای هواوی است.

به‌غیراز متن باز بودن و توانایی‌های توزیع یافته، یکی از ویژگی‌های جالب دیگر هارمونی، توسعه سریع و آسان نرم‌افزار است که به لطف کیت توسعه نرم‌افزار DevEco، کامپایلر متن باز و چند زبانه OpenArk Compiler و برخی دیگر از قابلیت‌های توسعه نرم‌افزار مربوط به سیستم‌عامل HarmonyOS 2.0 امکان‌پذیر است. حتی این قابلیت وجود دارد که نرم‌افزارهای سیستم‌عامل‌های دیگر را بر روی هارمونی آورد و از آن‌ها استفاده کرد.

ویژگی‌های HarmonyOSفراتر از یک سیستم‌عامل موبایلی

هارمونی فراتر از یک سیستم‌عامل صرفاً برای گوشی‌های هوشمند است و می‌تواند در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته باشد. به‌صورت خلاصه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. شرکت هواوی در زمینه محصولات مبتنی بر IOT همکاری خود را مشترک با برندهایی مثل Midea و Robam آغاز کرده است. بنابراین به‌احتمال‌زیاد در آینده نه‌چندان دور با محصولات مختلف خصوصاً در زمینه لوازم خانگی مواجه خواهیم شد که به سیستم‌عامل هارمونی ۲ مجهز شده‌اند.
  2. قابلیت تشخیص خودکار صدا و تصویر هوش مصنوعی که عملکرد مانند دستیار صوتی دارد و به شما این اجازه را می‌دهد تا هر آنچه به ذهنتان می‌آید گجت سوال کنید و در کسری از ثانیه جواب بگیرید.
  3. اگر هم گوشی و هم ساعت هوشمند شما مجهز به HarmonyOS 2.0 باشد، قابلیت مسیریابی مشترک بر روی گوشی و ساعت هوشمند را خواهید داشت. فرض کنید قصد دارید یک مسیر مشخص را به‌صورت پیاده طی کنید، اگر در بین مسیر ناگهان برای گوشی شما مشکلی پیش بیاید، مثلاً شارژ آن تمام شود، ادامه مسیریابی را می‌توانید به‌وسیله ساعت هوشمند خود انجام دهید. این موضوع در واقع کمی هم به مدیریت داده توزیع بافته که به‌عنوان یکی از قابلیت‌های هارمونی از آن یاد کردیم، مربوط می‌شود.
  4. هارمونی حتی تفریحات دسته جمعی را هم برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کند. فرض کنید یک بازی چند نفره که بر روی یک تلویزیون هوشمند مجهز به سیستم‌عامل هارمونی ۲.۰ است، در حال اجرا باشد و شما با دوستانتان قصد انجام این بازی را دارید. تمام بازیکنان می‌توانند از موبایل‌های مجهز به سیستم‌عامل هارمونی خود، به‌عنوان کنترلر بازی استفاده کنند.
  5. جلسات کاری، ارائه‌های دانشگاه و حتی کنفرانس‌ها هم می‌تواند جذاب‌تر شود. به‌طور مثال فرض کنید که به‌عنوان ارائه کننده برای جمعی سخنرانی می‌کنید و در حین پخش فایل ارائه خود بر روی یک نمایشگر مجهز به سیستم‌عامل HarmonyOS 2.0 هستید، در همین حین برای کنترل فایل در حال ارائه و اضافه کردن توضیحات، افکت و … روی نمایشگر می‌توانید از گوشی یا تبلت خود استفاده کنید.

‌دستگاه‌هایی که سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 را دریافت می‌کنند

فعلاً دستگاه‌های زیر  واجد شرایط برای دریافت سیستم‌عامل هارمونی ۲.۰ معرفی شده‌اند.

  • پی ۴۰
  • پی ۴۰ پرو
  • میت ۳۰ نسخه LTE و ۵G
  • میت ۳۰ پرو نسخه LTE و ۵G
  • همچنین تبلت MatePad Pro نسخه وای فای، LTE و ۵G

و اما لیستی از دستگاه‌هایی که در آینده قابلیت دریافت سیستم‌عامل HarmonyOS 2.0 را خواهند داشت:

  • Huawei Mate 40
  • Huawei Mate 40 Pro
  • Huawei Mate 40 Pro+
  • Huawei Mate 40 RS Porsche Design
  • Huawei Mate X
  • Huawei Mate Xs
  • Huawei P40 Pro+
  • Huawei Mate 30 RS Porsche Design
  • Huawei Nova 8
  • Huawei Nova 8 Pro
  • Huawei Nova 7 Pro5G
  • Huawei Nova 7 5G
  • Huawei Nova 7 SE
  • Huawei P30
  • Huawei P30 Pro
  • Huawei Mate 20
  • Huawei Mate 20 Pro
  • Huawei Mate 20 X 4G
  • Huawei Mate 20 X 5G
  • Huawei Mate 20 RS
  • Huawei Nova 6 5G
  • Huawei Nova 6 SE

قابل ذکر است که دریافت به‌روزرسانی بر اساس منطقه جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد.

جمع بندی

فرصتی که تحریم‌های آمریکا برای شرکت هواوی به وجود آورد، شاید زمان دیگر برای هواوی به دست نمی‌آمد. هر چند که این تحریم‌ها با هدف زدن ضربه اقتصادی به شرکت‌های بزرگ چینی مانند هواوی بود، اما این کمپانی با تجربه، از این فرصت به خوبی استفاده کرد و زمین بازی را تغییر داد. احتمالاً تا چند سال آینده هواوی قادر خواهد بود در تمامی جنبه‌ها مثل ارتباطات، محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های کاری و موارد دیگر نفوذ کند و با ارائه قابلیت‌های هرچه بیشتر کاربران را بیشتر مجذوب خود سازد؛ البته همه این‌ها در حد گمانه‌زنی است. قطعاً سیستم عامل هارمونی وقتی که برای اولین بار به دست کاربران برسد، با مشکلاتی مثل هجمه برخی از افراد اعم از افراد متخصص و کاربران عادی روبرو خواهد شد، اما اگر بتواند از اینگونه خطرها عبور کند، شاهد رقیبی سرسخت برای سیستم‌عامل اندروید خواهیم بود. قطعاً با شکسته شدن انحصار اندروید شرکت گوگل به دنبال پاسخی مناسب خواهد بود و این جنگ فناوری با یک دید خوشبینانه، می‌تواند زندگی بشریت را یکپارچه‌تر و آسان‌تر کند. فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا هواوی می‌تواند انحصار اندروید را بشکند؟ آیا سیستم‌عامل هارمونی با استقبال کاربران مواجه خواهد شد؟ آیا یکپارچگی که هواوی در نظر دارد، در زندگی عادی ما به حقیقت خواهد پیوست؟ لطفا دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما و خوانندگان عزیز به اشتراک بذارید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار