نگاهی به سامسونگ گلکسی A32

69f6a107e65c86aeddafe3a70254071b
زمان مطالعه: 9 دقیقه

گلکسی A32 به عنوان یکی از پر طرفدار ترین میانرده های کمپانی سامسونگ به شمار می آید که در بین خانواده سری A برای ما ایرانی ها بسیار مطرح و محبوب است. از این جهت بر آن شدیم تا در دیجی دو نگاهی به این اسمارتفون پر فروش بیندازیم. یکی از نقاط کلیدی بازار بزرگ گوشی های هوشمند، کشور هند است. کشور هند با جمعیت یک میلیارد و چهارصد هزار نفری خود، برای تولیدکنندگان گوشی های هوشمند، اهمیت بالایی دارد و این تولیدکننده ها، برخی از خط تولیدهای میانرده های خود را طبق سلیقه بازار این کشور، ساماندهی می کنند.

این شرکت نیز برای این بازار، خط تولید A را در نظر گرفته و بسیاری از اسمارتفون های این سری برای اولین بار در کشور هند، معرفی می شوند. اسمارتفون های سری A در کنار قیمت اقتصادی خود، عموما در زمینه های متفاوت، کیفیت بالایی دارند؛ اما گاهی اوقات در تولیدات این سری، کمی ناپرهیزی در کیفیت می بینیم.

« Samsung Galaxy A32» همان «Samsung Galaxy A32 5G» بدون فناوری نسل پنجم نیست. البته که فقدان این فناوری در یک اسمارتفون جدید، کمی ناراحت کننده است، اما تفاوت هایی بیش از فناوری نسل پنجم در میان این دو اسمارتفون احساس می شود. نبود این فناوری، بیشتر خریداران را به گزینه های دیگری مثل «Samsung Galaxy A32 5G» هدایت می کند، اما شرکت سامسونگ، تلاش زیادی ضمن برتری « Samsung Galaxy A32» نسبت به «Samsung Galaxy A32 5G» کرده؛ با این که این دو اسمارتفون از نظر سخت افزاری مجزا هستند، اما از یک طراحی استفاده می کنند.

سامسونگ گلکسی A32

شاید شما نیز تصور کنید که این مدل جدید از سامسونگ در واقع تلاش این کمپانی برای عرضه محصولی با کیفیت نسبت به اعضای قدیی یعنی A31 و A30s بوده است. البته که این قضاوت تا حدودی به جا و پذیرفتنی است، اما واقعیت این است که این مدل با وجود تغییرات در چیپست و نمایشگر خود فرق چندانی با مدل های گذشته ندارد، البته که همین تغییرات برای گوشی ای با رنج ۶ الی ۷ میلیون تومان تغییرات شگفت انگیزی به شمار می آید. با این حساب آنچه کاربران را به سمت این گوشی سوق می دهد جدای از مشخصات سخت افزاری تغییرات محسوس ظاهری و طراحی ساخت است که در ادامه بیشتر در این خصوص می خوانید.

طراحی هر دو اسمارتفون های « Samsung Galaxy A32» و «Samsung Galaxy A32 5G» یکسان است. این طراحی غریب و تاحدودی هنجارشکنانه را زیاد نخواهیم دید. در پنل جلویی این اسمارتفون ها، یک طراحی ساده میان‌رده ای را می بینیم، که شاید در بسیاری از اسمارتفون های دیگر نیز مشاهده شود؛ اما در پنل پشتی این دو اسمارتفون، اوضاع فرق می‌کند. در اصل طراحی دوربین این اسمارتفون، بخش هنجارشکنانه یاد شده ما است و دیگر اقسام پنل پشتی آن ها، هیچ قانون خاصی را زیر پا نگذاشته اند.

حال که بحث دوربین شد، بهتر است بدانید که « Samsung Galaxy A32» از لحاظ کیفیت دوربین، نسبت به « Samsung Galaxy A32 5G » ارجحیت دارد. سنسور تشخیص عمق این اسمارتفون، عملکرد بهتری دارد و سنسور اصلی آن، کیفیت بالاتری به کاربر خود ارائه میکند؛ اما « Samsung Galaxy A32» برخلاف « Samsung Galaxy A32 5G » با فناوری نسل پنجم و انافسی، کاری ندارد.

سامسونگ گلکسی A32

طراحی و کیفیت ساخت

در ظاهر این اسمارتفون آنچه چشم بینندگان را به خود جلب می کند طراحی دوربین و تغییرات بسیار آن ها است.  البته دوربین « Samsung Galaxy A32» تغییرات قابل ملاحظه ای از نظر سخت افزاری به خود نددیه است و در اصل، قاب خود را از دست داده. اما در کل این طراحی را نمی شود، زشت یا نامناسب دانست؛ چراکه این طراحی باوجود هنجارشکنانه بودن آن، زیبا است.

همانطور که در بررسی مقایسه ای گلکسی A52 و گلکسی A72 بیان کردیم، ‌میانرده های جدید سامسونگ به لطف زبان طراحی نوینی که در پس خود دارند، بیشترین تغییر را در ظاهر نمای پشتی تجربه می کنند.

البته گفتنی است که مات بودن قاب پشتی بر خلاف دیگر برادران پیشین این مدل باعث شده کاربر مداوما برای تمیز کردن قاب اقدام کند. بنابراین پوشاندن قاب با محافظ یکی از اقدامات ضروری و مهم کاربران پس از خرید این گوشی به حساب می آید.

 

blank

درپنل جلویی که با گوریلا گلس ۵ همراهی است، شاهد نمایشگر، دوربین سلفی و اسپیکر تماس هستیم. پنل پشتی که با همان گوریلا گلس ۵ درهم آمیخته، دوربین اصلی با آن طراحی عجیب را همراهی می کند. فریم نیز میزبان کنترلرهای صدا، دکمه پاور، اسلات سیمکارت، جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون و درگاه شارژ Type-C است.

پنل جلویی « Samsung Galaxy A32» نیز طراحی به خصوصی ندارد، بنابراین نمی توان درباره آن خیلی اظهار نظر کرد. حواشی نمایشگر این اسمارتفون، در قسمت پایینی آن، تقارن خود را از دست داده و کمی ضخیم تر شده اند. این ضخامت حواشی پایینی را می شود ناپاکی طراحی پنل جلویی « Samsung Galaxy A32» دانست.

سامسونگ گلکسی A32

در قسمت بالایی پنل هم، کمی ایراد وجود دارد، اما ایرادات این قسمت پنل جلویی، به اندازه ضخامت حاشیه های پایینی، مهم نیستند. دوربین سلفی که با طراحی ناچ به این قاب اضافه شده، مشتمل کمی سربه‌هوایی در طراحی است. در اینجا، شاید بشود خود ناچ که کمی قدیمی به نظر می رسد را قبول کرد، اما طراحی و شکل ناچ قطرهای « Samsung Galaxy A32» کمی مصنوعی و نامتعارف به چشم می آید.

در « Samsung Galaxy A32 5G » حسگر اثر انگشتی را دیدیم، که با دکمه پاور، ادغام شده بود؛ اما حسگر اثر انگشت « Samsung Galaxy A32» در زیر نمایشگر آن قرار دارد و همین موضوع، به ما نوید یک نمایشگر آمولد را می دهد، که نسبت به نمایشگر « Samsung Galaxy A32 5G » برتری دارد. « Samsung Galaxy A32» با ابعاد ۱۵۸.۹ در ۷۳.۶ در ۸.۴ میلیمتر، وزن ۱۸۴ گرم و رنگ های مشکی، سفید، آبی و بنفش، عرضه می شود. این ابعاد و وزن مدل جدید سامسونگ را بسیار خوش دست تر جلوه می دهد، البته با تمام این مشخصات مثبت متاسفانه این مدل دارای گواهینامه IP نیست، بنابراین مراقبت بیشتری را از سوی کاربر به دنبال خواهد داشت.

در « Samsung Galaxy A32 5G » شاهد یک پنل نمایشی کاملا قابل سرزنش TFT بودیم؛ این پنل‌های نمایشی از آن رو قابل سرزنش هستند، که زاویه دید خوبی ندارد و رنگ ها را درست به نمایشی نمی گذارند؛ اما در این طرف و با « Samsung Galaxy A32» یک پنل نمایشی قابل مدح Super AMOLED را می بینیم، که دلیل اصلی بهره بری « Samsung Galaxy A32» از یک حسگر اثر انگشت زیر صفحه ای است.

blank

این پنل نمایشی، با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز ارائه شده. حقیقتا نرخ نوسازی ۹۰ هرتز از استاندارد بازار که ۶۰ هرتز است، پیشی گرفته؛ اما شاید نتواند، بسیاری از کاربران « Samsung Galaxy A32» را راضی نگه دارد. اعتبار نرخ نوسازی یک نمایشگر را در اسکرول کردن های سریع و یا بازی های سنگین، سنجیده می شود. نرخ دیگری که با « Samsung Galaxy A32» همراه است، ماکسیمم نرخ روشنایی ۸۰۰ نیت آن، ذکر می شود. این مقدار روشنایی نیز در زیر نور خورشید، کاربر این اسمارتفون را تنها نخواهد گذاشت.

نمایشگر « Samsung Galaxy A32» که با کورنینگ گوریلا گلس ۵ محافظت می شود، نسبت به نمایشگر « Samsung Galaxy A32 5G » وضوح بیشتر را به کاربر خود ارائه می دهد. این نمایشگر با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و قطر ۶.۴ اینچی خود، تراکم پیکسلی ۴۱۱ پیکسل بر هر اینچ را عرضه خواهد کرد. نمایشگر این اسمارتفون با مساحت ۹۸.۹ سانتی متر مربعی ای که برای آن ذکر شده، حدود ۸۴ درصد از پنل جلویی « Samsung Galaxy A32» را در تصرف خود دارد.

سامسونگ گلکسی A32

 نرم افزار

« Samsung Galaxy A32» با رابط کاربری جذاب One UI 3.0 بر پایه اندروید نو رسیده ۱۱ عرضه می شود. رابط کاربری نامبرده، تغییرات خود را بر صفحه های Lock Screen و Home Screen متمرکز کرده؛ البته در زمینه نوتیفیشن بار نیز، تغییراتی انجام شده، اما این تغییرات، چندان زیاد نیستند که کاربران قبلی، متوجه آنان شوند.

گفتنی است که تغییرات One UI 3.1 درمقایسه‌ با نسل پپیشین خود یعنی One UI 3.0 بسیار ناچیز است. از جمله تغییران این رابط کاربری عبارت اند از:

  • اضافه شدن Google Discover برای افرادی که می خواهند اخبار و مقالات حوزه علاقمندی خود را دنبال کنند
  • اضافه شدن اپلیکیشن SmartThings Find برای پیدا کردن دیگر دستگاه های سامسونگ که کاربر دارد
  • به‌روزرسانی اپلیکیشن Game Launcher جهت دسترسی پیشرفته تر به بازی ها
  • امکان فعال‌سازی Game Booster برای تغییرات اعلانات حین بازی مانند: پنهان‌سازی تماس‌ها و پیام‌ها و تخمین مدت‌زمان باقیمانده از شارژ باتری

سامسونگ گلکسی A32

سخت افزار

در ابتدا بیان کردیم « Samsung Galaxy A32» برخلاف « Samsung Galaxy A32 5G » از فناوری های انافسی و نسل پنجم، بهره ای نمی برد؛ شاید فقدان فناوری نسل پنجم، ما را ناراحت کند، اما حقیقتا، غیبت فناوری انافسی، چندان مورد قابل بحث و یا مهمی نیست که سبب درگیری ذهن متقاضی « Samsung Galaxy A32» شود.

« Samsung Galaxy A32» با یک چیپست ۱۲ نانومتری Mediatek Helio G80 همراهی خواهد شد. این چیپست که شایسته فعالیت های گیمینگ است، از دو هسته Cortex-A75 با حداکثر فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته  Cortex-A55 با بیشینه فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده. طراحی هسته های فوق به سال ۲۰۱۸ برمی گردد، اما این موضوع، سبب دست کم گیری توانایی پردازشی « Samsung Galaxy A32» نخواهد شد. این چیپست هشت هسته ای با پردازنده گرافیکی Mali-G52 همراهی خواهد شد. نسخه های در دسترس « Samsung Galaxy A32» به شرح زیر هستند:

  • ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

یکی از محدود مهمات « Samsung Galaxy A32» که نسبت به « Samsung Galaxy A32 5G » پیشرفتی نداشته، باتری لیتیوم-پلیمری آن است. مانند « Samsung Galaxy A32 5G » در اینجا هم یک باتری حجیم ۵۰۰۰ میلیآمپری را می بینیم که از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی، پشتیبانی می کند و برای کاربران صنعت گیم، مورد قابل توجهی است.

سامسونگ گلکسی A32

طراحی منحصر به فرد دوربین

دوربین اصلی « Samsung Galaxy A32» بدون هیچ قاب منتظمی معرفی شده. چهار سنسور این دوربین، با نظم خاصی بر روی پنل پشتی قرار گرفته اند. سه سنسور این دوربین، حاوی کمی برآمدگی هستند، اما سنسور چهارم و فلش ال ای دی، برآمدگی ای ندارند و با پنل پشتی « Samsung Galaxy A32» در یک همسطح اند. دوربین اصلی این اسمارتفون، نسبت به مدل « Samsung Galaxy A32 5G » کارایی بیشتری دارد. چهار سنسور زیر، تشکیل دهنده دوربین اصلی « Samsung Galaxy A32» هستند:

  • لنز ۶۴ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی ۲۶ میلی متر
  • لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و گستره دید ۱۲۳ درجه
  • لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4
  • سنسور ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4

سنسور تشخیص عمق دوربین اصلی « Samsung Galaxy A32» نسبت به همین سنسور در « Samsung Galaxy A32 5G » کارایی بیشتری دارد و کاربران آن، بیشتر می توانند روی عکس‌برداری چهره با دوربین اصلی این اسمارتفون حساب کنند. این دوربین با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلبرداری می کند. دوربین سلفی نیز از یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 تشکیل شده و قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.

سامسونگ گلکسی A32

ارزش خرید سامسونگ گلکسی آ ۳۲

با چشم پوشی از خاصیت قاب که می تواند هر نوع لکه ای را به نمایش گذارد، نمی توان نقطه منفی ای با توجه به قیمت این اسمارتفون برای آن در نظر گرفت. چیپست قدرتمند و دوربین باکیفیت با لنز های اصلی و اولترا واید می تواند هر کاربری را در خرید این گوشی مصمم کند.   با احتساب توانایی پردازشی چیپست این اسمارتفون، آن را یک اسمارتفون گیمینگ می دانیم. زمانی که یک گوشی هوشمند، کارایی خود را برای صنعت بازی به نمایش می گذارد، آن اسمارتفون تقریبا برای تمام اقشار جامعه متقاضیان، مناسب است و « Samsung Galaxy A32» هم از جمع همین اسمارتفون ها آمده.

با این حال باید به چشم نقد منصانه این گوش یرا بررسی کنیم از این جهت باید بیان کنیم که گلکسی A32 را نمی‌توان میان‌رده‌ای بکاملا بی  عیب و نقص دانست؛ چراکه میانرده های رقیب او مانند پوکو ایکس ۳، ردمی نوت ۹ پرو و ردمی نوت ۱۰ شیائومی با برخورداری از تراشه‌ های قدرتمند تر بهترین گزینه برای علاقه مندان به گیم هستند. اما چه کنیم که سامسونگ به دلیل تبلیغات بسیار برند خود عموما از مدل های یاد شده پیشی می گیرد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار