نقد و بررسی کنسول بازی PS5

018f4245992c9b9650018dfd14f94aee
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از سال انتشار PS4 یعنی ۲۰۱۳ تا به امروز و معرفی نسل نهم کنسول‌های بازی PS5 تقریباً شش سال می‌گذرد. در این مدت گیمرهای زیادی در سراسر جهان اخبار مربوط به PS5 را دنبال می‌کردند و در انتظار معرفی شدن PS5 بودند. براساس اخباری که منتشر شده است کنسول PS5 در دو نسخه برای کاربران قابل دسترس خواهد بود. یک نسخه PS5 و نسخه دیگر PS5 Digital Edition. تمایز این دو نسخه در آن است که نسخه دیجیتالی امکان دریافت اطلاعات  و بازی‌ها از طریق CD را دارد و کاربر می‌تواند بازی‌های متنوعی را از این طریق تجربه کند. اما PS نسخه دیجیتال صرفاً به نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها دسترسی خواهد داشت. این موضوع تفاوت قیمت معناداری را نیز ایجاد کرده است، بطوری که PS5 نسخه اصلی به قیمت ۴۴۹ دلار در بازار توزیع خواهد شد و نسخه Digital Edition با ۱۰۰ دلار پایین‌تر یعنی ۳۹۹ دلار به فروش خواهد رسید. البته اخبار پیش فروش آن نیز منتشر شده است. بطوری که در ۲۹ شهریور و آغاز پیش فروش این محصول، در کمتر از ۲۴ ساعت تمامی موجودی خرده‌فروش‌هایی همچون آمازون، Best Buy، GameShop و Target به پایان رسید.
Play Station5_کنسول بازی_نقد و بررسی کنسول بازی PS5

فروش کنسول بازی PS5 در خرده فروشی‌ها

با این حال گفتنی است که براساس رونمایی آنلاینی که از PS5 تحت عنوان PS5ShowCase انجام شده است، می‌توانیم توقع داشته باشیم این محصول در دو فاز در سراسر جهان منتشر شود. فاز نخست که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۹۹) کشورهایی همچون کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، کانادا و مکزیک و نیز با فاصله یک هفته در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۹۹) در سایر کشورهای جهان منتشر می‌شود.
علاوه بر آن رویداد معرفی آنلاین این کنسول بازی توأم بود با پخش تریلر چندین بازی با کیفیت بالا و گرافیک خیره‌کننده، همچنین در ادامه کنار بررسی ویژگی‌های سخت افزاری این کنسول، تعدادی از لوازم جانبی آن نیز معرفی گردید. اگرچه برخی خبرها از پخش تریلر بازی GTA5 نیز حکایت دارد، لازم می‌دانیم اشاره کنیم که این موضوع جای بسی شگفتی خواهد بود زیرا این بازی در قیاس با سایر بازی‌های این کنسول که گرافیک پرقدرتی دارند (مانند اسپایدرمن یا رچت کلنک) بدون شک نمی‌تواند قدرت سخت افزاری این کنسول را به خوبی به رُخ بکشد. البته شاید مدیران و طراحان این کنسول هدفشان از این نوع انتخاب برای پخش تریلرها دادن قدرت مقایسه کردن به مخاطبان بوده باشد.
Play Station_کنسول بازی_نقد و بررسی کنسول بازی PS5

یک نکته جالب درباره کنسول بازی PS5

تا ۲۹ آبان زمان زیادی باقی مانده است، علاوه بر آن تا به امروز هر چه از PS5 منتشر شده صرفاً شامل تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا بوده است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از کاربران اطلاعاتی درباره اندازه و وزن این کنسول بازی نداشته باشند. بسیار خب، واقعیت آن است در صورتی که در ظاهر و در عکس کیفیت این کنسول نشان از نوعی ظرافت خارق العاده را دارد اما واقعیت آن است که، PS5 یکی از سنگین‌ترین کنسول‌ها در طول تاریخ کنسول‌های بازی بوده است. اخیراً اخباری مبتنی بر حجم و اندازه این محصول منتشر شده است. بطور مثال طول آن ۳۹ ثانتی‌متر و عرض آن ۱۰ بوده و وزن آن نیز ۴.۵ کیلو می‌باشد که روی هم رفته بعد از PS3 جزو سنگین‌ترین کنسول‌های تاریخ محسوب می‌شود.
PlayStation_کنسول بازی_نقد و بررسی کنسول بازی PS5

سخت افزارهای کنسول بازی PS5

اکنون خوب است مروری بر مشخصات داخلی این محصول داشته باشیم. پردازنده مرکزی این محصول از شرکت AMD از رقبای اصلی Intel بوده که با طراحی ۸ هسته برای این پردازنده، سخت افزاری فوق‌العاده را برای نمایش بازی‌های PS5 فراهم کرده است. برای پردازنده گرافیکی (GPU) نیز از تراشه‌ای به نام Custom RDNA 2 استفاده شده است که در نوع خود و در مقایسه با سایر کنسل‌های قبل ۴ و ۵ برابر قدرتمندتر است. همچنین با استفاده از یک حافظه ۸۲۵ گیگابایتی بنام NWMe SSD شرایطی را فراهم آورده است تا سرعتی معادل ۵۰ تا ۱۰۰ برابر نسبت به کنسول‌های نسل قبل را در پردازش بازی‌ها به نمایش بگذارد. این کنسول از هاردهای اکسترنال حمایت می‌کند و اما گفتنی است که این هاردها صرفاً می‌توانند برای انتقال بازی‌ها بکار برده شوند.
Play Station 5_نقد و بررسی کنسول بازی PS5

درباره PS5 نباید فراموش کنید که…

اگر می‌خواهید بین کنسول PS4 با کنسول PS5 مقایسه‌ای به عمل آورید؛ براحتی می‌توان گفت با توجه به سخت‌افزارهایی که در این کنسول بکار رفته می‌توان آن را یک کنسول بازی ۵ برابر نیرومندتر از کنسول‌های قبلی (حتی PS4 Pro_در حالی که قابلیت نمایش بازی‌ها را با قابلیت ۴K را داراست) نیز در نظر گرفت. بنابراین امروز، PS5 در جهان کنسول‌های بازی رقیبی ندارد و اما این به معنای آن نیست که در آینده شاهد پیشرفت بیشتر در زمینه کنسول‌های بازی و حذف قاطعانه PS5 از تاریخ قوی‌ترین کنسول‌های سرگرمی نخواهیم بود.   
0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار