هرآنچه باید در مورد پلی‌استیشن ۵ سونی بدانید

5755871b90f9d81b71f8d76eecf9df3f
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با نزدیک شدن به روزها پایانی نسل چهارم پلی‌استیشن، زمان آن رسیده که سری به اخبار و شایعات داغ این روزها در مورد نسل پنجم این کنسول (پلی‌استیشن ۵) بزنیم. برای مدتی، به نظر می‌رسید برای نسخه بعدی پلی‌استیشن منتظر نسخه‌هایی با سطح ارتقای محدود همانند PS4 Pro‌ یا PS4 Slim باشیم اما شرکت سونی با اعلام رسمی خود مبنی بر کار بر روی نسل دیگری از پلی‌استیشن‌ها (یا شاید آخرین نسل آن‌ها)، سمت و سوی انتظارها را تغییر داد. البته سونی در این زمینه یکه‌تاز نیست، زیرا مایکروسافت هم به‌تازگی اعلام کرده قصد دارد نسل جدید Xbox های خود را با نام Xbox Series X روانه بازار کند.

پلی‌استیشن ۵

اگرچه شایعات و جزئیات تأیید شده بسیاری در مورد نسل پلی‌استیشن ۵ در اینترنت پخش شده اما ما تلاش کرده‌ایم با جمع‌اوری بهترین اطلاعات، آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. از سخت‌افزار گرفته تا بازی‌ها، در این مطلب همه چیزهایی که باید در مورد PS5 بدانید، وجود دارد.

سونی در حال کار روی کنسولی جدید

همان‌طور که انتظار داشتیم، سونی برای نام‌گذاری نسل جدید کنسول خود به دنبال اختراع دوباره چرخ نرفت! این کنسول Play Station 5 یا همان PS5 نام دارد. با این نام‌گذاری سونی نشان داد که قصد ندارد با اعمال چند ارتقای جزئی، مدلی همانند PS4 Pro را به بازار عرضه کند. اما نکته قابل توجهی که علاقه‌مندان به این کنسول لازم است بدانند، این است که این کنسول از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با نسل قبلی خود نداشته اما از لحاظ قدرت سخت‌افزاری شاهد ارتقای ویژه‌ای خواهد بود.

مشخصات فنی پلی‌استیشن ۵

مارک سرنی، معمار سیستم پلی‌استیشن در مصاحبه‌ای اعلام کرده که پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی این کنسول، هر دو از کمپانی AMD خواهند بود که از صدای سه‌بعدی، گرافیک ۸K و همچنین، ردیابی پرتوی پشتیبانی خواهند کرد؛ قابلیتی که هم‌اکنون بر روی برخی از کامپیوتر‌های شخصی گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده این کنسول، یک تراشه هشت هسته‌ای محصول شرکت Ryzen خواهد بود و از microarchitecture Zen 2 استفاده می‌کند. پردازنده گرافیکی این کنسول نیز محصولی از شرکت Radeon به نام Radeon Navi خواهد بود.

پلی‌استیشن ۵

با وجود این که این سیستم سخت‌افزاری از تمامی کنسول‌هایی که تا به حال روانه بازار شده قوی‌تر است اما بر اساس شنیده‌ها از لحاظ گرافیکی، قابل رقابت با سیستم‌های شخصی گیمینگ روز نخواهد بود. طبق شایعات منتشر شده، APU (ترکیبی از CPU و GPU) این کنسول با قدرت ۲ گیگاهرتز کار خواهد کرد. اگرچه سرهت این پردازنده تقریبا دو برابر PS4 Pro و پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 2070 Super است اما به پای Nvidia RTX 2080 نخواهد رسید.

اما در مورد تراشه‌ها چه می‌دانیم؟ سرنی در مصاحبه خود با Wired عنوان کرده پردازشگر گرافیکی این کنسول دارای قابلیت سخت‌افزاری ردیابی پرتوی است که پلی‌استیشن ۵ را از ردیابی نرم‌افزاری بی‌نیاز خواهد کرد.

بر اساس شنیده‌ها، پهنای باند حافظه این کنسول از مدل‌های مشابه در کامپیوترهای شخصی بیشتر است. از سوی دیگر، با توجه به استفاده از حافظه‌های SSD، انتظار می‌رود سرعت بارگزاری این کنسول در مقایسه با آخرین محصول سونی، یعنی PS4 Pro بسیار بالاتر خواهد بود. بر همین اساس، زمان بارگزاری ۸ ثانیه‌ای آخرین نسخه از کنسول این شرکت به ۴ ثانیه کاهش پیدا می‌کند. بر اساس شایعات، قدرت بارگزاری این دستگاه از آخرین پروژه مایکروسافت به نام «اسکارلت» نیز بیشتر است.

پلی‌استیشن ۵ علاوه بر دانلود دیجیتال و گیم استریمینگ از دیسک‌های بلوری پشتیبانی خواهد کرد. این کنسول دقیقاً مانند Xbox One S و Xbox One X به یک پخش‌کننده Blu-ray 4K مجهز خواهد شد و از بازی‌هایی با ظرفیت داده ۱۰۰ گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

قابلیت بازگشت به عقب

مهم‌ترین نکته در مورد پلی‌استیشن ۵ اما همان طور که مارک سرنی تأیید کرد، این است که این کنسول با بازی‌های مربوط به نسل‌های پیشین همانند PS4 و PS VR، سازگار خواهد بود. بنا بر گزارشی از BBC، این موضوع در مورد بازی‌های PS3، PS2 و یا PS1 صدق نخواهد کرد. به گفته سرنی، دلیل این موضوع، ساختار معماری مشترک PS4 و PS5 است. از دیگر دلایل استفاده از این قابلیت توسط سونی می‌توان به ترغیب کاربران برای ارتقا به کنسول جدید اشاره کرد.

اگرچه هیچ اطلاعاتی درباره PS VR 2 منتشر نشده، اما پلی‌استیشن ۵ از هدست فعلی سونی پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که پس از خرید PS5، دیگر نیازی به نگه داشتن PS4 خود نخواهید داشت.

چه خبر از PSVR؟

اگرچه سونی هنوز به طور کامل جانشین PlayStation VR را تأیید نکرده اما این شرکت اعلام کرده قصد دارد در نسخه‌های بعدی، طراحی این هدست را بهبود بخشد. دومینیک مالینسون، مدیر بخش تحقیق و توسعه پلی‌استیشن در این زمینه می‌گوید: «سونی قصد دارد نسخه‌های آینده PlayStation VR را سبک‌تر کرده و سیم‌های به‌کار رفته در آن را کمتر کند. این امکان وجود دارد که علاوه بر مدل سنتی این هدفون، نسخه کاملاً بی‌سیم نیز ارائه شود که طبیعتا قیمت بالاتری خواهد داشت.»

دیگر شنیده‌ها اما جکایت از آن دارند که سونی قصد دارد در آپدیت جدید هدفون خود از سیستم ردیابی چشم نیز استفاده کند؛ فناوری که در هدست‌های سفارشی مانند Vivo Pro نیز به کار رفته است. این ویژگی امکان کنترل بهتر و ایجاد تجربه‌ای هیجان‌انگیز هنگام انجام بازی‌ها را در پی خواهد داشت.

گفتنیست، این هدفون همزمان با پلی‌استیشن ۵ به بازار عرضه نخواهد شد.

PlayStation Now در پلی‌استیشن ۵

گیمینگ ابری در PS5 امکان‌پذبر خواهد بود، اگرچه میزان دقیق آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است. سرویس اشتراک PlayStation Now باعث می‌شود استفاده از بازی‌ها به صورت استریم در کنسول سونی امکان‌پذیر شود اما سونی در این زمینه رقابتی سخت را پیش روی خود می‌بیند.

مایکروسافت قصد دارد اواخر امسال آزمایشات مربوط به سرویس ابری خود را آغاز کند. همچنین، گوگل از سامانه Stadia که محلی برای اجتماع بازیکنان، توسعه‌دهندگان و سازندگان محتواست، روزنمایی کرده است.

دسته کنترلر نسل بعدی

اگرچه دسته بازی DualShock 4 کار خود را در این نسل انجام داد اما همواره احساس می‌شد که نمونه‌ای تکراری از DualShock 3 است. سونی قصد دارد همزمان با ارائه پلی‌استیشن ۵ از دسته بازی جدید خود رونمایی کند که نوید پیشرفت‌های بیشتر و ویژگی‌های جدید، از جمله بلندگو به روز شده را می‌دهد. به گفته سونی، این دسته از ظرفیت باتری بالاتری نسبت به نسل گذشته خود بهره‌مند خواهد بود.

پلی‌استیشن ۵

بازی‌های پلی‌استیشن ۵

با وجود اینکه توسعه‌دهندگان همچنان از توضیح در مورد این که آیا قصد عرضه بازی برای پلی‌استیشن ۵ را دارند یا خیر، سر باز می‌زنند اما اظهار نظرجسته و گریخته برخی از آن‌ها نشان‌دهنده این است که برنامه‌هایی برای ارائه بازی‌های جدید و بهینه‌سازی آن‌ها برای کنسول‌های جدید، در سر دارند.

تاریخ عرضه پلی‌استیشن ۵

اگرچه هنوز تاریخ انتشار نسخه نهایی برای پلی‌استیشن ۵ مشخص نشده اما سونی تأیید کرده که در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ این کنسول را به بازار عرضه خواهد کرد. این به این معناست که Sony PlayStation 5 و Xbox Scarlet، داستانی همانند PS4 و Xbox One در سال ۲۰۱۳ را سپری خواهند کرد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار