مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

ad9425993783782ac8aaf7cf50c8c7ed
زمان مطالعه: 9 دقیقه

رقابت های سنگین بین پرچمداران می تواند برای هر دوستدار دنیای تکنولوژی جذاب و هیجان انگیز باشد. پرچمدارانی که با دوربین های حیرت انگیز، باتری های بسیار سخاوتمند و نمایشگر های چشم نواز هر از چند گاهی بازار را به خود مشغول می کنند. اما در دنیای واقعی تنها تعداد معدودی از کاربران با توجه به قیمت ارز در کشور توانایی خرید این اسمارتفون های جذاب را خواهند داشت.

در واقع این میانرده ها هستند که بازار گوشی های هوشمند را رونق می بخشند که با قیمت های منصفانه تری امکانات بسیاری را در اختیار آن ها قرار می دهند. در حال حاضر برند هایی چون شیائومی و سامسونگ در رقابتی جانانه مشغول رونمایی از میانرده هایی هستند که به خوبی دربازار فروش داشته اند و طرفداران پرو پا قرص خود را دارند. در این میان میانرده های سری A سامسونگ طرفداران بیشتری دارد، البته که این برند روی میانره های سری M خود نیز سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر میانرده های بسیار با کیفیتی را در این زیر برند تولید و عرضه کرده است.

بررسی ویدئویی گلکسی A72

گفتنی است که مدل A51 در زمان عرضه خود با استقبال قابل توجهی مواجه بود و لقب پرفروش ترین میانرده گوشی اندروید در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرد. این دو مدل از سامسونگ با طراحی ارتقا یافته و سخت افزار بهبود یافته توانستند بهترین های اندروید در قالب میانرده باشند. در ادامه این دو نماینده از سری میانرده های سامسونگ را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. با دیجی دو همراه باشید:

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

طراحی ساخت گلکسی A72 و A52

سامسونگ در یک حرکت اساسی طراحی این دو میانرده را متفاوت از برادرانشان A71 و A51 طراحی کرده است. هر دو این اسمارتفون ها با بدنه ای مات و رنگ های ساده و از جنس پلاستیک هستند. اما این تنها تغییر نیست، این دو اسمارتفون دارای یک انحنای زیبا در کناره هستند و بدنه کاملا مسطحی دارند. ماژول دوربین ها نیز در یک تحول اساسی، شبیه به مدل های اپل از دل پنل پشتی برجسته شده اند و خبری از ماژول جداگانه و چسبیده شده به قاب پشت نیست. این طراحی منحصر به فرد باعث شده کاربران با طراحی جذای از سامسونگ رو به رو شوند، البته که سلیقه در این  مورد حکم فرما است و بسیاری از کاربران همان قاب های مشکی مجزا برای دوربین را می پسندند، چراکه نمای گوشی را به پرچمداران این برند نزدیک تر می کند. رنگ های مات و ساده این دو اسمارتفون مشکی، سفید، بنفش و آبی است. گفتنی است که این دو گوشی در رنگ مشکی نمایش دهنده میزان بیشتری از اثر انگشت و لک هستند. سامسونگ در این دو مدل تلاش کرده مقاومت را بیشتر لحاظ کند و هر دو نماینده را به گواهی IP67 مجهز کرده است.

به لحاظ وزن و ابعاد می توان گفت گلکسی A52 گوشی خوش دست تری نسبت به گلکسی A72  است. این ادعا از وزن ۱۸۹ گرمی و ابعاد ۱۵۹/۹ در ۷۵/۱ در ۸/۴ گلکسی ۵۴۲ و وزن ۲۰۳ گرمی و ابعاد ۱۶۵ در ۷۷/۴ در ۸/۴  گلکسی A72 حاصل شده است. بنابراین می توان گفت گلکسی A52  در این زمینه گامی رو به جلو دارد و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کند.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

به لحاظ نمایشگر هر دو گوشی دارای نسبت تصویر ۲۰:۹ و ابعاد ۶/۵ و ۶/۷ اینچی هستند و هر دوی نمایشگر ها نیز با محافظ صفحه گوریلاگلس ۵ محافظت شده اند. سامسونگ تلاش کرد در این دو مدل حاشیه ها را به نفع نمایشگر کمتر کند که البته موفق نیز بوده است. با این حال در قسمت پایین نمایشگر شاهد یک حاشیه مشکی باریک هستیم. درصد اشغال نمایشگر در گلکسی A52، ۸۴/۱ و در گلکسی A72، ۸۴/۴ درصد است. نکته بعدی قرار گیری دوربین سلفی در یک ناچ قطره ای است که درست در میان نمایشگر برای هر دو مدل طراحی شده است. نمایشگر OLED این دو نماینده سامسونگ دارای قابلیت حسگر اثر انگشت است که سرعت خوبی داشته، اما به پای پرچمداران نمی رسد.

همانطور که اشاره شد بدنه این دو اسمارتفون از جنس پلاستیک است و فریم آن نیز با همین جنس میزبان کلید های پاور و تنظیم صدا در قسمت راست و جایگاه سیمکارت و کارت حافظه در قسمت بالای نمایشگر هستند. بنابراین بر خلاف مدل های دیگر سمت راست گوشی خالی از هر گونه شیار و درگاهی است. جک ۳.۵ میلی متری هدفون به همراه میکروفن و دریچه اسپیکر نیز در قسمت پایین نمایشگر جا خوش کرده اند.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

مشخصات نمایشگر

شاید نتوان اختلاف زیادی بین این میانرده ها و مدل های گذشته پیدا کرد. هر دو اسمارتفون از نمایشگر های نوع سوپر آمولد بهره مند هستند که وضوحی برابر با ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند و تراکم پیکسلی آن ها به ۴۰۷ و ۳۹۴ پیکسل می رسد. بنابراین با این پنل های با کیفیت تماشای محتوای بصری بسیار لذت بخش خواهد بود.

نرخ نوسازی در این دو مدل گوشی بین ۶۰ و ۹۰ هرتز است که کابران می توانند از میان این دو یکی را انتخاب کنند، البته توجه داشته باشید که مدل ۵G در گلکسی A52 با پنل ۱۰ هرتزی عرضه شده است. هر دو اسمارتفون در زمینه اسپیکر ها یک سر و گردن از مدل های پیشین خود بالا تر هستند. هر دو گوی با داشتن اسپیکر های استریو در لبه پایین و حاشیه بالای نایشگر تعادل صوتی و کیفیت بالای صدا را به ارمغان می آورند. با وجود اینکه این کیفیت به پرچمداران این برند نمی رسد، اما با پشتیبانی از Dolby Atmos و بهره مندی از جک ۳.۵ میلی متری هدفون جز بهترین ها در بازه قیمتی خود هستند.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

سیسیتم عامل و رابط کاربری

سامسونگ این دو مدل از میانرده های خود را نیز به جدیدترین رابط کاربری و سیستم عامل اندروید مجهز کرده است و تفاوتی از این جهت با پرچمداران خود ندارد. این دو اسمارتفون از  رابط کاربری  0neUI 3.1 بهره مند هستند و از اندروید ۱۱ پیشتیبانی می کنند، البته که ارتقای هر دوی آن ها به اندروید ۱۴ احتمالا ممکن خواهد بود.

یکی از ویژگی های این رابط کاربری برخورداری از گوگل دیسکاور است که این امکان را فراهم می کند تا کاربر با کشیدن صفحه اصلی به سمت چپ اخبار مقالات مورد پسند خود را به راحتی دنبال کند. بنابراین اگر خود را ملزم به جستوجوی خبر های حوزه خاصی می دانید باید بیان کنیم که دیگر نیاز به گشت و گذار در وب نخواهید داشت، چراکه اخبار و مقالات مورد علاقه تان زودتر از چیزی که تصور کنید در انتظارتان خواهد بود. علاوه بر این برنامه SmartThings Find این  دسترسی را ایجاد می کند که در صورت گم شدن گوشی بتوانید آخرین مکان را با وارد کردن حساب کاربری پیدا کنید.

برای افرادی که به گیم علاقه دارند این نرم افزار ویژگی های جالبی را در اختیار کاربران قرار داده است . اپلیکیشن گیم لانچر سامسونگ در هر دو گوشی به روز شده و باعث شده با مخفی شدن زمان بازی، دیگر عذاب وجدان زمان از دست رفته نباشید. البته که دسترسی سریع تر به بازی ها و وجود گزینه گیم بوستر باعث شده برخی اعلانات را در حین بازی مدیریت کنید.

با تمام این تغییرات باید بیان کنیم که رابط کاربری OneUI 3.1  با مدل پیشین خود تفاوت چندانی ندارد و به جز برخی تنظیمات اتفاقات جدید برای این رابط کاربری رخ نداده است.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

سخت افزار و باتری گلکسی A72 و A52

شاید بتوان گفت مهمترین اختلاف این دو گوشی در این قسمت نمایان می شود. اگر در پی خرید یکی از این دو مدل سامسونگ باشید می دانید که تنها مدل گلکسی A52 دارای دو نسخه ۴G و ۵G است که البته مدل ۴G آن در دسترس ما قرار دارد. گفتنی است که هر دو گوشی از تراشه اسنپدراگون ۷۲۰G پشتیبانی می کنند این درحالی است که کره ای ها نسخه ۵G مدل گلکسی A52 را به تراشه اسنپدراگون ۷۵۰G مجهز کرده اند که تقریبا ۱۵ درصد در پردازش CPU و ۱۰ درصد در پردازش GPU بهتر عمل می کند.  گفتنی است که تراشه هر دو مدل را می توانید در مدل های شیائومی ردمی نوت ۹ اس و ردمی نوت ۹ پرو نیز ببینید.

این تراشه از دو هسته Kryo 465 Gold مبتنی بر Cortex-A76 با فرکانس ۲/۳ گیگاهرتز و ۶ هسته Kryo 465 Silver مبتنی بر Cortex-A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز تشکیل شده است و پردازنده گرافیکی آن از ماژول Adreno 618 بهره مند است.

این دو مدل از سامسونگ در میزان رم نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند به طوری که می توانید گلکسی A52 را با ظرفیت هایی چون ۴، ۱۲۸  | ۶،۱۲۸ | ۸، ۱۲۸ | ۸،۲۵۶ خریدای کنید. این درحالی است که گلکسی A72 با رم های ۶ و ۸ و حافظه داخلی ۱۲۸ و همچنین رم ۸ و حافظه داخلی ۱۲۸ مگابایت به فروش می رسند. البته که این دو مدل با قیمت تقریبا ۱۰ میلیون تومان و و رم ۴ گیگی کمی بی انصافی این برند را نشان می دهد.

درمقایسه ای دیگر مدل گلکسی A52 نسبت به برادر قبلی خود یعنی A51 از نظر سخت افزار و سرعت پردازش به اندازه ۶۰ درصد بهبود را نشان می دهد، این درحالی است که گلکسی A72 به نسبت مدل قدیمی تر A71 تنها با ۲۵ درصد پیشرفت روانه بازار شده است.

با توجه مدل های سابق هر دو میانرده، افزایش ۵۰۰ میلی آمپری باتری بسیار قابل توجه است. از این رو گلکسی A52 با ظرفیت باتری ۴۵۰۰  میلی آمپر و گلکسی A72 با ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر  به ترتیب توانایی پخش ویدئوی ۱۸ و ۲۰ ساعت را خواهند داشت.

گفتنی است که هر دو مدل دارای شارژ سریع ۲۵ وات هستند، اما شارژر های موجود در این دو مدل نشان می دهد که تنها مدل گلکسی A72 دارای این شارژر است و مدل دیگر از یک شارژر ۱۵ واتی  برخوردار است. به گفته کره ای ها شارژر ۲۵ واتی قادر است در ۳۰ دقیقه باتری را از ۰ به ۱۰۰ درصد شارژ کند.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

دوربین گلکسی A72 و A52

گرچه ظاهر دو اسمارتفون شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما در اصل اختلافات بارزی را نشان می دهند. گلکسی A52 شباهت بسیاری به دیگر میانرده ها از نظر چینش و نوع لنز ها دارد به صورتی که از لنزهای واید، اولتراواید، ماکرو و سنجش عمق بهره مند است، این درحالی است که گلکسی A72 به جای لنز سنجش عمق لنز تله فوتو را در دل خود جای داده است.

گفتنی است که لنز واید هر دو گوشی از یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی بهره می برد که از دیافراگم f/1.8 و لرزش گیر اپتیکال برخوردار است. لنز اولتراواید آن ها نیز با ۱۲ مگاپیکسل و دیافراگم f/2.2 بدون لرزش گیر و یا فوکوس خودکار هستند. آخرین لنز مشابه این دو دستگاه از حسگر ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 تشکیل شده است که در نور بسیار زیاد می تواند عکس های با کیفیت را ثبت کند. لنز های متفاوت این دو دستگاه لنز تله فوتو ۶ مگاپیکسلی گلکسی A72 و لنز ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق گلکسی A52 است.

دوربین سلفی این دو ستگاه نیز تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو از لنز ۳۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.2 برخوردار هستند. لازم به ذکر است که دوربین های پشتی هر دو دستگاه به جز دوربین ماکرو و سلفی قابلیت ضبط فیلم با کیفیت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را خواهند داشت.

مقایسه گلکسی A72 و گلکسی A52

ارزش خرید

اگر بخواهیم در چند جمله درباره ارزش خرید این دو اسمارتفون صحبت کنیم باید بگوییم که هر دو مدل دارای پیشرفت های قابل ملاحظه ای در میان میانرده های سامسونگ هستند. هر دو گوشی با داشتن ظاهری جذاب و مینیمال تر و همچنین مقاومت بالا در برابر آب و گرد و غبار از جمله تغییرات محسوس در این دو میانرده است. از دیگر امکانات جذاب این دو اسمارتفون می توان به نرخ تازه سازی ۹۰هرتزی، اسپیکر با کیفیت استریو، دوربین تله فوتو در مدل گلکسی ای ۷۲ و افزایش ۵۰۰ میلی آمپری باتری در هر دو میانرده اشاره کرد.

به لحاظ قیمیت  نسخه های ۸ و ۲۵۶ گیگابایتی گلکسی A52 و گلکسی A72  با بر چسب ۱۰ و ۱۱ میلیون به فروش می رسند که البته انتخاب بین آن ها به لحاظ شباهت بسیار مشکل است. البته که کاربران می توانند با افزایش کم هزینه نسخه ۴G گلکسی S20 FE سامسونگ و M10T شیائومی را با چیپست های به روز تری تهیه کنند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار