آپدیت جدید سیستم عامل اوبونتو در دسترس قرار گرفت

da8c864798c3a69513e41fc8eebb229a
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ویژگی های اضافه شده و تغییر کرده در سیستم عامل اوبونتو

ورژن جدید سیستم عامل اوبونتو Ubuntus 19.10 سریع تر از ورژن های قبلی خواهد بود، این سیستم عامل مثال بارز ساخت سخت افزاری قدیمی با  احساسی جدید و مدرن است! برگه های موجود در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ تغییر حالت می دهند و دما نیز به طور محسوسی در سی پی یو کاهش می یابد، با اینحال همه چیز در سال ۲۰۱۹ متفاوت بود. نه تنها سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ با نام مستعار  Eoan Ermine (تلفظ سخت)  بلکه بهترین نسخه غیر LTS  از Ubuntu است که canonical تاکنون منتشر کرده است. سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ به عنوان جدیدترین نسخه از این سیستم عامل باید به دور از تعصب مورد بررسی قرار گرفته شود.

در بررسی های انجام شده کاربران این سیستم عامل که ۱۰ سال مشتری ثابت آن بوده اند سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ را بسیار مناسب و کاربردی می داند. بعد از گذراندن هفته های اخیر با سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ می توانم بگویم که این بهترین نسخه canonical Ubuntu  است که تاکنون منتشر شده است. اولین دلیلی که من سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ را بسیار دوست دارم این است که به صورت دیوانه وار در عملکردها سریع خواد بود. کارهای روزمره مانند باز کردن برنامه ها؛ درگ کردن ویندوز؛ فعال کردن رابط جست و جو و حتی فقط حرکت دادن مکان نما در اطراف و … به طور قابل توجهی سریع تر از نسخه ی ۱۹.۰۴ است.

blank

 سرعت بیشتر در سیستم عامل اوبونتو  ۱۹.۱۰

افزایش سرعت بلافاصله بعد از بالا آمدن سیستم مشخص و قابل توجه است، به محض نصب سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ سرعت آن سریع تر می شود. جالب است بدانید، یک بار برای من اتفاق افتاد که بالاترین مدل مک بوک را نیز با این سیستم عامل نیز تست کرده ام و نتایج خوبی هم کسب کرده ام. زمانی که اولین بار نسخه سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ بتا را روی Lenovo x240 قدیمی خود نصب کردم باعث شد احساس کنم عملکرد قابل قبول تری را تجربه می کنم. سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ هیچ نقصی را در برابر دیگر سیستم ها مخصوصا مک از خود نشان نمی دهد.

تغییرات محسوس در سیستم عامل اوبونتو  ۱۹.۱۰

حتی اگر همه ی شما به هر بهانه ای این را قبول نداشته باشید من افزایش سرعت را پیروزی بزرگی برای این کمپانی می نامم. سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ همانطور که از پیش قرار بود در اکتبر منتشر شد، ویژگی های زیادی در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ هنوز هم ناشناخته باقی مانده اند، این ویژگی ها شامل پشتیبانی از سیستم فایل ZFS است درحالی که هنوز به طور واضح سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ دارای لیبل ” آزمایشی” است نمی توان به طور قطع از آن صحبت کرد. با این حال اما به نظر می رسد این سیستم فاقد ابزار هایی برای مدیریت و کار با ZFS است. با استفاده از ZFS  شاید امکان تهیه نسخه پشتیبان و تکثیر قدرتمند فراهم می شد.

ابزار های کار با ZFS در Ubuntu در حال حاضر تا حدودی محدود هستند. اما صحبت از ویژگی های اضافه نیازمند صبر پیشه کردن خواهد بود. سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ خیلی سریع است و ارزش آن را دارد که یکبار هم که شده آن را امتحان کنید. سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ دارای Gnome 3.34نیز هست.

blank

از این ها گذشته وضعیت فعلی Gnome و فعالیت های انجام شده ی canonical بر روی آن برای بهتر کردن کیفیت و سرعت جای تقدیر دارد. اگر می خواهید جزئیات دقیق تر از آنچه canonical برای بهبود Gnome انجام داد و چگونگی آن را درک کنید در صفحه گفتمان اوبونتو پستی وجود دارد که به جزئیات قابل ملاحظه ای در این باره پرداخته است. بزرگترین نکته این است که مهندسان canonical به دنبال هات اسپات معمولی نبودند. آن ها به فناوری جدیدی به نام کلد اسپات دست پیدا کردند.

از جمله مهم ترین ویژگی های بکار برده شده از سمت canonical رفرش Mutter است. تغییراتی که برخی از کارها را از جی پی یو به سی پی یو منتقل کرده است و یک اصطلاح در فریم Xorg است.مورد بعدی این است که  Gnome تحت نظارت wayland به طرز چشمگیری نسبت به Xorg سریع تر نخواهد بود. کاری که سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ برای کاربران کرده است؛ بهبود سرعت است که حساسیت ها را در مورد wayland به کلی از یاد می برد.

جالب است به نظر می رسد Javascript هیچ تاثیری بر عملکرد  و سرعت این سری از سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ندارد. Canonical برنامه ی بهبود یافتن Gnome را به پایان نرسانده است. هدف این پروژه، انتشار نسخه ی با کیفیت تر در عملکرد و همچنین سریع تر و مدرن تر است. همانطور که دنیل  ون وگ از تیم Canonical می گوید: آینده ی Gnome shell روشن است و آنقدر ارزش دارد که منتظر هیجان آن باشید.

اما بیایید خیلی جلوتر از خودمان نرویم زیرا حتی حال نیز به طور نسبی روشن است. من به عنوان کاربر اصلی i3 هنوز Gnome shell را بیش از حد پیشرفته می دانم. زمینه ی تم پیش فرض Yaru”” Ubuntu در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ نیز قابل مشاهده است. Yaru  ترکیبی از عناصر سیک و تاریک است. اگرچه سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ بیشتر متمایل به انتهای نور طیف این تم است. من شخصا ظاهر پیش فرض جدید را دوست دارم. ترکیب Ubuntu از عناصر سبک و تاریک به خوبی اندیشیده شده است. به روزرسانی های موجود در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ شامل اعلان ها، منوها، گفتگو ها و … .

blank

در حالیکه صفحه ی بالای Gnome shell تاریک است. قابلیت تغییر در این تم وجود دارد، اگر تغییرات به دلخواه شما نباشد هر دو تم نوری به طور کامل می تواند دست خوش تغییر شود. البته باید Gnome tweak را نصب کنید.

بهترین ویژگی های سیستم عامل اوبونتو  ۱۹.۱۰

دو مورد از بهترین ویژگی های جدید در نمای اصلی سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ در بخش جست و جو و در بخش نمای کلی برنامه طراحی شده است. در اینجا اکنون می توانید برنامه ها را در پوشه ها گروه بندی کنید و ساماندهی های لازم را بر روی آن ها اعمال کنید. این کار یافتن برنامه هایی که اغلب استفاده می شود را آسانتر می کند. برای ایجاد پوشه کافی است آیکون یک نرم افزار را بکشید و روی آیکون دیگری رها کنید، یک پوشه به طور خودکار ایجاد خواهد شد. در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ گزینه ای برای قالب بندی درایو ریشه ای با استفاده از سیستم فایل Z وجود دارد که به ZFS معروف  است.  باید بگوییم وجود این ویژگی نیز  “آزمایشی” (All cups) نام گذاری شده است.

رسیدگی های Canonical به جزئیات اجرای ZFS در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ باعث می شود استفاده از ZFS با LXC/LXD با استفاده از هر سیستم پرونده ای دیگر فرقی نداشته باشد. FEDORA  و سایر راه های تیلیغاتی نیز از ZFS پشتیبانی خوبی دارند اما بیشتر توزیع کنندگان تاکنون پشتیبانی سطح هسته را اعمال نکرده اند. یک دلیل ممکن است این باشد که ZFS تحت لیسانس توسعه و توزیع مشترک فعالیت می کند.

ZFS سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰، پشتیبان و ابزار پیشنهادی برای ایجاد و پارتیشن بندی فایل ها بر روی سیستم خواهد بود که به طور مستقیم برای نصب به عنوان روت فایل به سیستم اضافه می شود. پپیشینه کامل درمورد ZFS فراتر از یک بررسی به روزرسانی Ubuntu است. اما برای کسانی  مثل ما که از Ubuntu به عنوان ایستگاه کاری استفاده می کنیم احتمالا دو ویژگی بزرگ، ذخیره سازی در کنار هم و پشتیبانی از دیسک بیشتر قابل توجه خواهد بود. از آنجایی که ZFS هم به عنوان یک فایل سیستم هم به عنوان مدیر عمل می کند، می تواند استخر بزرگی از اطلاعات را در خود نگه داری کند.

blank

علاوه بر این ها ایجاد کردن ZFS در سیستم روت فایل آسان است(هرچند که اگر این را به من بگویید میگویم آزمایشی است) اما در واقع هیچ ابزار دیگری برای مدیریت و بهره گیری از ویژگی های ZFS وجود ندارد. با این حال اگر Canonical بتواند یک رابط کاربری گرافیکی خوب برای تعامل و مدیریت ZFS در اختیارشما قرار دهد به ویژه در بازار اقتصادی، حاشیه ای از رقابت بوجود خواهد آمد. هسته در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ براساس هسته ی LINUX 5.3 است که برای افزودن پشتیبانی از کارت گرافیک سری جدید  RADEON  RX 5700 تعبیه شده است.

سرعت انتقال داده ها در سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ بسیار چشم گیر است. گنجاندن درایور های اختصاصی NVidia در دیسک نصب Ubuntu از موارد جالب توجه است. این به این معناست که اکنون می توانید درایورهای NVidia را از همان ابتدا و بدون هیچ زحمتی پس از خریداری نصب کنید.

این تغییر در تمام نسخه های Ubuntu خواهد آمد.اولین بار هنگامی که KINK ها مورد استفاده قرار گرفتنداین باعث صرفه جویی در کار و تلاش مهندسان Canonical شد. زیرا نیاز به ساخت نسخه جدید CHOROMIUM را از بین میبرد.من در استفاده از SNAP  CHOROMIUM مشکلی نداشتم.تنها نشانگر واقعی این SNAP این است که بازشدن برنامه بیش از حد معمول طول میکشد.گفته میشود گزارش های کمی درمورد اشکالات مربوط به موضوع گفتمان Ubuntu وجود دارد.به نظر می رسد شکایات اصلی حول نسخه SNAP   متمرکز است که ظاهرا هنگام استفاده از سایر مضامین Gnome را مورد استفاده قرار نمی دهد.

blank

برای برخی دیگر از کاربران همچنین در گفتگو های ذخیره CHOROMIUM نیز مشکلی پیش آمده است. هنگام استفاده از برخی ویژگی های پیشرفته ابزارهای توسعه دهنده CHOROMIUM موارد حاشیه ای نیز به وجود آمده اند.درحالی که من میبینم انتقال CHOROMIUM به طور خاص به SNAP چگونه میتواند صرفه جویی زیادی در وقت و تلاش برای Canonical داشته باشد. باتوجه به قضاوت از روی بازخورد  کاربران مشخص میشود هنوز کاملا مناسب نیست. با اینحال تاکنون آنها را به سمت نسخه های قدیمی تر منتشر شده  Ubuntu سوق نداده است.

سیستم عامل اوبونتو ۱۹.۱۰ با اشتراک گذاری جدید رسانه ها در برنامه تنظیمات تحت پنل اشتراک گذاری تعامل دارد واین فایل ها را به اشتراک می گذارد که به هر دستگاه سازگار با DLNA  یا UPNP دسترسی داشته باشد. به این معنی است که برای به اشتراک گذاشتن فایل ها با تلویزیون های هوشمند برخی کنسول ها ( به عنوان مثال پی اس ۴) و سایر دستگاه های موجود در شبکه  شما باید دارای پشتیبانی خارجی باشید.

 

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار