فریلنسر ها بخوانند؛ راهکارهایی برای بازدهی بهتر لپ تاپ در زمان دورکاری

d4e424df39e37b69233e90625d84e22d
زمان مطالعه: 6 دقیقه

عجیب نیست اگر بگوییم که در دو سال اخیر میزان مشاغل دورکاری و تمایل افراد به سمت این مشاغل بیشتر شده است. بنابراین گروهی از افراد تصمیم به تجیهز لوازم کاری خود گرفته اند؛ از تهیه تجیهیزات محیط کاری گرفته تا ارتقای سیستم هایی که مورد نیاز هر کاری است. بنابراین پر واضح است لپ تاپ و گوشی های هوشمند این روز ها جز لوازم حیاتی به حساب می آیند و صد البته تبلت های کاربردی که در چنین روزهایی کودکان را نیز یاری می کنند.

با توجه به نیاز فزاینده به این دستگاه ها بر آن شدیم تا در این مقاله منحصرا درباره افزایش عملکرد لپ تاپ در زمان دورکاری نکاتی را ارائه دهیم. با دیجی دو همراه باشید:

افزایش عمر باتری با تنظیمات نمایشگر

بازدهی بهتر لپ تاپ

یکی از دغدغه های افراد در کار با لپ تاپ کاهش عمر باتری است. بسیاری از ما در انتخاب باتری برای لپ تاپ با چالش مواجه هستیم پیدا کردن باتری اصی لپ تاپ و اینکه آیا این باتری می تواند به مانند باتری اورجینال چندین سال همراه ما باشد یا خیر، از معضلات اصلی است. کم نیستند افرادی که با تمام شدن عمر باتری لپ تاپ خود و تعویض چندباره باتری به این نتیجه رسدیده اند که باید به فکر لپ تاپ دیگری باشند، چراکه کار با لپ تاپ همیشه در شارژ بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

برای اینکه بتوانید طول عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید می توانید از چند راه کار ساده شروع کنید. البته قابل توجه است که این تنظیمات تنها تضمین کننده بخشی از سلامت باتری لپ تاپ خواهد بود، چراکه عمر باتری بازه ای نسبتا مشخص دارد و عوامل دیگری نیز در افزایش یا کاهش این بازه تاثیر گذار هستند. این تنظیمات مربوط به کنتراست نمایشگر است. برای تنظیمات این بخش دو مبحث وجود دارد یک؛ تنظیمات روشنایی در ویندوز ۱۰ و دوم؛ تنظیمات مربوط به کنتراست تطبیق پذیر و روشنایی اینتل Graphics Command Center که البته این مورد در لپ تاپ های نسل یازدهم به چشم می خورد.

با تنظیم کردن میزان روشنایی در ویندوز ۱۰ می توانید از حالت اتوماتیک روشنایی که باعث تخلیه باتری در مدت کوتاه می شود، جلوگیری کنید. شاید برای شما راحت باشد که سیستم پیش رویتان با تغییر نور محیط بستر ویندوز را برای دید بهتر و سلامت چشم ها تغییر دهد، اما اگر این تغییر را به شکل دستی خودتان ایجاد کنید کمک بسیاری به عمر مفید باتری لپ تاپ کرده اید. برای انجام این تغییرات کافیست به قسمت Settings رفته و روی گزینه Display کلیک کنید و در آخر گزینه Change Brightness Automatically When Lighting Changes را غیر فعال کنید.

بعد از تغییرات انجام شده در این قسمت می باسیت به قسمت تنظیمات تطبیق پذیر و روشنایی کنتراست بروید. این تنظیمات در لپ تاپ های دارنده پردازنده اینتل یازده با نام Display Power Savings معرفی شده است. گفتنی است که این قابلیت در واقع همان قابلیت True Tone در سیستم عامل  macOS و iPadOS و iOS است. اما چطور می توانید این قابلیت را لغو کنید؟

بد نیست بدانید که اینتل با ایجاد این قابلیت قصد داشته وضوح تصویر را هنگام کار با لپ تاپ افزایش دهد، به طوری که با تغییر بستر ویندوز رنگ و کنتراست نیز تغییر کند. اما در واقعیت کاربران هنگام کار با لپ تاپ ها به علت تغییر رنگ ناگهانی و کنتراست تمرکز خود را از دست می دهند. شما می توانید در صورت بهره مندی از این نوع لپ تاپ ها ببه سراغ اپلیکیشن Intel Graphics Command Center بروید. می توانید با مراجعه به System و سپس قسمت Power گزینه Adaptive Brightness و در ادامه گزینه Display Power Savings را خاموش کنید.

توجه به آپدیت همه جانبه لپ تاپ

بازدهی بهتر لپ تاپ

آلارم های آپدیت برای همه ما آزاردهنده و خسته کننده است. البته که توجه به ان ها می تواند عملکرد لپ تاپ را زیر و رو کند. بنابراین توجه به آپدیت های به موقع می تواند شما را در داشتن یک لپ تاپ به روز و سالم کمک کند. قطعا کار با باگ ها و گلیج های پی در پی شما را به این نتیجه می رساند که در اولین فرصت به سراغ آپدیت بروید، اما چطور می توانید لپ خود را به روز نگه دارید؟

همانطور که می دانید با آپدیت کردن ویندوز دیگر خبری از باگ ها نبوده و همچنین آخرین پچ های امنیتی را دریافت خواهید کرد. فقط کافیست به قسمت Windows Settings و گزینه Update & Security را انتخاب کنید. در آخر نیز Check for Updates را انتخاب کنید. با این کار آپدیت های درایورها نیز برای شما به نمایش در می آید.

نرم افزار های پیش فرض و تغییرات پرفورمنس

بازدهی بهتر لپ تاپ

چه در گوشی های هوشمند و چه در لپ تاپ ها گاها با برنامه هایی مواجه می شویم که اغلب آن ها را بی استفاده می دانیم و این عقیده را داریم که این برنامه ها در واقع نفخ افزار هستند و جز پر کردن حافظه سودی ندارند . اما همینجا دست نگه دارید؛ شاید ندانید که این برنامه ها می توانند با توجه به استفاده شما از لپ تاپ برای تغییرات پرفورمنس بسیار کارآمد عمل کنند. اما چطور؟

باید بیان کنیم که برای بررسی و ارزیابی وضعیت فن، حرارت، و پردازنده این برنامه می توانند کمک شایان توجهی به شما کنند البته به خاطر داشته باشید که این برنامه ها در هر لپ تاپی با توجه به برند متفاوت نام گذاری شده اند برای مثال:

در لپ تاپ های اچ پی: HP Command Center

در لپ تاپ های دل: Dell Power Manager

در لپ تاپ های لنوو: Lenovo Vantage

بنابراین به راحتی می توانید با توجه به برند لپ تاپ به دنبال این اپلیکیشن ها بروید. برای نمونه لپ تاپ های اچ پی دارای حالت Performance برای افزایش سرعت پردازنده، حالت Cool جهت بالا بردن سرعت فن  و حالت  Quiet مخصوص کاهش سرعت فن هستند.

تنظیمات نمایشگر

بسیار اتفاق افتاده که زمان کار با لپ تاپ با یاز کردن چند برنامه در اصطلاح مولتی تسک، فضای لپ تاپ برایتان شلوغ شده است. یک راه برای بهبود استفاده از فضای نمایشگر کاهش مقیاس آن است. اگر سیستم شما دارای نمایشگری فراتر از استاندار FHD باشد این کار می تواند به بهینه سازی استفاده از نمایشگر بینجامد.

برای این اقدام ساده کافیست بر روی قسمتی از دسکتاپ راست کلیک کنید، سپس با انتخاب Display Settings در صفحه باز شده که حاوی عبارت های Change the Size of Text, Apps, And Other Items کمترین مقدار را انتخاب کنید. با این کار متن های نوشته شده با سایز کوچکتری نمایش داده می شوند.

بهینه سازی تنظیمات بوت آپ ویندوز ۱۰

بازدهی بهتر لپ تاپ

قابلیتی که ابتدا در ویندوز ۸ بکار گرفته شد Fast Startup بود. با این قابلیت زمانی که Fast Startup فعال باشد، لپ‌تاپ بسیاری از قسمت های وضعیت سیستم عامل را ذخیره می‌کند تا در روشن شدن مجدد کامپیوتر، با سرعت بالاتری قادر به بوت دستگاه باشد. البته به خاطر داشته باشید همچنان از اپلیکیشن‌ها لاگ‌آوت خواهید شد و برنامه های باز بسته می شوند. اما کرنل، درایورها و وضعیت سیستم باقی می‌ماند تا بوت سریع‌تر انجام شود.

برای درک بهتر این قسمت در قسمت تنظیم روشنایی ویندوز گفتیم که دو تنظیمات برای این مورد وجود دارد که برای بهبود عملکرد لپ تاپ باید قسمت Fast Startup را غیر فعال کنید و در مقابل اپلیکیشن های استارتاپ را فعال کنید. از این رو می توانید به برنامه های محبوب خود دسترسی داشته باشید.

اما چرا باید این قابلیت را خاموش کنید؟ زمانی که Fast Startup روشن باشد، هیچ زمانی لپ‌تاپ به طور واقعی خاموش نمی‌شود. در نتیجه بار دیگری که دستگاه بوت شد، متوجه خواهید شد برخی اپلیکیشن‌ها کند تر کار می کنند یا اختلال در عملکرد را نشان می دهند.  علاوه بر این دسترسی به تنظیمات BIOS و همچنین رمزنگاری دیسک در این شرایط دشوار خواهد بود، بنابراین اگر در سیستم خود فایل‌هایی حیاتی نگه می‌دارید، این مشکل می تواند مسئله ساز شود.

غیرفعال‌سازی Fast Startup نمی تواند تغییرات محسوسی در کار پی‌سی‌های مدرن که به حافظه SSD مجهز شده‌اند به وجود آورد. به طوری به راحتی نمی توانید این تفاوت را تشخیص دهید. برای غیر فعال سازی Fast Startup با جست‌وجو در تنظیمات Power and Sleep ویندوز ۱۰ میاوانید این قابیت را پیدا کنید. سپس با انتقال به  Additional Power Settings گزینه Choose What the Power Buttons Do را انتخاب کنید و در ادامه Change Settings that Are Currently Unavailable  را انتخاب کرده و در آخر Fast Startup را غیر فعال کنید.

گفتنی است که تنظیم  اپلیکیشن‌های استارتاپ هم می‌تواند در عملکرد بهتر لپ تاپ تا حد زیادی تعیین کننده و موثر باشد، به این صورت که با هر بار روشن شدن دستگاه، بتواند با تعداد کلیک کمتر به آن ها دسترسی داشته  باشید. برای این کار می توانید با جست‌وجوی عبارت Startup Apps در تنظیمات ویندوز ۱۰ به راحتی به بهینه سازی این مورد بپردازید. البته به خاطر داشته باشید تنها چند اپلیکیشن را انتخاب کنید، زیرا با افزایش تعداد آن ها بوت دستگاه نیز طولانی تر خواهد شد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار