راهنمای خرید هدفون

2e2cd4b814cb862b0b89ca1e360d5f8b
زمان مطالعه: 11 دقیقه

یک انتخاب خوب برای گوش های شما

همه ما انسان ها زمانی متوجه اهمیت سلامت خود می شویم که عضوی از بدن دچار بیماری شده باشد. در غیر این صورت شاید اصلا متوجه نشویم که سلامت آن عضو تا چه میزان برایمان حیاتی بوده است. شاید از خود بپرسید این مقدمه چه ارتباطی با یک مقاله راهنمای خرید دارد. همانطور که در تیتر این مقاله می خوانید موضوع مورد بحث راهنمای خرید هدفون است. اما تا به حال شده برای خرید یک هدفون اولین المان را حفظ سلامت گوش بدانید؟ حتما بیشترین اهمیت مربوط به برند و کیفیت صدای یک هدفون بوده است و کمتر کسی به این توجه می کند که یک هدفون در چه شرایطی کمترین آسیب را به گوش خواهد زد!

نمی دانید دنیای خالی از اصوات چه دنیای وحشناکی خواهد بود. تصور اینکه در هر جمعی به علت نشنیدن صداها حس تنهایی به شما دست دهد تا چه اندازه می تواند آزار دهنده باشد. بنابراین اگر تا به این لحظه برای خرید یک هدفون به اینکه تهدید کننده سلامت گوش ها هست یا خیر فکر نکردید، پیشنهاد می کنیم از این لحظه این معیار را نیز در نظر بگیرید.

برای خرید یک هدفون مناسب گزینه های بسیاری وجود دارد، اما اغلب کاربران تنها به چند معیار از جمله کیفیت، اندازه و کمپانی سازنده آن توجه می کنند. ویژگی هدفون ها در این چند مورد خلاصه نمی شود. هر کمپانی سازنده هدفون برخی مشخصات فنی را در نظر گرفته که عموما کاربران به آن بی توجه هستند. در ادامه این نوشتار ابتدا انواع هدفون از نظر شکل ظاهری مورد بررسی قرار داده ایم و در آخر آن ها را از نظر فنی ارزیابی کرده ایم. برای تجربه خرید آگاهانه با دیجی دو همراه باشید:

راهنمای خرید هدفون

انواع هدفون

هدفون ها به لحاظ شکل و کاربرد به انوع گوناگونی تقسیم می شوند:

هدفون های داخل گوشی یا این ایر

این نوع هدفون ها همانطور که از نام آن برخاسته می شود، داخل گوش جای می گیرند. در اصطلاح این هدفون ها را ایرفون نیز می نامند. شکل این هدفون ها طوری طراحی شده است که با قرار گیری در داخل گوش فاصله اندکی نسبت به پرده گوش دارند. بنابراین صدای تولید شده از آن ها به دلیل نبود فضای خالی با کیفیت تر خواهد بود، ضمن اینکه میزان بلندی صدا در آن ها بیشتر نیز است. این هدفون ها به علت اینکه کاملا محیط داخلی گوش را می پوشانند از ورود صدای محیط به شدت می کاهند.

راهنمای خرید هدفون

این هدفون ها بخشی به نام ایر باد دارند که اغلب کمپانی های سازنده آن ها را در ابعاد مختلف به همراه ایرفون های خود عرضه می کنند. ایربادها بخش نرم هدفون را تشکیل می دهند که مسقیما وارد گوش می شوند. بنابراین کاربران باید برای راحتی در شنیدن صدا و همچنین قرار گرفتن صحیح هدفون در گوش از اندازه مناسب آن استفاده کنند. گفتنی است که اگر در انتخاب ایرباد ها بی توجهی صورت گیرد میزان کیفیت صدا بسیار تغییر خواهد کرد. این نوع هدفون ها غالبا به دلیل ساختار کوچک خود مورد پسند کاربران هستند، اما همه ما می دانیم که پیچ خوردگی های سیم این نوع هدفون ها چالشی بوده که تا امروز راه حلی برای آن یافت نشده است. با این وجود هدفون های مذکور حتی در بالا ترین سطح کیفیت خود به دلیل اندازه کوچک مانع از قرادادن امکاناتی شده که بر شدت و کیفیت صدا اثر گذار هستند. نقاط قوت این هدفون ها را می توان در حمل آسان، عدم ورود صدای محیط داخل گوش دانست، اما نقاط ضعف آن عبارت اند از؛ کیفیت پایین صدا و چالش با سیم.

هدفون های روی گوش یا آن ایر

این هدفون ها بزرگ تر از هدفون های این ایر هستند. هدفون های آن ایر به دلیل قرارگیری روی لاله گوش صدا را به داخل منتقل می کنند. اما نمی توانند مانع از ورود صدای محیط به داخل گوش شوند. از جهتی صدای پخش شده از داخل این هدفون ها به دلیل بزرگ بودن به خارج منتشر می شود.

راهنمای خرید هدفون

اگر بخواهیم از نظر آسیب به سلامت گوش این هدفون را مورد برسی قرار دهیم، ساختار آن به دلیل بزرگ تر بودن و در نتیجه دور تر بودن از پرده گوش مانع آسیب به گوش ها می شود. با این وجود به نسبت هدفون های داخل گوشی می تواند لاله گوش را در دراز مدت آزار دهد. از نقاط قوت این نوع هدفون ها می توان به حمل راحت، باتری های قدرتمند تر و همچنین بالا بودن کیفیت صدا اشاره کرد. اما نقاط ضعف آن ها جایگیری به علت ابعاد بزرگتر نسبت به هدفون های داخل گوشی و همچنین عدم قابلیت عایق بندی صدا است.

هدفون های دور گوشی یا اور ایر

این هدفون ها نسبت به مدل قبلی مقداری بزرگتر بوده تا ورود صدای محیط و همچنین خروج صدای هدفون را به حداقل برساند. این نوع هدفون ها لاله گوش را به طور کلی می پوشانند. بزرگی آن ها موجب شده تا کمپانی های سازننده دستشان برای به کارگیری درایور های بزرگتر و با کیفت تر باز باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کیفیت صدا در این نوع هدفون ها بسیار بالا تر از انواع قبلی است، ضمن اینکه باتری های حجیم تر به کاربرده شده در آنها موجب می شود که کاربران ساعت های بیشتری بتوانند از آن ها استفاده کنند. علاوه بر این ابعاد بزرگتر این هدفون ها و دور بودن آن ها از پرده گوش موجب کاهش آسیب به گوش ها می شود. مضاف بر این به علت قرار داشتن پوشش کامل روی گوش ها صدایی فراگیر تر خواهند داشت.

راهنمای خرید هدفون

پر واضح است که شمایل این هدفون ها به خوبی می تواند مانع از انتشار صدا به بیرون شده و همچنین ورود صدای محیط به داخل را نیز  به حداقل رسانند. اغلب کاربرانی که به شکل حرفه ای موسیقی گوش می دهند و می خواهند تمامی صداها را تحلیل کنند، از این هدفون ها استفاده می کنند. نقاط قوت آن ها عبارت اند از: بالا بودن کیفیت صدا، وجود باتری های بزرگتر و با کیفیت تر و آسیب کمتر به سلامت گوش. اما از نقاط ضعف باید به عدم سهولت در حمل اشاره کرد.

هدفون های بلوتوثی و بی سیم

این هدفون ها در ظاهر کمی به هدفون های داخل گوشی شباهت دارند، اما چالش سیم هدفون در آن ها دیده نمی شود. این هدفون ها به هدفون های بی سیم شهرت دارند که اغلب کاربرانی که نمی خواهند در زمان گوش دادن به موسیقی گوشی را در دست گیرند، بسیار مناسب است.

راهنمای خرید هدفون

ناگفته نماند که موج رشد خرید این هدفن ها بسیار پر تلاطم بوده، چراکه اکنون پرچمداران گوشی های گوشمند بدون قابلیت جک ۳.۵ میلی متری هدفون عرضه می شوند، بنابراین کاربران مجبور به تهیه هدفون های بی سیم خواهند بود. از نقاط قوت این هدفون ها می توان به نبود چالش پیچیدگی سیم هدفون، کیفیت خوب صدا و حمل بسیار آسان آن اشاره کرد. اما این هدفون ها با وجود استقبال فراوان نقاط ضعفی را نیز دارند که عبارت اند از؛ عمر پایین باتری ، امکان عدم تطابق با گوشی های قدیمی تر.

مشخصات فنی هدفون ها

حال که با انواع هدفون از نظر ظاهر آشنا شدید و نقاط قوت و ضعف هر یک را دریافتید نوبت به مشخصات فنی هدفون ها می رسد. همانطور که اشاره شد این قسمت از توضیحات مربوط به هدفون ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما باید اشاره کنیم که این بخش در واقع مهمترین بخش برای خرید یک هدفون مناسب است. در ادامه به بخش های مختلف یک هدفون می پردازیم

درایور

از مهمترین مشخصات فنی هدفون ها می توان به درایور اشاره کرد. درایور نقش تبدیل سیگنال های الکترونیکی به صدا را بر عهده دارد. هر درایور از سه بخش آهن ربا، کویل و دیافراگم تشکیل شده است که دو قسمت اول وظیفه حرکت و لرزاندن دیافراگم را برعهده دارد. در نتیجه با لرزش دیافراگم صدا تولید می شود. برای اینکه بتوان میزان قدرت درایو را بررسی کرد باید توجه داشته باشید که هر مقدار قطر درایور ها بیشتر باشد توانایی بیشتری در تولید صدا ها خواهند داشت. از این رو می توان گفت که درایور های ۴۰ میلی متر و یا بیشتر هدفون های با کیفیت را خواهند ساخت. بنابراین هدفون های بی سیم و یا داخل گوشی به دلیل ابعاد کوچکتر از درایور های کوچکتری برخوردار هستند.

سطح فشار صدا

سطح فشار صدا در واقع همان توانایی هدفون ها در تولید حداکثر صدا است. این پارامتر در مشخصات فنی هدفون ها با نام دسی بل شناخته می شود. گفتنی است که میانگین تولید صدا در هدفون ها بین ۴۸ تا ۱۲۰ دسی بل است. لازم به ذکر است که صداهای بالا از ۱۲۰ دی سیبل می تواند آسیب های جدی به گوش وارد کند. با این حال تحقیقات نشان می دهد صداهای بالا ۸۵ دسی بل نیز می تواند برای سلامت گوش ها تهدید کننده باشد.

آمپدانس

آمپدانس میزان مقاومت الکتریکی را نشان می دهد. به عبارت دیگر هدفون هایی که از آمپدانس بالاتری برخوردارند، نسبت به جریان الکتریکی مقاومت بالایی داشته و به قدرت بیشتری برای لرزش دیافراگم احتیاج دارند.

از این رو مشاهده می کنید که هدفون های گوشی های همراه از آمپدانس کمتری برخورداند تا با توان کمتری صدای لازم را تولید کنند. در صورتی که هدفون های حرفه ای تر با آمپدانس بیشتر به آمپری فایر برای حرکت دیافراگم احتیاح دارند. گفتنی است که هدفون ها کوچک با وجود اینکه به والتاژ کمتری برای تولید صدا احتیاج دارند، جریان بالای الکتریکی را برای تولید صدا نیاز دارند، از طرفی جریان بالا موجب ایجاد نویز می شود.

راهنمای خرید هدفون

صدای سه بعدی

اگر تجربه شنیدن موسیقی در کنسرت های بزرگ را داشته باشید قطعا هنگام گوش دادن متوجه شده اید که می توانید صداها را از یکدیگر تفکیک کنید. این حالت را اصطلاحا صدای سه بعدی می دانند. حتی زمانی که به سینمای سه بعدی می روید شنیدن این دست صداها برای شما ملموس تر خواهد شد. برخی از هدفون ها نیز قابلیت پخش صدای سه بعدی را خواهند داشت. در این هدفون ها صداها از جهات مختلف به گوش وارد می شوند و شنونده احساس می کند در یک کنسرت نشسته و به موسیقی گوش می دهد. اما به یاد داشته باشید هدفون های خارج گوشی به علت اینکه فضای بیشتری از گوش را در برمی گیرند در ایجاد این دست صداها توانایی بیشتری دارند.

گفتنی است که هدفون های مخصوص گیمینگ از این قابلیت برخوردارند، چراکه شنیدن صدای محیط در بازی ها می تواند هیجان بیشتری به کاربر القا کند. از این رو ایجاد چند درایور در هدفون های بازی یکی از مهمترین مولفه های ساخت آن ها خواهد بود.

حذف نویز

حذف نویز یکی دیگر از قابلیت های موجود در هدفون ها است. این قابلیت در محیط هایی که فرکانس صدا پایین است عملکر خوبی دارد، اما زمانی که فرکانس به حد میانی و یا بالا می رسد، دیگر کارایی اولیه را ندارد. برای مثال اگر در هواپیما از هدفون استفاده کنید صدای اطراف به خوبی پوشش داده شده و نویزی را احساس نمی کنید اما اگر با همان هدفون کنار کودکی که گریه می کند نشسته باشید هدفون توانایی بالایی برای حذف نویز نخواهد داشت. این قابلیت بنابر میزان توان الکتریکی در هدفون ها بسیار متفاوت است و بسیار به برند، عملکرد آن و همچنین نوع دریافت نویز و پردازش آن بستگی دارد.

عایق بندی صدا

شنیدن موسیقی زمانیی جذاب می شود که شما هیچ صدایی از محیط را دریافت نکنید. این قابلیت در هدفون های تو گوشی و خارج گوشی کاملا رعایت می شود. این هدفون ها به قابلیت حذف نویز احتیاج نداشته و می توانند به راحتی مانع از ورود صدای محیط به داخل گوش شوند. به علاوه این هدفون ها خروج صدا از هدفون به محیط را هم کنترال می کنند، بنابراین اطرافیان نمی توانند صدای موسیقی شما را بشنوند.

راهنمای خرید هدفون

دیگر المان های موثر در خرید یک هدفون

سیم هدفون

هدفون ها عموما دارای جک ۳.۵ میلی متری هستند که در صورت خرابی و آسیب امکان تعویض آن ها وجود دارد. پیچیده شدن سیم هدفون از جمله معضلات آن ها است، بنابراین اگر به دنبال هدفون های دور گوش و یا روی گوش هستید به این نکته توجه کنید که مهمترین بخش یک هدفون سیم آن است، لذا در صورت قابل تعویض بودن هنگام آسیب، می توان آن را به راحتی عوض کرد. اما هدفون های توگوشی عموما این قابلیت را ندارند و پس از آسیب ندرتا می شود آن ها را تعویض کرد. از این رو بهتر است در خرید و نگهداری این هدفون ها دقت بالایی داشته باشید.

ایرفون های با کیفیت

همانطور که اشاره شد هدفون های توگوشی دارای بخش نرمی هستند که اغلب کمپانی ها ۳ سایز مختلف از آن ها را برای کاربران در نظر می گیرند. البته که کاربران می توانند در صورت گم شدن و یا خرابی ایرفون ها به راحتی آن را تعویض کنند، اما مهمترین نکته در این خصوص اندازه بودن ایرفون ها برای گوش است که در شنیدن کیفیت بالا صداها بسیار اهمیت دارد.

ضد آب بودن

اگر به عنوان یک ورزشکار اقدام به خرید هدفون کرده اید، توجه به این المان بسیار مهم است. چراکه در حین ورزش امکان تعرق وجود دارد. لذا ضد آب بودن هدفون می تواند مانع از آسیب به آن شود. بنابراین انتخاب یک هدفون با قابلیت ضدآب بودن برای ورزشکاران توصیه می شود.

برخورداری از سیستم تنظیم صدا و میکروفن

در حال حاضر تمامی هدفون های توگوشی دارای قابلیت مکالمه و تنظیم صدا هستند. اما هدفون های رو گوشی و دور گوشی این امکان را با قابلیت قطع و وصل کردن میکروفن دارند. بنابراین افرادی که هدفون های گیمینگ تهیه می کنند می توانند در صورت لزوم صدای میکروفن را قطع کنند.

چند نکته پایانی

  • در ابتدا باید بیان کنیم که خرید انواع هدفون شاید در نگاه اول بسیار آسان به نظر آید، اما به دلیل اینکه این دستگاه مستقیا با گوش ها در ارتباط است کیفیت آن می تواند تضمین کننده سلامت گوش پس از استفاده طولانی مدت باشد. لذا توصیه می شود به راهنمای خرید هدفون توجه کنید.
  • دومین نکته مربوط می شود به هدف شما در خرید هدفون؛ اینکه شما به عنوان یک گیمر یک هدفون تهیه کنید و یا به عنوان کاربری که تنها برای موسیقی به هدفون احتیاج دارد، در گزینه های خرید شما تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین اولین گام باید آگاهی از نیاز باشد.
  • پیشنهاد می کنیم که هر نوع هدفونی را از مراکز معتبر خریداری کنید. در حال حاضر بسیاری از دست فروشان هدفون های توگوشی را به بهای بسیار اندکی می فروشند که از نظر کارایی ضعیف بوده و همچنین به دلیل نداشتن استاندار های جهانی می توانند بسیار آسیب زننده نیز باشند.
  • در هنگام خرید به پخش کننده موسیقی خود نیز توجه داشته باشید. اینکه شما از طریق گوشی بخواهید موسیقی گوش دهید نیازی به هدفون های بسیار قدرتمند و گران قیمت ندارید، چراکه غالبا گوشی های هوشمند برای تامین قدرت درایور ها توانایی بسیاری نخواهند داشت.
  • در نهایت باید متذکر شویم که صرف هزینه بسیار برای یک هدفون تضمین کننده کیفیت بالای آن نخواهد بود. بنابراین در ابتدا نیاز خود از خرید را مشخص کرده و در نهایت گزینه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.
0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار