تاثیر امواج موبایل روی بدن انسان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

یکی از مسائلی که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است، تهاجم امواج رادیویی و مغناطیسی است که این روزها با افزایش میزان استفاده از گوشی های موبایل بیش تر از همیشه خود را نشان می دهد.

blank

یکی از مسائلی که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است، تهاجم امواج رادیویی و مغناطیسی است که این روزها با افزایش میزان استفاده از گوشی های موبایل بیش تر از همیشه خود را نشان می دهد.

از سوی دیگر، از آنجا که سرطان های مغزی بسیار شده و علت اغلب آنها را جهش های خواسته در سلول های مغزی نسبت می دهند، اولین بیماری که در رابطه با امواج به ذهن ما می رسد سرطان است. ولی آیا واقعا امواج ساطع شده از گوشی های موبایل می تواند شانس ایجاد جهش سلولس و سرطان های مغزی را افزایش دهد یا خیر؟ این سوالی است که می خواهیم امروز در آی نیوز به آن پاسخ دهیم.

نتیجه یکی از تازه ترین تحقیقات در موسسه “سوء مصرف مواد” در مریلند امریکا نتایج عکس آنچه اغلب ما تصور می کنیم را نشان داد. بر خلاف تصور ما، امواج رادیویی ساطع شده از گوشی های موبایل نه تنها آسیبی به سلول های مغزی نمی رساند، بللکه باعث تحریک و فعالیت بیشتر آن قسمت از مغز که در نزدیکی گوشی قرار دارد می شود.

علاوه بر این سایر پژوهش هایی که اخیرا در این باره انجام پذیرفته، هر گونه آسیب مغزی ناشی از امواج  گوشی های موبایل را رد می کند. پژوهش گران طی آزمایشی از ۴۷ داوطلب اسکن مغزی تهیه کرده تا بتوانند تغییرات مغزی را پیش و پس از استفاده از گوشی همراه بررسی کنند. پس از ۵۰ دقیقه مکالمه با گوشی همراه، مشخص شد متابولیسم گلوکز در ناحیه ای از مغز که نزدیک به گوشی قرار دارد، تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

ولی در مورد کودکان قضیه کمی متفاوت تر است زیرا مغز آنها در سن رشد قرار دارد و بیش از بزرگسالان امواج  را به خود جذب می کند و امکان دارد امراج رادیویی گوشی های همراه روی بافت مغزی آنها تاثیرات مخرب بگذارید. به این ترتیب توصیه می شود تا حد امکان کودکان خود را از مجاورت با گوشی های موبایل دور نگه دارید.

البته ناگفته نماند که بسیاری از محققان بر این باورند که افزاش سوخت و ساز سلول ها در مغز به خودی خود می تواند موجب تولید و رشد تومورهای مغزی شود.

در مجموع می توان گفت تا به امروز همچنان تحقیقات محققان نمی توانسته آسیب یا عدم آسیب امواج موبایل را قاطعانه تایید یا رد کند. از این رو تا جای امکان خود را در معرض امواج آن قرار ندهید، خصوصا در زمان خواب. پژوهش هایی زیادی در رابطه با آثار زیان بار استفاده از گوشی های هوشمند در هنگام خواب انجام گرفته است که وجود این آسیب را تایید می کند.

ولی خوشبختانه چیزی که درباره آن مطمئن هستیم این است که این امواج غیر یونیزه کننده هستند و از این رو نمی توانند به صورت مستقیم روی سلول های بدن اثرات مخرب باقی بگذارند.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار