بررسی پردازنده گوشی‌های هوشمند

d3ec8ebf7f6ac0e1ec08eecb0599dd82
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یک گوشی هوشمند ترکیبی از قطعات متعدد است که هر کدام کارویژه‌های خاص خود را دارند. از تمام قطعاتی که بر روی صفحه گوشی ما سوار شده‌اند حساس‌ترین آن‌ها پردازنده است که با اختصار CPU در جهان معرفی می‌شود. CPU مخفف Central Processing Unit است. همان‌طور که از نام آن پیدایست یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی و در واقع مغز گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. همچنین تمامی فعالیت‌های گوشی‌های هوشمند مانند GPU، RAM، مودم، دوربین فیلم‌برداری، بلوتوث و.. همگی متکی و وابسته به CPU می‌باشد. امروز برندهای بزرگ گوشی در زمینه پردازنده‌ها بسیار رقابت سنگینی دارند. برندهایی همچون اپل، سامسونگ، هوآوی و وان‌پلاس در زمینه استخدام پردازنده‌های همچون Kirin، Snapdragon، Mediatak، Exynos و A Series اپل با هم به شدت رقابت دارند. البته که این رقابت بسیار مثبت و مفید است زیرا به افزایش قدرت و کیفیت پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند منجر شده است.

CPU

در ادامه و به ترتیب هر کدام را مختصراً توضیح خواهیم داد.

Snapdragon: اسنپدراگون امروز قوی‌ترین پردازنده مرکزی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. شرکت کوالکام یک شرکت آمریکایی است که امروز در سه سری پایین رده (۴۰۰)، میان رده (۶۰۰) و بالا رده به توسعه تراشه‌های پردازنده مرکزی اسنپدراگون می‌پردازد. کیفیت این تراشه در جهان بخاطر آن است که هر بخش از آن کارکرد خاص خود را دارد، یعنی یک نوع تقسیم‌کار در این تراشه انجام شده است. لذا به میزان زیادی انرژی برق را ذخیره نگه داشته و گرمای اندکی نیز تولید می‌کند. این موضوع به خودی خود منجر به بهبود عملکرد تراشه و در نهایت موفق‌آمیز بودن تست‌های تخصصی به عمل آمده از آن از جنبه کیفیت و سرعت آن شده است. یکی از مواردی که به بهبود عملکرد آن خیلی کمک کرده قدرت باتری و شارژ سریع آن با استفاده از تکنولوژی Quick Charge 4 است. بطور مثال در ۱۵ دقیقه ۵۰ درصد از باتری را شارژ می‌کند.

Mediatek

MediaTak: این تراشه یک شرکت تایوانی است. سرعت و عملکرد دقیقی ندارد. خیلی باتری مصرف می‌کند به همین خاطر گوشی‌هایی که از پردازنده استفاده می‌کنند هم ضعیف هستند و هم خیلی داغ می‌کنند. بعلاوه در کنار پردازنده‌های گرافیکی Mail و Power VR قابل اجرا هستند. اما نسخه‌های اخیر این پردازنده قدرتمند با داشتن ده هسته پردازشگر سه خوشه‌ای بنام Helio X25 و نیز نسل سوم تکنولوژی شارژ سریع Pump Express 3 (که می تواند در ۲۰ دقیقه ۷۰ درصد گوشی را شارژ کند) حضور پرقدرتی را برای رقابت با سایر پردازنده‌ها آغاز کرده است.
Exynos: این پردازنده متعلق به شرکت سامسنوگ و Mezia بوده و تنها رقیب جدی اسنپدراگون نیز می‌باشد. بطوری که سامسونگ گوشی‌های پرچمدارش را تنها با پردازنده ازینوس یا اسنپدراگون تولید می‌کند. این پردازنده در سه سری ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بعنوان پایین رده، و نیز از ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ بعنوان میان رده و در نهایت ۹۰۰۰ بعنوان آخرین ورژن و پردازنده بالا رده تولید شده است. لازم به ذکر است که اگزینوس از پردازنده گرافیکی Mail استفاده می‌کند.
Kirin: این پردازنده توسط هوآوی تولید می‌شود. همچون سایر پردازنده‌ها رده‌های متفاوتی دارد. Helio پردازنده ساخت این شرکت است که برای سطوح بالا رده و میان رده تولید شده و نیز MT پردازنده‌ای است که برای سطوح میان رده و پایین رده در نظر گرفته شده است. این کیس جزو پردازنده‌های ضعیف بازار است و خیلی زود در رقابت با سایرین شکست می‎خورد. اما اخیراً با دو مدل Kirin 960 و Kirin 950 در گوشی های Meta 8 و Meta 9 بطور جدی پا به عرصه رقابت با سایر پردازنده گذاشته است. علاوه بر این چون مصرف باتری این پردازنده زیاد شده است هوآوی تصمیم گرفت از تکنولوژی Big Little استفاده کند که در آن تنها بخش‌های خاص هر عملکرد در پردازنده فعال باشد. این موضوع منجر شده است باتری بشدت بهینه مصرف شده و داغ نکند.
سری A اپل: سری اپل یکی از پردازنده‌های قدرتمند دنیا محسوب می‌شود. شماره مقابل رقم A در واقع نشان از قدرت پردازش آن دارد. لذا هر چقدر میزان این عدد بالا باشد سری این پردازنده جدیدتر و قدرت آن نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر آخرین نسل از این پردازنده A12 Bionic است.

CPU

اما چه نکاتی را باید برای انتخاب یک گوشی با پردازنده خوب رعایت کنیم؟ برای یک گوشی خوب حتما باید به پردازنده یا اصلی‌ترین قطعه آن توجه کنید. در این مورد می‌توانید با علائم و نشانه‌های زیر قدرت پردازنده را تخمین بزنید، هرچند با یک مطالعه چند روزه می‌توانید از قدرت برندها و پردازنده‌های سطح بازار مطلع شوید اما ما این نشانه‌ها را برای شناسایی یک گوشی خوب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • GPU گوشی بالا باشد. چون قدرت این تراشه به قدرت پردازنده مرکزی مرتبط است
  • بعد از نیم ساعت کار حرارت نداشته باشد
  • باتری کمتری مصرف کند
  • تعداد هسته‌های آن زیاد باشد و قدرت پردازش هر هسته نیز خوب باشد
  • به میزان سرعت پردازنده مرکزی که با هرتز مشخص می‌شود نیز دقت کنید
  • به نانومترهای درج شده در پردازنده دقت کنید. هرچه مقدار این نانومترها کمتر باشد قدرت آن بیشتر است از زیرا امکان تعبیه شدن
  • ترانزیستورهای بیشتری را در خود داراست
0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار