اپل طی رویدادی از آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس رونمایی کرد

9da9d4da0ee5e61eb87ddf0ebcac54a9
زمان مطالعه: 4 دقیقه

انتظار ها به پایان رسید. اپل از دو غول پرچمدار دیگر خود نیز رونمایی به عمل آورد. چند ساعتی است که خبر رونمایی اپل از محصولات جدیدش در سراسر جهان دست به دست می شود. اپل در این رویداد خود محصولات متنوعی را ارائه کرده است که به نظر می آید در میان همه ی آن ها آیفون ۱۳ پرو و پرومکس از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در ادامه خبر با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در این باب کسب کنید.

همانگونه که از نام آیفون ۱۳ پرومکس مشخص است از بزرگترین مدل آیفون به حساب می آید. این گوشی تفاوت چندانی با نسل قبلی خود یعنی آیفون ۱۲ پرومکس ندارد. اپل در ساخت پرو مکس از یک صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با پنل سوپر رتینا XDR اولد استفاده کرده که کاربران انتظار دارند همچون سری ۱۲ از کیفیت خوبی بهرمند شده باشد. بدیهی است که نمایشگر آیفون ۱۳ پرو نسبت به پرومکس کمی کوچکتر باشد بدین ترتیب نمایشگر استفاده شده در سری پرو از همان مدل اما در اندازه ۶.۱ اینچی است. اپل تغییرات چندانی را در در قسمت نمایشگر اعمال نکرده است، اما با این وجود سعی کرده نرخ نوسازی را به ۱۲۰ هرتز افزایش دهد. رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی مدتی است که در گوشی های پرچمدار و حتی میان رده ی اندرویدی نیز به کار می رود، نرخ نوسازی هر چه از میزان بالاتری بهره مند شود کاربر در هنگام جابجایی در صفحات گوشی، بازی و غیره نرم تر و راحت تر می تواند عمل کند. البته این نیز قابل ذکر است که نمایشگر های اپل از نوع پروموشن هستند که با این وجود میزان نرخ نوسازی آن ها از ۱۰ هرتز در زمانی که صفحه ثابت است تا ۱۲۰ هرتز در هنگام روشن بودن و کار کردن با صفحه متغیر است. در بالای این نمایشگر یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور SL 3D وجود دارد که نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده است.

دوربین های به کار رفته در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس همان دوربین های ۱۲ مگاپیکسلی اپل است به علاوه ی اینکه به قابلیت های جدیدی نیز مجهز شده اند. آیفون ۱۳ پرو و پرومکس از یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.5، اندازه پیکسل ۱.۴μm و فاصله کانون عدسی ۲۶ میلی متری برخوردار است. در کنار دوربین اصلی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/2.0 و زوم اپتیکال ۳ برابری و فوکوس خودکار، و دوربین دیگری با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f/1.8 و زاویه دید ۱۲۰ درجه مجهز به اوتوفوکوس و اسکنر TOF 3D LiDAR ؛ وجود دارند که به ثبت تصاویر با آیفون کیفیت بهتری می بخشند.

انتظار می رفت که قابلیت فیلم برداری ۸K به دوربین های آیفون ۱۳ افزوده شود، اما متاسفانه پیش بینی ها اشتباه بودند، گرچه آپشن های دیگری همچون امکان فیلم برداری سینمایی با فوکوس خودکار پیشرفته و عکس برداری ماکرو به شکل حرفه ای با امکان تصویربرداری از فاصله ۲ سانتی متری سوژه، حالت نایت مود برای تصویربرداری بهتر، روشن تر همراه با نویز کمتر در شب، اسمارت HDR برای ادیت رنگ به صورت هوشمند، به دوربین های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس افزوده شده که پیشرفت های چشمگیری به نظر می آیند.

آیفون 13 پرو و 13 پرومکسپردازنده ی A15    که در رویداد جدید اپل معرفی شد نیز در دو مدل گوشی پرچمدار اپل نیز به کار رفته است. این پردازنده که به ۶ هسته پردازشی و ۲ هسته ی پر مصرف مجهز شده است از ۱۵ میلیارد ترانزیستور ساخته شده که به راحتی می تواند تا ۱۵.۶ تریلیون کار را در هر ثانیه به انجام برساند.  اینگونه که از نقل قول ها مشخص است تراشه A15 نسبت به نسل قبلی خود تا ۵۰ درصد سریع تر می تواند اطلاعات را پردازش کند مضاف بر این عملکرد GPU به کار رفته در آن تا ۳۰ در صد بهتر شده است. این نکته نیز قابل ذکر است که در مدل های پرو و پرو مکس از نسخه ی ویژه ای که دارای ۵ هسته ی پردازشی گرافیکی است استفاده می شود گویا این ویژگی باعث می شود که کاربران در استفاده از دوربین و در حین بازی شاهد عملکرد بهتری شوند. از جهت فضای ذخیره سازی باید بگوییم که حافظه ی داخلی آن از ۱۲۸ گیگابایت تا یک ترابیت است که در کنار آن از رم ۸ گیگابایتی نیز می توان بهره برد. گفتنی است که بیشترین حافظه داخلی که مربوط به ۱۲ پرومکس می شود ۵۱۲ گیگابایت بوده است.

در مورد باتری این مدل گوشی هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست، هر چند که خبر های وجود دارد که می گویند نسبت به نسل قبلی شامل پیشرفت های شده است. بدین گونه که پرومکس دو ساعت و نیم شارژدهی طولانی تر و پرو یک ساعت و نیم شارژدهی طولانی تری نسبت به سری ۱۲ دارند.      طبق گمانه زنی های موجود این امکان وجود دارد که ۱۳ پرو از باتری ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعتی  و ۱۳ پرومکس نیز از باتری ۴۳۵۲ میلی آمپر ساعتی برخوردار شده باشند که در کنار آن دارای شارژر ۲۰ واتی هم هستند. لازم است که به این نیز اشاره کنیم که درون جعبه ی پرو و پرومکس آداپتور شارژر وجود ندارد و اپل به قرار دادن تنها یک کابل شارژ بسنده کرده است.

از دیگر ویژگی های این گوشی ها می توانیم به باریکتر شدن حاشیه ی دور نمایشگر اشاره کنیم که نسبت نمایشگر به بدنه ۸۷ درصد افزایش یافته. اپل اندازه ی ناچ موجود در صفحه نمایش را تا ۲۰ درصد کاهش داده. جنس بدنه ی گوشی ها ی مذکور از فلز ضد زنگ تشکیل شده است. این نکته نیز گفتنی است که دو مدل گوشی یاد شده دارای گواهی IP68 هستند بدین صورت که می توانند در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت کنند، گویا با گوشی های نام برده امکان شنا در عمق ۶ متر در مدت زمان ۳۰ دقیقه وجود دارد.

کمپانی اپل قصد دارد دو مدل گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس را در رنگ های متفاوت و محبوب مشکی گرافیتی، آبی یخی، طلایی و نقره ای راهی بازار کند. قیمت در نظر گرفته شده برای این دو پرچمدار اپل بدین گونه است که پرو به قیمت هزار دلار و پرومکس به قیمت بالای هزار و صد دلار به فروش می رسد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار