روش صحیح شارژ باتری گوشی چیست؟

3dd1782197319a06eb8da4caf45975f1
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیداکردن راه و روش درست شارژ کردن باتری گوشی‌های هوشمند یکی از سوالاتی است که جواب‌های مختلفی برای آن وجود دارد. برخی معتقدند باید همیشه قبل از ۱۰۰% شدن شارژ باتری، شارژر را از پریز برق جدا کنیم. در مقابل عده‌ای هم اعتقاد دارند که ادامه‌دار بودن روند شارژ حتی وقتی شارژ گوشی ما ۱۰۰% شده است مشکلی ندارد. اما جواب درست چیست؟ برای حفظ سلامت باتری گوشی هوشمند خود چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ در این مقاله به توضیح کامل مواردی که باید رعایت کنید می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شارژ باتری گوشی

شارژ باتری گوشی

عوامل موثر بر طول عمر باتری گوشی هوشمند

باتری گوشی‌های هوشمند عمر مشخصی دارند که در صورت استفاده صحیح در طولانی‌مدت بدون آسیب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. البته برخی عادات رفتاری غلط می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد.

چرخه شارژ و دشارژ

معمولا باتری‌ها دارای چرخه شارژ و دشارژ مشخصی هستند که چیزی بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ دفعه است. چرخه شارژ به معنی خالی شدن شارژ گوشی و شارژ مجدد آن است. محاسبه چرخه شارژ گوشی امری دشوار است چرا که یک باتری برای تکمیل چرخه شارژ نیاز به چند بار شارژ شدن دارد.

درجه حرارت

دمای محیطی که گوشی در آن قرار دارد بسیار مهم است چرا که گرما و سرمای زیاد می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب جدی وارد کند. البته گوشی‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دمای نامناسب، خاموش می‌شوند. همچنین بهترین دما برای حفظ سلامت باتری، بین ۰ تا ۳۵ درجه است.

شارژر

باور غلطی که در استفاده از شارژر وجود دارد این است که استفاده از شارژر گوشی دیگر، به باتری گوشی شما آسیب می‌زند. اما در اصل چیزی که به گوشی شما آسیب می‌زند، شارژر بی‌کیفیت است. این شارژرها معمولا قیمتی پایینی دارند و با روش اصولی ساخته نشده‌اند. همچنین در مورداستفاده از این شارژرها، گزارش‌هایی مربوط به انفجار آنها وجود داشته است. به یاد داشته باشید که سازگاری شارژر با دستگاه شما از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت‌نکردن این مورد باید در انتظار کاهش عمر باتری خود باشید.

روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی

روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی

شارژ باتری گوشی به روش اصولی

حالا به این سوال می‌رسیم که روش درست شارژ باتری گوشی چیست؟ با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانید افزایش عمر مفید باتری خود را ضمانت کنید.

جلوگیری از افزایش دما

همان‌طور که اشاره کردیم، دما تاثیر زیادی در سلامت باتری دارد. پس، از قراردادن گوشی خود در گرما و یا سرمای زیاد خودداری کنید. رایج‌ترین دلیلی که گوشی در دمای نامناسب قرار می‌گیرد، استفاده از آن در تابستان است. بهتر است زیر نور خورشید بااحتیاط بیشتری از گوشی خود استفاده کنید. همچنین آن را مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار ندهید. اگر هم مجبور شدید در این شرایط گوشی خود را شارژ کنید، از پارچه‌ای به رنگ روشن استفاده کنید و آن را روی گوشی بیندازید تا گرمای کمتری دریافت کند.

باوری که در مقابل وجود دارد مبنی بر این است که برای خنک‌کردن گوشی، آن را در یخچال قرار دهید! دمای خیلی کم هم می‌تواند منجر به آسیب دائمی باتری شما شود. ضمن اینکه اگر توجه کرده باشید، در زمستان و هوای سرد شارژ باتری برای تطابق با محیط، زودتر خالی می‌شود.

بهترین کار این است که گوشی خود را از گزند گرما و سرمای زیاد حفظ کنید، خصوصا هنگامی که در حال شارژ است.

بهترین حالت شارژ باتری ۲۰ تا ۸۰ درصد

کاملا طبیعی است که تمایل داشته باشید گوشی خود را تا ۱۰۰% شارژ کنید که دیرتر نیاز به شارژ مجدد داشته باشد، خصوصا اگر بخواهید از منزل خارج شوید و به پریز برق دسترسی نداشته باشید. اما توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهید چرا که با نزدیک شدن ظرفیت باتری به ۱۰۰% شارژ فشار زیادی به باتری وارد می‌شود. بهترین حالت این است که وقتی شارژ گوشی شما حدود ۲۰% است، شارژر را متصل کنید و در حدود ۸۰% آن را جدا کنید.

باتری گوشی‌های بلااستفاده را تا ۵۰ درصد شارژ کنید

اگر گوشی هوشمندی دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نمی‌کنید، یا قصد دارید گوشی فعلی خود را مدتی کنار بگذارید، یک نکته را به یاد داشته باشید؛ قبل از خاموش‌کردن گوشی بهتر است باتری آن را تا ۵۰% شارژ کنید. همچنین توصیه می‌شود هر شش ماه گوشی را روشن کنید و باتری آن را تا نیمه شارژ کنید. به یاد داشته باشید که حتما باتری موبایل خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا آسیب نبیند.

شارژ کردن گوشی

شارژ کردن گوشی

از خرید شارژرهای ارزان‌قیمت اجتناب کنید

توصیه می‌کنیم برای شارژ باتری گوشی خود از خرید شارژرهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت خودداری کنید. ازآنجایی‌که قطعات این شارژرها به‌درستی عایق‌بندی نشده‌اند احتمال اتصالی و انفجار وجود دارد. خصوصا در شرایطی که بدنه آداپتور آنها داغ می‌شود و مدتی زیادی به پریز برق متصل است.

شارژ سریع به گوشی لطمه می‌زند؟

اگر قصد دارید از شارژ سریع استفاده کنید، با برنامه‌ریزی آن را انجام دهید. اینکه گاهی باتری گوشی خود را از طریق فست‌شارژ، شارژ کنید مشکلی ندارد اما به یاد داشته باشید که هر عملی هزینه‌ای دارد. شارژ سریع باعث افزایش فعالیت باتری در مدت کوتاه و در نتیجه داغ شدن آن می‌شود، در این صورت عمر باتری گوشی شما کاهش می‌‌یابد. بهتر است گوشی خود را با سرعت معمولی شارژ کنید و انتظار برای شارژ شدن را در ازای عمر بیشتر باتری تحمل کنید.

گوشی خود را بعد از شارژ باتری از برق بکشید

شاید شما هم عادت داشته باشید که شب تا صبح گوشی خود را شارژ کنید. در این صورت شارژ باتری گوشی ۱۰۰ می‌شود و وقتی که ثابت ماند تا ۹۹% پایین می‌آید و به دلیل اینکه هنوز متصل به جریان برق است باز هم شارژ می‌شود؛ تکرار این چرخه در طول شب موجب گرم‌شدن باتری می‌شود. قطعا ترک کردن این عادت کار دشواری است و نمی‌شود آن را یک‌شبه ترک کرد؛ اما می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید تا در طولانی‌مدت بتوانید این عادت را هم ترک کنید. بهتر است در حالتی که گوشی را به شارژ می‌زنید، قاب آن را بردارید همچنین تهویه اتاق را در وضعیت مطبوعی قرار دهید که به گوشی فشار نیاید.

از راه‌های دیگری که وجود دارد می‌توانیم به شارژرهای هوشمند اشاره کنیم. این شارژرها به‌صورت خودکار جریان برق را قطع می‌کنند. همچنین می‌توانید در طول شب بیدار شوید و گوشی را از شارژ بکشید.

سخن پایانی

با رعایت همین نکات ساده در هنگام شارژ باتری می‌توانید به بهترین شکل از باتری گوشی خود استفاده کنید. ممنون که تا آخر این مطلب با ما همراه بودید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار