مقایسه گوشی گلکسی S21 و S21 FE

مقایسه گوشی گلکسی S21 و S21 FE
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقایسه گوشی گلکسی S21 و S21 FE ، این مقایسه گلکسی  برای کسانی است که از خودشان می‌پرسند: “چرا پول بیشتری برای خرید S21 بدهیم، درحالی‌که مدل ارزان‌تر FE همان ویژگی‌ها و مشخصات را ارائه می‌دهد؟” بله در ظاهر به نظر می‌رسد گلکسی S21 FE که قاتل پرچمداری مانند اس ۲۱ است، مشخصات بهتری نسبت به آن دارد و بسیار ارزان‌تر است. بااین‌حال اگر نگاهی فراتر از جدول مشخصات به این دو مدل بیندازیم و عملکرد آنها را در تست‌های مختلف بسنجیم به نتایج جالب‌تر خواهیم رسید. پس اگر آماده رویارویی این دو گوشی هستید، همراه ما بمانید.

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت S21 FE و S21

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
S21 پلاستیک آلومینیوم چپ/عمودی ۷.۹ میلی‌متر ۱۶۹ گرم
S21 FE پلاستیک آلومینیوم چپ/عمودی ۷.۹ میلی‌متر ۱۷۷ گرم

 

اگر گلکسی S21 می‌توانست صحبت کند، مطمئنم چیزی مانند این می‌گفت: ” گلکسی S21 FE قیافه من را دزدیده است” بله نسخه طرفداران، به طور واضحی شبیه به اس ۲۱ است و مانند آن با طراحی نمایشگر حفره‌ای در جلو عرضه شده. تنها تفاوت آنها در این است که دوربین S21 FE، ۳۲ مگاپیکسل وضوح دارد و دوربین S21، ۱۰ مگاپیکسل. هر دو همچنین نمایشگرهایی دارند که تقریبا بدون حاشیه است.

وقتی گوشی‌ها را به سمت پشت بچرخانید، ماژول دوربین سه‌گانه مشابهشان را خواهید دید که در گوشه بالا سمت چپ جای گرفته. تفاوت واضحی که اینجا وجود دارد، در رنگ آنها است. قاب دوربین اس ۲۱ FE همرنگ قاب خود گوشی است، درحالی‌که در S21، رنگی متفاوت و سطحی براق‌تر دارد. مثلا مدل یاسی رنگ اس ۲۱، ماژول دوربینی براق و طلایی دارد. این سبب شده پیوستگی و یکپارچگی در طراحی گوشی گلکسی اس ۲۱ FE بیشتر باشد.

از طرفی با اینکه هر دو گوشی از نظر ابعاد تقریبا یک اندازه هستند، گلکسی اس ۲۱ استاندارد با ۱۶۹ گرم، سبک‌تر از S21 Fe با ۱۷۷ گرم است. بااین‌حال ضخامت هر دو، ۷.۹ میلی‌متر است. همچنین هر دو دارای استاندارد IP68 هستند که برای محافظت از آنها در برابر آب و گردوخاک است.

S21 و S21 FE

S21 و S21 FE

مقایسه کیفیت نمایشگر گلکسی S21 FE و S21

فناوری وضوح اندازه محافظت
S21 Dynamic AMOLED 2X ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل ۶.۲ اینچ Corning Gorilla Glass Victus
S21 FE Dynamic AMOLED 2X ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل ۶.۴ اینچ Corning Gorilla Glass Victus

گلکسی اس ۲۱ FE نمایشگری ۶.۴ اینچی با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد که پنل Dynamic AMOLED 2X است. گلکسی اس ۲۱ هم همان وضوح و فناوری AMOLED را برای پنل خود دارد اما نمایشگرش با ۶.۲ اینچ، کمی کوچک‌تر است. اهمیت خاصی ندارد اما نمایشگر S21 Fe، حدود ۸۶.۷۷ درصد از کل صفحه را دربرگرفته و نمایشگر S21 حدود ۸۶.۰۶ درصد فضا اشغال کرده.

هر دو پنل، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهند که برای موبایلی مثل S21 Fe عالی است، اما تفاوت‌هایی هم در این زمینه بین آنها وجود دارد. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی گلکسی اس ۲۱ استاندارد، تطبیقی است. به زبان ساده یعنی بر حسب آنچه شما تماشا می‌کنید، این مقدار می‌تواند بین ۴۸ و ۱۲۰ هرتز جابه‌جا شود. این کار جلوی خالی‌شدن سریع باتری را می‌گیرد، چون نمایشگر همیشه در حال تلاش برای تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی نیست.

در مقابل، نسخه FE، چنین ویژگی خودکاری را ندارد. در عوض خودتان باید از طریق تنظیمات، نرخ تازه‌سازی آن را روی ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز بگذارید. همچنین چه در ارقام معرفی شده در تبلیغات و چه در تست‌های انجام شده، میزان روشنایی‌ای که پنل گوشی اس ۲۱ استاندارد می‌تواند تولید کند، بیشتر از S21 FE است.

نمایشگرهای اس 21 و اس 21 FE

نمایشگرهای اس ۲۱ و اس ۲۱ FE

عملکرد S21 و S21 FE از نظر عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

سیستم عامل پردازنده پردازنده‌گرافیک حافظه و رم
S21 اندروید ۱۱ Snapdragon

۸۸۸ ۵G

Exynos 2100

Adreno 660

Mali-G78 MP14

۶ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافطه داخلی

S21 FE اندروید ۱۲ Snapdragon 888 5G

Exynos 2100

Adreno 660

Mali-G78 MP14

۶/۸ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

قبل از خرید گوشی سامسونگ S21 باید بدانید کدام تراشه روی آن مورد استفاده قرار گرفته. درحالی‌که نسخه‌های USA/China هر دو مدل، با تراشه قدرتمند اسنپ دراگون ۸۸۸ کار می‌کنند، باقی جهان، این دو گوشی را با چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ دریافت خواهند کرد. البته میزان رم در گوشی اس ۲۱ تنها ۸ گیگابایت است ولی اس ۲۱ FE یک نسخه ۶ گیگابایتی هم دارد. دو گزینه حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت هم بین هر دو مشترک است.

در تست‌های GeekBench انجام‌شده روی نسخه‌های اسنپ دراگون، گلکسی اس ۲۱ امتیاز ۳۳.۰۲ را کسب کرده، در مقابل، اس ۲۱ اف ای با امتیاز ۳۱۹۹، پایین‌تر از آن قرار دارد. همچنین در تست ۳Dmark که برای بررسی و مقایسه عملکرد گرافیکی انجام می‌شود، پرچم‌دار اس ۲۱، امتیاز بسیار عالی ۸۷۰۰ را کسب کرده و نسخه FE بار دیگر با امتیاز ۸۲۴۸، در این زمینه هم به S21 می‌بازد.

از نظر نرم‌افزاری، گلکسی اس ۲۱ FE که از نظر زمانی، بعد از S21 عرضه شده، اندروید ۱۲ را دارد و اس ۲۱ با اندروید ۱۱ کار می‌کند. هر دو از رابط کاربری OneUI سامسونگ هم استفاده می‌کنند که می‌شود گفت یکی از بهترین و ساده‌ترین پوسته‌های گرافیکی و نرم‌افزاری اندروید است.

مقایسه S21 و S21 FE از نظر کیفیت دوربین

دوربین عقب دوربین سلفی
S21 ۱۲/۶۴/۱۲ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
S21 FE ۱۲/۸/۱۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل

از نظر دوربین، اس ۲۱ استاندارد و نسخه طرفداران، مانند بیشتر گوشی‌های امروزی، چند دوربین باقابلیت‌های مختلف در قاب پشتی خود دارند. دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی عریض و فوق عریض در هر دو  مشترک است اما دوربین‌های تله فوتوی آنها با هم فرق دارد. گلکسی S21 FE لنز ۸ مگاپیکسلی دارد، درحالی‌که نسخه استاندارد  لنزی ۶۴ مگاپیکسلی برای عکاسی تله فوتوی خود ارائه داده.

یکی دیگر از تفاوت‌های بسیار ظریف و ریز بین دوربین‌های دو گوشی در دوربین‌های فوق عریض آنها است. دوربین فوق عریض نسخه استاندارد، پیکسل‌هایی کمی بزرگ‌تر از پیکسل‌های دوربین فوق عریض نسخه طرفداران دارد، ۱.۴mµ در مقابل ۱.۱۲mµ. به همین دلیل، کیفیت دوربین S21 به مقدار اندکی بهتر از نسخه FE است.

در دنیای واقعی اما تصاویر گرفته شده با این دو گوشی، بسیار به هم شبیه هستند. به‌طوری‌که یافتن تفاوتی بین آنها سخت است. اما تنها جایی که گلکسی S21 FE، عکاسی بدتری نسبت به اس ۲۱ دارد، در زمینه تله فوتو است، اما تنها در برخی شرایط. لنز کم وضوح‌تر تله فوتوی نسخه FE، در بیشتر مواقع پابه‌پای اس ۲۱ به‌خوبی کار می‌کند، اما اگر به زوم کردن ادامه دهید، مخصوصا در محیط‌های تاریک، کیفیت عکس آن سریع‌تر از S21 پایین می‌آید.

دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی اس ۲۱ FE عکس‌های سلفی شفاف‌تر و با جزئیات‌تری نسبت به اس ۲۱ می‌گیرد. اما این‌طور نیست که همه در بحث سلفی، طرف‌دار جزئیات بیشتر باشند. در بخش ضبط ویدیو هم، اس ۲۱ برنده می‌شود. این گوشی می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت ۸k و ۲۴ فریم در ثانیه ثبت کند. در مقابل، S21 FE گزینه کیفیتی ۴k  را با ۶۰ فریم در ثانیه ارائه می‌دهد که برای رده قیمتی خودش خوب است اما در مقابل نسخه پرچم‌دار استاندارد کم می‌آورد.

دوربین S21 و اس 21 اف ای

دوربین S21 و اس ۲۱ اف ای

مقایسه اس ۲۱ و S21 FE از نظر باتری

گوشی گلکسی اس ۲۱ اف ای با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، سلول بزرگ‌تری نسبت به گلکسی S21 (4000 میلی‌آمپر ساعت) دارد. اما این لزوما به معنی داشتن طول عمر بیشتر نیست. در تست‌های باتری انجام شده، S21 FE توانسته با وظایفی مانند جست‌وجو در وب و تماشای ویدیو، حدود ۹ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد. این در حالی است که S21 با همان وظایف، ۳۸ دقیقه بیشتر دوام آورده است (۹:۵۳).

هر دو گوشی همچنین شارژ سریع را تا ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند گوشی را در ۳۰ دقیقه، تا ۸۰ درصد شارژ کند. شارژ سریع بی‌سیم در هر دو تا ۱۵ وات پشتیبانی شده و هر دو شارژ بی‌سیم معکوس هم دارند.

برنده نهایی

گلکسی S21 Fe، گوشی گیج‌کننده‌ای است. یک مدل میان‌رده با مشخصات عالی که بسیار به اس ۲۱ شباهت دارد. البته با قیمتی کمتر، کیفیت ساخت پایین‌تر و نسخه جلوتر اندروید. از طرفی، گلکسی S21 استاندارد یک پرچم‌دار است که قطعا برتری‌های خود را دارد. مثلا در زمینه دوربین‌ها بهتر عمل می‌کند و با اینکه سلول کوچک‌تری دارد اما عمر باتری‌اش بیشتر است.

پس اگر در حال حاضر S21 را دارید و به خریدن مدل جدید فکر می‌کنید، باید بگوییم که بهتر است گوشی خود را نگه دارید. اما اگر بین خرید گوشی هوشمند سامسونگ اس ۲۱ و اس ۲۱ FE  گیر کرده‌اید، بهتر است به بودجه خود نگاه کنید. حقیقت این است که اس ۲۱ FE در رده قیمتی خود، گوشی هوشمند خوبی است و مشخصاتی عالی دارد. اگر هم هزینه برایتان اهمیت ندارد، S21 با برتری‌هایی که دارد یک پرچم‌دار عالی است.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار