میان رده‌ای با شمایل یک پرچمدار؛ ردمی K30 شیائومی اینجاست

d5996ed0459d115b9c2fbcbef0ef54c0
زمان مطالعه: 10 دقیقه

گوشی ردمی K30 شیائومی به ویژگی‌های رده‌بالای خود همچون فناوری اتصال ۵G، پنل ۱۲۰ هرتزی و سنسور عکس جدید سونی به‌نام IMX686 متکی است. قیمت گوشی ردمی K30 از حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. این رده‌ی قیمت حتی کمتر از بخش قابل توجهی از گران‌ترین گوشی‌های هوشمند میان‌رده است. اما در این میان اختلاف نظرهای زیادی هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نگاه کلی به ردمی K30 شیائومی

شیائومی گوشی ردمی K30 5G را از ژانویه امسال روانه بازار کرد و اولین گوشی هوشمند محسوب می‌شود که با تراشه کوالکام اسنپ دراگون ۷۶۵G SoC عرضه می‌شود. در مقایسه با نسخه‌ی پایه ردمی K30 4G، که بر پایه اسنپ دراگون ۷۳۰G ارائه شده بود، این محصول از نظر شارژدهی کمی سریع‌تر است و همچنین از فناوری بلوتوث ۵.۱ استاندارد هم پشتیبانی می‌کند.

طراحی مدل‌های مختلف گوشی ردمی K30 نیز تنها از نظر حاشیه کناره‌های صفحه باهم تفاوت دارد. شیائومی قسمت جلویی گوشی را با یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی تزئین کرده است و به‌ویژه سرعت نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، از همه بیشتر هنرنمایی می‌کند. دوبین‌های چهارگانه در عقب گوشی قرار گرفته‌اند و IMX686 سونی با ۶۴ مگاپیکسل به‌عنوان دوربین اصلی هر دو مدل از گوشی‌ها در نظر گرفته شده است.

نسخه‌ی ارزان‌تر ردمی K30 با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است. در حال حاضر، این دستگاه را می‌توانید با قیمتی حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تهیه کنید. گفتنی است که ارزان‌ترین مدل نسخه‌ی ۵G این سری هم قیمتی حدود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد داشت. در کنار تمام این‌ها، گران‌ترین مدل ردمی K30 5G را می‌توانید با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، به‌قیمت ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار تیه کنید.

بدنه‌ی ردمی K30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G

قسمت جلویی ردمی K30 شیائومی با استفاده از گوریلا گلس ۵ دربرابر خط و خش مقاوم خواهد بود و شیائومی کل آن را درون یک قاب فلزی قرار داده است. قسمت پشتی خمیده این محصول نیز از شیشه ساخته شده است و به‌ رنگ‌های آبی، قرمز، بنفش یا سفید دیده می‌شود. ردمی K30 به‌دلیل داشتن یک پنل پشتی، هنگام قرار گرفتن در دست احساس راحتی خواهد داشت، اما هنوز هم با داشتن ابعاد ۱۶۵.۳ در ۷۶.۶ میلی متری و وزنی معادل ۲۰۰ گرم، به‌اندازه کافی بدنه‌ی فشرده‌ای را به‌شما تحویل نخواهد داد.

کیفیت ساخت و انتخاب متریال بدنه‌ی گوشی ردمی K30 5G باتوجه به رده‌ی قیمت این محصول هستند و چندان نمی‌توان به آن خرده گرفت. دکمه‌های داخلی در سمت راست این محصول نیز به‌طور محکم در فریم‌ گوشی قرار گرفته‌اند. علارغم تمام این‌ها، باید گفت که شیائومی ردمی K30 گواهینامه IP را تهیه نکرده است و بنابراین در برابر گرد و غبار و آب مقاوم نخواهد بود.

صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی گوشی از فناوری IPS بهره می‌برد و دارای حاشیه‌های نازکی است. این در حالی است که دوربین سلفی آن توسط یک سوراخ پانچی در گوشی تعبیه شده است. این دوربین به‌دلیل استفاده از یک آرایه دوتایی همچون گلکسی S10 پلاس، گسترده به‌نظر می‌رسد و جلوه‌ی خوبی هم به گوشی داده است. در نهایت باید گفت که ردمی K30 دارای نسبت تصویر ۸۶ درصد نسبت به بدنه است.

قابلیت‌های اتصال ردمی K30 شیائومی

علاوه بر وجود حسگر اثر انگشت و پشتیبانی از دو سیم کارت، ردمی K30 از جک ۳.۵ میلی متری کلاسیک استفاده می‌کند و پورت IR و پشتیبانی از Miracast هم به آن اضافه شده است. با تمام این‌ها، این محصول از مجوز Widevine DRM سطح سه این محصول سبب می‌شود که در زمینه‌ی استفاده از محتواهایی که با DRM محافظت شده‌اند روی کارت حافظه، با محدودیت روبرو باشید. البته این محدودیت تنها برای نسخه‌های چینی گوشی صدق می‌کند.

در راه‌اندازی اولیه گوشی، حدود ۱۰۷ گیگابایت از ۱۲۸ گیگابایت ارائه شده اولیه را در اختیار خواهید داشت. اگر به‌فضای بیشتری احتیاج دارید، تنها راه چاره شما خریداری نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایت گوشی ردمی K30 است، چرا که این محصول از کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی نمی‌کند.

گوشی ردمی K30 از یک پورت USB Type-C هم بهره می‌برد که توانایی کار با استاندارد قدیمی USB 2.0 را هم دارد. این پورت از USB-OTG هم برای اتصال لوازم جانبی خاص مانند استیک‌های USB پشتیبانی می‌کند. ردمی K30 5G از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی نمی‌کند.

قابلیت‌های نرم‌افزاری ردمی K30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G

طبق معمول شیائومی گوشی ردمی K30 را با رابط کاربری MIUI عرضه می‌کند که نسخه‌ی سفارشی‌سازی شده اندروید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رابط کاربری اندروید ۱۰ نسخه‌ی MIUI 11 است و شامل تمام مجموعه‌های امنیتی اندروید تا ژانویه ۲۰۲۰ خواهد بود.

به‌خاطر داشته باشید که نسخه‌ی چینی گوشی ردمی K30 شیائومی، مجهز به سرویس‌های گوگل همچون گوگل پلی استور نخواهد بود. در عویض این شرکت نسخه‌های پیش نصب این برنامه‌ها را به شما ارائه خواهد داد. بالاخره ردمی K30 شیائومی گواهینامه گوگل را دریافت نکرده است و چنین چیزی ممکن است در زمینه‌ی دریافت اپلیکیشن‌ها شما را اذیت کند. هنوز مشخص نیست که آیا شیائومی نسخه‌ی جهانی ردمی K30 را عرضه خواهد کرد یا خیر.

قابلیت‌های ارتباطی و GPS ردمی K30 شیائومی

شیائومی برای دریافت عملکرد خوب دوم سیم کارته ردمی K30 5G، می‌تواند دو از دو سیم کارت نانو پشتیبانی کند. هر دو مدل این محصولات از LTE پشتیبانی می‌کنند و البته پوشش نسبتا کمی را در این زمینه شاهد هستیم. این دستگاه تنها از ۱۱ باند LTE پشتیبانی می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Band 20 و Band 28 در این زمینه اشاره کرد. باندهای دیگر احتمالا در آینده‌ای نزدیک اضافه خواهند شد. مودم اسنپ دراگون X52 موجود در ردمی K30 از فناوری ۵G نیز پشتیبانی می‌کند. از لحاظ تئوری این قابلیت به گوشی‌ها اجازه می‌دهد که سرعت دانلودی بالغ‌بر ۳.۷ گیگابیت در ثانیه را تجربه کنند. برای رسیدن به چنین سرعتی، شما باید به یک شبکه‌ی ارائه دهنده‌ی ۵G متصل شوید. بلوتوث ۵.۱ نیز همانند فناوری NFC در ردمی K30 به‌کار گرفته شده است.

ماژول یکپارچه وای فای ردمی K30 شیائومی از IEEE 802.11ac پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به شبکه‌های ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتزی متصل شود. ردمی K30 5G آنتن‌های MIMO-2×۲ را هم دارد که سرعت بالایی در زمینه بارگیری داده‌ها به گوشی اعطا می‌کند. سرعت انتقال می‌تواند سازگارتر باشد و تست‌های موجود در این زمینه این روند را تائید می‌کنند. گوشی ردمی K30 از خدمات GPS و GLONASS هم پشتیبانی می‌کند که صرف نظر از منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید، می‌تواند با دقت ۳ متری برای شما کارایی داشته باشد.

کیفیت تماس ردمی K30 شیائومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت تماس بسیار خوبی برای ردمی K30 در نظر گرفته شده است. هیچ دراپی در طی تماس‌های گرفته شده مشاهده نخواهید کرد و احتمالا فقط صدای طرف مقابل را کمی نازک‌تر خواهید شنید. به‌همین ترتیب صداها در اغلب مکالمه‌های ویدیویی هم مناسب است و بسیار آرام و روان به‌نظر می‌رسد. جالب‌تر اینکه هنگام استفاده از اسکایپ، میکروفون صدای بوق قوی ایجاد می‌کند.

ردمی K30 5G از صدای دوگانه به‌واسطه LTE (VoLTE) پشتیبانی می‌کند و با این حال شیائومی گفته است که این قابلیت تنها برای کاربران چینی قابل استفاده خواهد بود.

دوربین ردمی K30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G دوربین

به‌واسطه استفاده گوشی‌های ردمی K30 5G از فناوری IMX686 سونی، قابلیت جالبی به صفحه نمایش گوشی اضافه شده است و در حالت پیش‌فرض تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی در این صفحه نمایش مشاهده خواهیم کرد. اگرچه این قابلیت عملکرد کمی نسبت به گوشی‌های مشابه دیگر دارد و می‌توان نقظه ضعفی برای این محصول دانست. دوربین‌های گوشی هنوز هم پیکسل‌ها را به‌شیوه‌ای مناسب در کنار هم قرار می‌دهند و برای محصولی با این رده قیمت مناسب است.

سنسور با زاویه دید گسترده ۱۲۰ درجه‌ای که از دریچه دیافراگم f/2.2 برخوردار است، وضوح تصویر بسیار خوبی دارد. علارغم آن، سطح وضوع عکس از مرکز تصویر به وفور کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال سنسور اولترا واید این گوشی‌ها درخشندگی لازم را با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مخصوص سونی ارائه خواهند داد. همین موارد تقریبا با سنسور ماکرو ۵ مگاپیکسلی گوشی هم مطرح می‌شود و کیفیت تصاویر نسبتا ناامید کننده است.

دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی ردمی K30 شیائومی با دریچه دیافراگم f/1.9 همراه شده است و علاوه بر سنسورهای اولترا واید و ماکرو، یک سنسور ۲ مگاپیکسلی عمق هم وجود دارد که دریچه‌ی دیافراگم آن f/2.4 است. از ویژگی‌های دیگر دوربین می‌توان به فلش Dual-LED و امکان ثبت تصاویر پانورما و HDR اشاره کرد.

گوشی ردمی K30 را می‌توانید برای فیلم‌برداری با کیفیت ۲۱۶۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه مورد استفاده قرار دهید. البته نرخ فریم بهتر، می‌توانید از کیفیت‌های پایین‌تر ۱۰۸۰p و ۷۲۰p استفاده کنید. دوربین سلفی ردمی K30 شیائومی ۲۰ مگاپیکسلی است و همراه با یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ارائه شده است که آرایه گسترده و زیبایی را در جلوی گوشی ایجاد می‌کند. این دوربین نیز از قابلیت HDR برخوردار است و فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌کند.

تجهیزات جانبی ردمی K30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G

شیائومی از یک شارژر ۳۰ واتی که به‌همراه کابل USB در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، برای تامین انرژی گوشی ردمی K30 استفاده می‌کند. علارغم اینکه شیائومی شارژرهای مختص هر منطقه را برای نسخه‌های جهانی این محصول در نظر گرفته است، اما می‌بینیم که شرکت شنژن یک آداپتور مخصوص اتحادیه اروپا را هم در جعبه‌ی این محصول قرار داده است.

شیائومی K30 5G را همراه با ضمانت‌نامه معتبر ارائه می‌کند و واردکنندگان گوشی‌های حتما باید چنین ضمانت‌نامه‌ای را به خریداران ارائه کنند که در نتیجه‌ی آن، هرگاه برای گوشی مشکلی پیش آمد، باید برای تعمیر به چین فرستاده شود. البته خرده فروشان یک پوشش ضمانت‌نامه‌ای هم دارند که برحسب قوانین هر کشور متفاوت است.

صفحه نمایش ردمی k30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G نمایشگر

نمایشگر ۶.۶۷ اینچی گوشی ردمی K30 شیائومی، مجهز به یک پنل LCD ۱۲۰ هرتزی است و با داشتن گواهینامه معتبر HDR-10 همراه با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ کار می‌کند و تراکم پیکسلی آن هم تقریبا ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر برای تنظیم درخشندگی از مدولاسیون عرضی پالس استفاده می‌کند و آزمایشات نشان می‌دهد که ۹۳ درصد روشنایی آن به‌صورت مطلوب در همه‌ی بخش‌های نمایشگر پخش شده است. البته در اطراف دوربین‌های جلویی مقداری هاله‌ی نورانی هم دیده می‌شود.

برای اندازه‌گیری بهتر درخشندگی نور در صفحه نمایش، مقدار کمی منطقه کم‌نور و تاریک هم قرار داده شده است. تنظیم نور نمایشگر به‌صورت خودکار انجام می‌شود و بنابراین در اوح درخشندگی، کاربر نهایتا می‌تواند آن را تا ۵۲۸ cd/m2 کاهش دهد. در مقایسه با پنل OLED می‌توان گفت که پنل LCD این محصول به‌وضوح در زمینه‌ی ارائه رنگ مشکی با مشکل روبرو است و یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. کنتراست تصویر هنوز هم میزان قابل توجه ۱.۳۴۳:۱ را دارد و همچنین می‌توان گفت که ردمی K30 شیائومی در زمینه‌ی طیف رنگی می‌تواند گزینه‌های تنظیمی جالبی را در اختیار شما قرار دهد.

استانداردهای موجود در ردمی K30 شیائومی برای گوشی‌های میان‌رده بسیار مناسب است و مخصوصا پنل LCD هم عملکرد درخشانی در این زمینه دارد. گفتنی است که دمای رنگی واحد در این محصول گمی در طیف گرم‌تری قرار می‌گیرد و مقدار ایده‌آل ۶۵۰۰k را ارائه می‌دهد.

عملکرد ردمی k30 شیائومی

بررسی ردمی K30 5G

ردمی K30 شیائومی مجهز به اسنپ دراگون ۷۶۵G است و SoC این تراشه دو کلاستر دارد که همراه با هسته‌های Cortex-A76 با معماری آرم و هسته‌های Cortex-A55 همراه شده است. در حالی که هسته‌ی دومی می‌تواند سرعتی بالغ‌بر ۱.۸ گیگاهرتز داشته باشد، اما مورد اولی شامل هسته‌ای است که سرعت ۲.۴ گیگاهرتز را به‌همراه دارد.

پردازنده گرافیکی ردمی K30 شیائومی از نوع Adreno 620 است که از نمایشگرهای ۱۰۸۰p و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این تراشه دارای ویژگی‌های زیادی است و می‌توان به اجرای پرسرعت بازی‌ها توسط Game Fast و بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها توسط ابزارهایی مانند Game Smoother Loader و Latency Manager اشاره کرد.

پردازنده کوالکام موجود در ردمی K30 5G در معیارهای مصنوعی جلوه‌ی بسیار مناسب دارد و معمولا در صدر جدول مقایسه بنچمارک قرار می‌گیرد. جهش از اسنپ دراگون ۷۳۰ به اسنپ دراگون ۷۶۵G اگرچه پیشرفت به بالارین مدل این تراشه نیست، اما هنوز هم معیارهای گرافیکی توسط ارتقای پردازنده Adreno 616 گوشی ردمی K30 پایه به Adreno 620 بسیار جالب توجه خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توان گفت که پردازنده جدید میان‌رده و رم داخلی ۸ گیگابایتی این محصول عملکرد خوبی در سیستم زندگی روزمره کاربران خواهد داشت و با اجرای سریع برنامه‌های کاربردی، می‌تواند ترکیب قابل قبولی محسوب شود. به‌همین ترتیب می‌توان گفت که این عملکرد در کنار صفحه نمایش سریع گوشی قرار می‌گیرد و هم‌اکنون نمایش فیلم‌ها بسیار روان‌تر دیده خواهند شد.

جمع‌بندی

بررسی ردمی K30 5G

ردمی K30 5G نه‌تنها یک گوشی هوشمند عالی است، بلکه با توجه به لیست قیمتی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، بسیار مجهزتر از گوشی‌هایی با چنین رده‌ قیمتی است. برای مثال می‌توان به استفاده از فناوری ۵G و نمایشگری با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی اشاره کرد که تنها در گوشی‌های بالارده با هزینه‌های بالای ۱۵ میلیون تومانی دیده می‌شود. سنسور دوربین اصلی گوشی را IMX686 سونی تشکیل داده است و عکس‌های جذابی را در نور روز مشاهده خواهید کرد و استانداردهای لازم را در زمینه دوربین گوشی‌های هوشمند دارد. پردازنده کوالکام هم عملکرد کافی را برای اجرای بازی‌های بزرگ فعلی به‌همراه دارد.

گفتنی است گه ردمی K30 شیائومی چیزهای زیادی برای گفتن دارد و با نادیده گرفتن محدودیت‌های استفاده از نسخه‌های چینی، می‌توان گفت که محصولی شگفت‌انگیز با داشتن چند ایراد مهم است. از جمله‌ی این ایراداه می‌توان به کمبود امکانات صفحه نمایش IPS نسبت به OLED و نسبت کنتراست ضعیف این صفحه نمایش اشاره کرد. میکروفون‌های موجود در گوشی هم چندان عملکرد قانع‌کننده‌ای ندارند و کارکرد اصلی خودشان را در حالت موضعی و نزدیک به سوژه نشان می‌دهند. گوشی ردمی K30 شیائومی یک گوشی هوشمند میان‌رده عالی و محصولی است که امیدواریم به‌زودی نسخه‌ی جهانی آن هم منتشر شود.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار