مقایسه گوشی Poco X3 pro و Poco X3 NFC

مقایسه گوشی Poco X3 pro و Poco X3 NFC
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقایسه گوشی Poco X3 pro و Poco X3 NFC ، پوکو که به‌عنوان یکی از زیر برند‌های شیائومی شناخته می‌شود، برخی از بهترین گوشی‌های هوشمند میان‌رده را تولید کرده. یکی از خانواده‌های این سری، Poco X3 است که مدل‌های مختلفی دارد. از استاندارد گرفته تا NFC و GT. گوشی‌های این خانواده شباهت بسیاری به هم دارند و اگر بخواهید یکی از آنها را انتخاب کنید ممکن است گیج شوید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به مقایسه Poco X3 pro و Poco X3 NFC  بپردازیم که دو مدل پرفروش و پرطرف‌دار این خانواده هستند. بهتر است قبل از انتخاب و خرید هریک، مطالعه کنید.

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت پوکو X3 pro و NFC

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
Poco X3 pro پلاستیک گرد-وسط ۹.۴ میلی‌متر ۲۱۵ گرم
Poco X3 NFC پلاستیک آلومینیوم گرد-وسط ۹.۴ میلی‌متر ۲۱۵ گرم

 

این دو گوشی از نظر شکل ظاهری، اندازه و ضخامت کاملا شبیه به هم هستند. هر دوی آنها با ابعاد ۱۶۵.۳ در ۷۶.۸ در ۹.۴ میلی‌متر عرضه شده و با ۲۱۵ گرم برای در دست گرفتن بسیار راحت هستند. هر دو مدل بدنه پلاستیکی دارند اما مدل Poco X3 NFC فریم آلومینیومی دارد. همچنین دو گوشی با استاندارد IP53 در برابر گردوخاک و پاشیدن قطرات آب مقاومت دارند.

دوربین‌های پشتی هر دو مدل درون یک برجستگی بیضی‌شکل قرار دارند که دور آنها یک دایره روی قاب پشتی کشیده شده است. در مدل‌های تیره‌تر به دلیل هم‌رنگ بودن حلقه و قاب دوربین، از دور به نظر می‌رسد که دوربین‌ها درون یک قاب دایره‌ای قرار دارند.  به‌غیراز این، نام بزرگ Poco  که در امتداد دوربین‌ها و در نیمه پایینی حک شده تنها چیزی است که می‌توانید در قاب پشتی گوشی ببینید.

Poco X3 pro

Poco X3 pro

Poco X3 pro و Poco X3 NFC همچنین از نظر اندازه و ابعاد نمایشگر با هم کاملا یکسان هستند. نمایشگرهای هر دو ۶.۶۷ اینچی بوده و ۸۴.۶ درصد از کل پنل جلویی را دربرگرفته‌اند. هر دو هم دارای دوربین سلفی حفره‌ای هستند که در قسمت مرکزی لبه بالایی تعبیه شده و بسیار کوچک است.

مقایسه نمایشگر Poco X3 pro و NFC

فناوری وضوح اندازه محافظت
Poco X3 pro IPS LCD ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ گوریلا گلس ۶
Poco X3 NFC IPS LCD ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ گوریلا گلس ۵

 

پوکو برای هر دوی این مدل‌ها از دو پنل IPS LCD استفاده کرده. هرچند شاید بتوانید در همین رده قیمتی گوشی‌هایی با نمایشگر بهتر و به‌روزتر پیدا کنید اما کیفیت صفحه‌نمایش این دو مدل هم بد نیست. هر دو وضوحی برابر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارند و با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز عرضه شده‌اند.

نرخ تازه‌سازی به معنای تعداد دفعاتی است که تصویر نمایشگر در یک ثانیه به‌روز می‌شود. مقدار استاندارد آن ۶۰ هرتز است که در برخی مدل‌ها تا ۱۴۴ هرتز هم می‌رود. هرچه این مقدار بیشتر باشد، انیمیشن‌ها روان‌تر نمایش‌داده‌شده و پیمایش در صفحه نرم‌تر انجام می‌شود.

مقایسه Poco X3 pro و Poco X3 NFC

مقایسه Poco X3 pro و Poco X3 NFC

یکی از تفاوت‌های این دو مدل، در محافظ نمایشگر آنها است که در مدل Pro از کورنینگ گوریلا گلس ۶ استفاده شده و در مدل NFC از کورنینگ گوریلا گلس ۵.

مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو  X3 NFC از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار

سیستم‌عامل پردازنده‌مرکزی پردازنده‌گرافیکی حافظه و رم
Poco X3 pro اندروید ۱۱ Qualcomm Snapdragon 860 Adreno 640 رم ۶/۸

حافظه ۱۲۸/۲۵۶

گیگابایت

Poco X3 NFC اندروید ۱۰ Qualcomm Snapdragon 732G Adreno 618

 

رم ۶/۸

حافظه ۶۴/۱۲۸

گیگابایت

 

از تفاوت‌های عمده‌ای که در مقایسه Poco X3 pro و NFC به آن برمی‌خوریم در زمینه تراشه و چیپست است. به‌طورکلی تراشه اسنپ دراگون ۸۶۰ به‌کاررفته در مدل Poco X3 pro بهتر از اسنپ دراگون ۷۳۲G مدل NFC است. این تراشه سرعت CPU و رم بیشتری ارائه داده و پهنای باند بیشتری برای حافظه دارد. همچنین هر دو ۸ یا ۶ گیگابایت رم دارند اما مدل Pro با حافظه داخلی بین ۱۲۸ و ۲۵۶  و مدل NFC با حافظه بین ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه شده‌اند. به‌طورکلی برای انتخاب Poco X3 pro  تنظیمات بالاتری را در اختیار داشته و سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد اما این به معنی بد بودن مدل NFC نیست. Poco X3 NFC هم در مقایسه با بیشتر مدل‌های هم‌رده خود بهتر بوده و عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. بااین‌حال هر دوی این‌ها مدل‌هایی میان‌رده هستند و برای اجرای برخی بازی‌های سنگین یا گرافیک بالا نمی‌شود توقعی از آنها داشت.

در زمینه نرم‌افزار، Poco X3 pro با اندروید ۱۱ قابل ارتقا به ۱۲ و MIUI 13 برای پوکو عرضه شده. در مقابل، Poco X3 NFC با اندروید نسخه ۱۰ و MIUI 12.5 عرضه شده است. به نظر می‌رسد مدل pro  در اینجا هم برنده بوده و با نسخه اندروید بالاتر، یک‌قدم جلوتر از NFC قرار دارد. بااین‌حال باید به‌خاطر داشته باشید که MIUI پوکو چندان برای همه مناسب نیست و شاید کار کردن با آن ساده نباشد.

مقایسه دوربین پوکو X3 pro و پوکو X3 NFC

دوربین عقب دوربین سلفی
Poco X3 pro ۴۸/۸/۲/۲ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل
Poco X3 NFC ۶۴/۱۳/۲/۲مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

 

در بخش دوربین می‌توانیم به‌جرئت یک برنده انتخاب کنیم و آن Poco X3 NFC است. احتمالا بسیاری از شما وصف و تعریف کیفیت عکاسی این گوشی را شنیده باشید که چندان هم پر بی‌راه نیست. با اینکه مدل Pro با دوربین اصلی ۴۸، فوق عریض ۸ و ماکرو و عمق ۲ مگاپیکسلی عرضه شده، NFC دوربین اصلی ۶۴، فوق عریض ۱۳ و ماکرو و عمق ۲ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد.

دو دوربین ماکرو و عمق عملا کاربرد چندانی ندارند اما با دو لنز عریض اصلی و فوق عریض گوشی Poco X3 NFC می‌توانید تقریبا در هر شرایطی تصاویر خوبی ثبت کنید. جزئیات مناسب، رنگ‌های دقیق و محدوده دینامیکی درست از ویژگی‌های تصاویر گرفته شده با این مدل هستند. همچنین برای ثبت تصاویر و ویدیو‌های سلفی با هر مدل یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در اختیار خواهید داشت.

دوربین Pooc X3 NFC

دوربین Pooc X3 NFC

برای فیلم‌برداری با هر دو گوشی هم می‌توانید روی کیفیت ۴k با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه حساب باز کنید. همچنین کیفیت‌های ۱۰۸۰p و ۷۲۰p هم دردسترس هستند. با دوربین جلوی هر مدل می‌توانید با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌های خوبی ضبط کنید.

عمر باتری و سرعت شارژ پوکو X3 pro  و پوکو X3 NFC

هر دو مدل باتری‌های لیتیوم پلیمری غیر قابل جداشدن ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند. می‌توانید هر دو را با سرعت ۳۳ وات شارژ کنید اما آن‌طور که در تبلیغات گفته شده، مدل NFC در ۳۰ دقیقه تا ۶۲ درصد شارژ می‌شود درحالی‌که مدل Pro در همین مدت‌زمان تنها ۵۹ درصد شارژ می‌شود. بااین‌حال مدل NFC برای شارژ کامل به حدود ۶۵ دقیقه نیاز دارد و مدل Pro به ۵۹ دقیقه. در نهایت عمر باتری و سرعت شارژ به نحوه استفاده شما و شارژری که استفاده می‌کنید بستگی دارد. طبیعی است اگر کل طول روز را در حال بازی یا تماشای فیلم باشید باتری زودتر از حد معمول خالی شود.

برنده نهایی

همان‌طور که دیدیم این دو گوشی پوکو بسیار به هم شبیه هستند و یافتن تفاوت‌هایشان سخت است. بااین‌حال ما تلاش کردیم با بررسی قسمت به قسمت هریک، اختلافات جزئی را پیدا کنیم. نتیجه اینکه مدل Pro با تراشه‌ای سریع‌تر عرضه شده و مقدار رم و حافظه بیشتری هم دارد. در مقابل، NFC دوربین‌های بهتری دارد و از نظر کیفیت تصویربرداری مناسب‌تر است. درنهایت می‌شود گفت که خرید گوشی هوشمند شیائومی پوکو X3 pro یا NFC به خودتان بستگی دارد.  مثلا اگر خیلی عکاسی می‌کنید مدل NFC و اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارید مدل Pro برای شما مناسب است.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار